Hondigheden

20-09-2025 12:24 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We krijgen een hond!
De hond die al een paar jaar af en toe bij ons logeert, wordt binnenkort echt van ons! Helemaal zin in en blij mee. Omdat we allemaal al gewend aan elkaar zijn en weten wat erbij komt kijken, denk ik dat het invoegen wel soepel zal gaan.

Maar dan... de praktische kant...
Want, hoe organiseer ik allerlei handigheden? Wat heb ik nog nodig aan helpende spullen?

Reden van deze vraag is: het is nogal een goor beest 😬😅 hij pakt elke plas en modderpoel die hij kan pakken, duikt het liefst in elk water. Rolt door poep en lijken.

Helemaal leuk, voor de korte tijd dat we hem tot dusver hadden. Extra wasjes draaien, geen punt.

Maar, hoe houd ik dit behapbaar? Ik denk aan: altijd oude doeken in de auto en gang hebben klaarliggen. Maar verder....? 🤔

Hoe vaak spoel je een hond af? En in de winter? Hoe krijg je hem snel weer droog? Hoe zorg ik voor hondenhaar-vangende-stofjes in de wasmachine?
Hij mag op een hoek op de bank, op een kleed. Hoe hou ik dat een beetje fris?
Hoe zorg je voor een nette eet-en-drinkplek? (Nu vliegen de spetters in het rond, plaats er vaak een theedoek of placemat onder, maar zijn spettergebied is groter dan dat)

Ik ben totaal niet netjes of smetvrezerig, wil ik er even bij zeggen, totaal niet. Maar ik ben wel benieuwd naar handige hondigheden op dit gebied! Wie heeft er tips? (Vooral met de herfst op komst).
Anti lek drinkbak
Waterblazer
Placemat met opstaande rand
Microvezel doeken ipv handdoeken voor afdrogen
Una noche loca
Allereerst je schrijft erg leuk!
En snap je helemaal, een vriendin van mij heeft er 2 van die. Ook door lijken rollen, poep eten en doorgaan. Zwemmen, modderbadderen alles. Ze heeft een lang en kort haar en zeker de langhaar is het ergste. Die gaat toch wel eens per 2 weken ofzo in bad. Verder zoals je zegt handdoeken en zij heeft van die badstof badjassen. Die sporthandoeken die super dun zijn, maar goed absorberen zijn fijn. Soort grote microvezel doeken.
Verder betreft etens bak, tja vaak drogen en "swifferen", wij hebben zo'n soort spray en go dweil/swiffer ding. Niet van swiffer, maar dan snap je wat ik bedoel met een uitwasbare doek eronder.

Kleden op die bank heb ik hier ook, om de dag een schone en bij Ali hebben ze ideale soort ballen die je bij het wasmachine erin doet en die nemen echt grotendeels alle haren op. Die kun je schoonmaken en hergebruiken.

In ieder geval heel veel plezier! Je komt er vanzelf achter wat voor jullie werkt.
Hoe vaak spoel je een hond af? En in de winter?
Zo vaak als nodig is, ook in de winter. Mijn hond(je) heeft een soort wasstraat in de garage waar ik haar desnoods ook kan wassen (oud babybadje). De buren (labrador) hebben zo’n opvouwbaar badje in de garage. Ik heb ook zo’n soort droogshampoo voor honden.

Hoe krijg je hem snel weer droog?
Afdrogen met microvezel of XL hydrofieldoeken. Mijn vorige honden lieten zich föhnen (en ‘stofzuigen’) maar de huidige hond wil dat absoluut niet. Er zijn ook een soort van badjassen, wellicht handig bij grote honden wiens vacht lang vochtig blijft.

Hoe zorg ik voor hondenhaar-vangende-stofjes in de wasmachine?
Voordat je het in de was doet met zo’n kleefroller even afnemen. Ik borstel mijn hond iedere dag na de middagwandeling, dat scheelt al veel.

Hij mag op een hoek op de bank, op een kleed. Hoe hou ik dat een beetje fris?
Hond heeft drie kleden: eentje op de bank, eentje in de was en eentje aan de lijn. Dus regelmatig het kleed wassen en de bank wat vaker dan nu stofzuigen

Hoe zorg je voor een nette eet-en-drinkplek
Ligt er ook aan hoeveel ruimte je hiervoor hebt. In de bijkeuken een optie? Onze hond heeft haar bakken op een dienblad staan (kan zo in de vaatwasser) en ik heb een stoomreiniger stand-by staan voor de 101 plekken en vlekken.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ah, goeie eerste tips al, dank! Meer is welkom!

Ik probeer hem straks ook aan te leren dat ie na een wandeling (en wat drinken) eerst meteen een tijdje op zijn kussen/mand gaat zitten, om daar wat te drogen. Zodat de ergste nattigheid daar al wat droogt. Dat kussen kan ook in de was.

Beperk je zo'n gore hond ook in hoevaak per dag hij 'vies' mag doen? We kunnen flink veel met hem lopen (moet ook met dit beest) maar hoevaak mag ie helemaal los en vies worden? Hoe doen andere mensen dit?

Loslopen is hier prima mogelijk (hij is dan wel meteen 'weg': galoppeert kilometers en komt dan na een tijdje onherkenbaar terug), maar dat is dan dus inclusief bijkomende gorigheid. Hoe vaak per dag sta je dat toe / is handig?

Wil een balans vinden tussen zijn goor-behoefte en mijn tijd- en energie... hoe is dat bij anderen?
Om hem in huis eerst verplicht een poosje te laten drogen vind ik best raar. Zit ie daar met een natte jas.
Echt hoor, schaf een waterblazer aan.
Una noche loca
Ja idd, goed idee! Nu droog ik hem steeds flink af natuurlijk eerst.
Geen schuur of bijkeuken of garage hier helaas... alleen een mini-gang.
Gefeliciteerd, wat leuk! Wat voor hond is het?

Met flink wat vacht is een waterblazer heel fijn, als het een hond is die graag in het water ligt. Een plek buiten om af te spoelen is ook heel fijn. Tuinslang met douchekop. De waterblazer buiten kunnen gebruiken is ook fijn.

De meeste honden hoef je nauwelijks te wassen, de vacht reinigt zichzelf. Maar als ze in dooie dingen hebben liggen rollen of echt modderig, dan spoel ik ze af en sop ik met een lekkere shampoo. Ik hou van de Cowboy magic producten, maar dat is heel persoonlijk wat je lekker vindt. Ik doe en beetje in een grote fles, vul die met water en sprenkel dat over de natte hond. On aangelengde shampoo vind ik niet lekker verdelen en dan gebruik je al snel veel te veel.

Natte honden liggen bij ons zowel in huis als in de auto op badmatten, van die bolletjes dingen van de action. Nemen flink water op en zijn makkelijk en eindeloos wasbaar. Voor achter in de auto heb ik er een paar aan elkaar genaaid.
https://www.action.com/nl-nl/p/3207546/badmat/
Wat ook al stukken scheelt is als de hond nat de auto in moet, is een hondenbadjas aantrekken. Dat neemt ook al heel veel water weg.

Die badmatten gebruiken wij hier ook in de hondenmanden en andere ligplekken, 2 x per week schone. Dat voorkomt veel hondenlucht in je huis. De ene hond ruikt sterker dan de andere, maar goede voeding doet ook heel veel. Graanvrij en zo min mogelijk toevoegingen, brok of KVV of een combi.
Niet te veel snoep. Hier zijn ze gek op komkommer, appel en watermeloen. Om te trainen gebruik ik normaal voer, in mini brokjes.
Hondenbadjas... geweldig! Als je niet weet dat dat bestaat, dan zou je hier toch nooit op googlen?! 🤣
Ik wil het, ik wil het!
En lange cq dikke (onder) vacht = sws iedere 8 weken naar de trimmer voor volledige spa treatment; wassen/drogen, helemaal doorkammen/borstelen, voetjes en nageltjes netjes. En zelf heel goed bijhouden 👍
Una noche loca
Dat voer is een ding, ja. Hij heeft een gevoelige buik maar denk niet dat ie heel best voer krijgt bij zn huidige baasjes. Ik ga voor de eerste weken hetzelfde kopen voor een zachte landing, maar ben me nu aan het verdiepen in de mogelijkheden om passend voer voor hem te vinden.
Waarom een waterblazer? Dat kan toch ook gewoon met een föhn?
Ik pas regelmatig op een hond en die föhn ik droog in de wasbak vd douche.
Is een waterblazer handiger ofzo, ik kan echt niet bedenken waarom.....
Jubelien schreef:
20-09-2025 12:49
Beperk je zo'n gore hond ook in hoevaak per dag hij 'vies' mag doen? We kunnen flink veel met hem lopen (moet ook met dit beest) maar hoevaak mag ie helemaal los en vies worden? Hoe doen andere mensen dit?

Loslopen is hier prima mogelijk (hij is dan wel meteen 'weg': galoppeert kilometers en komt dan na een tijdje onherkenbaar terug), maar dat is dan dus inclusief bijkomende gorigheid. Hoe vaak per dag sta je dat toe / is handig?

Niet. Nooit. Never. Een hond die los is hoor je onder appèl te houden en dan uiteraard ook nog in zicht. Het is natuurlijk lekker makkelijk, je hebt er geen omkijken naar enzo, maar het is toch echt je plicht als hondenhouder (ja, dat betekent dus ook als je niet de eigenaar maar de uitlater bent) dat jij je hond én in zicht én onder appèl houdt. Voor de veiligheid van de hond, mensen en andere dieren.

Dus dat wordt investeren ipv makkelijk er vanaf maken. Trainen, trainen en nog eens trainen. En aan de lange lijn, dus voor de energie eruit zul je er dan waarschijnlijk mee moeten gaan fietsen.

Verder qua gedoe met modder en haren: waterblazer, waterblazer en nog eens waterblazer. En niet vergeten: een waterblazer.
Na werktijd en op mijn vrije dagen mag ze rotzooien wat ze wil. Ze komt gelijk terug als ik haar roep.
Op werkdagen laat ik haar voor het werk niet rotzooien want dan heb ik geen tijd om haar te wassen/af te spoelen en een stinkende modderige hond nog een uur of twee in huis laten aanrommelen zie ik dan niet zitten.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
mieke1966 schreef:
20-09-2025 13:06
Waarom een waterblazer? Dat kan toch ook gewoon met een föhn?
Ik pas regelmatig op een hond en die föhn ik droog in de wasbak vd douche.
Is een waterblazer handiger ofzo, ik kan echt niet bedenken waarom.....
Een waterblazer is veel krachtiger dan een föhn en blaast meteen zand en haren weg. Als je dat in herfst/winter een paar keer per dag moet doen scheelt dat enorm veel tijd. Ik heb 6 standaard langhaar teckels waarvan 4 goorlappen. Plekken viezigheid veeg ik weg met billendoekjes. Alleen als ze echt, echt enorm stinken zet ik de tuinslang erop, die ik dan even aansluit op de keukenkraan voor lauw/warm water maar dat gebeurt zelden. Gelukkig hebben de meeste gezonde honden een goede zelfreinigende vacht. Verder veel plezier met je hond maar dat komt wel goed zo te lezen.
Jerrycan met handdouche om je hond af te spoelen voordat hij weer terug de auto in gaat. En een “hondenbadjas”, zodat ie lekker daaraan opdroogt ipv aan je bekleding.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Door plassen en de meeste sloten lopen is prima, daar gaan we onze hond niet iedere keer voor afspoelen of douchen. De vieze dreksloten mag hij niet in. En in poep of lijken rollen mag ook niet. Daarom de hond altijd in het zicht houden. Soms voorkomen we het niet, ligt toch ergens een rotte vogel, en dan moet er dus gedoucht worden. Dat is nog geen 10x per jaar. De vacht reinigt zichzelf.

We hebben ook geen waterblazer, want daar is de hond bang voor. Van pootjebaden wordt de hond niet zo nat, dat droogt wel op. Zwemmen doet hij alleen in de zomer en dan is zo opdrogen dus ook geen probleem. Van douchen wordt hij echt door- en doornat, en dan moet hij op een handdoek liggen (wat hij graag doet, zodra er een handdoek op de grond ligt wordt deze door de hond geconfiskeerd).

Eten en drinken doet onze hond heel netjes, daar heb ik geen tips voor. Als ik het zo lees gaat het om een labrador?
Jubelien schreef:
20-09-2025 12:58
Dat voer is een ding, ja. Hij heeft een gevoelige buik maar denk niet dat ie heel best voer krijgt bij zn huidige baasjes. Ik ga voor de eerste weken hetzelfde kopen voor een zachte landing, maar ben me nu aan het verdiepen in de mogelijkheden om passend voer voor hem te vinden.
Ik zweer bij koudgeperst.
Ruin it yourself.
S-Groot schreef:
20-09-2025 13:08

Dus dat wordt investeren ipv makkelijk er vanaf maken. Trainen, trainen en nog eens trainen. En aan de lange lijn, dus voor de energie eruit zul je er dan waarschijnlijk mee moeten gaan fietsen.

Verder qua gedoe met modder en haren: waterblazer, waterblazer en nog eens waterblazer. En niet vergeten: een waterblazer.
Zeker, een trainer is voor de eerste week al geregeld! ✅️
Gefeliciteerd!
Onze hond mag zich enkel smerig maken als ik daarna tijd heb om hem te wassen. Het beperkt zich hier gelukkig tot modder. Ik was hem in bad met een antislip-mat op de bodem.
Badjas gebruiken we ook na wandelingen in de regen. Kleedje op de bank regelmatig wassen.
Geen labrador nee, maar een onbestemde mix. In ieder geval zit er flink jacht in, waar nooit iets mee is gedaan. Dus wij gaan lekker aan de bak met hem, met begeleiding.

Met waterplassen heb ik ook geen probleem nee, dat noem ik niet goor 😉. De lijken en poep en modder....

Het is in ieder geval duidelijk wat ik allemaal moet aanschaffen voor zn komst: föhn (heb ik zelf niet eens, altijd al gewild, haha!), badjas, mircovezeldoeken, meerdere kleden voor op de bank.
Ook handig: een lange lijn (10m), zo kan hij toch energie kwijt tijdens wandelingen en kan je werken aan het appèl.
Heeft ie ja!
Hij heeft ook alleen veel meer energie dan een 10m lange lijn 😅
Je zou een jachtlijn kunnen overwegen. Deze zetten zich niet vast rondom bomen en struiken waardoor je ze over de grond kan laten slepen.
Dan kan de hond los waar het mag, maar kan je hem ook toch nog even bij de lijn pakken bij een lijk of goe plas in zicht.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven