Hondigheden

20-09-2025 12:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We krijgen een hond!
De hond die al een paar jaar af en toe bij ons logeert, wordt binnenkort echt van ons! Helemaal zin in en blij mee. Omdat we allemaal al gewend aan elkaar zijn en weten wat erbij komt kijken, denk ik dat het invoegen wel soepel zal gaan.

Maar dan... de praktische kant...
Want, hoe organiseer ik allerlei handigheden? Wat heb ik nog nodig aan helpende spullen?

Reden van deze vraag is: het is nogal een goor beest 😬😅 hij pakt elke plas en modderpoel die hij kan pakken, duikt het liefst in elk water. Rolt door poep en lijken.

Helemaal leuk, voor de korte tijd dat we hem tot dusver hadden. Extra wasjes draaien, geen punt.

Maar, hoe houd ik dit behapbaar? Ik denk aan: altijd oude doeken in de auto en gang hebben klaarliggen. Maar verder....? 🤔

Hoe vaak spoel je een hond af? En in de winter? Hoe krijg je hem snel weer droog? Hoe zorg ik voor hondenhaar-vangende-stofjes in de wasmachine?
Hij mag op een hoek op de bank, op een kleed. Hoe hou ik dat een beetje fris?
Hoe zorg je voor een nette eet-en-drinkplek? (Nu vliegen de spetters in het rond, plaats er vaak een theedoek of placemat onder, maar zijn spettergebied is groter dan dat)

Ik ben totaal niet netjes of smetvrezerig, wil ik er even bij zeggen, totaal niet. Maar ik ben wel benieuwd naar handige hondigheden op dit gebied! Wie heeft er tips? (Vooral met de herfst op komst).
Oh, ga ik opzoeken!

Ik leer van veel nieuwe dingen het bestaan: hondenbadjas, jachtlijn... denk dat hij veel cadeautjes krijgt op dierendag!
Jubelien schreef:
20-09-2025 13:57
Zeker, een trainer is voor de eerste week al geregeld! ✅️

Dat is super en daar gaan jullie vast heel veel plezier mee hebben!

Hou je er wel echt rekening mee dat deze hond nooit verantwoord los zal kunnen? Heel misschien na heel veel en heel lang trainen maar reken zeker niet op het komende jaar. Wil je dan deze hond wel? Want je schrijft over hoeveel energie die de hond heeft, maar niet over hoe je die energie eruit gaat laten, anders dan toch onverantwoord loslaten.

Ik heb fietsen al genoemd. Speuren is ook een hele goede. Behendigheid ook (super voor de samenwerking ook). Maar dat moet je er dus wel voor over willen hebben en je moet dus ook weten dat je dan dus heel bewust kiest voor een hond die mogelijk nooit los zal kunnen. Want een jachthond die zelfstandig heeft mogen jagen/hetzen, reken maar dat dat voor de meeste mensen ver buiten het bereik ligt om die ooit nog verantwoord los te kunnen laten. Ik denk echt dat je veel te makkelijk over dit stuk denkt.
Het wordt dus heel anders dan gewoon relaxed wandelen terwijl de hond zichzelf uitlaat, denk er heel goed over na of je dat écht wil. Er zijn zóveel leuke honden en ik snap dat jullie aan deze verknocht zijn, maar kijk even voorbij de roze bril (die ik heel goed snap trouwens).

Koop een goede lange lijn (jachtlijn wordt vaak een andere lijn mee bedoeld). Biothane is daar heel erg fijn voor (neemt geen vuil en vocht op, wordt niet zwaar). Maar, dan moet het wel om een vrij lichte hond gaan. Want als die van jullie 30kg is en hij neemt een spurt aan zo'n lange lijn dan ben je hem gewoon kwijt, is je training weer terug bij af en dan is het dus zeker in het begin echt niet geschikt.
Bij ons in de buurt hebben een soort autowasstraat voor je hond. Daar kan je hem wassen met shampoo en drogen. Dat lijkt me best relaxed voor de keren dat je met een modderig beest dat door de poep heeft gerold uit het bos komt. Maar dat doe je natuurlijk niet elke dag. Wij drogen de logeerhond altijd goed af als het nat is buiten en eigenlijk valt het dan best mee hoeveel ze naar binnen sleept.
Moiren schreef:
20-09-2025 13:39
Ik zweer bij koudgeperst.
Koudgeperst voer ? Is nieuw voor mij of is het een typo en bedoel je kvv kompleet vers voer ? Dat krijgt onze hond . Goede ontlasting en maar 1x per dag .
En houd je hond goed in de gaten aan zo'n lange lijn. Heb nu al 2x dit jaar een fietser een doodssmak zien maken omdat een hond ineens overstak (zag konijn) en de fietser tegen de lijn reed.
Jubelien schreef:
20-09-2025 14:29
Geen labrador nee, maar een onbestemde mix. In ieder geval zit er flink jacht in, waar nooit iets mee is gedaan. Dus wij gaan lekker aan de bak met hem, met begeleiding.

Met waterplassen heb ik ook geen probleem nee, dat noem ik niet goor 😉. De lijken en poep en modder....

Het is in ieder geval duidelijk wat ik allemaal moet aanschaffen voor zn komst: föhn (heb ik zelf niet eens, altijd al gewild, haha!), badjas, mircovezeldoeken, meerdere kleden voor op de bank.
Met een föhn ga je het niet redden, koop een goede waterblazer. En met die microvezeldoeken kun je alleen deppen, niet goed droog wrijven. Daar zou ik gewone oude handdoeken voor gebruiken. Hier ook twee honden die graag in prut en modder banjeren, maar wel alleen als het van mij mag. Ze lopen regelmatig los, maar zijn heel goed onder appel en bij te sturen. Wij hebben de ervaring dat wat je er in stopt er ook uitkomt, dus als je heel veel met hem doet dan kan hij hoog in zijn energie blijven. Leer hem om rust momenten te pakken in huis of in de tuin.
Yildizlar2 schreef:
20-09-2025 16:55
Koudgeperst voer ? Is nieuw voor mij of is het een typo en bedoel je kvv kompleet vers voer ? Dat krijgt onze hond . Goede ontlasting en maar 1x per dag .
Nee is geen typo. Ik ben overgestapt van KVV (kreeg ze vanaf pup, maar hond bleef darmproblemen houden) naar koudgeperst. Ze vreet nu ook echt veel minder van de straat, geen pollen gras meer etc.
En gewoon makkelijker met een paar dagen weg etc.

https://kivopetfood.nl/p/verse-lam-graanvrij/
moiren wijzigde dit bericht op 20-09-2025 17:06
2.43% gewijzigd
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
20-09-2025 17:02
Nee is geen typo. Ik ben overgestapt van KVV (hond bleef darmproblemen houden) naar koudgeperst. Ze vreet nu ook echt veel minder van de straat, geen pollen gras meer etc.

Oh ik ga eens kijken want idd het is niet altijd handig kvv
Moiren schreef:
20-09-2025 17:02
Nee is geen typo. Ik ben overgestapt van KVV (hond bleef darmproblemen houden) naar koudgeperst. Ze vreet nu ook echt veel minder van de straat, geen pollen gras meer etc.

Wij geven ook een koudgeperste brok, Darf. Is van de groene slager. Onze honden doen het daar heel goed op.
S-Groot schreef:
20-09-2025 16:10
Dat is super en daar gaan jullie vast heel veel plezier mee hebben!

Hou je er wel echt rekening mee dat deze hond nooit verantwoord los zal kunnen? Heel misschien na heel veel en heel lang trainen maar reken zeker niet op het komende jaar. Wil je dan deze hond wel? Want je schrijft over hoeveel energie die de hond heeft, maar niet over hoe je die energie eruit gaat laten, anders dan toch onverantwoord loslaten.

Ik heb fietsen al genoemd. Speuren is ook een hele goede. Behendigheid ook (super voor de samenwerking ook). Maar dat moet je er dus wel voor over willen hebben en je moet dus ook weten dat je dan dus heel bewust kiest voor een hond die mogelijk nooit los zal kunnen. Want een jachthond die zelfstandig heeft mogen jagen/hetzen, reken maar dat dat voor de meeste mensen ver buiten het bereik ligt om die ooit nog verantwoord los te kunnen laten. Ik denk echt dat je veel te makkelijk over dit stuk denkt.
Het wordt dus heel anders dan gewoon relaxed wandelen terwijl de hond zichzelf uitlaat, denk er heel goed over na of je dat écht wil. Er zijn zóveel leuke honden en ik snap dat jullie aan deze verknocht zijn, maar kijk even voorbij de roze bril (die ik heel goed snap trouwens).

Koop een goede lange lijn (jachtlijn wordt vaak een andere lijn mee bedoeld). Biothane is daar heel erg fijn voor (neemt geen vuil en vocht op, wordt niet zwaar). Maar, dan moet het wel om een vrij lichte hond gaan. Want als die van jullie 30kg is en hij neemt een spurt aan zo'n lange lijn dan ben je hem gewoon kwijt, is je training weer terug bij af en dan is het dus zeker in het begin echt niet geschikt.
Poeh, ja ... Uit zicht vind ik geen optie, en toen had ik nog niet eens gelezen over het flinke jachtinstinct.

Fietsen lijkt me ook alleen haalbaar met een vrij lichte hond en dan nog... Er lijkt geen enkele controle op het beest te zitten doordat er niet is getraind en (onbewust) het raus- en jachtgedrag zelfs verder aangemoedigd en aangewakkerd is. Dan denk ik eerder aan zo'n groot omheind hondenterrein om hem zich uit te laten leven. En andere vaardigheden activeren zoals inderdaad speuren of behendigheid.

Mijn hond is aan de lange lijn ook een uitdaging vanwege haar formaat (ondanks een schokdemper). Maar ze snuffelt ook graag tijdens wandelingen, dus daar steken we veel tijd in, evt aangevuld met zoekspelletjes met voertjes. Als ik zo om me heenkijk zie ik veel honden bij wie het snuffelen "eruit getraind" lijkt te zijn, evenals de natuurlijke manier om andere honden te benaderen (het hoort blijkbaar bij een gezellige huishond dat die andere honden frontaal en liefst ook "lekker enthousiast" (in draf, kwispelen etc) tegemoet vliegt. Ik ben de helft van de tijd twee honden aan het begeleiden in plaats van een, vaak ook loslopende honden buiten zicht van de eigenaar.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Energie eruit werken gaat niet alleen door lang en veel rennen, ook juist trainen, beheersoefeningen doen, spelletjes, hersenwerk. Hondensport is een goeie om de hond gereguleerd zijn energie er uit te laten. Een hond die goed gereguleerd energie kwijt kan raken leert veel beter om te luisteren naar jou, maar ook naar zichzelf.
Ik heb badjassen van Hunter en co, dat is een fysieke winkel waar je kan passen, heel fijn.
Als je hond erg veel met zijn jachtinstinct doet, moet je eens jachttraining of speurtraining proberen. Alle jachthonden hebben jagen en zoeken namelijk sterk ontwikkeld in hun instinct, daar hoeven wij mensen ze niks in te leren. Het is de kunst dat ze zichzelf inhouden en dat leer je daar. En doordat ze bij zo een training wel hun leukste hobby kunnen doen, krijg je een hond die ook in het koppie fijne uitdaging krijgt.
Tupperware schreef:
20-09-2025 16:57
Met een föhn ga je het niet redden, koop een goede waterblazer. En met die microvezeldoeken kun je alleen deppen, niet goed droog wrijven. Daar zou ik gewone oude handdoeken voor gebruiken. Hier ook twee honden die graag in prut en modder banjeren, maar wel alleen als het van mij mag. Ze lopen regelmatig los, maar zijn heel goed onder appel en bij te sturen. Wij hebben de ervaring dat wat je er in stopt er ook uitkomt, dus als je heel veel met hem doet dan kan hij hoog in zijn energie blijven. Leer hem om rust momenten te pakken in huis of in de tuin.
Koop geen waterblazer, tenzij je zeker weet dat je hond dat kan waarderen. Die van ons vindt het ding de hel, dus was het weggegooid geld.

Als je wil testen of hij het niet eng vindt (als de oude eigenaren het ook niet weten), dan kan je naar een hondentrimmer gaan om te checken of hij het ondergaat of niet.
Dubbel
jubelien wijzigde dit bericht op 20-09-2025 20:41
99.39% gewijzigd
Jubelien schreef:
20-09-2025 20:39
Wat fijn, al deze inzichten!
Beest is licht, smal, en onwijs snel. Ook sterk ondanks gewicht. Ik heb eens een tennisarm van hem gehad door het vele trekken 🙄 dat was een paar jaar geleden, nu hebben we samen een manier gevonden.

Vermijdt andere honden of mensen, dus wat dat betreft totaal geen gedoe. Wel erg gericht op ons. Dat lijkt me een handige combi 😉
Is opgegroeid met veel andere dieren en kinderen dus is wat dat betreft heel gemakkelijk.

Binnenshuis een compleet andere hond (heel rustig, goed dingen aan te leren, kan goed chillen met ons of op eigen plek in huis) dan buitenshuis.

Fietsen is een wens, we gaan kijken of dit haalbaar is. Eerst maar eens de juiste verbinding maken en het instinct op een leuke / goeie manier leren gebruiken. Dat is idd ook de insteek van onze trainer.
"Vermijdt andere honden of mensen, dus wat dat betreft totaal geen gedoe. Wel erg gericht op ons. Dat lijkt me een handige combi 😉"

Voor jou geen gedoe, maar voor andere mensen en honden wél. Mijn hond en ik weten op voorhand, als we in de verte een hond onze kant op zien razen, natuurlijk niet dat deze ons (uiteindelijk?) zal mijden. Bovendien is het dan alsnog een enórme trigger voor een andere hond (waar diens baas dan iets mee moet) En gericht op jou schiet niet zo op als je niet in zicht bent.

Het is net als het bekende "hij doet niks, hoor"-excuus. Dat is voor jou leuk, maar bijv. een fietser schrikt zich alsnog het apelazerus als je hond voor zijn wiel langs schiet. En ook bijv. een speelse frontale benadering kan ongewenst zijn, ook omdat het geen natuurlijke hondentaal is en de taal van mijn hond genegeerd wordt. Dan moet ik ingrijpen, maar stel dat de andere hond alles negeert en mijn hond bijt, dan heb ik het ineens gedaan. En is het een rotervaring voor mijn hond. Of voor de fietser of automobilist die niet op tijd kan uitwijken.
canis-felis wijzigde dit bericht op 20-09-2025 20:56
2.58% gewijzigd
Maar goed, ik bedoel het niet lullig. Het is wel realiteit. Die hopelijk de trainer ook meeneemt in de adviezen en lessen.
Onze hond houdt van sloten en viezigheid maar ik heb daar echt niet elke dag zijn in want golden retriever, lange dikke vacht. Hij stinkt als een slootgraver na de tijd en ik heb geen tijd en zin om hem elke keer te wassen. Hij mag geregeld zwemmen maar wel als het mij uitkomt.
Hij kan gewoon los lopen en staat onder appél, zou dit niet zo zijn, dus zoals bij die van jullie, zou ik hem niet los laten lopen. En hond die kilometers uit het zicht is slaat echt nergens op, en dat je geen idee hebt wat hij uitvreet ook niet.
Mijn hond houdt mij constant in de gaten onderweg, ik verstop me ook wel eens achter een boom ofzo zodat hij ook alert blijft en aandacht voor ons blijft houden onderweg.
Zodra wij stoppen met lopen, komt ie meteen naar ons toe, ja. Blijf ik me altijd over verbazen...

En nee, hij stormt op niemand af? Juist niet, hij mindert vaart en grote boog om mensen en dieren heen... alsof ie heel bang is? Dat moeten we dus nog onderzoeken, ben ik ook benieuwd naar.
Ben me veel aan het inlezen en voorbereiden, dus dit is helpend allemaal!

Vooralsnog deden we het op de manier zoals zn eigen baasjes het deden, omdat het tot dusver steeds logeren was.
Nu wordt het echt, dus kan ik de dingen goed gaan aanpakken met hem.
fryskefaam schreef:
20-09-2025 21:46
Onze hond houdt van sloten en viezigheid maar ik heb daar echt niet elke dag zijn in want golden retriever, lange dikke vacht. Hij stinkt als een slootgraver na de tijd en ik heb geen tijd en zin om hem elke keer te wassen. Hij mag geregeld zwemmen maar wel als het mij uitkomt.
Ah, ok. Dus twee x per week ofzo, moet ik daar aan denken? Wij hadden beest nu enkel op dagen dat we vrij waren en we volop tijd hadden. Dus vandaar dat ik zoek naar een balans tussen zijn goor- behoefte en mijn mogelijkheden.
Jubelien schreef:
20-09-2025 22:02
Zodra wij stoppen met lopen, komt ie meteen naar ons toe, ja. Blijf ik me altijd over verbazen...

En nee, hij stormt op niemand af? Juist niet, hij mindert vaart en grote boog om mensen en dieren heen... alsof ie heel bang is? Dat moeten we dus nog onderzoeken, ben ik ook benieuwd naar.
Dat is normaler gedrag dan frontaal op andere mensen en honden afstormen. Maar hoe weet je dit allemaal als de hond een tijd lang letterlijk buiten beeld is? En op het moment dat de hond vaart mindert omdat hij een andere hond ziet is de kans natuurlijk nogal aanwezig dat de andere hond hem ook al heeft gezien. En dan is het kennelijk enkel de verantwoordelijkheid van de andere eigenaar om daarmee om te gaan? Ik vind het onverantwoord en onbegrijpelijk om toe te staan dat je hond (ver) buiten je gezichtsveld is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven