Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 595 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
Kleinezon schreef:
21-09-2025 14:31
Dank lijkt d66 de partij die het dichtst bij je nog ligt.
Die hebben een aantal punten dat me echt tegenstaat, dus dat gaat het ook niet worden.
Ik ga op een partij stemmen waar ik het meest vertrouwen in heb op basis van het verkiezingsprogramma en hoe een partij zich de laatste jaren heeft opgesteld.
.
Samar schreef:
21-09-2025 15:47
Ik begrijp ook niet dat mensen nog PVV gaan stemmen. Om de standpunten en de onbetrouwbaarheid van Wilders niet en ook niet om de structuur die de PVV heeft. En vooral niet omdat het een verloren stem is want bijna niemand wil nog met de PVV regeren.
Dat komt omdat de PVV onderwerp-eigenaar is van het onderwerp migratie.

Ook PVV kiezers kunnen kiezen tussen of ze strategisch gaan stemmen. Ze kunnen ook strategisch uitwijken naar JA21 als daar meer regeerkansen zijn.
Shiva888 schreef:
21-09-2025 13:39
Ik denk zomaar dat je er flink naast zit met je aanname.
Alsof elke PVV’ stemmer het met deze rellen eens is.
Tja... Dit soort dingen krijg je een gratis bij.

De PVV probeert al jaren mensen wijs te maken dat weer geregeerd worden door een linkse kliek omdat alle rechters D66 stemmen, en als die domme schapen daar wat aan willen doen (ramen ingooien van het gebouw van D66), zegt Wilders dat dit niks met de demonstratie te maken heeft.

Tuurlijk joh.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik ben zo iemand die altijd even de kieswijzers invult en op basis daarvan bepaal ik mijn stem. Dat zal nu hoogstwaarschijnlijk niet veel afwijken van voorheen, dus ik vermoed GL/PvdA maar ik sta ook wel open voor een andere partij als die beter lijkt te passen. Strategisch stemmen heb ik in het verleden wel gedaan maar leverde niks op. Uiteindelijk moeten een aantal partijen toch samen formeren, dus het is prima als er wat meer partijen wat groter zijn.

PVV kan geen kabinet vormen (al door teveel partijen uitgesloten), dus ook al worden ze de grootste, ze zijn veroordeeld tot de oppositie.
dreuvel schreef:
21-09-2025 16:37
Tja... Dit soort dingen krijg je een gratis bij.

De PVV probeert al jaren mensen wijs te maken dat weer geregeerd worden door een linkse kliek omdat alle rechters D66 stemmen, en als die domme schapen daar wat aan willen doen (ramen ingooien van het gebouw van D66), zegt Wilders dat dit niks met de demonstratie te maken heeft.

Tuurlijk joh.
Dus als je het er niet mee eens bent, moet je geen PVV stemmen.
Ik heb dat 1 keer gedaan en toen ging de gekozen partij nog samenwerken met de partij die ik juist niet wilde (Samson met Rutten) ik geloof niet meer in die poppenkast. Uiteindelijk weet ik dat ik moet gaan betalen en of dat nu een links potje of rechts potje wordt. Meestal bepalen de lobbyisten dat.
Doddieweer schreef:
21-09-2025 16:42
Ik heb dat 1 keer gedaan en toen ging de gekozen partij nog samenwerken met de partij die ik juist niet wilde (Samson met Rutten) ik geloof niet meer in die poppenkast. Uiteindelijk weet ik dat ik moet gaan betalen en of dat nu een links potje of rechts potje wordt. Meestal bepalen de lobbyisten dat.
Dus je stemt niet? Of bedoel je dat niet?
Geen motto
Ik heb altijd VVD gestemd, die wil ik nu niet stemmen vanwege Yesilgoz en de puinhopen die er nu zijn. Dus verdiept in bijna alle programma's, van grote en kleinere partijen. Al heel snel gezegd dat ik dit keer waarschijnlijk CDA zal gaan stemmen.

Ik denk ook dat mijn stem daar nog steeds heen zal gaan al ben ik het nog niet helemaal eens met alle standpunten, maar dat heb ik met geen enkele partij. Ik kan me in bijna alle programmas op een aantal punten wel vinden, en een aantal niet. En dat loopt uiteen van SP tot JA21.

Maar strategisch stemmen ga ik niet doen. Ik stem de partij die uiteindelijk het dichtst bij mijn standpunten zit.
emanina schreef:
21-09-2025 16:45
Dus je stemt niet? Of bedoel je dat niet?
Ik stem al paar jaar niet meer, geloof zelf niet zo in de invloed en vind het te veel een theater worden waar ik niet meer aan mee wil doen. Men roept dan altijd gelijk dat je dan ook niets meer mag zeggen (al vind ik dat zelf in het wetboek niet terug) of niet mag klagen, ik draai dat om, ik heb geen reden meer te klagen omdat ze me weer teleurstelde ;-)
Ik hoop dat veel VVD'ers naar de CDA gaan dit keer. Even een flinke afstraffing van de VVD lijkt me een goed plan. Wat een zooitje heeft die Yesilgoz ervan gemaakt.
Solomio schreef:
21-09-2025 11:18
Nee, ik stem op de partij die het meest overeenkomt met mijn mening.
Dat deed ik ook maar juist het punt waarom je op een partij stemde sneuvelt dan vaak bij onderhandelingen. Als er 1 is die als enige voor jouw belang opkomt is kans groot dat juist dat punt wordt weg onderhandeld.
Charlotta schreef:
21-09-2025 16:59
Ik hoop dat veel VVD'ers naar de CDA gaan dit keer. Even een flinke afstraffing van de VVD lijkt me een goed plan. Wat een zooitje heeft die Yesilgoz ervan gemaakt.
Nou liever niet, want CDA is veel conservatiever dan ze zich voordoen.
Solomio schreef:
21-09-2025 13:49
Dan blijven er wrsch vooral 'midden'partijen over.
Voor een democratie lijkt me dat niet eens zo onwenselijk. Met zoveel meningen verschillen links en rechts kom je toch altijd ergens in het midden uit en zal het nooit extreem rechts of links worden, hooguit meer gestuurd naar links of rechts.
Ik stem op de partij waar ik de meeste overeenkomsten mee heb in standpunten. Als ik strategisch zou moeten stemmen zou ik uit moeten wijken naar GL/PvdA maar die partij spreekt me helemaal niet aan en dat ga ik dus ook niet doen.
MrsM schreef:
21-09-2025 16:45
Ik heb altijd VVD gestemd, die wil ik nu niet stemmen vanwege Yesilgoz en de puinhopen die er nu zijn. Dus verdiept in bijna alle programma's, van grote en kleinere partijen. Al heel snel gezegd dat ik dit keer waarschijnlijk CDA zal gaan stemmen.

Ik denk ook dat mijn stem daar nog steeds heen zal gaan al ben ik het nog niet helemaal eens met alle standpunten, maar dat heb ik met geen enkele partij. Ik kan me in bijna alle programmas op een aantal punten wel vinden, en een aantal niet. En dat loopt uiteen van SP tot JA21.

Maar strategisch stemmen ga ik niet doen. Ik stem de partij die uiteindelijk het dichtst bij mijn standpunten zit.
Dat is wel lastig. Op de een of andere manier scoren CDA en SGP heel hoog bij mij, net als Denk. Ze hebben echter ook een aantal opvattingen waardoor het me toch tegenstaat. Dan maar (weer) VVD. Ik vermoed dat Yesilguz na de verkiezingen echt exit is.
dreuvel schreef:
21-09-2025 16:38
Dus als je het er niet mee eens bent, moet je geen PVV stemmen.
Te simpel gesteld hoor. Maar goed, ieder z’n meug.
Ik ben die gijzeling van het debat door de PVV zat dus zou nu prima PvdA/GL kunnen stemmen. Als ik m'n hart zou volgen, zou ik PvdD stemmen maar goed, geen moeite met PvdA/GL.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/

Bij deze kom ik uit op VVD, gevolgd door CDA en dan NSC. VVD klopt wel met de vorige verkiezingen maar ik ben ook niet blij met hoe de partij nu geleid wordt. NSC heb ik geen vertrouwen meer in en ben niet christelijk dus CDA is ook moeilijk.

Ik weet het dit jaar echt niet, misschien gewoon niet stemmen of toch CDA.
3 partijen met 23 punten en 3 met 22 punten. Ik weet al wat ik ga stemmen, maar anders zou dit me niet echt helpen. ;-D

Het geeft misschien wel aan dat er wel erg veel partijen zijn die behoorlijk dicht bij elkaar zitten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Doddieweer schreef:
21-09-2025 16:58
Ik stem al paar jaar niet meer, geloof zelf niet zo in de invloed en vind het te veel een theater worden waar ik niet meer aan mee wil doen. Men roept dan altijd gelijk dat je dan ook niets meer mag zeggen (al vind ik dat zelf in het wetboek niet terug) of niet mag klagen, ik draai dat om, ik heb geen reden meer te klagen omdat ze me weer teleurstelde ;-)
Tenzij je alle partijen precies even slecht vindt, is het zonde om je stem verloren te laten gaan, vind ik.
Geen motto
Samar schreef:
21-09-2025 18:24
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/

Bij deze kom ik uit op VVD, gevolgd door CDA en dan NSC. VVD klopt wel met de vorige verkiezingen maar ik ben ook niet blij met hoe de partij nu geleid wordt. NSC heb ik geen vertrouwen meer in en ben niet christelijk dus CDA is ook moeilijk.

Ik weet het dit jaar echt niet, misschien gewoon niet stemmen of toch CDA.

Nou, dit gaat nergens over bij mij. Ik kom uit bij PVV (18 van de 29).

2e NSC (17 van de 29)
3e tm 9e CDA/D66/GL-PvdA/JA21/PvdD/SGP/VVD. (15 van de 29)

Kan ik dus precies niks mee. :)
KamilleT schreef:
21-09-2025 17:30
Dat is wel lastig. Op de een of andere manier scoren CDA en SGP heel hoog bij mij, net als Denk. Ze hebben echter ook een aantal opvattingen waardoor het me toch tegenstaat. Dan maar (weer) VVD. Ik vermoed dat Yesilguz na de verkiezingen echt exit is.
De hele partijtop vond het blijkbaar geen probleem dat Yesilgöz alleen maar met de PVV wil regeren, dus als zij weg is, verandert er niks bij de VVD.
KamilleT schreef:
21-09-2025 17:30
Het is niet alleen Yesilgöz, maar de hele VVD die raar is gaan doen. Stemmen voor een motie om antifa tot terroristische organisatie te verklaren en wanneer extreem-rechts dan vernielingen aanricht in Den Haag roepen 'we moeten dit geweld niet politiseren'. Vooral niet benoemen dat het rechts is.

Ook heeft de VVD het hele klimaatbeleid door de shredder gedraaid en willen hun kiezers liever met de PVV dan met GL-PvdA.
CDA 22
CU, D66, Volt 21
NSC 18
Dan een heel stel met 16, waaronder VVD maar ook PvdA
Onderaan prijkt FvD, gelukkig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven