Is dit normaal gedrag?

21-09-2025 14:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik durf het bijna niet te schrijven want vind het nogal genant.
Maar onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij.
Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.

Is dit normaal gedrag? Moeten we hier iets mee?
Ja hoor, heel normaal. Als je het zelf lastig vind kun je er een boek over lenen van de bieb. Wel handig om aan te geven dat dat hij dat niet moet doen waar anderen bij zijn. Hij zal vast vragen waarom niet en om dan wat uitleg te geven is dat boek of andere informatie weer handig.

Als je googlet op seksuele ontwikkeling krijg je links met info van jgz enzo. Lijkt me een geschikte informatiebron. Daar lees je ook wat wel en niet normaal is
Sjakie schreef:
21-09-2025 14:18
Ja hoor, heel normaal. Als je het zelf lastig vind kun je er een boek over lenen van de bieb. Wel handig om aan te geven dat dat hij dat niet moet doen waar anderen bij zijn. Hij zal vast vragen waarom niet en om dan wat uitleg te geven is dat boek of andere informatie weer handig.

Als je googlet op seksuele ontwikkeling krijg je links met info van jgz enzo. Lijkt me een geschikte informatiebron. Daar lees je ook wat wel en niet normaal is
Gelukkig dat het normaal is.. schrok er nogal van🫣
Ik zal eens gaan lezen!
Heel normaal.
Maar niet wenselijk in het openbaar.
Dat kan dus tegelijkertijd: normaal, maar niet wenselijk op de huidige manier.

Beamen dat je snapt dat het prettig kan voelen, en dat dat helemaal prima is en hij het lekker mag doen, maar dat dit iets is dat anderen niet hoeven te zien.
Net als in je neuspeuteren, aan je poeperd krabben, iets tussen je tanden uitpeuteren, je blote piemel of een scheet laten.

Allemaal heel normaal, gezond en bevredigend gedrag, maar dat hoeft een ander niet te zien.
Dus dat is iets voor op de wc, de badkamer, of als je zelf op je slaapkamer bent.

Dat zeg ik ook vaak: he, dit is prive, ga lekker even naar de wc of op je kamer pulken/krabben/scheten/zitten. En was daarna even je handen. Je zit met je handen aan neus/piemel/bios/tanden, en daarna aan mij. Dat vind ik niet zo fris.
Net als na het plassen, weet je wel?
Ik snap niet dat hem ondertussen niet al geleerd is om dat prive te gaan zitten doen. Een peuter alla maar 6 jarige zou je dat prima al hebben kunnen aanleren.
Ik denk ondertussen dat het nooit vroeg genoeg om een jongen te leren dit soort dingen onder controle te krijgen...
Nee dit is geen normaal gedrag van de ouders van jullie zoon. Het is normaal om je basaal in te lezen over de ontwikkeling van kinderen zodat je daar enigszins benul van hebt en weet hoe je ermee om moet gaan.
onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij

Je schrijft het er niet bij, maar het lijkt erop dat hij dit ook/nog steeds in de huiskamer doet, klopt dat? Wat Avo al schrijft: opvoeden en begeleiden. Helemaal prima, wel op even op je eigen kamer.
Klavertje-x schreef:
21-09-2025 14:11

Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.

Kon je dat zelf niet bedenken? Het is toch al tientallen jaren genoegzaam bekend dat kleine kinderen ook seksuele gevoelens (kunnen) hebben? Aan jou de schone taak om ze te leren dat ze die gevoelens niet in het openbaar tentoon moeten spreiden, zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Ja.
Daar kom je nu pas mee? Je kind gaat al jaren naar school en is onder andere mensen. Dat heb je dan toch al lang besproken wat je privé doet en wat openbaar kan?
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2025 15:34
[...]zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.
Denk dat dat al een beetje is mislukt, gezien de eerste zin in haar OP.
meisje85 schreef:
21-09-2025 17:36
Denk dat dat al een beetje is mislukt, gezien de eerste zin in haar OP.
Ik kon het altijd proberen niewaar.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
MissNuada schreef:
21-09-2025 14:33
Ik snap niet dat hem ondertussen niet al geleerd is om dat prive te gaan zitten doen. Een peuter alla maar 6 jarige zou je dat prima al hebben kunnen aanleren.
Ik denk ondertussen dat het nooit vroeg genoeg om een jongen te leren dit soort dingen onder controle te krijgen...
Hij doet het niet bij anderen, ofja wel als ik erbij ben (maar ben zn moeder). Maar niet als bezoek oid er is.
Prei schreef:
21-09-2025 14:57
Nee dit is geen normaal gedrag van de ouders van jullie zoon. Het is normaal om je basaal in te lezen over de ontwikkeling van kinderen zodat je daar enigszins benul van hebt en weet hoe je ermee om moet gaan.
Hoe bedoel je dit?
S-Groot schreef:
21-09-2025 15:28
Je schrijft het er niet bij, maar het lijkt erop dat hij dit ook/nog steeds in de huiskamer doet, klopt dat? Wat Avo al schrijft: opvoeden en begeleiden. Helemaal prima, wel op even op je eigen kamer.
Hij doet dit idd in de woonkamer (alleen als ik er bij ben, niet bij anderen).
Bedankt voor de tip. Ik zal dit voortaan zo gaan doen.
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2025 15:34
Kon je dat zelf niet bedenken? Het is toch al tientallen jaren genoegzaam bekend dat kleine kinderen ook seksuele gevoelens (kunnen) hebben? Aan jou de schone taak om ze te leren dat ze die gevoelens niet in het openbaar tentoon moeten spreiden, zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.
Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit al op deze leeftijden er is. En ik wist dus ook niet of dit normaal/abnormaal is. Heb veel vriendinnen met kinderen, maar eerlijkgezegd dit nog nooit gehoord vanuit hen.
Klavertje-x schreef:
21-09-2025 19:21
Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit al op deze leeftijden er is. En ik wist dus ook niet of dit normaal/abnormaal is. Heb veel vriendinnen met kinderen, maar eerlijkgezegd dit nog nooit gehoord vanuit hen.
Het lijkt me niet gek dat je je vriendinnen hier niet over hebt gehoord. Jij zegt zelf dat je het een gênante vraag vindt en post hier liever anoniem over dan dat je het met je vriendinnen bespreekt. Misschien hebben zij dat ook zo ervaren (of hebben zij zich zelf ingelezen over het gedrag van jonge kinderen).
MindyLahiri schreef:
21-09-2025 20:07
Het lijkt me niet gek dat je je vriendinnen hier niet over hebt gehoord. Jij zegt zelf dat je het een gênante vraag vindt en post hier liever anoniem over dan dat je het met je vriendinnen bespreekt. Misschien hebben zij dat ook zo ervaren (of hebben zij zich zelf ingelezen over het gedrag van jonge kinderen).
Dat denk ik ook. Er zijn denk ik weinig mensen die behoefte voelen dit met anderen te overleggen. Of je bedenkt zelf hoe je er mee om wil gaan of je googled het als je er zelf niet helemaal uitkomt. Ik heb er wellicht ooit een keer een opmerking over gemaakt bij goede vriendinnen, maar het is niet iets waar we uitgebreid ervaringen over zullen uitwisselen. Ik vind het niet gênant, maar wel privé en gun mijn kinderen dat niet allerlei buitenstaanders hier details over weten.

Ik vind 6 jaar ook vrij oud om hierop te gaan corrigeren of je überhaupt af te vragen of je hier iets mee moet, ook als hij het alleen doet waar jij bij bent. (Hoe weet je dit trouwens, heb je op school en eventuele voormalige opvang nagevraagd of het daar ooit gebeurd is?)

Heb je al wel andere seksuele voorlichting gegeven TO, over grenzen stellen bijvoorbeeld? Als zijn school meedoet aan de week van de lentekriebels heeft hij daar waarschijnlijk al het een en ander meegekregen trouwens. :)
amaryllis wijzigde dit bericht op 21-09-2025 21:01
7.01% gewijzigd
Klavertje-x schreef:
21-09-2025 19:21
Je hebt toch een partner en ex-man? Die weten het toch?
En ook ik vind het tamelijk bizar dat je zoiets zelf niet weet.
Amaryllis schreef:
21-09-2025 20:58
Dat denk ik ook. Er zijn denk ik weinig mensen die behoefte voelen dit met anderen te overleggen. Of je bedenkt zelf hoe je er mee om wil gaan of je googled het als je er zelf niet helemaal uitkomt. Ik heb er wellicht ooit een keer een opmerking over gemaakt bij goede vriendinnen, maar het is niet iets waar we uitgebreid ervaringen over zullen uitwisselen. Ik vind het niet gênant, maar wel privé en gun mijn kinderen dat niet allerlei buitenstaanders hier details over weten.

Ik vind 6 jaar ook vrij oud om hierop te gaan corrigeren of je überhaupt af te vragen of je hier iets mee moet, ook als hij het alleen doet waar jij bij bent. (Hoe weet je dit trouwens, heb je op school en eventuele voormalige opvang nagevraagd of het daar ooit gebeurd is?)

Heb je al wel andere seksuele voorlichting gegeven TO, over grenzen stellen bijvoorbeeld? Als zijn school meedoet aan de week van de lentekriebels heeft hij daar waarschijnlijk al het een en ander meegekregen trouwens. :)
Nee eigenlijk nooit. Is dat gebruikelijk op deze leeftijd, en welke onderwerpen bespreek je dan?

Op zijn school is er eigenlijk ook (nog) geen aandacht aan besteed, ik dacht dat dit echt pas over een paar jaar aan bod komt.
vivapimpelmees schreef:
21-09-2025 20:59

Hoe moet ik dat weten? Niemand vertelt me/ons er iets over (ook vader is er niet van op de hoogte). Het is ook niet zo dat wij als ouders daar voorlichting over krijgen.
Klavertje-x schreef:
21-09-2025 19:19
Hoe bedoel je dit?

Ze bedoeld waarschijnlijk dat je al een poos en onder verschillende nicks vrij voor de hand liggende vragen stelt.
Misschien is het een idee om een paar opvoedboeken te gaan lezen, of een ouderschap cursus te gaan doen want het wordt echt nog een stuk ingewikkelder dan dit
vivapimpelmees schreef:
21-09-2025 20:59
Ja mijn exman (zijn vader) weet ervan. Maar ook hij is niet op de hoogte van hem daar voorlichting in geven oid
Merys schreef:
21-09-2025 21:16
Ze bedoeld waarschijnlijk dat je al een poos en onder verschillende nicks vrij voor de hand liggende vragen stelt.
Misschien is het een idee om een paar opvoedboeken te gaan lezen, of een ouderschap cursus te gaan doen want het wordt echt nog een stuk ingewikkelder dan dit
Heb je/hebben jullie tips in interessante waardevolle boeken, waar oa zulke zaken in besproken worden?
Klavertje-x schreef:
21-09-2025 21:18
Heb je/hebben jullie tips in interessante waardevolle boeken, waar oa zulke zaken in besproken worden?

Google

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven