Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Wij nemen de wasbak meteen uit na het tandenpoetsen, dus daar komen geen vlekken in.

De ene kamer is netter dan de andere, maar ik hoef me niet te schamen als een monteur komt. Het is tot in zoverre opgeruimd en zeker schoon.
Gewoon _melon met login problemen
Juliëtte schreef:
22-09-2025 12:17
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Interessante vraag... ik herken me heel erg in wat je schrijft. Als het een aan kant is, laat ik wel ergens anders een 'steek vallen'. Ik hou er helemaal niet van als mensen onverwacht komen en al helemaal niet boven. Niet dat het altijd een zwijnestal is, maar overal ligt wel wat. We hebben een schoonmaakster die eens in de twee weken komt en dan moet alles wel aan kant zijn, maar ik prop dan ook wel vaak laadjes en kasten vol totdat ik die weer helemaal moet uitmesten, waar ik vaak niet aan toe kom of geen zin in heb.
Ons huis is spic en span. Alles opgeruimd en brandschoon. Er kan altijd een tourguide door het huis heen bij wijze van spreken.
Het is bij mij wel iets dwangmatigs daar ben ik eerlijk in. Ook in de speelgoedkast heeft bijv alles zn vaste nette plek achter gesloten deurtjes. Maar ik weet dat ik hier de uitzondering ben als ik bij mn vriendinnen/familie kijk, dus denk niet dat je je hoeft te schamen.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 22-09-2025 12:24
12.13% gewijzigd
een tuinslang blijft bij mij niet weken ergens liggen, die ruim ik meteen op
Maar een spetter tandpasta zou je vanochtend zomaar kunnen aantreffen inde badkamer. Nadat ik vanochtend vertrok is daar nog tandengepoetst, dus ik weet niet wat de status van de spoelbak is
Logeerkamer moet ik wel even opruimen, maar wel als in - halfuurtje klaar.
Het is hier niet spik&span en ook gerust wel eens tandpastaresten in de wasbak. Maar dat is een paar dagen max, dan haal ik het wel weg. Tuinslang wekenlang in mijn bad zou dan weer niet gebeuren maar dat komt denk ik ook omdat mijn kinderen vaak vrienden mee hebben die ook boven komen. En dan zou ik het ook gênant vinden als het in de badkamer rommelig/vies is.
Maar in mijn hoofd is het bij anderen ook altijd schoner en netter dan bij mij. Als ik anderen mag geloven zijn ze ook 3 x per dag aan het stofzuigen. Dat is hier per week. Er mag ook gerust op de bank gegeten worden en als er kruimels op de vloer liggen ga ik die niet onmiddellijk opzuigen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Eén en ander is een tikje afhankelijk van het aantal personen in je huishouden.

Bij ons is het altijd netjes, maar ja, wij zijn nog met z'n tweetjes en we werken beiden fulltime. Dus er is simpelweg nauwelijks tijd om het vies en rommelig te laten worden.

Toen dochterlief nog thuis woonde was dat wel anders hoor :-D .

Als wat tandpasta en een tuinslang het enige is waar je je druk over moet maken, dan lijkt me dat je het prima onder controle hebt.
Sinds mijn kinderen het huis uit zijn is het bij mij veel opgeruimder. Ik hou sowieso van een opgeruimd huis want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ik hou ook van weggooien of dingen naar de kringloop brengen trouwens, dus in mijn huis geen spullen of kleding die langer dan een jaar niet zijn gebruikt. Er schuilt in mij de Nederlandse Marie Kondo.
poesminoes wijzigde dit bericht op 22-09-2025 12:49
0.28% gewijzigd
Mijn huis is altijd schoon en opgeruimd. De keuken, wasbak en douche neem ik meteen na gebruik af en er slingert geen onnodige rommel rond. Ik vind troep in huis, zoals zo'n tuinslang in bad, ongezellig en onrustig, dus alles wordt gewoon heel goed bijgehouden. Dan is het ook niet zo veel werk :)
PoesMinoes schreef:
22-09-2025 12:30
Sinds mijn kinderen het huis uit zijn is het bij mij veel opgeruimd. Ik hou sowieso van een opgeruimd huis want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ik hou ook van weggooien of dingen naar de kringloop brengen trouwens, dus in mijn huis geen spullen of kleding die langer dan een jaar niet zijn gebruikt. Er schuilt in mij de Nederlandse Marie Kondo.
oh dat ook! zodra kinderen op zondag weer verdwijnen, zet ik alles weer recht, dat zij scheef gezet hebben.
Ik ben redelijk neurotisch als het neer komt op mijn huis. Dat komt ook omdat ik ben opgegroeid in een huis dat altijd vies en vuil was.

Dat is iets wat ik absoluut niet wil… dus ja mijn huis is altijd schoon en toonbaar. Inclusief kasten en koelkast enzo.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou ervoor tekenen als het alleen tandpastavlekken en een paar niet opgeruimde items waren, TO. Hier is het vele malen erger. En nee, dat is niet hoe het zou moeten zijn en ik schaam mij ook. :| ADHD olé olé :nut:
Ik vind hier dingen van.
Er komt 1 keer per week een schoonmaakster. Tussendoor doen we alleen afnemen van keukeneiland en eettafel na koken en eten. Ik pak alleen de stofzuiger erbij of een doekje als er echt veel kruimels onder de tafel liggen en die irritant aan mijn eigen voeten blijven kleven. Maar ik schaam me daar niet voor en als er een monteur in de woonkamer komt op donderdag, dan is het in principe op zijn viest, want vrijdag wordt er weer schoongemaakt, dan ga ik niet extra schoonmaken. In de badkamer zijn er ook zeker tandpastaspetters te vinden dan. Zit ik ook niet mee.
Het is meestal wel behoorlijk opgeruimd, want dat doe ik tussendoor wel, want dat geeft me overzicht. Als er iemand komt logeren hoef ik dus ook niets meer te doen dan de slaapbank slaapgereed maken. De badkamer daarbij is nauwelijks in gebruik en dus meestal wel heel netjes.

Ik zie overigens regelmatig huizen met meer stof en rommel dan mijn eigen huis, maar daar wordt de vriendschap van mij niet minder van.
Het is opgeruimd en schoon, maar niet spic en span. Wij hebben een groot huis en ik heb geen zin om constant te moeten schoonmaken. Wat een ander daar van vindt, boeit me niet zo.
Cum non tum age
Oh gut, bij mij zitten de tandpastavlekken van twee weken terug nog in de wastafel. Soms erger ik me er ineens aan en dan poets ik ze weg. Het is in feite ook maar 5 minuten werk. Verder liggen er nu nog hoopjes was omdat de trommel vol zat en de was aan het rekje nog niet droog is. Plus lege verpakkingen omdat ik die niet in het pedaalemmertje doe, maar eens in de zoveel tijd meeneem voor het plastic afval of de papierbak.
Dit is niet ‘normaal’ maar 24/7 spic en span lijkt me ook wat overdreven. Ergens er tussenin is normaal.
Zeeschelp schreef:
22-09-2025 12:23
Ons huis is spic en span. Alles opgeruimd en brandschoon. Er kan altijd een tourguide door het huis heen bij wijze van spreken.
Het is bij mij wel iets dwangmatigs daar ben ik eerlijk in. Ook in de speelgoedkast heeft bijv alles zn vaste nette plek achter gesloten deurtjes. Maar ik weet dat ik hier de uitzondering ben als ik bij mn vriendinnen/familie kijk, dus denk niet dat je je hoeft te schamen.
Ook niet bijvoorbeeld was die ergens te drogen hangt of ergens ligt om gevouwen te worden?
Geen motto
Als er hier brand komt en ze slaan de deur in om me te redden, denken ze dat er ook een explosie is geweest.

Zo'n tuinslang kan zomaar 'onzichtbaar' worden voor mij, tot ik hem door de ogen van een ander zie. Zoals jij nu ervaart.

Het hoort bij mn ADHD en sinds ik er op die manier naar kijk, kan ik mezelf er wel inluizen om zo'n paniek-opruimaanval op te wekken.

Waardoor het er hier vaker normaal uitziet.

Ik ben gelukkig wel een beetje smetvrezig, dus dan poets ik de keuken voordat ik ga koken. Is het daarna weer een bende. Vermoeiend zo'n huishouden.
Ik werk thuis vandaag en de zon schijnt heel irritant recht op mijn ramen en ineens is het Heel Vies hier. Straks maar even een doekje over die ramen en een stofdoek door de kamer.

Normaal gesproken doen man en ik samen 's zondags het hele huis maar ik was op stap gisteren dus "mijn taken" liggen nog. Met twee luie tieners en vier katten is het hier nooit spic en span, maar zolang we niet aan de vloer plakken en het niet stinkt vind ik het wel best.
Ik lees heel veel 'ik', to.

Is het alleen jouw verantwoordelijkheid?
Ik ben druk en ik vind een heel schoon en opgeruimd huis niet zo belangrijk. Liever doe ik leuke dingen en vaak zitten de dagen zo vol, dat ik blij ben als ik op de bank kan ploffen. Gelukkig komt er wekelijks een schoonmaakster, zodat tandpasta vlekken max 6 dagen blijven zitten :-D

Ik schaam me er overigens niet voor. Het is geen complete zwijnenstal, dus ik ben al heel tevreden. Voor mij is het de consequentie van een keuze die we maken: we kiezen voor veel leuke dingen en werk en dus een wat minder opgeruimd huis. Toch niks mis mee?
Dropdrop schreef:
22-09-2025 12:53
Zo'n tuinslang kan zomaar 'onzichtbaar' worden voor mij, tot ik hem door de ogen van een ander zie. Zoals jij nu ervaart.
Dit heb ik ook heel erg! Onverwacht bezoek vind ik daarom ook heel lastig. Overigens is het hier beneden meestal wel acceptabel, eind van de dag ruimen we alles wel op en wordt altijd gestofzuigd maar dat moet wel met drie jonge kinderen. Maar echt niet dat het in alle kastjes netjes is en op de tafel slingert altijd wel wat, en de bijkeuken is een gênante vertoning. Maar boven echt troep hoor.

Wat wel enorm scheelt is dat we eens per week een schoonmaakster hebben, dus dan moet alles opgeruimd, maar binnen een dag of 2 is het weer terug. En de was is echt horror, het zijn zo veel kleine items, je kunt er echt uren zoet mee zijn, ik word er gek van. En het is nooit klaar natuurlijk.

Ik denk niet dat je je hoeft te schamen voor een monteur, die heeft echt wel erger gezien. Hier kwam ooit een monteur voor het elektrisch verstelbare bed, ik had eronder gestofzuigd en troepjes weggehaald maar kon er niet helemaal bij dus toen hij de boel uit elkaar haalde was het toch nog best stoffig. Ik schaamde me ook maar hij zei letterlijk ‘je wilt echt niet weten hoe het er bij anderen uit ziet, als het alleen stof is, prijs ik mezelf gelukkig’. Hij had het daarna echt over condooms, dode muizen, etc. Het kan echt veel veel veel erger dan een tuinslang in je badkuip. Dat is namelijk rommelig, maar niet smerig.
Ik kom er achter dat ik heel slecht in schoonmaken ben.
Op een of andere manier verplaatst het stof/vuil zich, maar is nooit echt weg.

Hebben jullie tips?

Mijn moeder is echt superschoon, dus geen idee waarom ik het dan niet kan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als ik het vergelijk met die filmpjes waar een professioneel team in witte pakken en met maskers een hoardershuis moet opruimen, dan is mijn huis zo schoon als een operatiekamer.

Als ik het vergelijk met mijn tante die dagelijks uren bezig is met poetsen en waar je niks durft aan te raken, is het hier een teringbende.

Bezoek en monteurs ontvangen kan hier altijd. Het ziet er hier niet altijd spic en span uit, maar wel in het algemeen alsof er geregeld opgeruimd en schoongemaakt wordt. De vloer plakt niet, er ligt wel eens rommel op tafel of wat kattenharen op de bank, maar het is geen bende. Monteurs zien inderdaad wel ergere dingen.
Na zevenhonderd jaren
Ik had me voorgenomen vandaag mijn slaapkamer op te ruimen, reorganiseren, ontspullen en schoon te maken. En nu ben ik al de hele ochtend bezig met YouTubefilmpjes over opruimen te bekijken en is er nog niets van zijn plaats geweest. Dat dus. :facepalm:
Ik vind hier dingen van.
Nee, ik zou onverwacht bezoek niet graag in elke ruimte willen toelaten, en ik heb wat tijd voor voorwerk nodig als er een logé zou komen.
In grote lijnen is het netjes in huis, in ieder geval beneden, naar onze maatstaven. Brandschoon? Nee,dat niet. Schaamte? No way, ik schaam me absoluut niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven