Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
AnAppleADay schreef:
22-09-2025 10:28
Ik ben trouwens ook geen fan van gekozen burgemeesterschap van D66, maar realistisch gezien gaat dat echt geen onderwerp worden de komende paar jaar, dus dat vind ik geen reden om er niet op te stemmen.
Er is toch nooit een partij waar je 100% achter staat, dus dan kies ik er één waar ik me het meest bij kan vinden op de thema's die de komende jaren belangrijk gaan zijn, zoals migratie en wonen.

Zo denk ik er ook over. Er komen sowieso minstens 3 en waarschijnlijk wel 4 of 5 partijen in de regering, dus de kans dat nu net dat ene standpunt werkelijkheid wordt is gewoon bijzonder klein. 100% eens bestaat niet en dat hoeft ook niet. Ik kies vooral op voor mij belangrijke thema's zoals klimaat en de woningmarkt.
Ik zou zeker niet op een andere partij stemmen.
Want waarom zou de formatie met andere partijen wel sneller gaan??.
Uiteindelijk merk je nu al dat haast niemand met elkaar wil samenwerken men stelt altijd het eigenbelang voor het belang voor de bevolking.
AnAppleADay schreef:
22-09-2025 10:30
Bij de VVD is niet alleen Yesilgoz het probleem, het is echt een stel populisten geworden sinds ze proberen te concurreren met de PVV.
Zoals Dijkhof en Seegers in hun podcast ook zeiden: je moet nooit proberen de populisten proberen te overtroeven want zij winnen toch wel.
Dat vind ik dus wel meevallen. In dit kabinet zit een aantal heel goede ministers die ook terecht hoog op de VVD lijst zijn gekomen.

Het "zeer" zit bij mij eerder bij het bestuur van de VVD, dat Yesilgöz niet tijdig aan de mouw trok over haar populistische tweetgedrag.
Mijn strategische stem is dat ik helemaal niet meer ga stemmen, ik walg van de politici, de partijen en de kiezers die het zien als 'winnen' dat er op/voor ze gestemd wordt. Dansen op het biljart op de uitslagenavond, het overtuigen van mensen om hun stem en niet om ze te willen representeren maar om mooie sier mee te maken.
De kortzichtigheid om mensen wél te willen/menen te moeten veroordelen om hun stemkeuze en denkbeelden maar geen eigenaarschap op zich nemen om daadwerkelijk hier verandering in te willen brengen door bende wél eindelijk eens op te knappen. Lekker vliegen afvangen, eindeloos discussieren en debatteren over randzaken, randverschijnselen en grote woorden gebruiken maar die niet opvolgen met acties want oh jeeh, dat zou wel eens stemmen kunnen kosten..

En ja, dat maakt inderdaad dat ik vanaf de zijlijn ook niet meer mag roeptoeteren want ik heb mijn stemrecht niet uitgeoefend. Kleine prijs om te betalen.
Ik denk er voor het eerst over om 'strategisch' te stemmen, ondanks dat ik op de kieslijst sta voor mijn eigen partij. Nu past het landelijke programma me dit maal ook wat minder goed, dat scheelt. Maar het gaat denk ik GL-PvdA worden. Twijfel nog wel flink, voelt toch ook niet helemaal goed.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
A2221100z schreef:
22-09-2025 10:49
Ik zou zeker niet op een andere partij stemmen.
Want waarom zou de formatie met andere partijen wel sneller gaan??.
Uiteindelijk merk je nu al dat haast niemand met elkaar wil samenwerken men stelt altijd het eigenbelang voor het belang voor de bevolking.
Met een andere partij gaat het formeren niet automatisch sneller. Maar wanneer er 1 partij groter is dan de pvv gaat het formeren wel sneller omdat veel grote middenpartijen wel willen samenwerken, dat hebben ze in het verleden bewezen. De pvv kan niet samenwerken, want ze willen geen compromissen sluiten omdat voor hun alles in hun programma een breekpunt is.
Punt 2, ik denk dat formeren gemakkelijker gaat als er 3 of 4 partijen meer dan 35 zetels hebben, omdat je dan gemakkelijker tot een kamermeerderheid komt. En als je dat sneller bereikt, kun je sneller over tot de inhoud en hoeft er minder water bij de wijn dan dat je met 5 kleintjes moet formeren die ook allemaal hun eigen breekpunten hebben.
KamilleT schreef:
21-09-2025 15:57
Die hebben een aantal punten dat me echt tegenstaat, dus dat gaat het ook niet worden.
Zoals?
Shiva888 schreef:
21-09-2025 13:39
Ik denk zomaar dat je er flink naast zit met je aanname.
Alsof elke PVV’ stemmer het met deze rellen eens is.
Mensen die nu nog PVV gaan stemmen kunnen in ieder geval niet meer zeggen dat ze als proteststem doen. A) een proteststem op de grootste partij van het land klinkt niet logisch. B) het is nu toch wel overduidelijk hoe extreemrechts de PVV is en dat ze er niet zijn voor de "gewone Nederlander". Dus als je nu PVV stemt doe je dat heel bewust.
ApproachableAlec schreef:
22-09-2025 11:34
Mijn strategische stem is dat ik helemaal niet meer ga stemmen, ik walg van de politici, de partijen en de kiezers die het zien als 'winnen' dat er op/voor ze gestemd wordt. Dansen op het biljart op de uitslagenavond, het overtuigen van mensen om hun stem en niet om ze te willen representeren maar om mooie sier mee te maken.
De kortzichtigheid om mensen wél te willen/menen te moeten veroordelen om hun stemkeuze en denkbeelden maar geen eigenaarschap op zich nemen om daadwerkelijk hier verandering in te willen brengen door bende wél eindelijk eens op te knappen. Lekker vliegen afvangen, eindeloos discussieren en debatteren over randzaken, randverschijnselen en grote woorden gebruiken maar die niet opvolgen met acties want oh jeeh, dat zou wel eens stemmen kunnen kosten..

En ja, dat maakt inderdaad dat ik vanaf de zijlijn ook niet meer mag roeptoeteren want ik heb mijn stemrecht niet uitgeoefend. Kleine prijs om te betalen.
Er deugt genoeg niet aan politiek, maar debatteren, grote woorden gebruiken of een overwinning vieren zie ik nou niet als problemen...
ladadieladieda schreef:
22-09-2025 13:29
Met een andere partij gaat het formeren niet automatisch sneller. Maar wanneer er 1 partij groter is dan de pvv gaat het formeren wel sneller omdat veel grote middenpartijen wel willen samenwerken, dat hebben ze in het verleden bewezen. De pvv kan niet samenwerken, want ze willen geen compromissen sluiten omdat voor hun alles in hun programma een breekpunt is.

Volgens mij maakt dit niet uit. Het is niet zo dat de grootste partij eerst de kans moet krijgen.
De dag na de verkiezingen wordt in samenspraak met alle fractievoorzitters een verkenner aangesteld. Deze verkenner gaat langs alle partijen. Als alle andere partijen daarin aangeven niets te zien in een coalitie met de grootste partij, gaat de informateur die daarna wordt aangesteld dat ook niet meer verder onderzoeken en kijkt hij direct naar coalities met andere partijen.
Ja klopt. Het is niet zo dat Wilders als hij de grootste wordt eerst carte blanche krijgt om het te proberen. Op dit moment is er geen enkele uitslag mogelijk waarbij de PVV kan regeren dus de verkenner kan dat hopelijk snel uitsluiten.
ladadieladieda schreef:
22-09-2025 13:29
De langste formatie was 299 dagen, tussen VVD, CDA, D66 en CU in 2021. Formeren gaat niet sneller als een andere partij dan PVV de grootste wordt. Rutte III ontstond na 225 dagen formeren en bestond uit dezelfde partijen. Middenpartijen willen niet perse samenwerken, maar weten ook dat ze wellicht geen keus hebben.
https://wnl.tv/2025/09/21/minister-hein ... tiek-maken

Ik vind dit wel zo kleinzielig van Heinen. Gadverdamme, je zou ze eens moeten horen bij de VVD als hun kantoor was vernield tijdens een 'linkse' demonstratie. Hoezo is dit niet politiek? Die hooligans voelen zich duidelijk verbonden met de rechtse wind van de PVV dus het is 100% politiek wat hier gebeurd is.
Phlox24 schreef:
22-09-2025 15:38
De langste formatie was 299 dagen, tussen VVD, CDA, D66 en CU in 2021. Formeren gaat niet sneller als een andere partij dan PVV de grootste wordt. Rutte III ontstond na 225 dagen formeren en bestond uit dezelfde partijen. Middenpartijen willen niet perse samenwerken, maar weten ook dat ze wellicht geen keus hebben.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Misschien moet de koning gewoon weer een rol krijgen tijdens de formatie. Die staat echt boven de partijen en heeft voldoende autoriteit om grote ego’s te laten luisteren.
Ik geloof dat de kamer dat ook best zou willen. Het komt in elk geval regelmatig op tafel.
Nee, zou ik niet doen.
Veel te bang dat timmermans écht aan de macht komt. En dan?

Eigenlijk vindt ik dat er niet zoveel gezanikt moet worden. "Wij regeren niet met die", "wij gaan niet samen met zus".
Prima, dan niet, krijg je ook geen stem.
Ze worden vet, maar dan ook écht vet betaald om te gaan samenwerken met de keuze van het volk.
En als je dat niet kunt, moet je stoppen.
Maakt niet uit welke partij.
Ik moet op mijn werk ook met vreselijke collega's werken.
Als ik dat niet wil, moet ik wat anders zoeken.
Diva-gedrag....
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
23-09-2025 08:02
Nee, zou ik niet doen.

Eigenlijk vindt ik dat er niet zoveel gezanikt moet worden. "Wij regeren niet met die", "wij gaan niet samen met zus".
Ze worden vet, maar dan ook écht vet betaald om te gaan samenwerken met de keuze van het volk.
Diva-gedrag....
Dat is dus wat ze doen. :)
Vanielje schreef:
22-09-2025 14:04
Er deugt genoeg niet aan politiek, maar debatteren, grote woorden gebruiken of een overwinning vieren zie ik nou niet als problemen...
Het is geen 'overwinning' het is een mandaat, een verplichting en een verantwoordelijkheid. Dat het door kiezers en politici als overwinning wordt gezien is juist uiterst treurig.

En dat werkt door in de debatten, lekker headlines scoren en alles met het oog op de stemmen, niet vanuit een motivatie op de uitslag van de verkiezingen recht aan te doen, niet willen samenwerken en ook zeker niet voor iedereen het beste te willen. Dat wordt verbloemt met grote woorden maar de daadwerkelijke daadkracht en het nemen van verantwoordelijkheid komt daar niet zelden totaal niet mee overeen.
thanx schreef:
Diva-gedrag....
Komen jouw collega’s ook voortdurend met plannetjes die niet mogen volgens de wet?
thanx schreef:
Nee, zou ik niet doen.

Diva-gedrag....
De PVV en VVD sluiten PVDA/GL uit, de tweede -partij. Maar jij vindt het alleen erg als de PVV uitgesloten wordt? Dat vind ik nou diva-gedrag.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
ApproachableAlec schreef:
23-09-2025 08:18
Het is geen 'overwinning' het is een mandaat, een verplichting en een verantwoordelijkheid. Dat het door kiezers en politici als overwinning wordt gezien is juist uiterst treurig.

En dat werkt door in de debatten, lekker headlines scoren en alles met het oog op de stemmen, niet vanuit een motivatie op de uitslag van de verkiezingen recht aan te doen, niet willen samenwerken en ook zeker niet voor iedereen het beste te willen. Dat wordt verbloemt met grote woorden maar de daadwerkelijke daadkracht en het nemen van verantwoordelijkheid komt daar niet zelden totaal niet mee overeen.
Dan moet iemand als Bontenbal jou toch aanspreken? Dan heb ik het niet over de medisch-ethische zaken waar hij misschien wel anders over denkt.
Maar hij zegt wel heel zinvolle dingen, gisteren bij Eva vond ik hem echt goed zijn lijn van politiek bedrijven onder woorden brengen.
Sun.lover schreef:
23-09-2025 09:03
De PVV en VVD sluiten PVDA/GL uit, de tweede -partij. Maar jij vindt het alleen erg als de PVV uitgesloten wordt? Dat vind ik nou diva-gedrag.
De pvv is best een vreemde eend in de bijt. Ze heeft geen leden bijvoorbeeld. Ook willen ze zaken veranderen waarbij de grondwet veranderd moet worden, dat is nogal wat. Ook roepen ze mensen op tot het plegen van geweld. Halverwege overleggen veranderen ze hun insteek waardoor ze de stekker uit het kabinet trekken.
ladadieladieda schreef:
23-09-2025 09:16
De pvv is best een vreemde eend in de bijt. Ze heeft geen leden bijvoorbeeld. Ook willen ze zaken veranderen waarbij de grondwet veranderd moet worden, dat is nogal wat. Ook roepen ze mensen op tot het plegen van geweld. Halverwege overleggen veranderen ze hun insteek waardoor ze de stekker uit het kabinet trekken.
En toch stemmen straks weer 20% van de Nederlanders op die onzin. Echt onbegrijpelijk. Mensen vinden het allemaal wel prima dat de democratie weggegooid wordt of hebben gewoon echt geen benul wat ze doen. Gisteren bij Lubach weer een aantal fragmenten van Wilders waar hij geeneens meer de moeite deed om zijn anti-democratisch beleid te verhullen. Gewoon oproepen via een megafoon om democratisch genomen besluiten te negeren en actie te ondernemen als burger. En het allerergste: hij (en zijn aanhang) mensen namens "het volk" te spreken. Daar hoor dan kennelijk niet bij. En ik ben toch echt een echte, hardwerkende Nederlander. En mij familie ook al minstens 6 generaties.
thanx schreef:
Nee, zou ik niet doen.

Diva-gedrag....
Wat gebeurt er dan?

Alle Nederlandse militairen verplicht op hoge hakken? Heropvoedingskampen voor rechtse stemmers? Roof van boerengrond voor bouw van torenflats om tot de nok te vullen met binnengehaalde migranten?

(Serieuze vraag).
ladadieladieda schreef:
23-09-2025 09:16
Er is geen "ze". De PVV is het vehikel waarmee Geert Wilders deelneemt aan de verkiezingen. Niet meer, niet minder.
Appletje schreef:
23-09-2025 09:57
En toch stemmen straks weer 20% van de Nederlanders op die onzin. Echt onbegrijpelijk. Mensen vinden het allemaal wel prima dat de democratie weggegooid wordt of hebben gewoon echt geen benul wat ze doen. Gisteren bij Lubach weer een aantal fragmenten van Wilders waar hij geeneens meer de moeite deed om zijn anti-democratisch beleid te verhullen. Gewoon oproepen via een megafoon om democratisch genomen besluiten te negeren en actie te ondernemen als burger. En het allerergste: hij (en zijn aanhang) mensen namens "het volk" te spreken. Daar hoor dan kennelijk niet bij. En ik ben toch echt een echte, hardwerkende Nederlander. En mij familie ook al minstens 6 generaties.
Probeer altijd te begrijpen wat de beweegredenen voor mensen zijn. Als je niet begrijpt wat dat van 20% van de Nederlanders is, dan heb je nog een lange weg te gaan.
Net zoals je moet begrijpen wat de stemmers op Denk, Volt, Partij voor de Dieren of Groen Links beweegt.

We hebben een politiek systeem in Nederland dat niet meer functioneert, een kiesdrempel van 5% of zo is minimaal nodig om het weer enigszins bestuurbaar te houden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven