Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Yildizlar2 schreef:
22-09-2025 14:12
Maar het kan wel een reden zijn dat je het niet zo goed overziet .
Zeker, en dan helpt het als je goede schema's (en dicipline) hebt.
Ik noemde het even omdat ik al meerdere keren "maar ADHD hè" lees en je ook met ADHD gewoon netjes en schoon kunt leven. Moet je wel veel meer je best voor doen dan wanneer je een normaal hoofd hebt, dat wel.
Ik ben nogal een chaoot. Het kan bij mij van het ene op het andere moment veranderen van een heel opgeruimd huis naar een ontplofte bende, zonder dat ik me daar echt bewust van ben. Vies is het echter nooit en dat vind ik zelf het belangrijkst. Rommel betekent voor mij dat er geleefd wordt en hoeft niet meteen opgeruimd te worden. Als ik onverwacht bezoek krijg, vind ik het vaak wel prettig om het netjes te hebben, maar zeker niet tot in de puntjes. Niemand heeft daar ooit iets over gezegd, behalve één keer een klusjesman die een gevallen muntje van de grond raapte, alsof het een grote schande. Ik heb het nooit begrepen mensen die altijd alles perfect op orde moeten hebben.
Ik schaam me wel ja, ons huis is vaak een bende. Ik weet dat het erger kan, maar ik vind het wel vreselijk. En omdat het een zooi is, is het ook vies (want met zooi kun je niet fatsoenlijk schoonmaken).

Ik probeer het echt, maar ik sta er alleen voor in dit huis. Ik woon met 2 hoarders (1 grote en 1 kleine) die niks kunnen en willen weggooien en een jong kind. Als ik de tafel leegruim, kan ik de volgende dag opnieuw beginnen want dan liggen er weer 8 dingen die allemaal op een andere plek ‘horen’. En hoe vaak ik er ook iets van zeg, het aardig vraag, het boos vraag, er verandert niks aan het gedrag van mijn huisgenoten. Dus ik heb het opgegeven want ik ben gekke henkie niet.

Vanaf deze week komt er weer een poets in huis, ik hoop dat dat gaat helpen. Dan ‘moet’ er om de week grondig worden opgeruimd (en daar draai ik dan voor op, daar ben ik me pijnlijk van bewust). Maar dan hoef ik niet ook nog eens schoon te maken.
Ik ben super netjes en georganiseerd. Je zou hier ieder moment van de dag/nacht binnen kunnen komen en foto's kunnen maken voor funda. Maar ik ben mij ervan bewust dat dit niet normaal is.

Ik kan juist jaloers zijn op mensen die een week iets kunnen laten liggen. Of iets in huis kwijt kunnen zijn. Lijkt me heerlijk.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
apppie schreef:
22-09-2025 14:36
Ik noemde het even omdat ik al meerdere keren "maar ADHD hè" lees en je ook met ADHD gewoon netjes en schoon kunt leven. Moet je wel veel meer je best voor doen dan wanneer je een normaal hoofd hebt, dat wel.
Meerdere ADHD-ers in mijn directe omgeving (deels in 1 gezin) en geen 1 is er hetzelfde. Waar de 1 problemen mee heeft lukt de andere prima.
Ik zou dat dus niet zo stellig zeggen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Beneden is het opgeruimd. De keuken en de toiletten zijn schoon. Maar dat komt ook omdat toen onze eigen kinderen klein waren we het niet goed genoeg konden bijhouden. Toen resoluut een besluit genomen: heel veel spullen de deur uit. Minder spullen is minder opruimen en schoonmaken en ik was toen nogal van de spulletjes, frutsels en veel kleding. Dat luchtte enorm op. Nou hebben wij al jaren pleegkinderen. Die komen vaak uit een thuisomgeving waar het thuis rommelig en vol was. We proberen hun bij te brengen dat een opgeruimd huis rust en overzicht brengt. Dat is echter vaak een heel proces. Voor zowel de kinderen als voor ons. En soms lukt het gewoon niet. Ik trek daarbij wel een grens; geen etensresten, gebruikte borden en bestek op hun slaapkamer. Voor de oudere kinderen geldt dat zij zelf moeten bijdragen aan schone was, dus als je jeans gewassen moet worden, check de wasmand of er nog meer was ligt die er bij kan en draai een wasje. Schoonmaken is van een heel andere orde. Daar zijn ze vaak niet mee grootgebracht. Beddengoed verschonen? Sommigen waren gewend weken in hetzelfde beddengoed te slapen, of het weg te gooien als het heel smerig was. Ik heb voor alles een vaste plek. Gebruik veel bakjes, cluster dingen. Mijn huis is beneden opgeruimd maar het huis is er wel voor ons, wij niet voor het huis. Een keer een wat was over een stoel of onze werktassen op de bank vind ik geen probleem.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ik heb een tweekamerappartement dus dat is makkelijk wel netjes te houden. Hoewel mn handboeien standaard aan t bed hangen dus afhankelijk van wie er komt haal ik die eventjes weg. :P
apppie schreef:
22-09-2025 14:36
Maar dat iets voor jou werkt,betekent toch niet dat het voor alle ADHD'ers werkt?

Blijkt dat ADHD alleen maar het gebrek aan een fatsoenlijk schema was??

.
Het is hier altijd wel behoorlijk schoon, want schoonmaakster 1x per week, maar opgeruimd.... Ik ben de enigste hier die daar waarde aan lijkt te hechten en geen problemen heeft met dingen weggooien, dus was altijd tegen de klippen op bezig met opruimen en ik vertik het dus gewoon tegenwoordig. Iedereen helpt mee tot een redelijke standaard is bereikt en pas dan gaat tv/tablet aan / gaan we de deur uit / ... Dus, niet zo opgeruimd als ik zou willen, wel een stuk rustiger voor mij. Ondertussen blijf ik oefenen in acceptatie :-D
Bij mij is het best wel een zootje.
Kleine kinderen, werk, te veel spullen, te veel speelgoed…..
Ooit komt het vast goed.

Ik doe wat als ik tijd, energie en zin heb.
En het wordt steeds een beetje beter.
Socie schreef:
22-09-2025 13:00
Ik ben druk en ik vind een heel schoon en opgeruimd huis niet zo belangrijk. Liever doe ik leuke dingen en vaak zitten de dagen zo vol, dat ik blij ben als ik op de bank kan ploffen. Gelukkig komt er wekelijks een schoonmaakster, zodat tandpasta vlekken max 6 dagen blijven zitten :-D

Ik schaam me er overigens niet voor. Het is geen complete zwijnenstal, dus ik ben al heel tevreden. Voor mij is het de consequentie van een keuze die we maken: we kiezen voor veel leuke dingen en werk en dus een wat minder opgeruimd huis. Toch niks mis mee?
Dit. Ik heb jonge kinderen, dus dat helpt niet mee. En die hebben mij genen gekregen, en niet opruimgenen van hun vader vrees ik. Het is hier regelmatig rommelig tot zeer rommelig. Het wordt ook regelmatig opgeruimd, maar dat blijft niet lang zo. Maar ja, behalve als het echt heel vies is, houd ik mezelf voor dat kinderen later niet herinneren dat het huis zo schoon was, maar of hun ouders tijd hadden en ze een fijn leven hadden. En als ik kom in huizen van vrienden met jonge kinderen is het net zo, of nog veel erger. Het wordt vast beter op termijn, en anders niet.
Dat betekent niet dat ik er nooit van baal, maar ook dat ik andere dingen belangrijker vind.
Ons huis is opgeruimd en schoon, maar ook weer niet zo dat er nú Funda-foto's gemaakt zouden kunnen worden. Het helpt al dat we in de gemeenschappelijke ruimten niet tig prullaria hebben staan. En ik merk dat ik m'n eigen spullen meer opruim als de kinderen van mijn man er zijn. Met z'n tweeën is het geen probleem, maar met drie pubers erbij wordt datgene dat je laat liggen een soort vrijbrief voor anderen om ook iets te laten liggen. Het werkt ook gewoon magnetisch ofzo. En met vijf man in huis, is dat al snel teveel. Dus waar ik in onze kinderloze week m'n schoenen nog weleens "gewoon" in de gang kan zetten, doe ik ze in het kastje als de kinderen er zijn. Anders breek je binnen de kortste keren je nek over drie paar schoenen extra. En het is luxe, maar ik ben blij dat man en ik een eigen badkamer hebben, zodat de kinderen hun rommel in de eigen badkamer kunnen maken. Want waar wij nooit tandpasta in de wasbak hebben (ook niet direct na het poetsen trouwens, ik zou niet eens weten hoe het bij anderen zo aankoekt, je kan het toch gelijk wegspoelen?) zit het bij de kinderen standaard in de wasbak én op de spiegel. :facepalm:
Ons huis is altijd opgeruimd en onverwacht bezoek is welkom. Natuurlijk hebben we rommel als ik aan het koken ben of we zijn volop bezig met iets. Maar we houden het lekker bij en ruimen het op als we klaar zijn.

Vroeger deed ik dat niet en had ik ook een gevoel van schaamte. Ben blij dat dat niet meer hoeft en sinds we het bijhouden is het zo'n klein werkje.
Keuken altijd schoonmaken na het koken, omdat de keuken in onze woonkamer zit. Ik stof even gauw wanneer ik er zin in heb. We hebben niet veel spullen op de kastjes dus het is hooguit in 10min gefikst.

Mijn partner vindt de badkamer schoonmaken leuk, heb ik mazzel mee. Doet hij wekelijks tijdens het douchen.
De wc doen we ook wekelijks, meestal als ik net gegaan ben en denk, ok even een doekje erover en wat chloor erin. Klaar.

Hier zijn we dus tussendoor efficiënt aan het poetsen. Daardoor is het geen taak, maar plezier en een bijdrage aan prettig wonen geworden hier.
Ik zie mijn eigen laptoptas veel minder, als hij rondslingert, dan die van Meneer-Lila
Het is een blinde vlek voor rommel die je verwacht ofzo
Inmiddels kun je in de slaapkamer van huize Caaf de vloer weer zien. Dat wilde ik even melden. :shame: Je moet alleen nu niet in de naaikamer kijken, maar gelukkig hangt daar de cv-ketel niet.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
22-09-2025 12:43
Ik zou ervoor tekenen als het alleen tandpastavlekken en een paar niet opgeruimde items waren, TO. Hier is het vele malen erger. En nee, dat is niet hoe het zou moeten zijn en ik schaam mij ook. :| ADHD olé olé :nut:
Hier ook, hoewel ik toevallig tandpastavlekken meteen weghaal, haha. Gezien de situatie in het huis van mijn vader beschouw ik het maar als iets erfelijks dat meerdere generaties nodig heeft om te normaliseren :p (en ook ADHD in de familie, al heb ik zelf die diagnose dan weer niet).

Ik denk ook maar dat zo'n onderhoudsmonteur wel wat gewend zal zijn.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Sabeltandcavia schreef:
22-09-2025 15:36
Inmiddels kun je in de slaapkamer van huize Caaf de vloer weer zien. Dat wilde ik even melden. :shame: Je moet alleen nu niet in de naaikamer kijken, maar gelukkig hangt daar de cv-ketel niet.
:cheer2:
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Vind het altijd zo gek dat mensen die zeggen in een minder opgeruimd huis te wonen, daar vaak ook iets bij zeggen als: wij kiezen ervoor onze tijd anders te besteden (aan leuke dingen etc). Alsof de mensen die in een opgeruimd huis wonen alleen maar daarmee bezig zijn en verder niks anders kunnen doen. Ik ervaar dat totaal niet zo. Ik vind je tandpasta even wegspoelen na het poetsen nul werk, maar als ik lees dat mensen eens in de zoveel tijd anderhalf uur bezig zijn hun badkamer schoon te maken, dan vind ik dat wel nogal veel en zonde van de tijd. Maar als je het dus steeds een beetje opruimt en bijhoudt, dan wordt het nooit een kwestie van uren bezig zijn en heb je juist tijd over voor andere dingen. Althans, zo ervaar ik het. Het huishouden zie ik daardoor totaal niet als iets dat moet, maar meer als iets dat ik er even een beetje bij doe.
apppie schreef:
22-09-2025 14:11
Ik heb trouwens ook gierende ADHD (zonder olé olé, want zo fantastisch is dat niet) en juist daarom werk ik met een schoonmaakschema. ADHD is gelukkig geen reden om je huis te laten verslonzen.
Ik heb al 20 schema's gemaakt. Als dat nou de oplossing was... ik quotte een mede adhd er hier die dat schreef en hoewel ik er heel veel last van heb, maakt het soms ook dat ik de juiste prioriteiten kan stellen. Dus nu is het mooi weer, dus we gaan buiten spelen. En knutselen ipv opruimen.
Volgens mij ben ik niet mega schoon. Ik houd het wel bij maar sommige dingen doe ik nooit zoals binnen de ramen lappen of keukenkastjes uitzuigen. Als hier iemand onverwacht naar de wc zou gaan zou het ook zo maar kunnen dat het niet helemaal fris is of een tandpasta vlek of handdoek op de grond.

Maar soms ga ik de kinderen ophalen van speelafspraakjes en dan schrik ik gewoon. Vette etensvlekken op de keukenkastjes, oude tomatensaus spetters, vloer gewoon goor. Of een kinderstoel met etensresten uit 1998. Ook een keer een wc met vreselijke remsporen in de wc en wc papier op de grond. En het hoeft helemaal niet nieuw te zijn of sjiek maar het is gewoon echt goor!

Dan denk ik regelmatig dat mijn huis dan toch wel erg schoon is… het ligt ook een beetje aan je eigen referentiekader.
Sabeltandcavia schreef:
22-09-2025 13:15
Ik had me voorgenomen vandaag mijn slaapkamer op te ruimen, reorganiseren, ontspullen en schoon te maken. En nu ben ik al de hele ochtend bezig met YouTubefilmpjes over opruimen te bekijken en is er nog niets van zijn plaats geweest. Dat dus. :facepalm:

;-D
Herkenbaar.
Klodders tandpasta begrijp ik nooit zo, je maakt na het poetsen de wasbak toch even schoon?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Onverwacht bezoek - familie, vrienden - komt niet binnen.
Je belt maar 3 dagen van tevoren zodat ik 3 dagen tijd heb om mijn huis iets of wat presentabel te maken.

Bij klusjesmannen heb ik dat dan weer minder.
Ik ga er standaard vanuit dat die wel meer zien.
En dat ik achteraf minder kritiek in mijn gezicht krijg, zolang ik de rekening maar betaal. (Dat ze roddelen tegen hun collega's ... I don't care.)

Die 1 keer om de 5 jaar dat ik een logee heb kan ie zo het bed in.
Maar dan ben ik dus wel eerst 3 dagen aan 't opruimen, stofzuigen, dweilen, ... geweest.
En kijkt ie bij voorkeur niet teveel in bepaalde kasten want mijn rommel is natuurlijk wel ergens in gemikt.

De wasbak in de badkamer is hier bijvoorbeeld nagenoeg niet proper te krijgen.
Tenzij ik een half uur ga boenen met 3 verschillende producten.
Dat doe ik dus écht alleen als ik bezoek krijg. Of doet man als ie het beu gezien is.
Geen tandpasta-vlek te zien, wel een soort bruine waas.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
meisje85 schreef:
22-09-2025 16:01
Vind het altijd zo gek dat mensen die zeggen in een minder opgeruimd huis te wonen, daar vaak ook iets bij zeggen als: wij kiezen ervoor onze tijd anders te besteden (aan leuke dingen etc). Alsof de mensen die in een opgeruimd huis wonen alleen maar daarmee bezig zijn en verder niks anders kunnen doen. Ik ervaar dat totaal niet zo. Ik vind je tandpasta even wegspoelen na het poetsen nul werk, maar als ik lees dat mensen eens in de zoveel tijd anderhalf uur bezig zijn hun badkamer schoon te maken, dan vind ik dat wel nogal veel en zonde van de tijd. Maar als je het dus steeds een beetje opruimt en bijhoudt, dan wordt het nooit een kwestie van uren bezig zijn en heb je juist tijd over voor andere dingen. Althans, zo ervaar ik het. Het huishouden zie ik daardoor totaal niet als iets dat moet, maar meer als iets dat ik er even een beetje bij doe.
Precies dit. Heb nooit het gevoel dat ik huishouden moet doen en juist daardoor veel meer tijd voor leuke dingen. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd. Zo geldt dat echt voor mij althans.
Niet meer steeds het gevoel dat ik iets 'moet' omdat er nog een berg afwas staat, of was die ik moet opvouwen maar geen zin in had etc.
Alles doe ik gewoon gelijk en is het een kwestie van minuten werk.
Bij mij is het altijd een redelijke teringzooi, al gaat het wel steeds beter. Vrienden zou ik dit level van rommel wel aan kunnen doen, m'n moeder of onbekenden dan ga ik wel een uur of wat even flink aan de poets :P
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven