Rode lijn… praktische veaag
maandag 22 september 2025 om 20:10
Logisch, onder Amsterdammers bevindt zich toch meer gajes dan onder Hagenezen. Er zijn in Den Haag ook nooit relletjes.Appelflap schreef: ↑22-09-2025 19:40Bij de 2 eerdere rode lijn demonstraties in Den Haag, was er een speciaal kinderprogramma, kinderspelletjes etc. op
het Malieveld. Sfeer in DH was heel gemoedelijk en hoopgevend. Zoveel kleine kinderen, zoveel kinderwagens en draagzakken gezien. Trouwens ook veel mensen in rolstoelen en veel 70+. Zelf ook kind meegenomen. Vind het belangrijk dat kind leert dat je moet opkomen voor mensen die het zelf niet kunnen, dat je moet gebruikmaken van je demonstratierecht, de rechtsstaat met z’n allen moet bewaken. JUIST in deze tijd en met het oog op de nabije toekomst.
Hoe het in Amsterdam gaat zijn, daar twijfel ik over…ben bang dat daar misschien ook ander publiek op afkomt.
maandag 22 september 2025 om 20:25
Er is gewoon veel veranderd qua sfeer en politiek debat sinds de laatste rode lijn demo. Daarnaast is dit dus de derde demo en hebben de vorige edities aandacht en publiciteit gekregen. Dus tja ik vraag me af of er mensen met andere motieven op afkomen.
maandag 22 september 2025 om 22:36
Ja de derde rode lijn demo bedoel ik natuurlijk, daar gaat dit topic over.jorchugh_jor schreef: ↑22-09-2025 21:31Het is de derde grote demo, maar er wordt al veel langer wekelijks op een groot aantal stations door heel Nederland gedemonstreerd.
maandag 22 september 2025 om 22:58
Zo heb ik dat vorige keer ook gedaan: gewoon wat later aansluiten, vanaf de rand toegekeken hoe de stoet vertrok en toen achter de meute aan gehobbeld. Voorin zag het er druk uit, maar achterin was echt alle ruimte en liepen veel mensen die slechter ter been waren of kleine kinderen mee hadden. Die liepen vaak ook niet de hele route, maar draaiden na een stukje om.jorchugh_jor schreef: ↑22-09-2025 18:33Vorige keren waren er veel mensen met kinderen bij. Als ze het niet volhouden, kun je altijd eerder weggaan. Op het museumplein sta je niet “klem”, zeker niet als je een beetje aan de rand blijft.
De vorige keer was er echt alles aan gedaan om het vriendelijk te houden, tot rustgevende muziek op het podium aan toe.
Als je niet uit de buurt komt, is het grootste probleem de trein terug. Dat is best afzien.
maandag 22 september 2025 om 23:34
Met kinderen neem je gewoon geen enkel risico. Dat je daar zelf gaat staan is een eigen bewuste keuze. Maar jonge kinderen horen op zo'n plek niet thuis. Het trekt tal van mensen aan. Ook minder vredelievende types die volledig los staan van het thema, gewoon willen rellen of in de war zijn. Je kind kan zomaar onderdeel of getuige zijn van onrust en geweld of in de verdrukking komen. Zomaar weglopen kan ook niet altijd. Demonstraties zijn gevaarlijk!
maandag 22 september 2025 om 23:35
Hoe kom je daarbij? Na de rellen in Den Haag is iedereen ineens bang? Ook voor Den Haag was er al extreem rechts gerel en wappie gerel. De rode lijn demonstraties zijn altijd vredig en gezellig verlopen.
maandag 22 september 2025 om 23:48
Echt geen enkel risico? Of alleen dit risico? En skiën? Mag dat wel. Of in de auto? Allemaal veel riskanter. Maar goed, dit is een overbekende discussie over risico's die men accepteert.evelien2010 schreef: ↑22-09-2025 23:34Met kinderen neem je gewoon geen enkel risico. Dat je daar zelf gaat staan is een eigen bewuste keuze. Maar jonge kinderen horen op zo'n plek niet thuis. Het trekt tal van mensen aan. Ook minder vredelievende types die volledig los staan van het thema, gewoon willen rellen of in de war zijn. Je kind kan zomaar onderdeel of getuige zijn van onrust en geweld of in de verdrukking komen. Zomaar weglopen kan ook niet altijd. Demonstraties zijn gevaarlijk!
En ben ook geweest bij het voorgaande protest. Het was zeer gemoedelijk. Dat het uit de hand gaat lopen zijn geen signalen voor. Doden vallen er bij demonstraties eigenlijk nooit. Gewonden ook relatief weinig. En dat zijn de mensen die tot het laatst achterblijven om te rellen. Dan is de rest allang weg.
Welbeschouwd horen kinderen niet in deze wereld thuis. Onrust en geweld, daar is iedereen op dit moment op de wereld getuige van. Vandaar dit protest.
Er zijn goede redenen dat ouders hier kinderen mee naartoe nemen. Respecteer dat gewoon.
dinsdag 23 september 2025 om 10:01
Dus eigenlijk zeg je nu dat de fascisten hebben gewonnen omdat je twijfelt aan demonstreren. Ze beginnen hun doel te bereiken....
dinsdag 23 september 2025 om 10:10
Inderdaad. Als ze bij de verkiezingen nog even de stembureaus afgaan en tegen de wachtenden roepen "Alle linkse kiezers nú opgerot" is het helemaal af.
dinsdag 23 september 2025 om 11:24
dinsdag 23 september 2025 om 14:03
evelien2010 schreef: ↑22-09-2025 23:34Met kinderen neem je gewoon geen enkel risico. Dat je daar zelf gaat staan is een eigen bewuste keuze. Maar jonge kinderen horen op zo'n plek niet thuis. Het trekt tal van mensen aan. Ook minder vredelievende types die volledig los staan van het thema, gewoon willen rellen of in de war zijn. Je kind kan zomaar onderdeel of getuige zijn van onrust en geweld of in de verdrukking komen. Zomaar weglopen kan ook niet altijd. Demonstraties zijn gevaarlijk!
Wat ongelofelijk en belachelijk overdreven dit.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 23 september 2025 om 16:19
zeg appletje. Waar een rare conclusie. Ik heb er ook een voor je. Als jij tijdens die demonstratie niet ook demonstreert tegen Hamas, roept dat ze de gijzelaars moeten vrijlaten, heeft Hamas dan gewonnen?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 23 september 2025 om 17:25
op hun site staat: : Op 5 oktober trekken we wederom de rode lijn. Omdat alle rode lijnen al zijn overschreden, omdat ze niet lijken te bestaan. Rood is de kleur van verzet tegen onrecht, van actie en van nooit meer is nu."
dus ja, dan mag je ook te stem laten horen voor de onmenselijke behandeling van de gijzelaars. Vind je niet?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 23 september 2025 om 17:32
Volgens mij citeer je selectief en laat je een en ander weg.grenada schreef: ↑23-09-2025 17:25op hun site staat: : Op 5 oktober trekken we wederom de rode lijn. Omdat alle rode lijnen al zijn overschreden, omdat ze niet lijken te bestaan. Rood is de kleur van verzet tegen onrecht, van actie en van nooit meer is nu."
dus ja, dan mag je ook te stem laten horen voor de onmenselijke behandeling van de gijzelaars. Vind je niet?
dinsdag 23 september 2025 om 19:29
Ik ben van mening dat kinderen absoluut niet thuis horen op een demonstratie. Daar zijn verschillende redenen voor:
1. Veiligheidsrisico’s
Demonstraties brengen vaak grote groepen mensen samen. Dat kan leiden tot een chaotische situatie waarbij kinderen gemakkelijk verdrukt, weggeduwd of zelfs gewond kunnen raken. Bovendien kan een demonstratie escaleren door agressieve tegendemonstranten of hard politieoptreden. Kinderen zijn kwetsbaar en horen niet in zulke risicovolle omstandigheden te zijn.
2. Psychische belasting
Tijdens een demonstratie wordt vaak geschreeuwd, geprovoceerd en soms ook geweld gebruikt. Dit kan erg heftig zijn voor kinderen en gevoelens van angst, onrust of stress veroorzaken. Kinderen begrijpen vaak nog niet de volle context en worden zo blootgesteld aan emoties en spanningen die hen kunnen overbelasten.
3. Instrumentalisering van kinderen
Wanneer ouders hun kinderen meenemen naar een demonstratie, kan dit overkomen alsof ze hun kinderen inzetten om hun standpunt kracht bij te zetten. Een kind kan nog niet bewust en zelfstandig kiezen of het ergens achter staat. Het is daarom onjuist om hen mee te nemen in een context waar politieke of maatschappelijke overtuigingen centraal staan.
4. Alternatieven voor betrokkenheid
Ouders die hun kinderen maatschappelijk bewust willen opvoeden, kunnen dat op andere manieren doen: door met hen te praten over belangrijke onderwerpen, boeken of documentaires te bekijken, of samen vrijwilligerswerk te doen. Zo leren kinderen nadenken en hun eigen mening vormen zonder dat ze onnodig risico lopen.
1. Veiligheidsrisico’s
Demonstraties brengen vaak grote groepen mensen samen. Dat kan leiden tot een chaotische situatie waarbij kinderen gemakkelijk verdrukt, weggeduwd of zelfs gewond kunnen raken. Bovendien kan een demonstratie escaleren door agressieve tegendemonstranten of hard politieoptreden. Kinderen zijn kwetsbaar en horen niet in zulke risicovolle omstandigheden te zijn.
2. Psychische belasting
Tijdens een demonstratie wordt vaak geschreeuwd, geprovoceerd en soms ook geweld gebruikt. Dit kan erg heftig zijn voor kinderen en gevoelens van angst, onrust of stress veroorzaken. Kinderen begrijpen vaak nog niet de volle context en worden zo blootgesteld aan emoties en spanningen die hen kunnen overbelasten.
3. Instrumentalisering van kinderen
Wanneer ouders hun kinderen meenemen naar een demonstratie, kan dit overkomen alsof ze hun kinderen inzetten om hun standpunt kracht bij te zetten. Een kind kan nog niet bewust en zelfstandig kiezen of het ergens achter staat. Het is daarom onjuist om hen mee te nemen in een context waar politieke of maatschappelijke overtuigingen centraal staan.
4. Alternatieven voor betrokkenheid
Ouders die hun kinderen maatschappelijk bewust willen opvoeden, kunnen dat op andere manieren doen: door met hen te praten over belangrijke onderwerpen, boeken of documentaires te bekijken, of samen vrijwilligerswerk te doen. Zo leren kinderen nadenken en hun eigen mening vormen zonder dat ze onnodig risico lopen.
dinsdag 23 september 2025 om 19:36
Nogmaals: kinderen van TO zijn 10, 13 en 16. Op mijn 16de ging ik zelfstandig naar demonstraties, zonder daar ooit door mijn ouders mee naartoe te zijn genomen. Een vriend van mij was er iets eerder bij en memoreerde onlangs dat hij nu al 50 jaar demonstreert (en het heeft geholpen, dat merken jullie zeker wel?).
En voor die van 10 is het zielig om alleen thuis te blijven.
dinsdag 23 september 2025 om 19:45
Ja joh. Hartstikke leuk voor die kinderen. Er wordt een grote opkomst verwacht. Je moet wel heel dom zijn als rechtse extremist om te gaan rellen tijdens zo'n demonstratie. En die linkse vrede liefhebbers die rellen niet.jorchugh_jor schreef: ↑23-09-2025 19:36Nogmaals: kinderen van TO zijn 10, 13 en 16. Op mijn 16de ging ik zelfstandig naar demonstraties, zonder daar ooit door mijn ouders mee naartoe te zijn genomen. Een vriend van mij was er iets eerder bij en memoreerde onlangs dat hij nu al 50 jaar demonstreert (en het heeft geholpen, dat merken jullie zeker wel?).
dinsdag 23 september 2025 om 19:47
Dus blijft een ouder thuis of wordt er oppas geregeld. Meegaan dat is pas zielig. Een kind van 16 kan zelf de keuze maken inderdaad. Maar die jongere moeten gewoon thuis blijven. Ik zou ook niet blij zijn als mijn 16jarige naar zoiets gaat. De vlam kan snel genoeg in de pan schieten.jorchugh_jor schreef: ↑23-09-2025 19:36Nogmaals: kinderen van TO zijn 10, 13 en 16. Op mijn 16de ging ik zelfstandig naar demonstraties, zonder daar ooit door mijn ouders mee naartoe te zijn genomen. Een vriend van mij was er iets eerder bij en memoreerde onlangs dat hij nu al 50 jaar demonstreert (en het heeft geholpen, dat merken jullie zeker wel?).
dinsdag 23 september 2025 om 19:54
Zou je zelf gaan?Vekl schreef: ↑23-09-2025 19:47Dus blijft een ouder thuis of wordt er oppas geregeld. Meegaan dat is pas zielig. Een kind van 16 kan zelf de keuze maken inderdaad. Maar die jongere moeten gewoon thuis blijven. Ik zou ook niet blij zijn als mijn 16jarige naar zoiets gaat. De vlam kan snel genoeg in de pan schieten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in