Ik 'proef' verpakkingen?
maandag 22 september 2025 om 12:39
Hebben meer mensen dit?
Ik merk het al een tijdje, twijfelde of het nou echt zo was maar ik merk het steeds vaker.
Zojuist had ik een glas ranja, uit zo'n ijzeren (aluminium?) bus. Smaakt gewoon echt naar ijzer.
Soms bewaar ik overgebleven eten in een bakje, bijvoorbeeld soep of macaroni. Als ik dat dan daarin opwarm en opeet, proef ik gewoon het plastic.
Kan me niet herinneren dat ik dit voorheen ook zo had, het is echt iets van de afgelopen maanden. Geen idee waar het aan kan liggen, mijn smaak is verder geloof ik niet veranderd, ben ook zeker niet zwanger.
Ik merk het al een tijdje, twijfelde of het nou echt zo was maar ik merk het steeds vaker.
Zojuist had ik een glas ranja, uit zo'n ijzeren (aluminium?) bus. Smaakt gewoon echt naar ijzer.
Soms bewaar ik overgebleven eten in een bakje, bijvoorbeeld soep of macaroni. Als ik dat dan daarin opwarm en opeet, proef ik gewoon het plastic.
Kan me niet herinneren dat ik dit voorheen ook zo had, het is echt iets van de afgelopen maanden. Geen idee waar het aan kan liggen, mijn smaak is verder geloof ik niet veranderd, ben ook zeker niet zwanger.
maandag 22 september 2025 om 19:22
Ja de Dopper! Ik begrijp niet dat die zo enorm populair is.cowandchicken schreef: ↑22-09-2025 15:33Ik heb dat met Doppers.
Met andere drinkflessen is dat veel minder.
maandag 22 september 2025 om 20:09
dinsdag 23 september 2025 om 00:21
Ik heb dat ook met die siliconen bakvormen. Absoluut oneetbaar. Hoe kunnen ze die dingen verkopen???
Dopper heb ik nooit gehad, maar ik ken wel het probleem van water meegeven naar school. Je mag niets anders meegeven, maar water uit zo’n plastic beker is toch heel vies?!
dinsdag 23 september 2025 om 08:04
Blikken worden gemaakt van plaatstaal of aluminium. Het tin laagje, dat oorspronkelijk erop zat om contact van het staal met het voedsel te voorkomen is tegenwoordig meestal een epoxy laagje, kunststof dus. Dus de kans dat je tin proeft is nogal klein.dianaf schreef: ↑22-09-2025 15:15Ik denk dat het door de zuurstof komt, want ik proef het niet bij een vers blik. Even gegoogled, het voedingscentrum raad ook aan om eten uit blik over te scheppen in een ander bakje als het niet op gaat.
Een geopend blik kan je beter niet in de koelkast bewaren.
Blikken zijn gemaakt van tin. Bij een open blik komt er zuurstof bij het metaal en kan dat een reactie geven met de inhoud. Zeker bij zure producten zoals tomatensaus gebeurt dit snel. De smaak kan daardoor metalig worden en maagirritaties geven. Om dat te voorkomen worden blikken tegenwoordig aan de binnenkant voorzien van een kunststof laagje. Dit zorgt ervoor dat stoffen zoals tin vanuit het blik niet in het product terecht kunnen komen.
Toch kan bij het openen of door gebruik van bestek kan het laagje beschadigen waardoor er alsnog tin vrij komt. Daarom adviseren we om een restje overgebleven inhoud van je blik altijd te bewaren in een goed afsluitbaar bewaarbakje in de koelkast en eet restjes binnen 2 dagen op of vries het in.
dinsdag 23 september 2025 om 08:25
Ik proef het bij blikjes ananas die in de koelkast bewaard worden na het openen. Dan zit er een beetje een metaalsmaak aan.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
dinsdag 23 september 2025 om 09:11
Lila-Linda schreef: ↑22-09-2025 12:55Cola uit een blikje smaakt echt heel anders, dan cola uit een glazen fles
Ja absoluut.
Ik drink soms een 0.0 biertje, maar uit een blikje (ook als ik het in een glas schenk) vind ik het héél anders smaken dan wanneer het uit een flesje komt. Een metaalsmaak inderdaad.
Siroop uit een aluminium fles proeft voor mij ook anders.
Knakworstjes bijvoorbeeld, koop ik nooit in blik, altijd uit een glazen pot om die reden.
In de magnetron opgewarmd eten vind ik bijna altijd vies. Alleen met macaroni doe ik het héél soms. Maar uit de koekenpan is lekkerder.
dinsdag 23 september 2025 om 09:19
dinsdag 23 september 2025 om 09:20
GroenTuintje schreef: ↑23-09-2025 09:16En idd! Siliconen bakvormen zouden verboden moeten zijn, zo smerig!
Ik snap nog steeds niet hoe die dingen níet smelten in de oven!
dinsdag 23 september 2025 om 09:27
Mijn smaak is waarschijnlijk niet verfijnd genoeg.Hallodaar schreef: ↑23-09-2025 09:11Ja absoluut.
Ik drink soms een 0.0 biertje, maar uit een blikje (ook als ik het in een glas schenk) vind ik het héél anders smaken dan wanneer het uit een flesje komt. Een metaalsmaak inderdaad.
Siroop uit een aluminium fles proeft voor mij ook anders.
Knakworstjes bijvoorbeeld, koop ik nooit in blik, altijd uit een glazen pot om die reden.
In de magnetron opgewarmd eten vind ik bijna altijd vies. Alleen met macaroni doe ik het héél soms. Maar uit de koekenpan is lekkerder.
dinsdag 23 september 2025 om 09:40
Restje moet je sowieso niet in het blik bewaren in de koelkast.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 23 september 2025 om 09:47
Het verschilt misschien ook voor welke specifieke smaken je gevoelig bent? Zelf vind ik dranken uit roestvrijstalen flessen dus heel vies, zoals iemand hier al noemde, en snap juist daarvan weer niet waarom ze populair zijn... En veel van de andere smaakjes herken ik ook. Maar water uit Doppers smaakt dan voor mij wel weer gewoon naar water zonder bijsmaak, dus hier in het gezin zijn die ook populair ja
dinsdag 23 september 2025 om 11:56
dinsdag 23 september 2025 om 13:32
Glazen bakjes en het dan opwarmen in de pan. En als dat niet kan zorgen dat het glaswerk magnetronbestendig is?MelViva schreef: ↑22-09-2025 19:09Haha 'gelukkig' komt dit vaker voor dus!
Het is af en toe echt irritant want eten smaakt er dus ooit minder lekker door.
Maar een oplossing zie ik ook niet zo 1, 2 ,3. Kan me niet herinneren dat ik het had toen ik zwanger was, maar ja het is ook iets van de laatste tijd en zwanger is al wat langer geleden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in