Hoe schoon of vies is normaal
maandag 22 september 2025 om 12:17
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer
Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
maandag 22 september 2025 om 20:59
maandag 22 september 2025 om 21:01
Hier een huishouden waar ik met de Franse slag doorheen ga.
In een uurtje heb ik het op het oog weer schoon, maar kijk dan vooral niet naar de plinten enzo.
En die blinde vlek voor spullen heb ik ook, zojuist nog. Man klaagt over een vieze geur, zweetvoeten. Ik ruik niets en zie niets, tot ik de voetbaltas van de oudste in de hoek van de kamer zie staan.
In een uurtje heb ik het op het oog weer schoon, maar kijk dan vooral niet naar de plinten enzo.
En die blinde vlek voor spullen heb ik ook, zojuist nog. Man klaagt over een vieze geur, zweetvoeten. Ik ruik niets en zie niets, tot ik de voetbaltas van de oudste in de hoek van de kamer zie staan.
maandag 22 september 2025 om 21:03
Dat is voor mij hetzelfde als doortrekken nadat je naar de wc bent geweest. Dat doe je gewoon. Het uitspugen en daar laten liggen, vind ik echt best vreemd. Dan snap ik wel dat het huis rommelig is, als je zoiets (als volwassene) al niet eens normaal vindt om te doen, dan wordt het denk ik al snel een zooitje in huis ja.
maandag 22 september 2025 om 21:03
Nou nee ik ga het niet poetsen met schoonmaakmiddelen. Gewoon na het wegspoelen even een gebruikte handdoek erdoor.
Mijn kinderen zijn nog klein en flieberen nog wel eens op de rand (op een krukje staan is niet cool) dus dan neem ik het even af of ze proberen het zelf.
Ik verwacht dat ze tzt beter kunnen richten en het dan bij wegspoelen blijft. Maar iig altijd wegspoelen, dan krijg je helemaal niet zulke vlekken. Daar ging het me om.
Net als een borstel door de plee als er remsporen in zitten. Of de gootsteen even afspoelen als er iets van kruimels in liggen.
Gewoon _melon met login problemen
maandag 22 september 2025 om 21:15
Het aanrecht ben ik niet de hele dag aan het poetsen, kruimels vind ik niet zo vies. Het is wel schoon, en net zoals de wc komt dat (paradoxaal genoeg) omdat ik aanrecht en wc vaker zie dan die wasbak waar ik maar zo'n 2x per dag kom. Dan veeg ik wat weg, man doet hetzelfde dus het zal wel meevallen. Of niet, gelukkig maakt het mij niet zoveel uit wat een ander ervan (wasbak of hele huis) gaat zitten vinden.
maandag 22 september 2025 om 21:16
Ik spoel het weg met water, maar ik ga dus echt niet POETSEN.Verbena schreef: ↑22-09-2025 20:55Schoonmaken is een groot woord, maar even de uitgespuugde tandpasta wegspoelen is toch wel zo netjes? Dan heeft de volgende ook een frisse wasbak.
Kennelijk zijn er meer mensen zoals jij, want op campings kom je ook vaak tegen dat er zo'n uitgespuugd kletje ligt. Met kruimels er in, of een spoortje bloed.
maandag 22 september 2025 om 21:18
Wij hebben een dubbele wastafel, dus zo'n hele lange bak. Aan één kant ligt vaker wel dan niet een stijl- danwel krultang van dochter 1, onder het mom van die moet nog afkoelen en vervolgens wordt het nooit opgeruimd.
In het stukje dat over is kan dochter 2 dus niet uitgebreid met water kladderen om haar tandpasta weg te spoelen, want die gaat zeker niet het elektrische apparaat opruimen, maar heeft nog wel de tegenwoordigheid van geest om die droog te willen houden. En zo komen er dus opgedroogde tandpastavlekken in de wastafel.
En op de spiegel, als er een waterpick gebruikt is. En een drogende washand over de badrand, nadat er oksels mee zijn gewassen. Natuurlijk heb ik al een miljard keer gevraagd of ze het netjes achter willen laten. Ik geloof nooit dat ik de enige ben waarbij dit speelt
In het stukje dat over is kan dochter 2 dus niet uitgebreid met water kladderen om haar tandpasta weg te spoelen, want die gaat zeker niet het elektrische apparaat opruimen, maar heeft nog wel de tegenwoordigheid van geest om die droog te willen houden. En zo komen er dus opgedroogde tandpastavlekken in de wastafel.
En op de spiegel, als er een waterpick gebruikt is. En een drogende washand over de badrand, nadat er oksels mee zijn gewassen. Natuurlijk heb ik al een miljard keer gevraagd of ze het netjes achter willen laten. Ik geloof nooit dat ik de enige ben waarbij dit speelt
juliëtte wijzigde dit bericht op 22-09-2025 21:21
Reden: Autocorrect
Reden: Autocorrect
0.25% gewijzigd
maandag 22 september 2025 om 21:22
Wij ook. Net als even de borstel door de pot en een doekje over het aanrecht (gewoon zonder schoonmaakmiddel etc).
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 22 september 2025 om 21:22
Ik ook! Ik bewaar alle linkjes en ik doe er nooit wat mee.
maandag 22 september 2025 om 21:24
maandag 22 september 2025 om 21:26
Ja, wel meer dan ik zou willen in ieder geval. Ik lijk de enige te zijn die zich druk maakt om rommel. Ik moet dus een paar keer per dag vragen of de kinderen hun spullen op willen ruimen die ze laten slingeren. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag in gevecht ben tegen de troep.
Het is hier beneden best heel netjes, ieder geval een paar uur per dag. Maar de slaapkamer vind ik lastiger netjes te houden, en de badkamer is maar 1x per week schoon
maandag 22 september 2025 om 21:32
Het is wel grappig om te lezen wat anderen normaal vinden of niet. Ik vind het dus zelf ook heel normaal om kruimels van het aanrecht te vegen als ik daar iets heb gedaan, of überhaupt gewoon om er even een doekje overheen te halen om kruimels, vocht e.d. weg te vegen. En ik schreef het al eerder, maar als ik een weekend alleen thuis zou zijn ofzo, dan zou ik dat misschien nog weleens een keertje later doen ofzo of een kopje op het aanrecht of de tafel laten staan, maar met vijf man in huis, vind ik dat echt teveel rotzooi worden. En dus gaat alles gelijk de vaatwasser in, gaat er een doekje over het aanrecht als daar iets is gedaan, wordt de wasbak nagespoeld etc. Mijn ouders hebben me dat ook gewoon geleerd en het gaat de ene puber gemakkelijker af dan de ander, maar over het algemeen wissen ze hun sporen in de gemeenschappelijke delen van het huis best wel aardig uit.
maandag 22 september 2025 om 21:39
maandag 22 september 2025 om 21:39
Maar loop je dan achter iedereen aan die naar de keuken gaat? Of moet iedereen elke kruimel opruimen?
Als een van mijn kinderen een boterham smeert vallen er weleens kruimels van het bord op het aanrecht. Ik sta dan echt niet met een doekje klaar, heb wel wat anders te doen. Dus dan kunnen er zomaar een paar uur lang wat kruimels liggen. Of een pan waarin een ei is gebakken (etc).
maandag 22 september 2025 om 21:42
Juliëtte schreef: ↑22-09-2025 21:26Ja, wel meer dan ik zou willen in ieder geval. Ik lijk de enige te zijn die zich druk maakt om rommel. Ik moet dus een paar keer per dag vragen of de kinderen hun spullen op willen ruimen die ze laten slingeren. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag in gevecht ben tegen de troep.
Het is hier beneden best heel netjes, ieder geval een paar uur per dag. Maar de slaapkamer vind ik lastiger netjes te houden, en de badkamer is maar 1x per week schoon
Tja, hier is het ook maar een paar uur per week echt schoon. Als in net gepoetst. Vanaf dat de hulp klaar is, totdat de eerste weer gaat douchen. Dat betekent niet dat het de andere dagen vuil is. Er is dan hier en daar een spatje te zien, wat stof etc.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 22 september 2025 om 21:49
Nee, ik ruim mijn eigen kruimels op. Ik stoor me niet meteen aan elke kruimel die iemand anders neergooit. Zelf veeg ik mijn kruimels meteen weg. Als man en kind dat niet doen, doen ze dat niet. Liggen er kruimels van hun als ik in de keuken kom, dan veeg ik ze even weg.Renske schreef: ↑22-09-2025 21:39Maar loop je dan achter iedereen aan die naar de keuken gaat? Of moet iedereen elke kruimel opruimen?
Als een van mijn kinderen een boterham smeert vallen er weleens kruimels van het bord op het aanrecht. Ik sta dan echt niet met een doekje klaar, heb wel wat anders te doen. Dus dan kunnen er zomaar een paar uur lang wat kruimels liggen. Of een pan waarin een ei is gebakken (etc).
Ik ga absoluut niet achter iedereen aanlopen die naar de keuken gaat. Ik ben me er erg van bewust dat mijn maatstaven niet perse die van anderen hoeft te zijn. Al is het natuurlijk wel de bedoeling dat kind wordt opgevoed, dus er zijn wel regels, zoals: was moet in de wasmand, anders wordt het niet gewassen.
Maar nee, niets zo dodelijk voor de sfeer in huis als iemand die als een havik achter je aanloopt, klaar om te vitten op wat iemand niet goed doet. Hier in huis zijn er gelukkig nooit ruzies of onenigheden over het huishouden.
Ik had overigens wel een moeder die dat deed. Altijd geïrriteerd met een doekje achter je aan. Zuchtend stofzuigen om 8 uur 's ochtends op zaterdag. Echte boosheid als iemand knoeide. Mopperen dat ze alles ook altijd zelf moest doen. Zo ben ik niet, en zo zal ik nooit worden. (Mijn moeder is verder schat van een mens, maar dit zijn wel vrij prominente herinneringen van vroeger).
Mijn ex had altijd overal commentaar op. Op hoe ik de vaatwasser inruimde. Hoe ik was ophing. Zelfs een koffiefilter plaatsen kon hij beter. Ook hier: dat is ontzettend naar. Er zijn maar heel weinig dingen die het echt waard zijn om te benoemen als commentaar. Voor mij dus destijds een waardevolle les in: zo wil ik niet zijn. En zo ben ik dus ook niet.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 22-09-2025 21:55
22.59% gewijzigd
maandag 22 september 2025 om 21:55
Ik ben minimalist, maar mijn huisgenoten kon dat niet.
Dat botst als het gaat om opgeruimd. Ik wil mijn manier van leven ook niet opdringen.
Idem voor spic en spam. Ik wil meer, maar wil dat niet alleen hoeven doen (kan ik ook niet).
Nu is het sowieso een rommeltje want bezig met uitzoeken, inpakken, sorteren. Want hopelijk binnenkort verhuizen.
Dat botst als het gaat om opgeruimd. Ik wil mijn manier van leven ook niet opdringen.
Idem voor spic en spam. Ik wil meer, maar wil dat niet alleen hoeven doen (kan ik ook niet).
Nu is het sowieso een rommeltje want bezig met uitzoeken, inpakken, sorteren. Want hopelijk binnenkort verhuizen.
maandag 22 september 2025 om 22:25
maandag 22 september 2025 om 22:54
Het is hier zeker niet spic en span. Zeker niet met een peuter in huis en ik bijna 30 weken zwanger ben en daardoor minder kan. Maar we hebben wel wat routines waardoor het vrijwel altijd toonbaar is voor onverwachts bezoek. Bij ons gaat het zo:
Ik spuit 1x per week tijdens het douchen de wanden in de douchehoek in en neem dat dan af. Na het eten alles direct in de vaatwasser en dan aanrecht met een doekje afnemen. En ook elke avond voor het slapen gaan wc-eend door de wc pot en wc-bril en drukknop afnemen. En dan tijdens het tandenpoetsen doekje over de wastafel.
Wc beneden doe ik elke avond na het opruimen van de keuken even snel: doekje over fonteintje, deurkruk, spoelknop en wc-bril. Borstel erdoor en klaar.
Alles bijelkaar kost het me dan een paar minuutjes per dag, maar ziet het er wel netjes uit.
Overigens hebben we een robotstofzuiger die dagelijks de benedenverdieping zuigt en 2x per week dweilt. Daardoor ziet het er beneden altijd netjes uit.
Het huis is wel altijd opgeruimd. Na gebruik van iets, ruimen we het direct weer op. En kind ruimt haar speelgoed altijd op voor het naar bed gaan.
Slaapkamer oogt altijd snel netjes als je de gordijnen open doet en het bed opmaakt. Was niet rondslingeren maar direct in de wasmand.
Gewassen kleding haal ik, zodra het droog is, direct van het wasrek en vouw het direct op en direct de kasten in. Dan blijft het netjes en behapbaar.
Normaalgesproken maak ik veel meer schoon,maar dat lukt me momenteel niet meer. Maar met bovenstaande basishandelingen vind ik het voor nu wel even prima.
Ik spuit 1x per week tijdens het douchen de wanden in de douchehoek in en neem dat dan af. Na het eten alles direct in de vaatwasser en dan aanrecht met een doekje afnemen. En ook elke avond voor het slapen gaan wc-eend door de wc pot en wc-bril en drukknop afnemen. En dan tijdens het tandenpoetsen doekje over de wastafel.
Wc beneden doe ik elke avond na het opruimen van de keuken even snel: doekje over fonteintje, deurkruk, spoelknop en wc-bril. Borstel erdoor en klaar.
Alles bijelkaar kost het me dan een paar minuutjes per dag, maar ziet het er wel netjes uit.
Overigens hebben we een robotstofzuiger die dagelijks de benedenverdieping zuigt en 2x per week dweilt. Daardoor ziet het er beneden altijd netjes uit.
Het huis is wel altijd opgeruimd. Na gebruik van iets, ruimen we het direct weer op. En kind ruimt haar speelgoed altijd op voor het naar bed gaan.
Slaapkamer oogt altijd snel netjes als je de gordijnen open doet en het bed opmaakt. Was niet rondslingeren maar direct in de wasmand.
Gewassen kleding haal ik, zodra het droog is, direct van het wasrek en vouw het direct op en direct de kasten in. Dan blijft het netjes en behapbaar.
Normaalgesproken maak ik veel meer schoon,maar dat lukt me momenteel niet meer. Maar met bovenstaande basishandelingen vind ik het voor nu wel even prima.
maandag 22 september 2025 om 23:04
Ons huis is vrijwel wel schoon, maar niet altijd opgeruimd. We doen dan even een rondje voor spullen of afwas dat verspreid ligt door het huis haha. Mn vriend vergeet nog wel eens overal en nergens zn 'toys' achter te laten. Een keer moesten we die onopvallend weg manoeuvreren, omdat dat toch wel een beetje awkward is als mensen op bezoek kwamen haha. Aan de andere kant zagen we ook al een keer dat soort dingen bij mn broer thuis, dus ja ach, ook menselijk..

dinsdag 23 september 2025 om 06:52
dinsdag 23 september 2025 om 07:04
Hier geen hulp en geen vaatwasser. Het huis is meestal een licht zooitje. Ik ben de enige die ziet dat iets vies is, maar aangezien ik momenteel ook de enige ben die werkt, bedank ik ervoor om dat allemaal schoon te maken.
Over wat opgeruimd is, verschillen de meningen ook nogal. Man voelt zich het gelukkigst als hij omringd is door veel spullen, ik juist niet. Kind is op een leeftijd dat alles gedachteloos wordt gedumpt en pas na veel gezeur weer wordt opgeruimd.
Over wat opgeruimd is, verschillen de meningen ook nogal. Man voelt zich het gelukkigst als hij omringd is door veel spullen, ik juist niet. Kind is op een leeftijd dat alles gedachteloos wordt gedumpt en pas na veel gezeur weer wordt opgeruimd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in