Hier mag alles zijn en weer verdwijnen - 5

10-05-2025 21:03 1802 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.

Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ze weet wel dat ik het niet aan kan geven. Dat alles in mijn systeem gaat schreeuwen dat ik mee moet werken. Aan elke regel moet voldoen en voor ieder foutje daarin gestraft moet worden. Het voelt als heb keuze, want ze was de eerste die accepteerde dat emdr geen optie meer was en nu wil ze het toch proberen. En het voelt als moeten, wat het cirkeltje gehoorzamen aanzet, want als ik het niet doe wat dan? Dan heb ik dus niet alles geprobeerd en mag ik dus ook niet meer klagen. Dan kies ik zelf hiervoor.

Waren geen andere huisartsen toen we hierheen verhuisden en inmiddels heeft ook onze huisarts een patientenstop. En hij is niet onaardig, maar vind psychisch vooral gedoe. Althans ik ben een keer bij hem geweest en toen zei hij letterlijk ja ik zag in je dossier dat je ook last van meemaken dingetjes hebt, maar je hebt al hulp dus dat is geregeld toch. Het nodigt niet uit zullen we maar zeggen.

Avo will je het pb-en?
Al weet ik niet of ik er iets mee durf en bij wie dan. Maar ik weet van niets nu meer of ik er iets mee durf. Alles in me wil vluchten. Mag van mezelf niet weglopen, maar het liefst zou ik weglopen naar het oneindige. Dit niet meer voelen. Niet meer voelen dat het pijn deed.
Maisnon het klinkt zo vreselijk eng.ik kan me ook niets voorstellen bij de reactie op emdr emdrren. Sorry ik wil het durven, maar ik ben zo bang voor wat er gebeurt als ik het probeer.
Selune, wat mijn vorige psych ook wel inzette bij mij was mindful exposure. Het resultaat is hetzelfde, maar het is geen emdr. Misschien dat dat een optie zou kunnen zijn om mee te beginnen?

https://www.profides.nl/mindful-exposure/

Ik heb ook nog wat kopieën liggen over hoe het werkt, maar weet niet hoe ik dat moet plakken of versturen via pb. In elk geval is het een methode waar je in je lijf de angst of boosheid of ehatever welke emotie voelt en deze door je lichaam voelt gaan, en de therapeut constant met je in contact blijft. Het is op een bepaalde manier minder heftig dan emdr, maar wel heel erg helpend. En er komt dus geen tappen, lichtbakken, rode bolletjes, ed aan te pas.

En misschien is het niets hoor. Maar wellicht is het een mooi opstapje naar emdr?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Selune, ik pm het je dit weekend.
Moet ik even zoeken en helder kunnen denken, en dat lukt nu niet ivm pillen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je zegt bij je therapeute dat je vindt dat je het moet doen, maar dat je niet wilt of durft.
Dat je eerlijk met haar uitzoekt of het willen of durven is. En of er kleine tussenstapjes zijn om het minder eng te maken.

Ik moet bij jou ook wel denken aan neurofeedback.

Of met peut eens goed onder elkaar zetten welke opties er wel zijn.
Want je wil koste wat kost opname voorkomen denk ik, dus voorkomen dat je nog verder in het rood schiet.

Jij kan ook niet tegen alcohol gok ik?
(Dat ga ik volgende keer emdr en, dan kan ik het voortaan op een zuipen zetten. Ole ole. Volgens mij wordt het leven een stuk leuker na drie wijntjes)
Mindful exposure lijkt me ontzettend heftig.
Voor iemand als ik die altijd op de vlucht is voor echt voelen, die daar totaal van in paniek raakt, die besluit wat ze voelt, omdat echt voelen geen optie is klinkt het als de hel....

Ik kan nu bij hapto ook niet goed erbij blijven bij heftige gevoelens. Dan heb ik haar nodig om me terug te halen.
Lijkt mij ook erg moeilijk. Vandaag bij hapto uitgesproken dat ik denk dat het in dit tempo zeker een jaar gaat duren voordat ik uit mezelf mezelf voel. Dus zonder dat zij zegt dat ik dat moet doen. Ik voel me soms zo dom dat ik het nog steeds niet kan. Ze zegt al sessies lang hetzelfde en nog doe ik het niet of vergeet ik het of lukt het niet of maar 1 seconde. Zij is al blij dat het die ene seconde lukt en geeft ook aan dat ik mezelf vooral de kans moet geven om het te leren. Ik merk dat ik bij haar steeds bang ben dat ze zegt dat ze me niet meer kan helpen. Omdat ik het niet oppik. Irreële angst, want ze zegt nog steeds dat ze er vertrouwen in heeft dat het goed komt. En dat ze er zelf nog veel langer over heeft gedaan dan een jaar. Omdat ze zo eigenwijs was en haar therapeuten niet geloofde :hihi: Stelt me wel iets gerust, dat leren voelen ook gewoon heel moeilijk is en niet snel hoeft te gaan.

Selune, ik heb gemist wat er gebeurd is. Hoe voelt het dat TL je rooster heeft aangepast? Krijg je nu andere werkzaamheden ipv de avonden of vallen die helemaal weg?

Lief hoe je met mij mee probeert te denken trouwens! Afgelopen week ging het wel doordat niet iedereen aanwezig was. De niveau- en tempoverschillen blijven, maar dan kan ik het beter managen en heb ik er meteen ook een beter gevoel over.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Selune, je hoeft je niet bij ons te verontschuldigen lieverd. We proberen met je mee te denken omdat we je gunnen dat er iets is wat je uit dit diepe dal kan trekken. Maar je hoeft hier nooit sorry te zeggen als je het niet durft, niet wil of twijfelt.

Wat ik bedoelde met de angst of reactie op de emdr te emdr-en: dan neem je dus niet een plaatje van vroeger, maar óf het plaatje van de vorige keer emdr en wat er toen daarna gebeurde. Of je werkt met jouw schrikbeeld. Dus dat waar jij het meest bang voor bent dat er zou kunnen gebeuren door/na de emdr. Dat hoeft niet al gebeurd te zijn.

Soms helpt dat mensen om de emdr over hun eigen heftige plaatjes aan te kunnen.
Hebben jullie nog een beetje geslapen? Hoe werkten de pillen Avo?

Hier hebben we bij het inslapen nog even slechteriken leger verkleind en gebruikt om stratego mee te spelen, maar is er wel weer doorgeslapen! :zzz:
Oh, Avo, dochter vond jouw idee voor een ballerina in zo'n doosje prachtig, maar het leger paste er niet in, dus die wordt bewaard voor de volgende keer!
Avo, snap ik. Her gekke is dat ik dus niet snapte wat ze nou van me wilden qua voelen, maar dat dat mij wel lukte. Omdat het echt concentreeren was op "ik vorl een bal met angst in mijn maag. Nu zit het in mijn keel. Nu vorl ik verdriet in mijn buik" en dat dan volledig begeleid door je therapeut die constant bij je blijft en je constant in de gaten houdt en je terughaalt als het te heftig wordt of als je tegen dissocieren aan komt. Ik vond het minder heftig dan emdr, ondanks dat ik voelen dus ook echt wel heel erg vermeed.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
@maisnon deze AD moet als bij werking hebben dat ik honger krijg maar in het verleden werkte het jammer niet zo.
Mijn eetstoornis is niet alleen pyschisch ze zijn er 2 jaar geleden bij toeval achtergekomen dat ik een hormoonstoornis heb.

@selune ik vind het al knap dat je het alleen al over na wilt denken om weer EmDr te doen na de laatse keer.
Maar je mag echt wel tegen je therapeut zeggen dat je vanuit haar eerst een goed plan wilt hebben om dan pas een besluit te nemen. ( of weet ze niet dat de voroge6keer zo gigantische mis is gegaan).

Ik heb in de vakantie nog mijn intake voor Hitt nett therapie gehad en ik mag die gaan doen. Maar ze willen ook dat ik voor 1 bepaalde angst MemRec ga doen en die vind ik best heftig maar deze angst is ook zo visueel dat ik hem ergens ook wel snap dat dit dan een juiste methode is.

Gelukkig duurt dit nog wel even na intake is er nog een paar maanden wachttijd.

https://arq.org/behandeling/innovaties-in-behandelingen
Psych weet wel dat het vorige keer mis is gegaan, maar dat was niet bij haar en of ze echt door heeft hoe mis weet ik niet. Ik wil haar niet teleurstellen en ben ook heel erg bang dat als ik nu alsnog nee zeg dat ze me wegstuurt. Dat iedereen me laat vallen, omdat ik niet hard genoeg wil, niet alles aanpak. Vorige therapeut stopte ook toen ik definitief nee zei tegen opname. En daar schaam ik me nog steeds voor, voel me schuldig dat ik dat fout deed. Ik vind het ontzettend dapper dat een aantal van jullie dat gedaan heeft en dat Avo het gaat doen. Helden echt. Ik durf niet. Niet weer opgesloten en ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dan ooit nog buiten kom.

Goed gegokt Avo. Ik drink niet, nooit. Al ruim 20 jaar niet meer. Heb het deze week wel overwogen (doe ik vaak als het echt niet meer gaat), maar ik durf niet. Bang voor de deurtjes doe het openzet. Maar het leven lijkt mij ook regelmatig een stuk leuker met alcohol.

Dank je voor de uitleg maisnon. De angst het fout te doen is zo groot. Ik kon ik nooit bij een plaatje blijven, het was altijd een soort deur die open ging. Van het ene beeld/gevoel/geluid in het andere en het leverde steeds enorme beeldenstormen op, waardoor ik mezelf op geen enkele manier meer kon uitdrukken of verwoorden of zijn.

Dank jullie voor de linkjes. Ik ga het allemaal even rustig lezen. Maar ook dit roept al heel veel angst op. Ga wel een lijstje proberen te maken denk ik. Ik wil niet weer moeten stoppen, want zonder hulp ga ik het ook niet redden nu, maar ik kan het ook niet goed doen ofzo.

Gisterenavond vroeg naar bed gegaan omdat ik anders helemaal niet meer durf. Telefoon in de kamer gelaten. Duurde heel erg lang voor ik ook durfde te gaan liggen en slapen nog langer. Maar uiteindelijk was het wel een soort van ok. Wel nachtmerries, maar de echte herbelevingen bleven uit. Ook voor het eerst in ruim een week geen koorts 's nachts. Daardoor nu ook iets minder naar.
Wat spannend en dapper Frietje!!! Hoe sta je zelf to de behandeling?
Ik wist niet dat Arq zo vooruitstrevend was en al zulke 'nieuwe' methodes heeft zeg!!!
Ze klinken wel pittig.
avocadeau wijzigde dit bericht op 20-09-2025 22:24
95.71% gewijzigd
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 20-09-2025 22:24
98.21% gewijzigd
Je lalt niet. Je gedachten zijn herkenbaar. Ik weet het allemaal niet. Het is teveel ofzo.
Je hoeft het ook niet in een keer te weten.
Zet je peut in, zet je man in.
Laat de ideeën inwerken en rondspoken.
Gebruik ons om hardop te denken...
Dank je wel voor Sjoerd Avo! Ik heb het opgeslagen.
Misschien, als je er ooit aan toe bent, dat het je een steuntje kan geven.
:hug:
Hoe gaat het lieverds?
Selune, ik hoop dat je terugkomt als het weer gaat.
Ik zou je erg missen. :hug:
Selune :hug:

Hier gaat het wat beter dan vorige week. Woensdag had ik een sessie bij mijn therapeut waar ik niet kon praten en behoorlijk de weg kwijt was geraakt, heel naar. Ik ga dan ook lopen dwalen na afloop, dus man thuis ongerust. Duurde een paar dagen voordat ik er weer een beetje uit was. Wel over kunnen delen met man naderhand en klein beetje verbinding terug kunnen vinden. Zie wel op tegen komende week weer therapie, angst om weg te moeten is groot. Ze stuurt me niet weg, maar als ik zelf steeds blijf verdwijnen dan is het effect voor mijn gevoel hetzelfde. Ik zou willen dat ik net zoveel geduld had als peut….

Hoe gaat het met jou Avo?
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 22-09-2025 22:39
99.90% gewijzigd
Wat fijn dat het goed gaat Avo :-D :-D
Als ik het zo bekijk dan gaat het met mij fantastisch :proud:

Je vergelijking met de openhartoperatie moest ik erg om lachen en ik vind hem heel treffend. Bijna niet te doen inderdaad. Ik verdween omdat ik haar iets had gemaild (iets kwetsbaars, waar we hier vorige week ook over schreven) en ze niet op die mail had gereageerd. Daar raakte ik heel erg door in de war en de angst dat ik niet meer zou mogen komen, dat ze me niet geloofde en dat ik iets verkeerd had gedaan was heel groot. Ik had haar willen vragen waarom ze niet geantwoord had maar dat gaf zoveel interne strijd dat ik mijn raampje uitvloog. Ik voel dan ook zoveel frustratie en zou veel eenzaamheid omdat ik wel wil praten maar het niet lukt. Ik kan dat eigenlijk nog niet verdragen en word dan alleen maar boos op mezelf en moet mezelf dan straffen maar dat kan ook niet met peut erbij. Als ik zo gestoord doe dan mag ik zekerweten niet meer terugkomen. Lekker cirkeltje dus

Ik heb later wel nog per app en mail contact gehad met haar omdat ik niet naar huis kon komen en later ook nog de vraag durven stellen. En mezelf voorgenomen dat ik deze week gewoon weer ga en het opnieuw ga proberen.

Nou nog gewoon doen dus en gewoon doen dan
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 22-09-2025 22:42
99.90% gewijzigd
Maisnon, is dat te EMDR en? Dat de kortsluiting en paniek weggaat bij het uitspreken van dingen en termen?
Ik durf soms wel te mailen dat ik ergens op terug wil komen en aan te geven dat ik bang ben dat het niet lukt/ik niet durf. Maar ik durf niet te vragen of zij in dat geval een voorzet kan geven (wat ze overigens dan wel vaak doet). Ik vind het mailen soms fijn en soms ook helemaal niet. Wachten op een antwoord geeft veel spanning en dat vind ik dan weer zo kinderachtig van mezelf. Doe gewoon normaal! Dus ergens zou het ook wel prettig zijn als zij zegt dat ik niet meer mag mailen.
Verwarrend hè, dat aanraken. De behoefte voelen, het misschien wel fijn vinden, maar het tegelijk echt niet mogen willen en smerig en fout en….. Ik vind mezelf zo vermoeiend :facepalm:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven