Hoe schoon of vies is normaal
maandag 22 september 2025 om 12:17
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer
Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
dinsdag 23 september 2025 om 13:44
Mijn hobby is dus struinen op rommelmarkten, vinted afstruinen voor leuke oude meuk , misshcien ook een hobby voro jouDala schreef: ↑23-09-2025 11:02Oooh dat vind ik echt een schitterend motto! Heb je tips hoe je dit ook in de praktijk wat meer tot uiting kunt laten komen? Bij mij blijft het heerlijke rommelige adventure enkel beperkt in mijn hoofd/fantasie en leef ik in praktijk wel heel minimalistisch. Hoe leer je dingen te willen hebben/mee te willen nemen? Zelfs als ik dingen tegenkom die ik mooi of bijzonder vind komt niet de behoefte het te willen hebben. En met moeite om geld uit te geven heeft het niet te maken, ook bij gratis dingen of uit de natuur (een bijzondere steen of leuke vorm dennenappel) volstaat: kijken in het moment, genieten, en verder. Ik vind dat zó stom maar blijkbaar is dat wie ik ben.

Anderen omschrijven de stijl in huis wordt wel eens "oma Stijl " genoemd maar dan schoon en niet zo muf

De jongste neemt nog steeds stenen, schelpen haaientanden en andere voorwerpen van straat/strand mee omdat hij het mooi vindt, zijn kamer lijkt wel fossielenland hahah.
Maar goed ik hou gewoon van een veel meuk in huis, kastjes/dressoirs alles waar ik maar iets op kwijt kan staat vol, afstoffen is dan wel een uitdaging maar gebeurd wekelijks.
dinsdag 23 september 2025 om 15:27
Ik moest bij jou ook denken aan het starten van een bijzondere verzameling.

En waarom neem je in hemelsnaam zo'n leuke steen niet mee? Volgens mij zit het hem ook in jezelf iets gunnen.
Je kan ook mooie (half)edelstenen neerleggen, een mooie amethist of bergkristal, of... wat jij mooi vindt.
woensdag 24 september 2025 om 09:00
Zo mee eens!Ginevra schreef: ↑23-09-2025 11:01Ik merk dat hobby's en klusjes ook veel impact hebben. Als je enige hobby netflixen is, is het ook een stuk makkelijker om opgeruimd te leven
Ik ben vaak wel met een projectje bezig. En dan moet iets een tijdje drogen voor ik verder kan. Of ik doe eerst een proefversie voor ik het echte ding maak. Of ik weet dat ik over een paar dagen nog een klusje heb en ik vind het teveel werk om dan de naaimachine / gereedschapskist / soldeerbout weer hoog in de kast op te bergen, die moeten voor het grijpen staan anders heb ik er geen zin in.
En dan komt er iets tussen en voor je het weet staat er een hobbyproject twee weken lang de tafel half in beslag te nemen.
Als ik de loterij win wil ik een huis met een atelier/hobbyruimte, dat lijkt me zalig.
Hier ook veel creatieve hobby's.
Dat vind ik dan weer geen troep.
Maar liefst ruim ik het wel uit het zicht.
Per week besteed ik 3 uur aan poetsen. Als je het elke week bij houdt is het ook altijd goed te doen.
Ik poets 1 uur beneden, 1 uur boven en in het weekend stofzuig ik nog een keer en doe de toiletten nog een keer.
Grote klussen zoas ramen wassen, gordijnen wassen, keuken afsoppen tel ik dan niet mee. De ramen doe ik maar 4x per jaar. (Gelukkig woon ik niet langs een weg, dan waren ze sneller vies).
De was.... doen we als de mand vol is. Dat doet hier iedereen in huis. Kan best zijn dat ik een hele week geen was aanraak. Net zo de vaatwasser.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 24 september 2025 om 09:14
3 uren poetsen elke week? Wat poets je dan allemaal?
Ik zou niet eens weten wat ik boven echt moet poetsen, behalve de badkamer. Nou ben ik sowieso geen poetser geloof ik. Je ziet mij niet vaak met een doekje en een sopje. Ja in de keuken, elke dag. En het toilet.
De stofzuiger en handstofzuiger gebruik ik dan wel weer vaak. Maar echt overal overheen met een doekje? Nee. Doen jullie dat allemaal wel?
Ik zou niet eens weten wat ik boven echt moet poetsen, behalve de badkamer. Nou ben ik sowieso geen poetser geloof ik. Je ziet mij niet vaak met een doekje en een sopje. Ja in de keuken, elke dag. En het toilet.
De stofzuiger en handstofzuiger gebruik ik dan wel weer vaak. Maar echt overal overheen met een doekje? Nee. Doen jullie dat allemaal wel?
Gewoon _melon met login problemen
woensdag 24 september 2025 om 09:24
Onze werkster komt elke week 4 uur. En dan doet ze a_melon2 schreef: ↑24-09-2025 09:143 uren poetsen elke week? Wat poets je dan allemaal?
tenminste 2 badkamers (de badkamer op de bovenste etage alleen als we bezoek hebben gehad) en alle toiletten, de keuken en de slaapkamers op de eerste etage. De keuken houden we daarnaast zelf bij, want door de week wordt daar gekookt, gegeten, geleefd. En de toilet hou ik ook bij: geen remsporen of viezigheid. En verder hou ik zelf wel het stofzuigen bij. Maar goed, ik ben niet maatgevend en heb ocd trekjes.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 24 september 2025 om 09:25
Wat hebben trouwens veel mensen een hulp in de huishouding. Werkster, poetshulp, schoonmaakster of hoe dan ook.
Ik zwengel nu wellicht een heel ander onderwerp aan, maar ik vertik het echt om een poetshulp in de arm te nemen. Met een partner en 3 jong volwassen kinderen in huis (die waarschijnlijk rond hun 30e nog steeds hier wonen) ga ik echt niet wekelijks 4 of 5 tientjes neertikken om de boel niet te laten versloffen.
Iedereen heeft hier onderhand zijn eigen taken. Bed verschonen, slaapkamer stofzuigen etc, mogen ze helemaal zelf doen. En niet alleen als ze zin hebben.
Mijn moeder is al jaren hulp in de huishouding bij gezinnen waar ze wekelijks de chips, krokante sokken en inlegkruisjes onder de bedden vandaan staat te vegen. Zijn inmiddels allemaal volwassen kinderen. Maar dat de hulp alles wel weer opruimt is heel gewoon.
Ik vind dat persoonlijk niet oké.
Een stukje zorg dragen voor je eigen leefomgeving ligt niet enkel bij een ouder of een poetshulp.
Mijn kinderen weten dat ze na het gebruik van het toilet bijvoorbeeld, altijd even achterom moeten kijken. Een ander hoeft niet jouw remsporen weg te poetsen, of jouw klodders tandpasta uit de wastafel weg te bikken.
Ik zwengel nu wellicht een heel ander onderwerp aan, maar ik vertik het echt om een poetshulp in de arm te nemen. Met een partner en 3 jong volwassen kinderen in huis (die waarschijnlijk rond hun 30e nog steeds hier wonen) ga ik echt niet wekelijks 4 of 5 tientjes neertikken om de boel niet te laten versloffen.
Iedereen heeft hier onderhand zijn eigen taken. Bed verschonen, slaapkamer stofzuigen etc, mogen ze helemaal zelf doen. En niet alleen als ze zin hebben.
Mijn moeder is al jaren hulp in de huishouding bij gezinnen waar ze wekelijks de chips, krokante sokken en inlegkruisjes onder de bedden vandaan staat te vegen. Zijn inmiddels allemaal volwassen kinderen. Maar dat de hulp alles wel weer opruimt is heel gewoon.
Een stukje zorg dragen voor je eigen leefomgeving ligt niet enkel bij een ouder of een poetshulp.
Mijn kinderen weten dat ze na het gebruik van het toilet bijvoorbeeld, altijd even achterom moeten kijken. Een ander hoeft niet jouw remsporen weg te poetsen, of jouw klodders tandpasta uit de wastafel weg te bikken.
woensdag 24 september 2025 om 09:25
woensdag 24 september 2025 om 09:26
woensdag 24 september 2025 om 09:27
Dat vraag ik me ook af, ik kan bijvoorbeeld bij ons ineens zien dat de stopcontacten heel smerig zijn en dan vraag ik me af: maken andere mensen hun stopcontacten schoon?
Ik zou zelf niet zo gauw op het idee komen om een stopcontact te gaan schoonmaken, dat je een wc moet schoonmaken snap ik dan weer wel.
woensdag 24 september 2025 om 09:29
woensdag 24 september 2025 om 09:30
Mijn boven is echt zonder enig stofje, rommeltje of dingetje van z’n plek.
Ik schaam me al nooit, maar voor boven zéker niet.
Ik heb geen boven
Ik heb schitterende opruimplekken waar heeeeel veel zooi in past. Daardoor heeft niemand last van de enorme hoeveelheden gereedschap die in de woonkamer zijn, mensen denken dat dat een bijzettafel (onder een bergje schone was) is.
Ik schaam me al nooit, maar voor boven zéker niet.
Ik heb geen boven

Ik heb schitterende opruimplekken waar heeeeel veel zooi in past. Daardoor heeft niemand last van de enorme hoeveelheden gereedschap die in de woonkamer zijn, mensen denken dat dat een bijzettafel (onder een bergje schone was) is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 24 september 2025 om 09:31
Ik ben vaak verbaasd hoe schoon en georganiseerd het bij anderen in huis is. Bij mij ook wel, maar ik woon alleen en werk niet fulltime.
Dat het bij gezinnen met werkende ouders zo strak is snap ik niet, hoe krijgen ze dat voor elkaar? En dan ook nog gezond eten op tafel, de financiën op orde, op de hoogte van het nieuws in de wereld en dan nog een beetje mantelzorgen hier en daar, sport, hoe dan.
En dan heb je nog een tuin, auto, verjaardagen, dagjes uit, weekendjes weg,
en dan hebben ze ook nog een trendy interieur en ze volgen Netflixseries.
Dan denk ik wel eens wat doe ik eigenlijk de godganse dag?
Dat het bij gezinnen met werkende ouders zo strak is snap ik niet, hoe krijgen ze dat voor elkaar? En dan ook nog gezond eten op tafel, de financiën op orde, op de hoogte van het nieuws in de wereld en dan nog een beetje mantelzorgen hier en daar, sport, hoe dan.
woensdag 24 september 2025 om 09:32
Maar de helft van die dingen noem ik al geen poetsen. Poetsen is voor mij sopje + doekje.
Maar goed, ik verschoon ook echt niet elke week de bedden en dweil niet elke week (dweilen vind ik wel poetsen). Afstoffen ook niet elke week, sterker nog, dat doe ik helemaal niet. Stofzuiger met het borsteltje eroverheen en eens in de zoveel tijd een natte doek erover.
Daarom vraag ik me dan ook af, wat vinden mensen poetsen?
Wasgoed opbergen en de bedden verschonen valt voor mij onder 'het huishouden doen'. En dat is voor mij dus niet hetzelfde als poetsen haha.
Toilet doe ik dan weer elke dag met de borstel en een doekje over de bril, maar pas als ik alles eruit haal, helemaal stofzuigen, dweilen, alles afnemen en met een schuurspons onder de rand dan noem ik het poetsen.
_melon2 wijzigde dit bericht op 24-09-2025 09:34
11.43% gewijzigd
woensdag 24 september 2025 om 09:33
Er is natuurlijk ook gewoon een verschil tussen niet zo schoon zijn en onfatsoenlijk zijn. En je inlegkruisjes in de kamer laten liggen en door een ander op laten ruimen, vind ik vooral in die laatste categorie vallen.
woensdag 24 september 2025 om 09:36
En dan zijn ze ook nog heel aardig!bijtie schreef: ↑24-09-2025 09:31Ik ben vaak verbaasd hoe schoon en georganiseerd het bij anderen in huis is. Bij mij ook wel, maar ik woon alleen en werk niet fulltime.

woensdag 24 september 2025 om 09:40
Hallodaar schreef: ↑24-09-2025 09:25Wat hebben trouwens veel mensen een hulp in de huishouding. Werkster, poetshulp, schoonmaakster of hoe dan ook.

Wat ongelofelijk vies! Als ik ongesteld ben, zorg ik dat alle prullenbakken in de badkamers en wc’s geleegd zijn voordat de werkster komt. Inlegkruisjes en zakken chips onder het bed…? Dan schaam je je toch tegenover je werkster? Zegt je moeder daar niets van?
Wij hebben een werkster omdat ik (meestal) fulltime werk en soms meer dan fulltime. Ik wil dan niet naast het werken ook nog eens het hele huishouden doen naast het helpen met het huiswerk van kind. Mijn man zou er meer tijd voor hebben overigens, maar vertikt het. Hij ruimt wel op overigens en kookt, maar dweilen en soppen wat minder. Wel draait hij de wassen en haalt het binnen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 24 september 2025 om 09:42
Nou dit. Wij zijn het weer eens helemaal met elkaar eens.
Gebruikte inlegkruisjes - Echt hou op!

woensdag 24 september 2025 om 10:10
Ja, dat doe ik wel. Ik zou niet weten hoe ik het huis anders schoon moet houden. Stoffen met een droge doek is volgens mij alleen maar stof verplaatsen en doe ik zo min mogelijk. Ik haal heel geregeld een nat doekje/sopje over alles heen._melon2 schreef: ↑24-09-2025 09:143 uren poetsen elke week? Wat poets je dan allemaal?
woensdag 24 september 2025 om 10:27
Mmm ik denk dat ik inderdaad ook zeker wel drie uur per week aan het poetsen huishouden besteed.
Ik was vanmorgen om 7.45 de deur uit, maar naast het douchen/ontbijten/dieren voederen enz heb ik ook het aanrecht afgenomen, de vloer geveegd nadat de kattenbakken schoongeschept waren, een was in de machine gedaan, de douche/wasbak drooggeveegd, tiener's bed rechtgetrokken en vuile vaat uit haar kamer in de afwasmachine. Nou ja, allemaal kleine dingetjes en ik ben er vast nog veel vergeten, maar op die manier kom je makkelijk aan zeker een half uur per dag opruimen/schoonmaken dus.
Ik was vanmorgen om 7.45 de deur uit, maar naast het douchen/ontbijten/dieren voederen enz heb ik ook het aanrecht afgenomen, de vloer geveegd nadat de kattenbakken schoongeschept waren, een was in de machine gedaan, de douche/wasbak drooggeveegd, tiener's bed rechtgetrokken en vuile vaat uit haar kamer in de afwasmachine. Nou ja, allemaal kleine dingetjes en ik ben er vast nog veel vergeten, maar op die manier kom je makkelijk aan zeker een half uur per dag opruimen/schoonmaken dus.
woensdag 24 september 2025 om 10:35
Wij trekken wel elke dag de bedden recht na het ontbijt en ruimen de keuken elke avond op. Tussendoor dagelijks stofzuigen. En dan nog de werkster die 4 uur per week komt. Als ik alles optel komen we op meer uren. Wij hebben geen huisdieren trouwens, dat scheelt.Mighty_Macaw schreef: ↑24-09-2025 10:27Mmm ik denk dat ik inderdaad ook zeker wel drie uur per week aan het poetsen huishouden besteed.
Wat bij ons wel eens blijft liggen is de gewassen was die dan in een kratje blijft liggen.
woensdag 24 september 2025 om 10:51
Ik las trouwens ergens over de "one touch rule".
Bijvoorbeeld, zet een vies bord niet eerst op het aanrecht, maar meteen in de vaatwasser. Vouw de was meteen als het van het rek komt in plaats van het eerst lukraak in de wasmand doen voor later. Gooi je sleutel bij binnenkomst niet op de tafel maar hang het meteen op het rekje. Maak je bed meteen op als je uit bed stapt, in plaats van na het ontbijt.
Misschien niet altijd praktisch/realistisch, maar voor mij was dat eigenlijk wel een simpele makkelijke tip.
Bijvoorbeeld, zet een vies bord niet eerst op het aanrecht, maar meteen in de vaatwasser. Vouw de was meteen als het van het rek komt in plaats van het eerst lukraak in de wasmand doen voor later. Gooi je sleutel bij binnenkomst niet op de tafel maar hang het meteen op het rekje. Maak je bed meteen op als je uit bed stapt, in plaats van na het ontbijt.
Misschien niet altijd praktisch/realistisch, maar voor mij was dat eigenlijk wel een simpele makkelijke tip.
woensdag 24 september 2025 om 10:51
Ik gebruik gewoon de stofzuiger met het borsteltje en eens in de zoveel tijd doe ik erna een nat doekje eroverheen. Niet elke week iig.
woensdag 24 september 2025 om 11:14
ik ook. beneden sowieso wekelijks, boven iets minder vaak.
ik doe ook veel dingen even tussendoor. vanochtend had ik 10 minuten over. ik kan dan een nieuwe kop koffie pakken, maar ik heb dus in het stikdonker de ramen van de dubbele keukendeur gewassen. ik faciliteer mijzelf wel met handige tools. dus ik heb geniale droogdoeken en een kärcher windowvax bijvoorbeeld
En doooooor!
woensdag 24 september 2025 om 11:52
Ik wist niet dat hier een regel voor was. Maar dit is wat we hier thuis doen. Post uit de brievenbus waar wat mee moet, direct doen.Mighty_Macaw schreef: ↑24-09-2025 10:51Ik las trouwens ergens over de "one touch rule".
We ruimen na gebruik alles direct op waar het hoort. Super klein werkje en daardoor is schoonmaken een eitje.
Keuken na gebruik, schoon achterlaten. Badkamer ook, wastafel, toilet etc.
Mijn partner heeft de badkamer muren en tegels met speciaal spul ingesmeerd waardoor kalk vrijwel geen kans krijgt. Dat doet hij 1 keer per jaar, scheelt ook ongelooflijk in schoonmaak werk.
We hebben een zoon die net zo is, zonder moeite doet hij dit als vanzelf in zijn slaapkamer. Stoffen/stofzuigen dat is wel een drama voor hem.
En wij hebben geen huisdieren meer, wat enorm scheelt.
Vind het heerlijk zo, vroeger was ik echt anders hoor. Alles koste me de grootste moeite. Vaatwasser vol, vaat op het aanrecht dan maar, etc.
Nu ik deze leefstijl eigen heb gemaakt is dat echt een verademing. Kost 0 moeite en is ook geen 'moetje'. Het gaat als vanzelf.
Heb hierdoor totaal niet het gevoel dat ik aan huishouden doe.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in