Kind van gescheiden ouders?
dinsdag 23 september 2025 om 17:26
Ik heb een vraag voor mensen van wie de ouders gescheiden zijn en minimaal contact hadden.
Mijn ex en ik kunnen nog steeds niet lekker door één deur: ik wil hem eigenlijk zo min mogelijk zien (ben boos over hoe de relatie is geëindigd, hij met mij communiceert en geen rekening met me houdt) en hij wil één grote happy moderne familie (en is boos omdat ik daar niet aan meewerk).
Ik zou het liefst zo min mogelijk samen doen en elkaar alleen zien op oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas.
Nu wordt er vanuit kamp vader (zowel hij als zijn vriendin) flink druk op me uitgeoefend dat dat zo slecht voor het kind is. Ik zelf voel dat helemaal niet maar ik kom zelf uit een happy nest (mijn ex en zijn vriendin trouwens ook). Dus nu zoek ik ervaringsexperts. Is het zo erg als ik niet af en toe op bezoek wil bij mijn ex om gezellig thee te drinken om aan mijn kind te laten zien dat dat ook kan?
Mijn ex en ik kunnen nog steeds niet lekker door één deur: ik wil hem eigenlijk zo min mogelijk zien (ben boos over hoe de relatie is geëindigd, hij met mij communiceert en geen rekening met me houdt) en hij wil één grote happy moderne familie (en is boos omdat ik daar niet aan meewerk).
Ik zou het liefst zo min mogelijk samen doen en elkaar alleen zien op oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas.
Nu wordt er vanuit kamp vader (zowel hij als zijn vriendin) flink druk op me uitgeoefend dat dat zo slecht voor het kind is. Ik zelf voel dat helemaal niet maar ik kom zelf uit een happy nest (mijn ex en zijn vriendin trouwens ook). Dus nu zoek ik ervaringsexperts. Is het zo erg als ik niet af en toe op bezoek wil bij mijn ex om gezellig thee te drinken om aan mijn kind te laten zien dat dat ook kan?
dinsdag 23 september 2025 om 17:31
Ik heb het altijd heel erg kunnen waarderen dat mijn ouders dat op zijn minst konden doen.
Zelfs nu nog 30 jaar na hun scheiding worden verjaardagen (die van hun en van ons) nog samen gevierd. Mijn moeder nodigt mijn vader uit op haar feestjes en andersom. Mijn vader heeft nog steeds een nieuwe partner en mijn moeder had er een.
Of het slecht is voor je kind weet ik niet, maar ik weet wel dat het mij heel erg heeft geholpen dat ze dat wel goed deden. Getrouwd zijn deden ze slecht, maar gescheiden waren ze heel goed in.
Bij mijn man was het andersom, en daar moesten we zelfs rekening houden met verjaardagen dat ze niet tegelijk kwamen. Tot ik daar genoeg van had, een stokje voor heb gestoken en daar niet aan meewerkte, en toen ineens konden ze wel samen door een deur.
Nu is je kind nog jong, zal niet echt een oordeel erover hebben, maar later als hij/zij zelf volwassen is dan kijkt hij terug op zijn jeugd. En jij kan invloed hebben op hoe hij daarop terug kijkt.
En bij elkaar op de thee vind ik overdreven, maar gewoon ff naar binnen als je je kind op komt halen, of op 1 plek verjaardag vieren zou moetem kunnen toch?
Zelfs nu nog 30 jaar na hun scheiding worden verjaardagen (die van hun en van ons) nog samen gevierd. Mijn moeder nodigt mijn vader uit op haar feestjes en andersom. Mijn vader heeft nog steeds een nieuwe partner en mijn moeder had er een.
Of het slecht is voor je kind weet ik niet, maar ik weet wel dat het mij heel erg heeft geholpen dat ze dat wel goed deden. Getrouwd zijn deden ze slecht, maar gescheiden waren ze heel goed in.
Bij mijn man was het andersom, en daar moesten we zelfs rekening houden met verjaardagen dat ze niet tegelijk kwamen. Tot ik daar genoeg van had, een stokje voor heb gestoken en daar niet aan meewerkte, en toen ineens konden ze wel samen door een deur.
Nu is je kind nog jong, zal niet echt een oordeel erover hebben, maar later als hij/zij zelf volwassen is dan kijkt hij terug op zijn jeugd. En jij kan invloed hebben op hoe hij daarop terug kijkt.
En bij elkaar op de thee vind ik overdreven, maar gewoon ff naar binnen als je je kind op komt halen, of op 1 plek verjaardag vieren zou moetem kunnen toch?
hecamel wijzigde dit bericht op 23-09-2025 17:36
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
36.81% gewijzigd
dinsdag 23 september 2025 om 17:32
dinsdag 23 september 2025 om 17:35
Precies.Rooss4.0 schreef: ↑23-09-2025 17:32Wat slecht is voor kind is onduidelijkheid en indoctrinatie. Het is prima als jouw ex vindt dat jij meer betrokken moet zijn, het is niét prima als hij kind daarmee lastig valt.
En wat je ex betreft, laat hem lekker in zijn sop gaarkoken. Jullie zijn uit elkaar, klaar.
dinsdag 23 september 2025 om 17:40
Af en toe een kop thee drinken is echt nog heel ver verwijderd van 'one big happy family'. In mijn omgeving is soms thee drinken echt het absolute minimum.
Los daarvan:
Jouw boosheid is wat je kind gaat beschadigen. Zelfs als je wel thee drinkt. Dat die boosheid uit jouw poriën druipt, voelt jouw kind haarfijn aan.
Het kan haar in een loyaliteitsconflict duwen. Alsof ze niet van haar papa mag houden, omdat hij mama zoveel stress geeft.
Zoek hulp daarbij. Ga in therapie. Ook zodat je je vrouwtje kun staan richting je ex, je grenzen bewaken en je niet meer laat piepelen.
Los daarvan:
Jouw boosheid is wat je kind gaat beschadigen. Zelfs als je wel thee drinkt. Dat die boosheid uit jouw poriën druipt, voelt jouw kind haarfijn aan.
Het kan haar in een loyaliteitsconflict duwen. Alsof ze niet van haar papa mag houden, omdat hij mama zoveel stress geeft.
Zoek hulp daarbij. Ga in therapie. Ook zodat je je vrouwtje kun staan richting je ex, je grenzen bewaken en je niet meer laat piepelen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 23-09-2025 17:48
11.92% gewijzigd
dinsdag 23 september 2025 om 17:41
Rooss4.0 schreef: ↑23-09-2025 17:32Wat slecht is voor kind is onduidelijkheid en indoctrinatie. Het is prima als jouw ex vindt dat jij meer betrokken moet zijn, het is niét prima als hij kind daarmee lastig valt.
En wat je ex betreft, laat hem lekker in zijn sop gaarkoken. Jullie zijn uit elkaar, klaar.
Waar lees je dat ex dat doet? En je kunt prima duidelijk maken dat er een kopje thee wordt gedronken bij de wisselmomenten en dat verjaardagen en feestdagen met beide ouders worden gevierd.
dinsdag 23 september 2025 om 18:11
Ik ben absoluut geen beste vrienden met mijn ex maar ik ben blij dat wij altijd samen ouder hebben kunnen zijn zonder ruzie of gedoe. Dat betekent dat je soms inderdaad je eigen boosheid opzij zet om samen thee te drinken tijdens een wisselmoment.
De ex van mijn huidige partner is hem altijd blijven verwijten dat hij als eerste wilde scheiden. Zij gingen zo ongezellig met elkaar om dat de kinderen daar absoluut last van hebben gehad. Het apart vieren van de verjaardagen toen ze al op zichzelf woonden, was nog het minst erg. Gelukkig heeft een van hen die gewoonte op een bepaald moment doorbroken en gewoon gezegd dat er maar een viering zou zijn. Ik kan nu met die ex wel een praatje maken, al komt er soms een steek onder water voorbij.
De ex van mijn huidige partner is hem altijd blijven verwijten dat hij als eerste wilde scheiden. Zij gingen zo ongezellig met elkaar om dat de kinderen daar absoluut last van hebben gehad. Het apart vieren van de verjaardagen toen ze al op zichzelf woonden, was nog het minst erg. Gelukkig heeft een van hen die gewoonte op een bepaald moment doorbroken en gewoon gezegd dat er maar een viering zou zijn. Ik kan nu met die ex wel een praatje maken, al komt er soms een steek onder water voorbij.
dinsdag 23 september 2025 om 18:16
Ik schrijf niet dat ex dat doet. Ik schrijf dat het schadelijk is áls hij het zou doen.nerdopviva schreef: ↑23-09-2025 17:41Waar lees je dat ex dat doet? En je kunt prima duidelijk maken dat er een kopje thee wordt gedronken bij de wisselmomenten en dat verjaardagen en feestdagen met beide ouders worden gevierd.
.
dinsdag 23 september 2025 om 18:18
Voor de duidelijkheid: ik snap dat er wel gezamenlijke momenten moeten zijn, zoals ik ook al schreef: oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas. En als er iets speelt wat besproken moet worden, wil ik best thee zetten. Koekje erbij.
En natuurlijk is het niet de bedoeling dat mijn kind later twee verjaardagen moet vieren. Nee joh! Maar dat is het wat mij betreft ook wel. Is dat dan zo weinig?
En natuurlijk is het niet de bedoeling dat mijn kind later twee verjaardagen moet vieren. Nee joh! Maar dat is het wat mij betreft ook wel. Is dat dan zo weinig?
Eigenlijk lees ik dat TO vooral rust wil en geen opgelegde gezelligheidsdruk van ex en diens vriendin. En gelijk heeft ze wat mij betreft.
.
Ik ben 51 en mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 was. De enige, en laatste, keer dat ze in een ruimte waren was op de uitvaart van mijn zus in 1996.
Vader klopte aan om ons op te halen vroeger en terug te brengen, verjaardagcadeaus werden aan de deur afgeleverd. Sinterklaas en kerst vierden we 2 keer.
Nu vier ik mijn verjaardag nooit en ben in het geheim zonder gasten getrouwd. Diploma uitreiking was volgens mij alleen mijn moeder maar ik weet ook echt niet meer of ik mijn vader uitgenodigd had.
Vader klopte aan om ons op te halen vroeger en terug te brengen, verjaardagcadeaus werden aan de deur afgeleverd. Sinterklaas en kerst vierden we 2 keer.
Nu vier ik mijn verjaardag nooit en ben in het geheim zonder gasten getrouwd. Diploma uitreiking was volgens mij alleen mijn moeder maar ik weet ook echt niet meer of ik mijn vader uitgenodigd had.
dinsdag 23 september 2025 om 18:19
Nee. Meer dan zat.Ocherrum schreef: ↑23-09-2025 18:18Voor de duidelijkheid: ik snap dat er wel gezamenlijke momenten moeten zijn, zoals ik ook al schreef: oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas. En als er iets speelt wat besproken moet worden, wil ik best thee zetten. Koekje erbij.
Sinterklaas vierde ik niet meer met mijn ex, dat vond hij jammer. Jammer voor hem.
.
dinsdag 23 september 2025 om 18:20
dinsdag 23 september 2025 om 18:25
Mijn ex en ik kunnen nog steeds niet lekker door één deur: ik wil hem eigenlijk zo min mogelijk zien (ben boos over hoe de relatie is geëindigd, hij met mij communiceert en geen rekening met me houdt)
Misschien als je boosheid plaats heeft gemaakt voor acceptatie zou je er anders over kunnen denken.
Omdat hij de relatie beëindigd heeft is hij al verder in het verwerkingsproces dan jij en denkt dat normaal contact wel kan.
Hoe lang is de relatie over?
Misschien als je boosheid plaats heeft gemaakt voor acceptatie zou je er anders over kunnen denken.
Omdat hij de relatie beëindigd heeft is hij al verder in het verwerkingsproces dan jij en denkt dat normaal contact wel kan.
Hoe lang is de relatie over?
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
dinsdag 23 september 2025 om 18:27
Ik ben een extreem geval, maar mijn moeder is tijdens de echtscheiding plotseling overleden. Daardoor zijn de familieverhoudingen altijd op scherp blijven staan en hebben de dingen nooit hun natuurlijke weg kunnen vinden. En daar heb ik veel schade van ondervonden.
De eerste keer dat ik het gevoel had dat alles weer een beetje in balans was, was nadat mijn vader was overleden. Ik neem aan dat je dat niet wil.
Begin dit jaar heb ik voor het eerst na mijn moeders overlijden contact gezocht met haar toenmalige partner en dat mij zo veel goeds gebracht dat het echt zonde is dat mijn loyaliteitsconflict dit dertig jaar lang in de weg heeft gestaan.
Maar ik snap ook wel dat je het niet kan forceren. Als je jezelf in allerlei bochten moet wringen om met je ex door één deur te kunnen, levert dat ook geen gezonde situatie voor de kinderen op. Die voelen die spanning alsnog.
De eerste keer dat ik het gevoel had dat alles weer een beetje in balans was, was nadat mijn vader was overleden. Ik neem aan dat je dat niet wil.
Begin dit jaar heb ik voor het eerst na mijn moeders overlijden contact gezocht met haar toenmalige partner en dat mij zo veel goeds gebracht dat het echt zonde is dat mijn loyaliteitsconflict dit dertig jaar lang in de weg heeft gestaan.
Maar ik snap ook wel dat je het niet kan forceren. Als je jezelf in allerlei bochten moet wringen om met je ex door één deur te kunnen, levert dat ook geen gezonde situatie voor de kinderen op. Die voelen die spanning alsnog.
s7rin wijzigde dit bericht op 23-09-2025 18:30
14.92% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
dinsdag 23 september 2025 om 18:28
Uiteindelijk geen gescheiden ouders maar in tienertijd zijn ze wel 5 jaar uit elkaar geweest (apart wonen, in weekend vader zien etc). En 3 van de 5 kinderen (waaronder ik) vonden het super fijn dat mijn ouders nog zoveel mogelijk samen probeerde te doen en niet twee gescheiden werelden voor ons creërden. Een sibling vond het heerlijk dat mijn vader vooral veel weg was, en had dat liever zo was gebleven. Uiteindelijk zijn ze dus na veel therapie toch bij elkaar gekomen en is iedereen weer blij, al kan mn sibling nog steeds niet goed met pa door de deur.
Verder ken ik vrienden waarbij ouders nog steeds hecht bleven na scheiding en vrienden met ouders en vechtscheiding of meteen extreem afstand nemen, en die laatste vrienden vonden het allemaal verschrikkelijk.
Verder ken ik vrienden waarbij ouders nog steeds hecht bleven na scheiding en vrienden met ouders en vechtscheiding of meteen extreem afstand nemen, en die laatste vrienden vonden het allemaal verschrikkelijk.
dinsdag 23 september 2025 om 18:29
Ik ben 7 jaar geleden gescheiden. Het weer natuurlijk met elkaar omgaan heeft moeten groeien. De eerste paar jaar idd alleen de dingen die jij beschrijft. De laatste jaren is er meer lucht gekomen en eten we wel eens met z'n vieren of kan ik ex vragen om een kast bij mij te sjouwen.Ocherrum schreef: ↑23-09-2025 18:18Voor de duidelijkheid: ik snap dat er wel gezamenlijke momenten moeten zijn, zoals ik ook al schreef: oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas. En als er iets speelt wat besproken moet worden, wil ik best thee zetten. Koekje erbij.
Ik denk dat het belangrijks is dat je uitstraalt dat je betrokken blijft bij de kinderen ook als ze bij de andere ouder zijn. Zo weet ik altijd als ze op verjaardag gaan bij familie van hem en vraag ik daar actief naar. Ik probeer te beschrijven waarom we nog steeds als familie voelen, ook al zijn we wel gescheiden. Ik weet niet of dat helemaal lukt.
To, hoe lang geleden ben je gescheiden? Gaat de boosheid vanzelf zakken of heb je daar hulp bij nodig?
dinsdag 23 september 2025 om 18:46
Hier ben ik het mee eens.Dropdrop schreef: ↑23-09-2025 17:40Af en toe een kop thee drinken is echt nog heel ver verwijderd van 'one big happy family'. In mijn omgeving is soms thee drinken echt het absolute minimum.
Los daarvan:
Zelf kind van gescheiden ouders en zelf helaas ook gescheiden. Mijn ouders konden niet meer door 1 deur, de verplichte dingen waren daarom zo beladen en kijk ik echt met veel verdriet op terug. Ik was niet bezig met mijn diplomauitreiking maar met hoe mijn ouders zich zouden gedragen. Het was zwaar om bij zulke bijzondere momenten niet te kunnen genieten maar bang te moeten zijn. Nadat ik het huis uit was en kinderen kreeg en de aanloop naar elke verjaardag spannend was (het regelen van wie komt hoe laat en komen ze elkaar niet tegen) . Heb ik naar ouders uitgesproken dat dit zo echt niet langer kon. Ze moesten dit maar onderling regelen, ik ging er tussen uit. Ze begroeven de strijdbijl en sindsdien konden ze wel samen en was de sfeer eindelijk ontspannen en fijn.
Toen gingen ex en ik uit elkaar. Ik wilde mijn jeugd niet voor mijn kinderen maar helaas koos mijn ex een ander pad. Was boos dat ik bij hem weg ging en heeft me het leven zuur gemaakt. Inmiddels heeft hij de hulp gehad om zijn jeugd en de breuk te verwerken en kijkt hij er met andere ogen naar. Het liefst zou ik hem uit mijn leven bannen na alles wat hij gedaan heeft. Maar de kinderen gun ik echt wat beters en heb ik me daar overheen gezet. We lopen de deur niet plat maar gewoon ontspannen contact en dat is voor de kinderen heel
Fijn!
dinsdag 23 september 2025 om 18:50
Maar wat je hier schrijft:
Is toch iets heel anders dan wat je hier schrijft?
Je wil dus geen thee drinken, tenzij er iets besproken moet worden...?
Je kinderen zullen het meest last hebben van de onderlinge spanning en jouw boosheid.
Doe daar iets aan in het belang van de kinderen. En nee, daarvoor hoef je niet per se bij elkaar op bezoek, maar het moet wel kúnnen, zónder spanning. Ook die verjaardagen en Sinterklaas. Zónder spanningen.
(en ja, ik ben ervaringsdeskundige)
Ocherrum schreef: ↑23-09-2025 18:18Voor de duidelijkheid: ik snap dat er wel gezamenlijke momenten moeten zijn, zoals ik ook al schreef: oudergesprekken, diploma's, verjaardag kind en bij de traditionele wekelijkse kindwissel. En misschien Sinterklaas. En als er iets speelt wat besproken moet worden, wil ik best thee zetten. Koekje erbij.
Is toch iets heel anders dan wat je hier schrijft?
Ocherrum schreef: ↑23-09-2025 17:26(...)
(...)
Is het zo erg als ik niet af en toe op bezoek wil bij mijn ex om gezellig thee te drinken om aan mijn kind te laten zien dat dat ook kan?
Je wil dus geen thee drinken, tenzij er iets besproken moet worden...?
Je kinderen zullen het meest last hebben van de onderlinge spanning en jouw boosheid.
Doe daar iets aan in het belang van de kinderen. En nee, daarvoor hoef je niet per se bij elkaar op bezoek, maar het moet wel kúnnen, zónder spanning. Ook die verjaardagen en Sinterklaas. Zónder spanningen.
(en ja, ik ben ervaringsdeskundige)
dinsdag 23 september 2025 om 18:53
Ik vond vooral de spanning tussen mijn gescheiden ouders zo erg. En dat lag aan mijn moeder. In het begin kwam mijn vader ook nog verjaardagen meevieren maar dat was vreselijk ongemakkelijk. Toen is snel alles apart gegaan en dat vond ik als kind jammer (zeker als je zag dat het bij anderen wel normaal kon), maar het was wel beter.
Dus als jij je niet over bepaalde gevoelens heen kan zetten, is het voor je kind misschien beter om zo min mogelijk contact te hebben met je ex. Maar persoonlijk vind ik wel dat je naar je kind toe verplicht bent om je best te doen.
Dus als jij je niet over bepaalde gevoelens heen kan zetten, is het voor je kind misschien beter om zo min mogelijk contact te hebben met je ex. Maar persoonlijk vind ik wel dat je naar je kind toe verplicht bent om je best te doen.
dinsdag 23 september 2025 om 19:00
Waarom zou je je eigen boosheid opzij moeten zetten omdat de ander keuze heeft gemaakt die een enorme impact heeft op jou en de kinderen? Jarenlang bedrog, recht in je gezicht liegen, nooit tijd voor de kinderen, en nu de leuke vader uit willen hangen als het hem uitkomt en in zijn agenda past?KamilleT schreef: ↑23-09-2025 18:11Ik ben absoluut geen beste vrienden met mijn ex maar ik ben blij dat wij altijd samen ouder hebben kunnen zijn zonder ruzie of gedoe. Dat betekent dat je soms inderdaad je eigen boosheid opzij zet om samen thee te drinken tijdens een wisselmoment.
Mijn naam is niet moeder Theresa hoor.
Ik hou zo veel mogelijk mijn mond, maar ik ga niet uitgebreid een verjaardag organiseren waarbij hij even aan komt waaien als het hem uitkomt met een enorm kado en dan de volledige credits voor het feestje op zich neemt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in