Sinterklaas met familie

22-09-2024 19:47 2315 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 🙈

Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.

Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.

Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
framboosje123 schreef:
22-09-2025 21:59
Vergeet niet dat hij óók nog de boodschappen heeft gedaan hè! :nut:
Nog erger: zo'n plastic zak kan scheuren. Levensgevaarlijk!
Maar wie heeft de boodschappenlijst gemaakt, daar ben ik benieuwd naar. Al weet ik het denk ik wel.
rosanna08 schreef:
20-09-2025 20:08
als ze zo gevoelig zijn, is het onvermijdelijk dat je op tenen trapt. Dat is niet jouw probleem. Bovendien hebben zij er geen enkel probleem mee om op jouw tenen te gaan staan en om jou te kwetsen. Kap daarmee! Ook voor je kinderen.
Dat is wel heel lastig als je man er wel alles aan wil doen om het te voorkomen.
Kan je man op zijn werk wel fatsoenlijk dingen regelen of komt hij er daar ook mee weg dingen op anderen af te wentelen?
Prei schreef:
23-09-2025 14:44
Kan je man op zijn werk wel fatsoenlijk dingen regelen of komt hij er daar ook mee weg dingen op anderen af te wentelen?

Minik beschrijft ergens dat haar man veel externe druk nodig heeft om aan het werk te gaan. Thuis zorgt zij ervoor, op het werk er andere prikkels. (Deadlines ofzo). Ze beschrijft haar man ook als een leuke en sociale man. Dat soort mensen komen op de werkvloer met veel dingen weg.

Eigenlijk maakt het ook niet uit of hij het op zijn werk wel kan. Misschien is hij daar ook een slampamper, misschien maakt hij daar juist zijn beperkte potje organisatiekunde op en komt hij uitgeblust. Het resultaat is hetzelfde: thuis lukt het hem niet/wil hij het niet. Zelfs niet nu Minik het allemaal niet meer trekt en hun huwelijk in gevaar komt.

En ik maak flauwe grapjes over haar man, maar ik leef erg met Minik mee. Ze wil zo graag dat haar huwelijk slaagt. Maar ze krijgt haar man niet in beweging. Ik word al moe als ik haar berichten lees.
Dat maakt wel uit, want als hij het daar wel kan en thuis niet proactief zoekt naar manieren om het daar ook te kunnen (evt. nabootsen van druk. Bijv. vragen TO geen gaten meer dicht te lopen) is het een vorm van gewapende incompetentie.
Daar heb je ook wel weer een punt.
Ik vind het ook altijd heel bijzonder als mensen de meest ingewikkelde dingen kunnen op hun werk en thuis ineens een grote kleuter zijn die nergens iets van snapt. Ik kan meer sympathie voor iemand opbrengen die gewoon écht incompetent is, dan iemand die selectief incompetent is.
Kipzonderkop schreef:
23-09-2025 15:32
En ik maak flauwe grapjes over haar man, maar ik leef erg met Minik mee. Ze wil zo graag dat haar huwelijk slaagt. Maar ze krijgt haar man niet in beweging. Ik word al moe als ik haar berichten lees.

Nou dat ben ik niet echt met je eens. Hij was in beweging - hij was aan het zoeken - maar omdat ie even aan het 'tobben' was sprong Minik er meteen weer voor om het kleine ongemak weg te poetsen met een oplossing (waarbij ook de opdracht tot bedankkaartjes zat als ik het zo begrijp).

Die man moet in beweging komen en veranderen maar mag daarbij geen ongemak ervaren waar Minik bij is. Tja, zo gaat het 'm natuurlijk nooit worden.

En kind weet precies wat ze wil dús dat moet er komen, vindt Minik. Dat dat betekent dat Minik dan overdag de speurtocht uitzet terwijl ze met een burn out ziek thuis zit maakt daarbij niks uit. Een keer 'nee' zeggen en wat teleurstelling incasseren is geen optie. Een 'nee' omdat het gewoon nu even niet kan want papa neemt er geen vrij voor en mama is ziek dus het feestje ziet er iets anders uit dit jaar.
Ik vooral behoorlijk hoge eisen.
S-Groot schreef:
23-09-2025 19:36
Nou dat ben ik niet echt met je eens. Hij was in beweging - hij was aan het zoeken - maar omdat ie even aan het 'tobben' was sprong Minik er meteen weer voor om het kleine ongemak weg te poetsen met een oplossing (waarbij ook de opdracht tot bedankkaartjes zat als ik het zo begrijp).

Die man moet in beweging komen en veranderen maar mag daarbij geen ongemak ervaren waar Minik bij is. Tja, zo gaat het 'm natuurlijk nooit worden.

En kind weet precies wat ze wil dús dat moet er komen, vindt Minik. Dat dat betekent dat Minik dan overdag de speurtocht uitzet terwijl ze met een burn out ziek thuis zit maakt daarbij niks uit. Een keer 'nee' zeggen en wat teleurstelling incasseren is geen optie. Een 'nee' omdat het gewoon nu even niet kan want papa neemt er geen vrij voor en mama is ziek dus het feestje ziet er iets anders uit dit jaar.
Ja eens. De eisen moeten lager nu man weinig interesse toont en TO een burnout heeft. En dat begrijpt kind wellicht nu niet helemaal, maar in the end is een gezonde mama en papa toch het belangrijkst. Dus dan even geen speurtocht. En TO; probeer eens op te houden met alles oplossen. Daar help je uiteindelijk niemand mee.
NomenNescio schreef:
23-09-2025 18:28
Ik vind het ook altijd heel bijzonder als mensen de meest ingewikkelde dingen kunnen op hun werk en thuis ineens een grote kleuter zijn die nergens iets van snapt. Ik kan meer sympathie voor iemand opbrengen die gewoon écht incompetent is, dan iemand die selectief incompetent is.

Ik denk dat het niks met snappen te maken heeft.

Eerder met gebrek aan overzicht, hebben aan ervaring met en te weinig waardering van de taak/activiteit.

En verschil in communicatie.

Ik vroeg pas of man op zijn vrije dag ook even de handdoeken wilde wassen. Ik moest extra werken en appte dit naar huis. Heeft hij gedaan. De theedoeken, vaatdoeken, washandjes, zakdoeken, make-up-pads die ook allemaal in de kleine wasmand in het washok zaten heeft hij terug in de grote wasmand in de badkamer gedaan.
verbena wijzigde dit bericht op 23-09-2025 22:20
25.13% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik denk dat je wel verder bent dan een jaar geleden - je ziet steeds scherper waar het in jullie relatie misgaat en waar het aan schort - maar je hebt nog steeds een man die zonder schroom op jou terugvalt alsof je een soort oneindige vangrail bent.

Ik denk dat dit 'm niet wordt Minik, en dat je beter de pleister er af kan trekken voor je er helemaal aan onderdoor gaat.
Bbubbels schreef:
23-09-2025 21:13
Ja eens. De eisen moeten lager nu man weinig interesse toont en TO een burnout heeft. En dat begrijpt kind wellicht nu niet helemaal, maar in the end is een gezonde mama en papa toch het belangrijkst. Dus dan even geen speurtocht. En TO; probeer eens op te houden met alles oplossen. Daar help je uiteindelijk niemand mee.
Misschien wordt er wel te ingewikkeld gedacht door TO en haar man. Wat kind wil is blijkbaar al duidelijk; dus kan je je man duidelijk aansturen: kind wil een speurtocht, dus kan jij die uitzetten, het huis versieren, boodschappen doen en de traktatie regelen. Zodat ik niks hoef te doen dit jaar. En nee dus ook geen to do list vlak van tevoren want daar krijg ik stress van. Moet de speurtocht vlak van tevoren uitgezet worden? Wellicht kan je dan wat eerder uit je werk komen of het feestje in het weekend plannen? Nou succes ermee.
Ok je moet hem dan inderdaad even instrueren, maar dan is het daarna wel gewoon duidelijk voor alle partijen. Anders zit jij te wachten tot hij heeft bedacht wat er moet gebeuren en dat duurt blijkbaar nogal lang bij hem.
framboosje123 schreef:
23-09-2025 22:19
Misschien wordt er wel te ingewikkeld gedacht door TO en haar man. Wat kind wil is blijkbaar al duidelijk; dus kan je je man duidelijk aansturen: kind wil een speurtocht, dus kan jij die uitzetten, het huis versieren, boodschappen doen en de traktatie regelen. Zodat ik niks hoef te doen dit jaar. En nee dus ook geen to do list vlak van tevoren want daar krijg ik stress van. Moet de speurtocht vlak van tevoren uitgezet worden? Wellicht kan je dan wat eerder uit je werk komen of het feestje in het weekend plannen? Nou succes ermee.
Ok je moet hem dan inderdaad even instrueren, maar dan is het daarna wel gewoon duidelijk voor alle partijen. Anders zit jij te wachten tot hij heeft bedacht wat er moet gebeuren en dat duurt blijkbaar nogal lang bij hem.
Ja eens maar dat kan TO dus kennelijk niet. Ze had man beter kunnen aangeven dat een feest organiseren er voor haar dit jaar niet in zit vanwege de burnout en dat hij dat dus moet doen. En hem daar vervolgens succes mee wensen. Niet gaan verzinnen wat het moet worden, niet gaan Googlen en zeker geen last minute speurtocht gaan uitzetten. En dan wachten wat er gebeurt. Kind heeft echt niet direct een trauma als ze een keer geen perfecte verjaardag heeft. Maar dat loslaten, dat is nou juist het probleem. Het lijkt me voor TO een hele bevrijding als ze dat zou leren. Want hé, in bijna alle gevallen vergaat de wereld niet als je je eigen standaard (flink) wat omlaag gooit. Ook wel zo fijn bij het genezen van een burnout.
S-Groot schreef:
23-09-2025 19:36

En kind weet precies wat ze wil dús dat moet er komen, vindt Minik. (...) Een keer 'nee' zeggen en wat teleurstelling incasseren is geen optie. Een 'nee' omdat het gewoon nu even niet kan want papa neemt er geen vrij voor en mama is ziek dus het feestje ziet er iets anders uit dit jaar.
Dat ben ik ook met je eens. Naast dat ik wel vanalles vindt van man, vind ik het ook heel bijzonder hoe slecht ze kan omgaan met situaties die zij zelf anders zou doen en ongemak bij haar veroorzaken. Je moet mensen ook kunnen en mogen teleurstellen, mensen moeten en mogen ook zelf kunnen stoeien met iets, zonder dat zij die plooien hoeft glad te strijken en je hoeft je eigen kinderen ook niet zo op te voeden dat ze niet gefrustreerd zullen worden. En dit moet Minik voor zichzelf gaan leren en ervaren, los van de ontwikkeling van haar man,

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven