Sinterklaas met familie

22-09-2024 19:47 2329 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 🙈

Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.

Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.

Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
Bbubbels schreef:
20-09-2025 17:20
We kunnen het kapot analyseren, maar uiteindelijk is het vooral de vraag of TO ermee kan leven. En zij lijkt nog niet bereid om op te geven. Dat kan ik begrijpen, maar ik zie ook een patroon van perfectionisme versus laksheid bij man waarbij ik me afvraag of je dan ooit uit een burn out komt als je tegelijk ook nog in je eentje een huwelijk probeert te redden….
Ja dit is het moeilijke. Ik voel me op dit moment niet goed in staat om weloverwogen beslissingen te nemen. Tegelijkertijd voelt het alsof het pas beter gaat gaan als ik deze relatiestress niet meer heb.
Lalaloepsie schreef:
20-09-2025 17:50
Wat erg voor de jarige dat vaders zijn lesje dan leert over de rug van kind heen. Het kind zat immers de dagen naar het feestje al af te tellen.

Wil je dat huwelijk behouden TO zul je er denk ik in moeten berusten dat hij jouw boodschappenjongen is.

Natuurlijk niet, want als hij niks geregeld heeft is er nog geen datum, zijn er geen kinderen uitgenodigd etc. Dan weet kind dat zijn feestje nog komt maar meer niet.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 16:59
Kortom: je bent echt bezopen bezig want je geeft die man een opdracht waarvan je al weet dat hij niet aan jouw standaarden kan voldoen.

Zie je nou echt zelf niet in dat jouw perfectionisme onderdeel is van het probleem?
Jij vindt een speurtocht uitzetten getuige van perfectionisme?? Bedankjes zijn overdreven en hoeft niet, maar neem aan dat de speurtocht een groot onderdeel is van het feestje…
Minik schreef:
20-09-2025 17:47
Dat zou ik kunnen doen, maar wie heb ik daarmee? Mijn kind.. wiens feestje niet georganiseerd is, dus papa moet nog tijdens het feestje allerlei dingetjes regelen. En wie denk je dat dan ondertussen op 8 uitgelaten kinderen mag letten? Dus heb ik ook mezelf ermee. Man zou dan wel geïrriteerd raken ook op zichzelf denk ik, maar ik heb daar echt veel meer last van dan hij.

Ik had dat heel graag gedaan als ik het lijstje 24 uur van tevoren had gehad, dan had man het nog midden in de nacht kunnen doen. Maar nu is daar echt geen ruimte meer voor. Man is al naar werk en komt uit werk naar school om de kinderen te halen voor het feestje.
Jouw opties voor het feestje lagen al veel verder terug. Toen er iets bedacht moest worden en jij dat overnam.
Het gaat hier echt niet zo veel om je kind als je misschien denkt. Wat maakt het voor het kind nou uit of dingen tot in de puntjes geregeld zijn of dat er ter plaatse nog dingetjes geregeld worden. Kind is lekker bezig met vriendjes, toch.
Natuurlijk, voor jouzelf ligt het anders, dat snap ik wel. Maar je kind lijdt hier echt niet onder hoor.
En misschien kun jij de volgende keer nog duidelijker grenzen neerleggen. Bijvoorbeeld: ik ben die middag naar de sauna, want met mijn burnout kan ik een druk feestje gewoon even niet handelen.

Dat kan je misschien oefenen deze komende sinterklaas. Lekker thuisblijven. En je er verder helemaal buiten houden.
Minik schreef:
20-09-2025 17:49
Omdat ik er tot op dat punt totaal geen vertrouwen in had dat hij überhaupt iets zou regelen. Dus ik was me aan het voorbereiden op hoe ik met zo min mogelijk werk zelf iets zou kunnen regelen, desnoods zonder zijn aanwezigheid. Dus ik had dat al bekeken en omdat hij al vast liep dacht ik, dan kan ik net zo goed helpen. Ik heb de link doorgestuurd en gezegd dat zoiets evt zou kunnen maar dat hij zelf maar moest kijken wat hij leuk zou vinden.
Ok maar feitelijk heb jij dus wederom de leiding gehad en heeft hij een paar dingetjes gedaan, en jij alsnog minimaal de helft.
Je had hem beter kunnen laten tobben, aangeven dat hij niet met een lijstje bij jou hoeft aan te komen met dingen die jij nog moet doen, en dan zelf een back up plan bedenken voor t geval er niks was (gewoon film kijken thuis met popcorn en limo —> dat had mijn dochter deze week bij iemand omdat het klimpark niet door kon gaan vanwege slecht weer).
Of andere optie: alleen die box bestellen en zeggen dat je niks gaat doen en de voorbereiding dus op hem aan komt.
Itsnojoke schreef:
Dat verandert de zaak inderdaad. Maar het legt ook bloot waar to in mijn ogen nog veel te verbeteren heeft. To gaat akkoord en laat het gebeuren dat zij alsnog een groot deel te doen heeft. Waar ze ook de optie heeft om te zeggen: nee, jij zou het feestje regelen, ik ben er nu niet toe in staat.
Inderdaad dat had ze moeten doen. Dan had hij die stress pas echt gevoeld van alles moeten regelen.
En doet hij niks? Ook prima, dan gaat hij met de kids naar een binnenspeeltuin, buiten spelen, voetballen buiten, een film kijken binnen, etc.
framboosje123 schreef:
20-09-2025 18:08
Inderdaad dat had ze moeten doen. Dan had hij die stress pas echt gevoeld van alles moeten regelen.
En doet hij niks? Ook prima, dan gaat hij met de kids naar een binnenspeeltuin, buiten spelen, voetballen buiten, een film kijken binnen, etc.
Precies. Zolang to dat niet ongeveer zo ervaart, zal ze niet makkelijk uit haar burnout komen en ligt een terugval op de loer.
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 16:59
Kortom: je bent echt bezopen bezig want je geeft die man een opdracht waarvan je al weet dat hij niet aan jouw standaarden kan voldoen.

Zie je nou echt zelf niet in dat jouw perfectionisme onderdeel is van het probleem?
Nou ja, man zou het regelen en laat haar alsnog last minute voor de helft van de organisatie opdraaien. Dat klopt dan ook niet he. Dat is niet het feestje regelen.
Dat kan je wel beter afspreken in het vervolg: als hij iets regelt dan ook echt alles, en je dan ook echt nergens vooraf mee bemoeien.
Verbena schreef:
20-09-2025 17:54
Natuurlijk niet, want als hij niks geregeld heeft is er nog geen datum

Neem aan dat het kind heus wel de eigen geboortedatum weet hoor.

Maar goed, alles bij elkaar TO: toen je hem aan het begin van jullie relatie moest helpen met het behalen van zijn diploma (omdat hij liever spijbelde dan naar de les ging) is de toon voor jullie relatie gezet en zolang hij daar geen probleem in ziet zie ik het net als jij somber in.

Of je berust erin dat jij een loopjongen hebt (een man die geen initiatief neemt en aangestuurd moet worden) of je stevent op de echtscheiding af.
Lalaloepsie schreef:
20-09-2025 18:22
Neem aan dat het kind heus wel de eigen geboortedatum weet hoor.

Maar goed, alles bij elkaar TO: toen je hem aan het begin van jullie relatie moest helpen met het behalen van zijn diploma (omdat hij liever spijbelde dan naar de les ging) is de toon voor jullie relatie gezet en zolang hij daar geen probleem in ziet zie ik het net als jij somber in.
Of je berust erin dat jij een loopjongen hebt (een man die geen initiatief neemt en aangestuurd moet worden) of je stevent op de echtscheiding af.

Het kinderfeestje is niet automatisch altijd op de verjaardag. Vaak ook wel week ervoor of erna. Of langer. Ons zomerkind wilde ooit schaatsen op zijn partijtje. Had dus feestje in november.
Minik schreef:
20-09-2025 17:47
Dat zou ik kunnen doen, maar wie heb ik daarmee? Mijn kind.. wiens feestje niet georganiseerd is, dus papa moet nog tijdens het feestje allerlei dingetjes regelen. En wie denk je dat dan ondertussen op 8 uitgelaten kinderen mag letten? Dus heb ik ook mezelf ermee. Man zou dan wel geïrriteerd raken ook op zichzelf denk ik, maar ik heb daar echt veel meer last van dan hij.

Ik had dat heel graag gedaan als ik het lijstje 24 uur van tevoren had gehad, dan had man het nog midden in de nacht kunnen doen. Maar nu is daar echt geen ruimte meer voor. Man is al naar werk en komt uit werk naar school om de kinderen te halen voor het feestje.
Denk je echt dat het kind het merkt als er geen bedankjes zijn zoals mama het gewild had? Of als papa diep in de nacht nog traktaties in elkaar aan het knutselen is? De kamer versiert om 4 uur ' s ochtends?
Verbena schreef:
20-09-2025 18:25
Het kinderfeestje is niet automatisch altijd op de verjaardag. Vaak ook wel week ervoor of erna. Of langer. Ons zomerkind wilde ooit schaatsen op zijn partijtje. Had dus feestje in november.

Het feestje is slechts een van de vele symptomen van een groter iets denk ik.
framboosje123 schreef:
20-09-2025 18:08
Precies. Echt wel dat hij het dan ineens kan hoor.
Minik schreef:
20-09-2025 17:23
Nee man zat te tobben wat een idee zou kunnen zijn en toen had ik iets gevonden wat leuk zou kunnen zijn.

Ja, dus? Hou er nou eens mee op, met alles meteen weg te willen poetsen en alles te willen controleren. Hij tobt, prima. Nu jij nog gaan leren verdragen dat een ander een keer kan tobben en jij er een keer niks aan doet. Ga het maar gewoon eens ervaren: er kan weleens iemand niet helemaal happy zijn en jij moet dan gewoon in jezelf gaan kijken wat er dan bij JOU speelt.
Lalaloepsie schreef:
20-09-2025 18:27
Het feestje is slechts een van de vele symptomen van een groter iets denk ik.

Dat denk ik niet, dat weet ik zeker.

Het geeft alleen wel prima weer hoe man van TO niks doet en hoe TO alles moet en zal redden. En hoe perfect alles moet, ook voor de kinderen.

Ik heb wel eens in tien minuten en draaiboek voor een feestje verzonnen. Half uurtje boodschappen gedaan en feestje de dag erna gevierd. Kan ook.
Star⁴ schreef:
20-09-2025 18:27
Denk je echt dat het kind het merkt als er geen bedankjes zijn zoals mama het gewild had? Of als papa diep in de nacht nog traktaties in elkaar aan het knutselen is? De kamer versiert om 4 uur ' s ochtends?
Ja en nee. Natuurlijk merkt kind het niet dat het op het allerlaatst wordt geregeld. Maar ik heb dus echt een kind dat heel goed weet wat ze wil en hoe ze het wil (kind van haar moeder, duidelijk), en die echt heel teleurgesteld zou zijn als het feestje uitmondt in film kijken met chips en limonade. Ze wil heel graag een speurtocht en heel graag iets creatiefs doen. Beide dingen kosten gewoon wat voorbereidingstijd (al was de speurtocht nu met die box aardig goed geregeld en het creatieve hebben we echt heel simpel gehouden). Kinderen hoeven echt niet altijd alles te krijgen wat ze maar willen, maar dit is iets waar kind echt enorm van geniet en dus letterlijk maanden naar uitkijkt. Zij kan echt vanaf maart al zitten tobben wie ze in september zal vragen voor haar feestje en wat ze zou willen doen enzo. De bedankjes vind ik zelf ook totaal onbelangrijk, maar had man dus gevraagd of ik dat wilde regelen, had ik achteraf bezien wel kunnen laten zitten.
Verbena schreef:
20-09-2025 18:41
Ik heb wel eens in tien minuten en draaiboek voor een feestje verzonnen. Half uurtje boodschappen gedaan en feestje de dag erna gevierd. Kan ook.
Hoe jij zo snel een club energieke 7-jarigen tevreden kan houden, geen idee, ik zou echt niet weten hoe ik dit zou moeten doen als ik geen film aan wil zetten.

Binnenspeeltuin zou in theorie kunnen, maar zit hier dichtst bij op 20 minuten rijden en we hebben maar 1 auto, dus dan zouden we nog een extra auto moeten lenen ofzo. Zou in theorie kunnen maar zelfs dat regelen kost nog meer tijd. Overigens heeft mijn kind redelijk wat feestjes daar gehad in de afgelopen jaren en dat wil ze dus echt niet, ze vindt het leuk maar niet voor een feestje.
S-Groot schreef:
20-09-2025 18:32
Ja, dus? Hou er nou eens mee op, met alles meteen weg te willen poetsen en alles te willen controleren. Hij tobt, prima. Nu jij nog gaan leren verdragen dat een ander een keer kan tobben en jij er een keer niks aan doet. Ga het maar gewoon eens ervaren: er kan weleens iemand niet helemaal happy zijn en jij moet dan gewoon in jezelf gaan kijken wat er dan bij JOU speelt.
Dit is wel de kern van mijn probleem wat echt in mij zit. Ik wil zo graag iedereen tevreden houden en verzorgen dat ik dus het moeilijk vindt om man te zien tobben. Ook al vind ik tegelijkertijd dat hij het zelf moet uitzoeken. Ik laat hem dat nu wel doen als het niet over de kinderen gaat, als het echt alleen om hemzelf gaat, help ik totaal niet meer en probeer ik het te parkeren. Maar als het de kinderen raakt, vind ik dat veel moeilijker en eigenlijk niet te verkroppen. Maar dat ik me verantwoordelijk voel voor ieders geluk is wel iets wat ik wil leren loslaten bij de psycholoog. Kunnen kiezen voor mezelf zonder me schuldig te voelen is een van mijn hoofddoelen.
Minik schreef:
20-09-2025 18:49
Hoe jij zo snel een club energieke 7-jarigen tevreden kan houden, geen idee, ik zou echt niet weten hoe ik dit zou moeten doen als ik geen film aan wil zetten.

Binnenspeeltuin zou in theorie kunnen, maar zit hier dichtst bij op 20 minuten rijden en we hebben maar 1 auto, dus dan zouden we nog een extra auto moeten lenen ofzo. Zou in theorie kunnen maar zelfs dat regelen kost nog meer tijd. Overigens heeft mijn kind redelijk wat feestjes daar gehad in de afgelopen jaren en dat wil ze dus echt niet, ze vindt het leuk maar niet voor een feestje.

Eerst thuis iets eten. In dit geval friet met snacks, ijstaart toe, daarna naar de plaatselijke ijsbaan. Konden we lopend heen. Plan was naar de kunstijsbaan een week later naar toen het plots ging vriezen was dit handiger. Konden er ook twee keer zo veel vriendjes komen. Twee rondjes warme chocomel had ik op de kunstijsbaan echt niet gedaan, maar voor 35 cent per kop kon dat wel uit. Toen terug onderweg lopend alle kinderen weer thuis afgezet.

Maar ik denk dan ook dat wij samen meer op jouw man lijken. Voor dit soort dingen ligt de lat best laag. Het hoeft voor ons niet groot, groter, grootst.
verbena wijzigde dit bericht op 20-09-2025 19:02
1.14% gewijzigd
Minik schreef:
20-09-2025 17:23
Nee man zat te tobben wat een idee zou kunnen zijn en toen had ik iets gevonden wat leuk zou kunnen zijn.
Kortom, je doet het alsnog zelf. Stop daarmee. Zo kan hij het nooit goed doen.
Hij is nou eenmaal van dingen op het laatste moment doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Minik schreef:
04-07-2025 08:45
Terugkijkend is de gelijkwaardigheid er inderdaad nooit echt geweest. Ik heb hem min of meer uit het slop getrokken toen we elkaar leerden kennen. Hij liep vast in zijn studie, dronk te veel, vluchtte in oppervlakkige contacten overal. Toen wij een relatie kregen, kreeg hij de boel een beetje op de rit. Achteraf gezien was ik toen al dingen voor hem aan het redden, hem helpen herinneren aan deadlines, helpen zijn kamer schoon te houden, gezonder te eten, etc. Toen we net getrouwd waren, leek het gelijkwaardig. Maar toen kwamen de kinderen en daarin is alles uitvergroot teruggekomen.
Minik schreef:
Omdat ik er tot op dat punt totaal geen vertrouwen in had dat hij überhaupt iets zou regelen. Dus ik was me aan het voorbereiden op hoe ik met zo min mogelijk werk zelf iets zou kunnen regelen, desnoods zonder zijn aanwezigheid. Dus ik had dat al bekeken en omdat hij al vast liep dacht ik, dan kan ik net zo goed helpen.

Met dat helpen van hem zodra jij meent dat hij vast loopt help jij jezelf allerminst.
Minik schreef:
20-09-2025 18:47
Ja en nee. Natuurlijk merkt kind het niet dat het op het allerlaatst wordt geregeld. Maar ik heb dus echt een kind dat heel goed weet wat ze wil en hoe ze het wil (kind van haar moeder, duidelijk), en die echt heel teleurgesteld zou zijn als het feestje uitmondt in film kijken met chips en limonade. Ze wil heel graag een speurtocht en heel graag iets creatiefs doen. Beide dingen kosten gewoon wat voorbereidingstijd (al was de speurtocht nu met die box aardig goed geregeld en het creatieve hebben we echt heel simpel gehouden). Kinderen hoeven echt niet altijd alles te krijgen wat ze maar willen, maar dit is iets waar kind echt enorm van geniet en dus letterlijk maanden naar uitkijkt. Zij kan echt vanaf maart al zitten tobben wie ze in september zal vragen voor haar feestje en wat ze zou willen doen enzo. De bedankjes vind ik zelf ook totaal onbelangrijk, maar had man dus gevraagd of ik dat wilde regelen, had ik achteraf bezien wel kunnen laten zitten.
dus het was al duidelijk dat er een speurtocht moest komen, waar zat man dan over te tobben?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
20-09-2025 19:05
dus het was al duidelijk dat er een speurtocht moest komen, waar zat man dan over te tobben?
Over hoe hij dat aan zou pakken, thema of niet, hoe te speuren.
Ben je bang dat als jij stopt met hem redden hij terugzakt het slop in?
Lalaloepsie schreef:
20-09-2025 19:14
Ben je bang dat als jij stopt met hem redden hij terugzakt het slop in?
Goede vraag. Nee daar ben ik niet bang voor. Ik denk wel dat er een redelijke kans in zit dat hij in elk geval een periode heel slecht voor zichzelf zal zorgen. En dat zou sneu zijn voor de kinderen maar dit is voor mij geen reden om bij hem te blijven. Ik heb zelfs al veelvuldig gedacht hoe heerlijk het zou zijn om hem niet meer te hoeven verzorgen en zijn familie niet meer te hoeven zien (omdat in mijn hoofd hen zien gelijk staat aan hen de hele tijd tevreden moeten stellen, wat betekent dat ik over al mijn grenzen ga, maar dat is dus precies mijn probleem wat in andere situaties ook kan gebeuren, alleen toevallig in deze familie van erg weinig empathische mensen uitvergroot).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven