Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 308 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Eerder werd hobbies genoemd als extra rommelveroorzaker. Daar wil ik graag bezoek aan toe voegen. Hier is het de zoete inval. Er is bijna elke dag bezoek en soms wel drie x op een dag. Daar is niet tegenop te vaatwasser, stofzuigen en dweilen.
Molton om kussen helpt bij bloedneuzen. Zit niet het hele kussen onder het bloed. Vooral voor zoon relevant hier.
Maar ik heb er zelf ook een en merk dat die wel vettig wordt dus af en toe gaat die ook mee in de was. 2x per jaar of zo.
Nog een witte sloop heb ik niet hoor.
Poespas schreef:
24-09-2025 22:32
Eerder werd hobbies genoemd als extra rommelveroorzaker. Daar wil ik graag bezoek aan toe voegen. Hier is het de zoete inval. Er is bijna elke dag bezoek en soms wel drie x op een dag. Daar is niet tegenop te vaatwasser, stofzuigen en dweilen.
Jeetje. Tja, ik krijg niet zo vaak visite, deels omdat ik niet iedereen in die rotzooi wil ontvangen. Maar anders nog niet. Ik denk dat ik buiten verjaardagen om (nog maar twee per jaar) misschien eens in de twee jaar andere visite krijg. Of minder.
@Holi-day wat lijk jij veel te ‘moeten’ joh! Ik lees zoveel moeten, dit zou ik ook nog moeten doen- van wie moet dat dan zo nauwkeurig? Als je 80 bent dan heb je vast geen spijt dat je te weinig hebt gepoetst.
(Als je er lol in hebt, leef je uit, maar als het allemaal plichtgevoel/schuldgevoel is dan is dat zo zonde!)
Rosanna1985 schreef:
24-09-2025 18:03
Wat is er mis met een tuinslang in het bad? Dat is toch niet vies ofzo. En de monteur heeft er toch helemaal geen zaken mee waarom die daar ligt. En natuurlijk lijkt het alsof bij anderen altijd alles netjes is. De momenten waarop ze geen bezoek hebben krijg je natuurlijk niet te zien.

Die monteur zou me niet boeien maar ik zou zelf last hebben van een tuinslang in bad.
Hoezo zou ik die daar laten liggen. In de schuur met dat ding.
Ik heb veel spullen en ben geen enorme poetsdoos ofzo, ik heb ook katten die zooi maken.
Maar ik heb het wel erg graag opgeruimd en schoon. Geen gore vingers op mijn aanrechtkastjes en iedere dag stofzuig ik (of man) want wij hebben een hekel aan op de bank zitten op kattenhaar en met je voeten op korreltjes uit de kattenbak te stappen.

En door de dag heen leggen de katten weer overal haar en verdwalen er korreltjes. Prima. De volgende dag weer stofzuigen en natte lap erover.
beedifferent wijzigde dit bericht op 24-09-2025 23:19
0.10% gewijzigd
Mousse28 schreef:
24-09-2025 21:30

Beddengoed 1x per week in de was. Molton matras en extra kussensloop ongeveer 1x per 2 maanden.

Zo doe ik het ook.

Soms is het 10 dagen voor ik beddengoed wissel. Afhankelijk van tijd/zin en hoeveel nachten ik op werk heb doorgebracht
KamilleT schreef:
24-09-2025 22:53
Jeetje. Tja, ik krijg niet zo vaak visite, deels omdat ik niet iedereen in die rotzooi wil ontvangen. Maar anders nog niet. Ik denk dat ik buiten verjaardagen om (nog maar twee per jaar) misschien eens in de twee jaar andere visite krijg. Of minder.
Vriendinnen komen niet bij je thuis? Familie? Vrienden van de kinderen?
KamilleT schreef:
24-09-2025 22:53
Dubbel foutje
Poespas schreef:
25-09-2025 00:36
Geen kinderen hier.
Familie komt in 't beste geval 1 keer per jaar.
Vrienden maximaal een keer of 3 per jaar.

Ik ben 45 minuten en een drukke ringweg weg van iedereen gaan wonen - voor mijn partner - dus ik ben meestal degene die hun kant opgaat.
Mijn ouders vinden het bijvoorbeeld gewoon "logisch" dat ik mijn verjaardag bij hen vier.
Daar kan ik dan tegen vechten, maar de laatste 2 jaar had ik tegelijk iets van "scheelt mij weer 3 dagen poetswerk" :-).

Zijn familie komt hier door ouderdom en afstand ook nog nauwelijks.
Ons huis met al zijn trappen voldoet ook al niet aan de noden van een 92-jarige schoonmoeder die slecht te been is.

Ik moet er ook gewoon niet aan denken om elke dag of elke week drukte in mijn huis te hebben.
Niet mijn ding.
Want bezoek betekent niet alleen "3 dagen poetsen" maar ook stapels boodschappen binnenslepen en een 3 gangen-maaltijd klaarmaken.
Voor die enkele keer dat familie of vrienden dan eens komen moet ik daar natuurlijk ook wel mee uitpakken :-).
Ze rijden niet zo'n tering-eind om ze dan af te schepen met een kop koffie en een pak koekjes.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Poespas schreef:
25-09-2025 00:36
Hier ook niet vaak hoor. Met vrienden spreek ik meestal af om uit eten te gaan, of naar een concert of ander uitstapje. Dichte familie heb ik niet, kinderen ook niet.
Ik heb wel meerdere keren per week visite, maar dat levert nu niet zo veel extra werk op eigenlijk. De meeste mensen komen alleen, vinden het niet vervelend om hun schoenen uit te doen en zitten op de bank met wat drinken. Dan hoef ik niet als een dolle te gaan poetsen als ze weg zijn hoor 😅
Met een peuter en een ADHD-er als partner is ons huis eigenlijk nooit opgeruimd. Daarnaast wonen we ook in een oud huis die nog volledig in jaren '60 houten schrootjes is gedrapeerd en die we ruimte voor ruimte aan het renoveren zijn. Dus het is hier eigenlijk altijd chaos. Ik vind het wel belangrijk dat alles schoon is, dus elke week op mijn vrije dag doe ik het hele huis goed, en tussendoor ook nog vaak even een stofzuig-, dweil- of poetsbeurt waar het nodig is. Ik heb overal in huis ook flesjes met allesreiniger en tissues staan, zodat ik viezigheid direct weg kan halen als ik het zie en dat is wel echt een lifehack.
Ik vind het soms wel lastig, want ik ben wel iemand die onrustig wordt van rommel. Maar ik heb er ook een beetje mee leren leven en hou me vast aan de gedachte dat ons huis ooit helemaal af zou zijn. Komende maanden ga ik de logeerkamer aanpakken en het plan is om die helemaal naar mijn smaak in te richten zodat ik een rustige ruimte heb in huis.
Socie schreef:
24-09-2025 13:19
Netjes dat je dit doet! Ik ben gemiddeld 4 avonden weg, maar bv deze week 6 en heb ook twee pubers waar ik dan graag wat tijd aan besteed (en die wat begeleiding vragen in de avonden). Op mijn vrije dag doe ik wel wat klusjes, maar dan moet je ook denken aan bv alle fietslampjes weer even van batterijen voorzien, langs een winkel om iets te ruilen of een keer een kast uitmesten. De weekenden zitten ook al snel vol en dan ligt er ook de was etc. Echt een avond Netflixen doe ik denk ik 1x pw? Al met al vind ik dat er gewoon best wel veel te doen is in een huis.

In theorie zou ik vast tussendoor nog 3 uur kunnen vrijmaken voor schoonmaken, maar dat gaat dan echt ten koste van de spaarzame tijd even niks doen. Daar kies ik dan vaak niet voor, tenzij het echt de spuigaten uit loopt ;-) Het lijkt me ergens wel heerlijk als je de discipline hebt en/of tijd maakt om het wel goed opgeruimd te houden.
Ik ben naast mijn baan van 4 dagen ook vrijwilliger bij een sportclub, en zit in meerdere verenigingsbesturen.
Ik ben 3 a 4 avonden per week weg.
Op mijn vrije dag doe ik alles.
Dan doen wij samen in het weekend nog een keer stofzuigen (15 minuten) en de toiletten met een doekje (ook 15 minuten). En klaar is kees.
Heel de rest van het weekend hoeft er niet naar worden omgekeken. En dat vind ik waardevol.
Niet dat ik poetsen zo leuk vind, nee, ik vind het leuk om in het weekend iets met mijn man en/of pubers te gaan doen.
Op mijn vrije dag haal ik dan ook nog de boodschappen.
Nou, dan ben ik 5 uur bezig (start rond 9.00 als alles de deur uit is) en ben dan om max 15.00 klaar.
En dan is het even tijd voor mijn eigen ding.
de wereld wacht om ontdekt te worden
calvijn1 schreef:
24-09-2025 13:39
Kijk, hier gaat het dus mis bij mij
Ik doe gelijk nat.

Goede spullen heb ik geloof ik
Ik zet altijd een luisterboek op en vind het best leuk, vooral als je resultaat ziet.

Het toilet is mijn grootste irritatiepunt
Luisterboek, online cursus, radio, poscast. Er is genoeg te luisteren onder het poetsen.
Ik zit overigens dik in de menopauze en merk dat ik sindsdien écht catootje chaotje ben.
Ik kan de simpelste klusjes echt dagenlang uitstellen tegenwoordig. Een volle vuilniszak naast de achterdeur bijvoorbeeld. Stond daar al dagen en vanmorgen kon ik me er zowaar toe zetten deze in de container te gooien.
Dat hele huishouden voelt voor mij als een gevecht de laatste tijd.
Terwijl een geordend huis mij best happy maakt, kan ik me er gewoon niet toe zetten.
Herkennen mensen dit?
Rosanna1985 schreef:
24-09-2025 18:03
Wat is er mis met een tuinslang in het bad? Dat is toch niet vies ofzo. En de monteur heeft er toch helemaal geen zaken mee waarom die daar ligt. En natuurlijk lijkt het alsof bij anderen altijd alles netjes is. De momenten waarop ze geen bezoek hebben krijg je natuurlijk niet te zien.
De monteur weet ook niet hoelang dat daar ligt.
Misschien heb je hem gisteravond nodig gehad.
Moiren schreef:
24-09-2025 19:00
Omdat het er fijner uit ziet. En omdat het veel lekkerder weer in bed stapt :hihi:
Toch schijnt het beter te zijn als het even kan ventileren.
Ik ga dus eerst ontbijten en douchen. Voordat ik naar mijn werk ga, ga ik mijn ketting en ringen om doen, dan maak ik het bed even op.
Ik wil ook graag onder een recht getrokken deken slapen.
Ik vind die nieuwe dekens, met print wel erg fijn.
We hebben deze nu en die gaan hop in de was, in de droger en weer op bed. Geen dekbedovertrekken meer. Heerlijk.
Wissewis schreef:
24-09-2025 21:13
Ik snap dan weer niet waarom je na die beschermingslaag nog 2 slopen rond het kussen draait.
En waar je die haalt. Als ik een nieuwe donsovertrek koop zit daar toch écht maar 1 kussensloop (of beter: 2, één voor man en één voor mij) bij.
De Hema verkoopt losse kussenslopen (per 2) en de H&M heeft ze soms ook (per stuk).

Niet dat ik meerdere slopen om mijn kussen wikkel, dat lees ik hier voor het eerst. Kind heeft een eenpersoonsdekbed maar wel 2 kussens. Als ik ziek ben, vind ik een extra kussen ook fijn.
Wombat schreef:
24-09-2025 22:55
@Holi-day wat lijk jij veel te ‘moeten’ joh! Ik lees zoveel moeten, dit zou ik ook nog moeten doen- van wie moet dat dan zo nauwkeurig? Als je 80 bent dan heb je vast geen spijt dat je te weinig hebt gepoetst.
(Als je er lol in hebt, leef je uit, maar als het allemaal plichtgevoel/schuldgevoel is dan is dat zo zonde!)

Ik was een keer onder 80 jarigen en toen hadden wij het ook over schoonmaken.
1 mevrouw zei" nou ik doe liever leuke dingen hoor, het huis is er voor mij en ik niet voor het huis.".
En zo denk ik eigenlijk ook over.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
thanx schreef:
25-09-2025 08:42
Toch schijnt het beter te zijn als het even kan ventileren.
Ik ga dus eerst ontbijten en douchen. Voordat ik naar mijn werk ga, ga ik mijn ketting en ringen om doen, dan maak ik het bed even op.
Ik wil ook graag onder een recht getrokken deken slapen.
Ik vind die nieuwe dekens, met print wel erg fijn.
We hebben deze nu en die gaan hop in de was, in de droger en weer op bed. Geen dekbedovertrekken meer. Heerlijk.
Dat doe ik dus ook.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wombat schreef:
24-09-2025 22:55
Dat valt wel mee denk ik zelf. Maar ik heb het wel graag netjes en schoon. Maar loop niet elke dag met die poetslap in mijn hand.
Denk ook deels meegekregen vanuit huis, mijn moeder was altijd wel bezig met iets en vond poetsen belangrijk. Dat vond ik wel es vervelend en vond dat ze ook wel es mocht genieten. Er is meer in het leven.
Hoewel ik mezelf wel een soort van verplichting opleg qua huishouden (ja….I know…) en dat wel redelijk bijhoud, ben ik er toch iets makkelijker in dan zij.
Als de zon schijnt waar ik zo van hou, ga ik echt wel buiten zitten ipv dat huishouden. Dan maar een keer niet.
Maar dat kon mijn moeder toch lastiger, want dit of dat moest toch echt gebeuren. Eerst alles “af” voor je kon gaan zitten.
Maar ik heb me voorgenomen en ik doe het ook echt is dat ik dan denk (net zoals iemand al zei): dat huis is er voor mij, ik niet voor het huis. Dus ga ik dan lekker buiten zitten en forummen :)
Holi-Day schreef:
25-09-2025 10:47
Dat valt wel mee denk ik zelf. Maar ik heb het wel graag netjes en schoon. Maar loop niet elke dag met die poetslap in mijn hand.
Denk ook deels meegekregen vanuit huis, mijn moeder was altijd wel bezig met iets en vond poetsen belangrijk. Dat vond ik wel es vervelend en vond dat ze ook wel es mocht genieten. Er is meer in het leven.
Hoewel ik mezelf wel een soort van verplichting opleg qua huishouden (ja….I know…) en dat wel redelijk bijhoud, ben ik er toch iets makkelijker in dan zij.
Als de zon schijnt waar ik zo van hou, ga ik echt wel buiten zitten ipv dat huishouden. Dan maar een keer niet.
Maar dat kon mijn moeder toch lastiger, want dit of dat moest toch echt gebeuren. Eerst alles “af” voor je kon gaan zitten.
Maar ik heb me voorgenomen en ik doe het ook echt is dat ik dan denk (net zoals iemand al zei): dat huis is er voor mij, ik niet voor het huis. Dus ga ik dan lekker buiten zitten en forummen :)
Nou dat dus, het viel mij op dat jij klussen dagelijks doet die ik hooguit eens in de week doe!
Ik ben meestal om 20.30 klaar met werk, de maaltijd en kinderen in bed leggen en dan vind ik het echt zonde van de tijd om dan ook nog eens een uur te gaan poetsen!
Poespas schreef:
24-09-2025 22:32
Wat bizar vaak/veel. Waarom eigenlijk?
Lijkt me vervelend om nooit eens alleen te zijn in mijn eigen huis.

Hier nooit visite.
Ik houd er ook niet van.
Heel soms (schoon)moeder
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wombat schreef:
25-09-2025 11:00
Nou dat dus, het viel mij op dat jij klussen dagelijks doet die ik hooguit eens in de week doe!
Ik ben meestal om 20.30 klaar met werk, de maaltijd en kinderen in bed leggen en dan vind ik het echt zonde van de tijd om dan ook nog eens een uur te gaan poetsen!
Nee joh! Heb je het opgevat dat ik dagelijks loop te poetsen ? Dat zeg ik nergens, dacht ik.
Ik poets wel wekelijks, een dag boven en een andere dag beneden.
Nee zeg, ‘s avonds lig ik op de bank voor de tv !! ga echt niet lopen poetsen in de avond, hooguit na het eten nog even strijken en dat is het wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven