Hoe vaak speelafspraakjes?

27-09-2025 19:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd hoe vaak jullie kind speelafspraakjes heeft.

TO trapt af:

Aan het begin van groep 1 waren er hier nog geen speelafspraakjes. Dat begon voorzichtig na een paar maanden tot een half jaar geloof ik. In het begin was dat halen en brengen naar andere kinderen (of hier uiteraard). Inmiddels heeft kind (nu groep 2) vriendjes die aan ons eigen pleintje wonen dus er zijn eigenlijk nooit meer 'officiële' speelafspraakjes. In plaats daarvan lopen kinderen bij elkaar de tuin in, spelen ze op het pleintje en sluiten ze aan bij wie daar speelt. Maar het is eigenlijk zo dat er een soort onofficieel afspraken tussen de kinderen van dat pleintje zijn dat ze élke dag spelen (want: ze vinden elkaar gewoon erg leuk en hebben niet zoveel behoefte aan spelen met anderen). Het wordt dus niet eens meer gevraagd, maar het ís gewoon zo. Het voordeel is dat ik nooit hoef halen en brengen, want er wordt alleen nog maar gespeeld met de kinderen van het pleintje (en er ontstaan nu dus ook echte vriendschappen wat leuk is om te zien).

Maar wat ik wel eens vervelend vind is dat dit 7 dagen per week doorgaat. Ooit dacht ik: 1 of 2x per week een speelafspraak is wel genoeg. Maar inmiddels gaat dat dus 7 dagen per week door en denk ik wel eens 'pfff nu even niet, kunnen we niet gewoon even met zijn drietjes zijn?'. Maar dat komt dus nog amper voor. Meestal is er wel één vriendje hier in huis en kind is soms ook zelf gewoon 'weg' bij zijn vriendjes in huis (ouders kennen elkaar want: wijkgenoten). Aan de andere kant ben ik blij dat kind vrienden heeft en dat kind zichzelf vermaakt (en ik iets voor mezelf kan doen ;-D ).

Ik was gewoon benieuwd hoe jullie hier mee omgaan en hoe dit bij jullie gaat.
hartje567 wijzigde dit bericht op 27-09-2025 19:55
0.03% gewijzigd
Je mag ook gewoon een speelafspraakjr weigeren hoor. Omdat het niet uitkomt

En of dat nou 1x per week is.of 5 maakt niks uit.
Ik woonde als kind ook aan zo'n pleintje. Uit school dronken wij altijd eerst met het gezin thee. Pas daarna gingen we thuis of in de buurt spelen. Misschien dat zoiets voor jullie ook werkt, dan heb je toch elke dag een moment met zijn drieën.

Als het niet uitkwam dan werden buurtkinderen trouwens gewoon weggestuurd als ze aanklopten. Ook mochten we niet de hele week bij dezelfde buren spelen. Ik weet eigenlijk niet of dat een regel vanuit mijn ouders was of dat de buurt dat onderling afgestemd had.
Lila-Linda schreef:
27-09-2025 19:41
Je mag ook gewoon een speelafspraakjr weigeren hoor. Omdat het niet uitkomt

En of dat nou 1x per week is.of 5 maakt niks uit.
Weet ik, alleen voelt dat heel stom omdat kind niets liever wil dan elke dag met de vrienden spelen en ik kind anders 'op moet sluiten' (aka, de schutting op slot doen). Dat levert echt drama op. :P En als er echt een gegronde reden is (zoals, we moeten ergens naartoe o.i.d.) is dat prima, maar 'ik heb gewoon geen zin in andere kinderen' terwijl kind er zo van geniet voelt voor mij ehhh... apart. Dus geef ik er eigenlijk altijd maar aan toe (tenzij we dus écht niet kunnen).
In jouw geval zou ik denk ik alleen kinderen weigeren met een 'geldige reden'. Dat jij geen zin hebt is geldig natuurlijk, maar dan vliegt jouw kind waarschijnlijk naar de buren.

Hier zie ik bij mijn kleuter duidelijk dat na 2 speelafspraakjes in 1 week afspraak nummer 3 beduidend minder gezellig is en harder werken voor mij.

Ik probeer dus te richten op 2x spelen.

Maar als jouw kind niet echt overprikkeld raakt door alle gezelligheid... moet je iets anders verzinnen.
Hartje567 schreef:
27-09-2025 19:51
Weet ik, alleen voelt dat heel stom omdat kind niets liever wil dan elke dag met de vrienden spelen en ik kind anders 'op moet sluiten' (aka, de schutting op slot doen). Dat levert echt drama op. :P En als er echt een gegronde reden is (zoals, we moeten ergens naartoe o.i.d.) is dat prima, maar 'ik heb gewoon geen zin in andere kinderen' terwijl kind er zo van geniet voelt voor mij ehhh... apart. Dus geef ik er eigenlijk altijd maar aan toe (tenzij we dus écht niet kunnen).
In dat geval zou ik aangeven dat je kind op het pleintje mag spelen met de buurtkinderen, maar niet bij jullie in de tuin. Is dat een optie?

Dan is je kind natuurlijk alsnog niet thuis. Als kind anders zichzelf moet vermaken, dan snap ik op zich wel dat het liever met vriendjes speelt (thuis of elders). Als je wel samen iets aan het doen was, kun je misschien afspreken dat je dat eerst afmaakt en kind daarna naar buiten mag?
Oh, kind raakt er wel door overprikkeld, maar heeft dat zelf niet door. :rofl:

Dus vandaag na een ochtend en halve middag spelen, is kind 'onder dwang' nog met ons meegegaan naar het bos. Een hoop drama maar uiteindelijk een geheel weer ontprikkeld kind *(die echt genoten heeft).

@Amaryllis: Zo doen wij het dus ook. Eerst na school bij ons thuis thee met iets erbij en daarna wordt meestal al snel opgehaald door de rest van het pleintje. ;-D
Volgens mij moet jij er aan wennen dat de kids ouder worden en ook hun eigen ding krijgen en jou niet 24/7 nodig zijn.
Ik geniet juist van de momenten; als ze de deur uit zijn naar vriendjes geniet ik van de rust, doe ik dingen waar ik met kids erbij niet aan toekom.
En als de hele meute hier is (meerdere keren per week) geniet ik er van dat ze zo fijn spelen en dat ze het schijnbaar fijn vinden hier.

Afzeggen omdat jìj geen zin hebt, zou ik niet doen. Dan zit je thuis met sikkeneurige kids die naar buiten willen, de vriendjes voor het raam zien spelen maar verplicht bij jou moeten zitten.
Ik denk niet dat het daar gezelliger van wordt.

Ik ben soms wel duidelijk in ; na het eten wordt er niet meer buiten gespeeld want jullie moeten douchen / gaan op tijd naar bed / moeten huiswerk maken, etc. In zulke situaties, vooral als anderen dan nog wel op straat spelen, helpt het hier om gordijnen net iets dichter te doen zodat ze ook niet met de op straat spelende kids geconfronteerd worden.
@Piepp: Dat bedoel ik inderdaad ook met 'dat ik geen zin heb in andere kinderen voelt niet goed, dus ik laat het maar toe'. Want inderdaad, we hebben maar 1 kind dus geen broertje/zusje om mee te spelen.

En klopt! Ik moet er inderdaad nog aan wennen dat ik niet meer 'nodig' ben als vermaak. Hoe vaak ik niet gewenst heb voorheen dat dat zo ver zou zijn dat kind zichzelf eens zou vermaken. Na middagen knutselactiviteiten bedenken, wandelingen samen etc etc. En nu is het zover dat ik niet meer als 'vermaak' nodig ben en denk ik: 'O...' :rofl:
Hartje567 schreef:
27-09-2025 19:59
Oh, kind raakt er wel door overprikkeld, maar heeft dat zelf niet door. :rofl:
In dat geval zou ik zeggen 'hoe duidelijker hoe beter'

Bijvoorbeeld: dinsdag, donderdag en zondag geen speelafspraakjes.

Dan kun je dat ook aan de buurtkinderen en hun ouders vertellen.

En dan zul je inderdaad soms kind speeltijd ontzeggen, terwijl ze die dag niet overprikkeld zijn, maar so be it. De meeste kleuters hebben niet de luxe van zoveel vriendjes dichtbij.

Mettertijd kun je her-evalueren. Misschien kunnen ze een tijdje meer aan, doe je meer. Groep 3 is een heftig jaar voor veel kinderen, hanteer je dan weer strak.

Misschien kun je een go/no bordje op de schutting hangen, zodat ze ook niet steeds binnen komen zeilen.
Onze zoon (6jaar) heeft niet zo vaak speelafspraakjes, max 2 keer per maand. Wel speelt hij regelmatig buiten met de buurkinderen, vaak in het weekend want doordeweeks zitten ze of op de bso of hebben ze zwemles/muziekles/etc. Die lopen dan ook steeds in en uit. Maar mijn zoon vindt thuis spelen ook heel fijn dus meestal eindigen ze bij ons omdat zoon naar huis wil.
Herkenbaar!! Ik vind het supergezellig dat het zo’n leuke bende is samen, maar ze zitten hier ook héél vaak binnen.
Zouden ze bij zoon op kamer zitten en gewoon wat kletsen of spelen: prima. Maar ze zijn nog net te jong om volledig hun eigen speel-plan te trekken en maken regelmatig nogal troep en herrie en dan loop je toch een beetje politie-agentje te spelen heel de tijd. Soms best vermoeiend.

Ons streven is (buiten de officiële speelafspraken na) nu vooral: lekker buiten als het niet regent (zoals de meeste ouders in de buurt). Maar ja, het voelt soms ook zo ongastvrij dus de bups komt toch net wat vaker binnen dan ik zelf het liefst zou hebben.

Wat doe je ermee: weet ik dus niet helemaal. Ik heb wel beter grenzen leren stellen moet ik zeggen. Het helpt ook als je die vooraf al bedenkt: je mag hier komen, maar voor de lunch ga je weer naar huis en vanmiddag lekker buitenspelen want het is mooi weer.
Of inderdaad: die en die dag niet. Of: maximaal 1 kind vandaag. Zelf in te vullen.
charlie591 wijzigde dit bericht op 27-09-2025 20:58
4.29% gewijzigd
Dropdrop schreef:
27-09-2025 20:18
In dat geval zou ik zeggen 'hoe duidelijker hoe beter'

Bijvoorbeeld: dinsdag, donderdag en zondag geen speelafspraakjes.

Dan kun je dat ook aan de buurtkinderen en hun ouders vertellen.

En dan zul je inderdaad soms kind speeltijd ontzeggen, terwijl ze die dag niet overprikkeld zijn, maar so be it. De meeste kleuters hebben niet de luxe van zoveel vriendjes dichtbij.

Mettertijd kun je her-evalueren. Misschien kunnen ze een tijdje meer aan, doe je meer. Groep 3 is een heftig jaar voor veel kinderen, hanteer je dan weer strak.

Misschien kun je een go/no bordje op de schutting hangen, zodat ze ook niet steeds binnen komen zeilen.
Maar is het probleem niet juist dat dit geen speelafspraken zijn? Het zijn buurkinderen die samen spelen, en dan weer hier en dan weer daar zijn. En je kind zeggen dat hij niet met de buren mag spelen op straat/pleintje/veldje omdat het dinsdag is, maar hij verder niks aan het doen is, is inderdaad een beetje raar. Wil een kind buiten spelen met vrienden, is het weer niet goed. Moet hij dan verplicht binnen gaan LEGO-en?
Ik zou kind gewoon laten gaan, maar op bepaalde dagen wel melden dat er niet bij jullie gespeeld kan worden. Doe ik ook wel eens als ik met iets bezig ben, of bv hoofdpijn heb.

In mijn ervaring wordt dit soort dingen in de winter vaak ook wel weer wat minder (minder mooi weer, eerder donker).
nausicaa schreef:
27-09-2025 20:57
En je kind zeggen dat hij niet met de buren mag spelen op straat/pleintje/veldje omdat het dinsdag is, maar hij verder niks aan het doen is, is inderdaad een beetje raar.
Maar kind is ook super jong en raakt overprikkeld. Als je steeds wacht tot kind overprikkeld is en dan pas de poort dicht gooit (letterlijk in dit geval), heb je continu strijd.

Want juist als ze overprikkeld zijn, is de redelijkheid ver te zoeken.
Ik zou idd toch inspelen op, spelen op het plein. Vandaag niet binnen of bij ons in de tuin. (Behalve je eigen kind)
Komen er dan andere kinderen. Leg je gewoon duidelijk de regel uit.
Begeleid ze meteen weer uit je tuin.
Eventueel even tegen andere ouders zeggen. Dat alle gezelligheid heel leuk is. Maar dat er af en toe een dag tussen zit dat je even wat anders te doen hebt.
En dat je dat dan duidelijk zegt.
Ik merk dat andere ouders dat prima begrijpen hoor.
En omgekeerd hebben andere ouders dat vast ook wel eens..en dan heet jij ze weer welkom.
Oohja en misschien een tijd afspreken wanneer je kind thuis moet zijn.
Bijvoorbeeld 16:30.
Dan haal je kind op of stuur je andere kinderen naar huis.
En hebben jullie nog een uurtje of 1,5 voordat jullie gaan eten.
Elke dag buurkinderen in huis ... Hell no.
Hij zou wat mij betreft dus desnoods 7 op 7 buiten mogen spelen, maar maar x aantal keer per week met iemand in huis.

Ik ga er vanuit dat een deel andere ouders hun kroost ook naar het plein sturen omdat ze geen zin hebben in continu bezoek.

En bij overprikkeling zou ik de tijd die hij buiten mag dus ook beperken.
Niet persé in "je mag maar 5 dagen", wel in "2 uur voetballen is ruim zat voor vandaag".
Kan je die tijd nog elke dag apart variëren.

Ik ga er overigens sowieso van uit dat een 5-jarige nog geen klok kan lezen en dat je hem dus zelf naar binnen zal moeten halen.
Maar je kan hem wel van tevoren melden tot hoe laat hij kan spelen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dit zijn toch geen speelafspraakjes, dit is gewoon buitenspelen. En je kunt prima aangeven dat ze bv maar 1x per week bij jou binnen mogen spelen, dat ze niet zomaar de tuin in mogen lopen en netjes moeten aanbellen om te vragen of je zoon komt buitenspelen.
Het is prima om daarin afspraken te maken en ze te sturen. Juist goed om dat nu te doen, daar heb je nog jaren plezier van, als je nu goed je grenzen aangeeft.
Wij speelden vroeger ook alle dagen buiten en soms kwamen we binnen spelen bij elkaar (in herfst en winter, maar dat kon en mocht ook niet altijd overal en bij ons was het wel normaal dat het eerst even gevraagd werd aan een ouder of we binnen mochten spelen en dat nee ook een antwoord was).
Ik denk ook dat je even moet wennen dat zoon niet altijd meer thuis is en toch een beetje zijn eigen leven gaat hebben en zo te lezen ook andere behoeftes heeft op sociaal vlak.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Hier kunnen ze 2 middagen na school afspreken als ze willen. 2 middagen hebben ze bso en 1 middag sport. Afspreken na school op die 2 dagen weiger ik bijna nooit, dan moet er echt een reden zijn waardoor het niet kan. Ik vind het wel irritant als iemand mijn agenda in het weekend probeert te bepalen door mijn kind te 'claimen' om (buiten of binnen) te komen spelen waardoor ik zelf geen kant meer op kan, omdat ik geen idee heb wanneer kind weer terug komt. En natuurlijk kan ik kind dan ophalen als we echt weg moeten, maar kind heeft dan meestal nergens zin in als het met vriendjes speelt.
Ik bekeek het gewoon per dag. Hoe moe waren mijn kinderen, had ik er zelf zin in, moesten we nog andere dingen doen etc. Meestal zei ik dan in de ochtend al of ze die middag konden afspreken of niet. En heel soms waren ze al de hele week bij ons geweest na school met drukke vriendinnetjes en zei ik dat het deze keer alleen bij iemand anders kon en niet bij ons. Ging altijd prima op deze manier. De ene week hadden de elke dag allebei iemand te spelen bij ons thuis en de andere week niemand. Was allemaal prima.
Afspreken wanneer er wel en niet bij jouw binnen wordt gespeeld en op die leeftijd heeft een “ jongens, niet hier binnen want ik heb net de boel schoon” prima effect.

Wat betreft de tijd met z’n drieën: maak zelf duidelijke ‘ speelafspraakjes’ met je kind. “Zaterdag mag je tot zo laat buiten, daarna gaan we….. “

Heerlijk toch, dat je kind zich zo goed vermaakt? Zeker voor een kind alleen zijn die vrienden om het huis hartstikke fijn.
Dropdrop schreef:
27-09-2025 21:20
Maar kind is ook super jong en raakt overprikkeld. Als je steeds wacht tot kind overprikkeld is en dan pas de poort dicht gooit (letterlijk in dit geval), heb je continu strijd.

Want juist als ze overprikkeld zijn, is de redelijkheid ver te zoeken.
Dat snap ik. Maar dan nog vind ik ‘je mag op dinsdag en donderdag niet buitenspelen’ een onlogische keuze. Kind raakt niet ineens minder overprikkeld op maandag en vrijdag. Dan zul je toch echt per keer moeten bekijken of het vandaag een goed idee is.
Kinderen die groter worden gaan ander gedrag vertonen. Mijn hele rustige makkelijke dochter stuitert soms ook de tent uit na een feestje of speelafspraak. Niet door suiker of iets dergelijks, maar omdat het ze opwinding geeft. Dan is het aan mij om dat weer in rustig vaarwater te krijgen. En ja, het is minder werk om het helemaal voor te zijn en ze gewoon nooit iets te laten doen, maar dat lijkt me heel onwenselijk.
Zeven dagen per week? Wij werkten en kinderen hadden zwemles, clubjes, bso/opa en oma. Echt niet mogelijk zeven dagen per week. En als het me te gortig werd, dan was nee ook gewoon een antwoord. Blijf maar even thuis/binnen.
nausicaa schreef:
28-09-2025 09:59
Dat snap ik. Maar dan nog vind ik ‘je mag op dinsdag en donderdag niet buitenspelen’ een onlogische keuze. Kind raakt niet ineens minder overprikkeld op maandag en vrijdag. Dan zul je toch echt per keer moeten bekijken of het vandaag een goed idee is.
Het was een voorbeeld. Je kunt ook de tijd per dag inkorten. Er is geen magische oplossing voor iedereen. Hier werkt structuur en duidelijkheid beter voor ze.

Mijn kinderen doen het niet goed op 'per keer kijken'. Zeker niet als ze overprikkeld zijn en iets graag willen. Dan heb ik ipv een rustige middag een middag vol dreinen.

Ik denk dat het voor mijn kinderen willekeurig en oneerlijk lijkt, aangezien ze zelf slecht doorhebben wanneer iets teveel is.
Zou je niet een vaste dag per week kunnen afspreken dat ze geen afspraakjes heeft of buitenspeelt? En dat dat de dag is waarop jullie samen iets doen? Dat geeft in ieder geval wat rust en is ook duidelijk voor haar (en haar vriendjes).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven