Wij gaan scheiden
maandag 29 september 2025 om 11:39
Goedemorgen,
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
maandag 29 september 2025 om 11:44
maandag 29 september 2025 om 12:40
Kijk bij een zoektocht naar een mediator ook naar zijn/haar juridische kennis. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld de veronderstelling dat kinderalimentatie niet aan de orde is als er sprake is van co-ouderschap. Ook als de zorgtaken 50/50 verdeeld zijn, kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Dat hangt namelijk af van jullie inkomens en de daaruit voortvloeiende draagkracht. Het maakt dan ook uit bij wie de kinderen worden ingeschreven (en wie dus aanspraak maakt op de kinderbijslag, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag). Niet alle mediators zijn goed in deze materie thuis. Een advocaat/mediator wel, en je hebt toch een advocaat nodig om de echtscheiding in te dienen bij de rechtbank.
Juist als je nu op goede voet staat met elkaar, zou ik checken of jullie afspraken juridisch ook kloppen. Je bent niet de eerste die met de beste bedoelingen (financiële) afspraken maakt die achteraf juridisch niet blijken te kloppen (en als de verhoudingen later toch op scherp komen te staan is het veel moeilijker overleggen).
Juist als je nu op goede voet staat met elkaar, zou ik checken of jullie afspraken juridisch ook kloppen. Je bent niet de eerste die met de beste bedoelingen (financiële) afspraken maakt die achteraf juridisch niet blijken te kloppen (en als de verhoudingen later toch op scherp komen te staan is het veel moeilijker overleggen).
maandag 29 september 2025 om 12:54
Bedenk ook dat je, hoewel je een goede verstandhouding wilt houden, toch bij de onderhandelingen voor je eigen belang moet opkomen. Een goede relatie betekent niet dat je conflictvermijdend en toegeeflijk moet opstellen. Dit aanvullend op wat Mataranka schrijft. Doe ook zelf onderzoek en zorg dat je op de hoogte bent van de beschikbare regelingen. Met name het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders kan flink oplopen qua bedrag.
maandag 29 september 2025 om 12:58
Dank je wel hiervoor!Frizz schreef: ↑29-09-2025 11:44Gebruik vooral de info van deze website: https://www.villapinedo.nl/?gad_source= ... gJLcPD_BwE
maandag 29 september 2025 om 12:58
maandag 29 september 2025 om 13:13
Mataranka schreef: ↑29-09-2025 12:40Kijk bij een zoektocht naar een mediator ook naar zijn/haar juridische kennis. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld de veronderstelling dat kinderalimentatie niet aan de orde is als er sprake is van co-ouderschap. Ook als de zorgtaken 50/50 verdeeld zijn, kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Dat hangt namelijk af van jullie inkomens en de daaruit voortvloeiende draagkracht. Het maakt dan ook uit bij wie de kinderen worden ingeschreven (en wie dus aanspraak maakt op de kinderbijslag, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag). Niet alle mediators zijn goed in deze materie thuis. Een advocaat/mediator wel, en je hebt toch een advocaat nodig om de echtscheiding in te dienen bij de rechtbank.
Dank je wel voor deze informatie. Ik ga wat specifieker op zoek naar mediators die ook advocaat zijn of mediators met ook veel juridische kennis.
We hebben inderdaad te maken met een groot verschil in inkomsten en het is ons al duidelijk geworden dat het de bedoeling is dat ons kind in beide huishoudens dezelfde levensstandaard heeft. En er dus alimentatie betaald moet worden. We hopen dat er daarnaast genoeg ruimte is voor mijn man om mij uit te kopen.
maandag 29 september 2025 om 13:18
En leg ook alvast een aantal momenten vast waarop je de afspraken en alimentatie gaat evalueren en zo nodig bijstellen.
Bijvoorbeeld als het kind naar de middelbare school gaat en/of 16 wordt. Er kan heel veel veranderen in de tijd en het is onmogelijk om de gezamenlijke regels voor een puber te bepalen als het kind nu pas 7 is.
Bijvoorbeeld als het kind naar de middelbare school gaat en/of 16 wordt. Er kan heel veel veranderen in de tijd en het is onmogelijk om de gezamenlijke regels voor een puber te bepalen als het kind nu pas 7 is.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
maandag 29 september 2025 om 13:21
KamilleT schreef: ↑29-09-2025 12:54Bedenk ook dat je, hoewel je een goede verstandhouding wilt houden, toch bij de onderhandelingen voor je eigen belang moet opkomen. Een goede relatie betekent niet dat je conflictvermijdend en toegeeflijk moet opstellen. Dit aanvullend op wat Mataranka schrijft. Doe ook zelf onderzoek en zorg dat je op de hoogte bent van de beschikbare regelingen. Met name het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders kan flink oplopen qua bedrag.
Dank je wel voor je reactie.
Ik doe zelf goed onderzoek, wil graag beslagen ten ijs komen. En houd er rekening mee dat de verhoudingen in de toekomst kunnen veranderen.
maandag 29 september 2025 om 13:26
Dank je wel! Dat hoop ik ook

We hebben om ons heen al eens gezien hoe het niet moet en dat helpt wel.
maandag 29 september 2025 om 13:26
Hier een tijd geleden ook gescheiden, met 2 kinderen. Bij ons ook geen sprake van ruzie, alles ging in goed overleg.
Wij hebben een gesprek met een mediator gevoerd maar wat belachelijk veel geld wordt daarvoor gevraagd. Wij hebben alles zelf helemaal uitgezocht en gekozen voor online scheiden.
Verschil is wel dat wij geen verschil in inkomsten hadden. Dus alles viel redelijk goed te verdelen.
Enige waar ik meer geld uit had kunnen halen was het uitkopen. Hij heeft mij uitgekocht. Voor mij was het belangrijk dat hij in het huis kon blijven, ook zodat de kinderen in ieder geval 1 nog herkenbare plek hadden en niet 2 nieuwe huizen. Financieel de beste keuze? Nee. Gevoelsmatig en voor de kinderen het beste? Ja.
Wij hebben een gesprek met een mediator gevoerd maar wat belachelijk veel geld wordt daarvoor gevraagd. Wij hebben alles zelf helemaal uitgezocht en gekozen voor online scheiden.
Verschil is wel dat wij geen verschil in inkomsten hadden. Dus alles viel redelijk goed te verdelen.
Enige waar ik meer geld uit had kunnen halen was het uitkopen. Hij heeft mij uitgekocht. Voor mij was het belangrijk dat hij in het huis kon blijven, ook zodat de kinderen in ieder geval 1 nog herkenbare plek hadden en niet 2 nieuwe huizen. Financieel de beste keuze? Nee. Gevoelsmatig en voor de kinderen het beste? Ja.
maandag 29 september 2025 om 13:28
NightNurse schreef: ↑29-09-2025 13:18En leg ook alvast een aantal momenten vast waarop je de afspraken en alimentatie gaat evalueren en zo nodig bijstellen.
Dank je wel voor de tip! Ik noteer ‘m.
maandag 29 september 2025 om 13:28
Hee!
wat jammer dat het dan niet zo gelopen is als jullie hebben gewild en dit nu de situatie is. Gelukkig geen ervaring als ouder in deze situatie, alleen als kind van gescheiden ouders (bijna 30j geleden).
Mijn ouders hebben veel dingen goed gedaan. Bijvoorbeeld een goede relatie houden met elkaar. Wat ze beter hadden kunnen doen is eerlijk zijn over de toedracht en de scheiding überhaupt. Nu zijn wij bij de scheiding geëmigreerd dus eerst een x naar NL om naar huizen te kijken en dan later daadwerkelijk verhuizen. Pas in de auto onderweg naar het nieuwe huis in een nieuw land werd ons vertelt dat ze uit elkaar gingen. Maar wat daarvan de consequentie was begrepen we ook niet. Ik had al wel wat rafelrandjes gezien (ik was 10) maar daar conclusies aan verbonden. Toen was scheiden ook nog niet zo normaal.
Wat ik daarmee wil zeggen, wees eerlijk, duidelijk en feitelijk. Ik zou wachten met zeggen tot je iets meer zekerheid hebt en dan gewoon helder zijn zonder elkaar door het slijk te halen.
mijn ouders gingen uit elkaar omdat mijn vader vreemd ging. Mijn moeder was daar heel duidelijk over en mijn vader lachte dat weg, bevestigde het niet etc. Dat vond ik heel lastig want een van de 2 liegt dan.
Veel succes en sterkte!
wat jammer dat het dan niet zo gelopen is als jullie hebben gewild en dit nu de situatie is. Gelukkig geen ervaring als ouder in deze situatie, alleen als kind van gescheiden ouders (bijna 30j geleden).
Mijn ouders hebben veel dingen goed gedaan. Bijvoorbeeld een goede relatie houden met elkaar. Wat ze beter hadden kunnen doen is eerlijk zijn over de toedracht en de scheiding überhaupt. Nu zijn wij bij de scheiding geëmigreerd dus eerst een x naar NL om naar huizen te kijken en dan later daadwerkelijk verhuizen. Pas in de auto onderweg naar het nieuwe huis in een nieuw land werd ons vertelt dat ze uit elkaar gingen. Maar wat daarvan de consequentie was begrepen we ook niet. Ik had al wel wat rafelrandjes gezien (ik was 10) maar daar conclusies aan verbonden. Toen was scheiden ook nog niet zo normaal.
Wat ik daarmee wil zeggen, wees eerlijk, duidelijk en feitelijk. Ik zou wachten met zeggen tot je iets meer zekerheid hebt en dan gewoon helder zijn zonder elkaar door het slijk te halen.
mijn ouders gingen uit elkaar omdat mijn vader vreemd ging. Mijn moeder was daar heel duidelijk over en mijn vader lachte dat weg, bevestigde het niet etc. Dat vond ik heel lastig want een van de 2 liegt dan.
Veel succes en sterkte!
maandag 29 september 2025 om 13:30
Oh en aanvullend nog; bij ons dus geen sprake van alimentatie.
Wij hebben samen alle regelingen uitgezocht en uitgerekend en op basis daarvan bepaald waar welk kind ingeschreven werd.
Daarnaast maken we gebruik van een gezamenlijke kinderrekening waar we maandelijks een bedrag op storten. Daarvan wordt alles voor de kinderen betaald (clubjes, sport, schoolgeld, schoolspullen, zakgeld, kleding, kinderopvang (toeslag wordt hier ook op gestort), etc.
Wij hebben samen alle regelingen uitgezocht en uitgerekend en op basis daarvan bepaald waar welk kind ingeschreven werd.
Daarnaast maken we gebruik van een gezamenlijke kinderrekening waar we maandelijks een bedrag op storten. Daarvan wordt alles voor de kinderen betaald (clubjes, sport, schoolgeld, schoolspullen, zakgeld, kleding, kinderopvang (toeslag wordt hier ook op gestort), etc.
alweernieuw1234 wijzigde dit bericht op 29-09-2025 13:30
Reden: Typo
Reden: Typo
0.22% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 13:33
Ja dit, wij hadden bij onze mediator niet echt een goed gevoel, maar het duurde allemaal al lang, dus toch met die man in zee gegaan. Het was een hele nare man die volgens mij alleen maar met vechtscheidingen te maken had. Hij kon absoluut helemaal niks met het feit dat wij gewoon goed met elkaar om gingen en vond ook echt dat ik mijn ex kaal moest plukken. Hij werd bijna boos toen ik aangaf dat ik dat helemaal niet wilde. Hij zei dat overigens ook gewoon waar m'n ex bij zat, echt weird.Mataranka schreef: ↑29-09-2025 12:40Kijk bij een zoektocht naar een mediator ook naar zijn/haar juridische kennis. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld de veronderstelling dat kinderalimentatie niet aan de orde is als er sprake is van co-ouderschap. Ook als de zorgtaken 50/50 verdeeld zijn, kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Dat hangt namelijk af van jullie inkomens en de daaruit voortvloeiende draagkracht. Het maakt dan ook uit bij wie de kinderen worden ingeschreven (en wie dus aanspraak maakt op de kinderbijslag, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag). Niet alle mediators zijn goed in deze materie thuis. Een advocaat/mediator wel, en je hebt toch een advocaat nodig om de echtscheiding in te dienen bij de rechtbank.
Brrr, als ik dat toch over kon doen.
_melon2 wijzigde dit bericht op 29-09-2025 13:36
5.32% gewijzigd
Gewoon _melon met login problemen
maandag 29 september 2025 om 13:35
Alweernieuw1234 schreef: ↑29-09-2025 13:26Hier een tijd geleden ook gescheiden, met 2 kinderen. Bij ons ook geen sprake van ruzie, alles ging in goed overleg.
Het gaat inderdaad wel wat kosten, maar dat geld is er en we willen beide graag begeleid worden hierin.
Wij willen de huidige woning graag behouden voor mijn man (en zoon), we wonen hier nog niet zo lang maar wel heel fijn. Snap goed dat het voor jou gevoelsmatig en voor de kinderen de beste keuze was om met minder genoegen te nemen qua uitkopen.
Ondanks dat we hier nog niet zo lang wonen hebben we al wel een flinke overwaarde (als ik zo om me heen kijk naar de verkochte woningen in de buurt). We hebben destijds de overwaarde van de vorige woning kunnen gebruiken waardoor onze hypotheek een stuk lager is dan de waarde van de woning.
maandag 29 september 2025 om 13:41
Ik kan me voorstellen dat die begeleiding fijn is. Er komt ontzettend veel op je af.LiquidoNarcotic schreef: ↑29-09-2025 13:35Het gaat inderdaad wel wat kosten, maar dat geld is er en we willen beide graag begeleid worden hierin.
Wij willen de huidige woning graag behouden voor mijn man (en zoon), we wonen hier nog niet zo lang maar wel heel fijn. Snap goed dat het voor jou gevoelsmatig en voor de kinderen de beste keuze was om met minder genoegen te nemen qua uitkopen.
Ondanks dat we hier nog niet zo lang wonen hebben we al wel een flinke overwaarde (als ik zo om me heen kijk naar de verkochte woningen in de buurt). We hebben destijds de overwaarde van de vorige woning kunnen gebruiken waardoor onze hypotheek een stuk lager is dan de waarde van de woning.
Hier was ook sprake van flinke overwaarde. Maar als ik vastgehouden had aan marktwaarde van de woning had hij er niet kunnen blijven wonen. En dat was dus mijn (financieel gezien minder handige) afweging. Ik heb inmiddels zelf ook kunnen kopen en eet er geen boterham minder om gelukkig
maandag 29 september 2025 om 13:48
miepmans schreef: ↑29-09-2025 13:28Hee!
Veel succes en sterkte!
Dank je wel voor je eigen ervaringen en tips! Dit helpt mij heel erg.
Ik lees veel online dat we bij voorkeur tot een aantal weken voor de verhuizing zouden moeten wachten met vertellen. Dat voelt voor ons beide als veel te laat. Het liefst vertellen we het over niet al te lange tijd, als de emotie wat gezakt is. Zodat we daarna familie en vrienden kunnen inlichten. Het zou inderdaad fijn zijn als we dan al wat meer kunnen zeggen over hoe verder. We gaan proberen snel een afspraak in te plannen bij een mediator/advocaat.
Wat vervelend hoe het bij jou is gegaan

Gelukkig is er bij ons geen sprake van vreemd gaan of verwijten naar elkaar. We zijn ons er beide van bewust dat dit gesprek een enorm grote impact gaat hebben onze zoon en we willen dit zo graag goed doen

maandag 29 september 2025 om 13:49
Ik las over de gezamenlijke kinderrekening. Ga ik ook op mijn lijstje zetten.Alweernieuw1234 schreef: ↑29-09-2025 13:30Oh en aanvullend nog; bij ons dus geen sprake van alimentatie.
maandag 29 september 2025 om 13:50
Pfffff bizar!_melon2 schreef: ↑29-09-2025 13:33Ja dit, wij hadden bij onze mediator niet echt een goed gevoel, maar het duurde allemaal al lang, dus toch met die man in zee gegaan. Het was een hele nare man die volgens mij alleen maar met vechtscheidingen te maken had. Hij kon absoluut helemaal niks met het feit dat wij gewoon goed met elkaar om gingen en vond ook echt dat ik mijn ex kaal moest plukken. Hij werd bijna boos toen ik aangaf dat ik dat helemaal niet wilde. Hij zei dat overigens ook gewoon waar m'n ex bij zat, echt weird.
Brrr, als ik dat toch over kon doen.
maandag 29 september 2025 om 13:51
Dat is fijn!Alweernieuw1234 schreef: ↑29-09-2025 13:41Ik kan me voorstellen dat die begeleiding fijn is. Er komt ontzettend veel op je af.
Hier was ook sprake van flinke overwaarde. Maar als ik vastgehouden had aan marktwaarde van de woning had hij er niet kunnen blijven wonen. En dat was dus mijn (financieel gezien minder handige) afweging. Ik heb inmiddels zelf ook kunnen kopen en eet er geen boterham minder om gelukkig![]()
maandag 29 september 2025 om 13:57
Ik heb ook veel ingeleverd voor de lieve vrede en omdat ik geen vechtscheiding wilde voor de kinderen.
maar achteraf toch wel (beetje) Spijt, denk daar goed over na
10 jaar geleden gescheiden, ik ben nog een aantal jaar in de woning blijven wonen (stond onder water ten tijde van scheiding) hij heeft hier nooit aan mee btaald in die jaren. maar welde na verkoop wel een deel van de (kleine (20.000 totaal)) overwaarde.
hij ging ander werk doen waardoor hij minder inkomen had en dus minder alimentatie betaalde.
Kind rekening hebben we "gelukkig" niet.
hij betaald mij alimentatie en ik koop alles
maar achteraf toch wel (beetje) Spijt, denk daar goed over na
10 jaar geleden gescheiden, ik ben nog een aantal jaar in de woning blijven wonen (stond onder water ten tijde van scheiding) hij heeft hier nooit aan mee btaald in die jaren. maar welde na verkoop wel een deel van de (kleine (20.000 totaal)) overwaarde.
hij ging ander werk doen waardoor hij minder inkomen had en dus minder alimentatie betaalde.
Kind rekening hebben we "gelukkig" niet.
hij betaald mij alimentatie en ik koop alles
maandag 29 september 2025 om 14:09
Ach ja... het is wat het is. Ze hebben gedaan wat ze beiden dachten wat goed was. Het was gelukkig absoluut geen vechtscheiding en daar ben ik ze dankbaar voor.LiquidoNarcotic schreef: ↑29-09-2025 13:48Dank je wel voor je eigen ervaringen en tips! Dit helpt mij heel erg.
Ik lees veel online dat we bij voorkeur tot een aantal weken voor de verhuizing zouden moeten wachten met vertellen. Dat voelt voor ons beide als veel te laat. Het liefst vertellen we het over niet al te lange tijd, als de emotie wat gezakt is. Zodat we daarna familie en vrienden kunnen inlichten. Het zou inderdaad fijn zijn als we dan al wat meer kunnen zeggen over hoe verder. We gaan proberen snel een afspraak in te plannen bij een mediator/advocaat.
Wat vervelend hoe het bij jou is gegaan![]()
Gelukkig is er bij ons geen sprake van vreemd gaan of verwijten naar elkaar. We zijn ons er beide van bewust dat dit gesprek een enorm grote impact gaat hebben onze zoon en we willen dit zo graag goed doenWe zijn informatie aan het zoeken over hoe we dit gesprek het beste kunnen voeren en willen dit ook bespreken met de mediator/advocaat.
Maar idd.. een beetje voor de verhuizing is wel erg kortdag. Kinderen weten echt wel goed wat er speelt en je beschermt ze niet door niets te zeggen. Misschien dat je voor dat moment al contact kunt zoeken met school? Zo van, dit en dit is de situatie, we gaan het vanavond vertellen oid. Ik zou er wel voor waken om er echt te lang mee te wachten want voor hetzelfde geld ontploft t wel een x tussen jullie en dan heb je minder rust/emotie om het goed te vertellen.
Los daarvan, jullie weten wat t beste bij jou en jullie kind past!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in