Wij gaan scheiden

29-09-2025 11:39 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.

Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.

Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.

Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.

Liefs, Liquido
Natsuro schreef:
29-09-2025 14:12

Je kind zal altijd blijven hopen dat jullie weer bij elkaar komen.

Onzin. Het kan zo zijn dat kinderen dat hopen, maar dat is geen vaststaand feit. Er zijn ook zat kinderen die dat helemaal niet hopen.

Het belangrijkste rondom je kinderen lijkt mij dan ook: luister goed naar wat ze van je nodig hebben en blijf met ze in gesprek. Geef ruimte voor wat ze kwijt willen, niet alleen kort nadat je het verteld hebt, maar ook daarna. Gaat het proces ze te snel? Te langzaam? Willen ze graag meer weten over wat er gaat gebeuren, of juist zo weinig mogelijk? Dat soort dingen is heel persoonlijk, dus ik zou niet teveel uitgaan van adviezen online, maar vooral communiceren met je kind.
stokbootje schreef:
29-09-2025 14:27
Onzin. Het kan zo zijn dat kinderen dat hopen, maar dat is geen vaststaand feit. Er zijn ook zat kinderen die dat helemaal niet hopen.
Zou kunnen, maar mijn persoonlijke ervaring, nog van dit weekend, is anders. N=1
Mijn tip is juist: vertel je kind het zo snel mogelijk.

Dan kunnen ze meegroeien in wat er gebeurt. Het is heel naar als er achter je rug al heel lang dingen spelen en er al van alles geregeld is en iedereen het al weet. Ook als je 7 bent.

En zorg ervoor dat er absoluut geen kans is dat kind het van iemand anders te horen krijgt!

Andere mensen zijn een stuk minder zuinig met jouw informatie. Straks praat oma erover met opa toen ze dacht dat kind het niet kon horen

Aangezien je zelf al aangeeft dat kind het belangrijkste is, vertel het als eerste aan je kind. Dan pas aan je andere naasten.
_melon2 schreef:
29-09-2025 13:33
Hij kon absoluut helemaal niks met het feit dat wij gewoon goed met elkaar om gingen en vond ook echt dat ik mijn ex kaal moest plukken. Hij werd bijna boos toen ik aangaf dat ik dat helemaal niet wilde. Hij zei dat overigens ook gewoon waar m'n ex bij zat, echt weird.
Even terzijde, maar dat is totaal tegen de regels van mediation in. Een mediator is verplicht onpartijdig te zijn, mag niet sturen op een bepaalde uitkomst, en moet bevorderen dat jullie een oplossing vinden waar je beide gelukkig mee bent. Geregistreerde mediators hebben tuchtrechtspraak en kunnen gewoon aangeklaagd worden voor dit gedrag. Mocht je daar de energie voor hebben dan kun je dat overwegen, niemand is gebaat bij dit soort cowboys.
Na zevenhonderd jaren
_melon2 schreef:
29-09-2025 13:33
Ja dit, wij hadden bij onze mediator niet echt een goed gevoel, maar het duurde allemaal al lang, dus toch met die man in zee gegaan. Het was een hele nare man die volgens mij alleen maar met vechtscheidingen te maken had. Hij kon absoluut helemaal niks met het feit dat wij gewoon goed met elkaar om gingen en vond ook echt dat ik mijn ex kaal moest plukken. Hij werd bijna boos toen ik aangaf dat ik dat helemaal niet wilde. Hij zei dat overigens ook gewoon waar m'n ex bij zat, echt weird.
Brrr, als ik dat toch over kon doen.
Maar bedoel je dan dat hij erop aandrong dat jij kreeg waar jij recht op had, terwijl je met minder genoegen wilde nemen? Zo'n mediator is natuurlijk onpartijdig en wil dat beide partijen krijgen waar ze recht op hebben, niet dat één van de partijen over zich heen laat lopen; daar waakt zo iemand voor, voor scheve verhoudingen. Terecht lijkt me. En hij kan niet ruiken hoe de balans is tussen jullie.
Toen mijn vriend en zijn ex-vrouw hun kinderen vertelden dat ze uit elkaar gaan, deden ze dat bewust op een rustig moment, en ook op een moment dat ze daarna allebei thuis en volledig beschikbaar waren. Dus niet op een drukke dag tussen de bedrijven door, terwijl even later een van beide alweer de deur uit moest voor iets. Zo hadden de kinderen en zijzelf, en daarmee het hele gezin, alle ruimte voor alles wat er bij ze opkwam op dat moment.

Nou viel dat op dat moment nog wel mee, hun nog jonge kinderen wilden een minuut of 10 na Het Gesprek gewoon weer spelen en daarmee was het voor dat moment klaar. Dat is misschien iets om rekening mee te houden, dat je kind wellicht overloopt van van alles als je vertelt dat jullie uit elkaar gaan. Maar ook dat er op dat moment misschien helemaal niet zoveel gebeurt en dat dat later komt. Of pas écht komt als het uit elkaar zijn concreet is.

Mijn vriend en zijn ex-vrouw zijn in ieder geval blij dat ze volledig en zonder klok en agenda er waren voor hun kinderen toen ze hen het nieuws moesten vertellen. En daarna, tot de dag van vandaag, altijd alleen maar aandachtig zijn bij vragen en/of emoties.
ZaphodBeeblebrox schreef:
29-09-2025 15:04
Maar bedoel je dan dat hij erop aandrong dat jij kreeg waar jij recht op had, terwijl je met minder genoegen wilde nemen? Zo'n mediator is natuurlijk onpartijdig en wil dat beide partijen krijgen waar ze recht op hebben, niet dat één van de partijen over zich heen laat lopen; daar waakt zo iemand voor, voor scheve verhoudingen. Terecht lijkt me. En hij kan niet ruiken hoe de balans is tussen jullie.
Dat zou een goede mediator dus wel moeten kunnen.
Die waar wij mee gesproken hebben (maar dus niet ingehuurd hebben) had donders goed door wat de balans tussen ons was.
ZaphodBeeblebrox schreef:
29-09-2025 15:04
Niet ruiken, maar hij wist het al wel, want we hadden al gesprekken gehad en hij had ons ouderschapsplan. De balans was zeker wel bekend.
Natuurlijk moest hij mij vragen of ik zeker wist dat ik genoegen nam met 'minder', maar hij wist hoe de vork in de steel zat en noemde het ook letterlijk kaalplukken.

En dan wordt zo iemand heel snel, heel vervelend als die zo blijft hameren. Heel ouderwetse man was het. Nouja iig, als het niet goed voelt, iemand anders zoeken zou ik zeggen.
Gewoon _melon met login problemen
De tip die ik heb, is om goed na te denken over het ouderschapsplan en er ook rekening mee te houden dat je over 3 jaar wellicht elkaar niet meer zo aardig en meewerkend vindt.

Hier hebben we een basis-ouderschapsplan, waar alle zaken die er echt toe doen instaan. Alle afwijkingen en rest werd altijd geregeld in onderling overleg. Dat onderling overleg ging vroeger goed, totdat de andere ouder opeens 180 graden draaide en er niks meer te bespreken viel en álles een drama werd toen er nieuwe partners kwamen. En toen was ik heel blij met dat ouderschapsplan waar we in 1x zonder gezeik op terug konden vallen, en waar we naar konden verwijzen en dus alles wel in stond.

Daar stond bijv precies al in welke zomervakantieweken voor wie waren (de eerste 3 weken vader, laatste 3 weken moeder en dan elk jaar wisselend) en wie welke wissel deed (dus welke wisselslagen en wie naar wie bracht ect), maar overal stond ook achter: tenzij anders wordt afgesproken in overleg. Dus dat was heel flexibel, totdat overleg niet meer mogelijk was maar toen was ook meteen duidelijk wat de regels dan wel waren. Dat vond ik persoonlijk heel fijn, dan hoef je niet direct om tafel als er een keer problemen zijn en je zorgen maken hoe je dan de dingen doet.

En over de kinderrekening: ik zou heel goed afspreken wat daar wel en niet vanaf gehaald gaat worden, en ik zou goed nadenken over of je wel of geen kleding doet. Er nogal een verschil is wat ‘normaal’ is qua kleding (de een vind een jas van 30 prima, de ander een jas van 100 euro, en ook hoeveelheid kleding ect). Maar je kunt het beste zelf inschatten hoe jullie daar samen in staan en of dat gezeur gaat opleveren in de toekomst.
Als jullie er onderling goed uitkomen zou ik kijken naar online scheiden. Dan kan je voor 1000 euro klaar zijn. Ga eerst in gesprek met jullie hypotheekadviseur of tussenpersoon en kijk wat er mogelijk is. Je kunt veel zelf regelen.

Een ouderschapsplan kan je zelf downloaden en invullen. Vraag in je omgeving iemand met ervaring over wat werkt. Als jullie het onderling goed kunnen vinden maak van de gezamenlijke rekening dan de kinderrekening voor alle lopende kosten. Spreek af wat daarvan betaald kan worden (dus geen privé uitgaven maar sport, kleding, fiets, school etc). Daarnaast een spaarrekening.

Aangeraden wordt het een kind te vertellen in het weekend. Dat samen te doen en eerst te bespreken. Vertel het kort en bondig geen heel verhaal en zeker de ander niet zwart maken (ook niet bij affaires). Vertellen als jullie al concreet zaken weten die voor kind van belang zijn (waar gaan jullie wonen bijvoorbeeld).

Kijk of 1 persoon in het huis kan blijven. Heel belangrijk voor kinderen een vertrouwde plek. En de ander bij voorkeur in de buurt of zelfde stad.

Alimentatie alleen doen als het echt niet anders kan. Dat is het grootste punt van jarenlange ellende tussen mensen! Echt zorg dat alles financieel kan worden afgerond. Niet nog over jaren elkaar zaken moeten betalen etc. Dus afkopen, uitkopen, zaken op eigen naam etc. Zorg dat jij jezelf kunt redden. Nu is alles nog goed. Maar situaties veranderen en nieuwe partners hebben ook invloed op de verstandhoudingen. Dus regel het zo goed en snel mogelijk en neem daarna alle tijd voor de verwerking.
_melon2 schreef:
29-09-2025 16:23
Niet ruiken, maar hij wist het al wel, want we hadden al gesprekken gehad en hij had ons ouderschapsplan. De balans was zeker wel bekend.
Natuurlijk moest hij mij vragen of ik zeker wist dat ik genoegen nam met 'minder', maar hij wist hoe de vork in de steel zat en noemde het ook letterlijk kaalplukken.

En dan wordt zo iemand heel snel, heel vervelend als die zo blijft hameren. Heel ouderwetse man was het. Nouja iig, als het niet goed voelt, iemand anders zoeken zou ik zeggen.
Aha. Ik ken het type. Dan ben je in sociaal opzicht niet geschikt zo'n bemiddelende rol.
Zonnetje80 schreef:
29-09-2025 13:57
Ik heb ook veel ingeleverd voor de lieve vrede en omdat ik geen vechtscheiding wilde voor de kinderen.

maar achteraf toch wel (beetje) Spijt, denk daar goed over na

10 jaar geleden gescheiden, ik ben nog een aantal jaar in de woning blijven wonen (stond onder water ten tijde van scheiding) hij heeft hier nooit aan mee btaald in die jaren. maar welde na verkoop wel een deel van de (kleine (20.000 totaal)) overwaarde.
hij ging ander werk doen waardoor hij minder inkomen had en dus minder alimentatie betaalde.

Kind rekening hebben we "gelukkig" niet.
hij betaald mij alimentatie en ik koop alles

Dit is zeker iets om over na te denken. Er zal wellicht toch een tijd komen waarin we elkaar niet meer zo aardig vinden.

Kindrekening is ook iets om goed over na te denken. Ik ben nu diegene die de meeste dingen regelt en koopt voor kind en ik denk dat dit ook zo zal blijven.
miepmans schreef:
29-09-2025 14:09
Ach ja... het is wat het is. Ze hebben gedaan wat ze beiden dachten wat goed was. Het was gelukkig absoluut geen vechtscheiding en daar ben ik ze dankbaar voor.

Maar idd.. een beetje voor de verhuizing is wel erg kortdag. Kinderen weten echt wel goed wat er speelt en je beschermt ze niet door niets te zeggen. Misschien dat je voor dat moment al contact kunt zoeken met school? Zo van, dit en dit is de situatie, we gaan het vanavond vertellen oid. Ik zou er wel voor waken om er echt te lang mee te wachten want voor hetzelfde geld ontploft t wel een x tussen jullie en dan heb je minder rust/emotie om het goed te vertellen.

Los daarvan, jullie weten wat t beste bij jou en jullie kind past!

Hij heeft al wel eens gevraagd of we wel van elkaar houden, omdat we elkaar nooit een kus geven :sigh:
Hij is een gevoelig kind en voelt goed de sfeer, dus wij denken ook dat we niet te lang moeten wachten met vertellen.

Ik heb het mailadres van de maatschappelijk werker van school en de juf genoteerd, goede tip om in ieder geval de juf in te seinen vooraf.
Natsuro schreef:
29-09-2025 14:12
En besef dat je het alleen 'zo goed mogelijk' kan maken. Voor kinderen blijft dit een zeer ingrijpende gebeurtenis, zelfs als jullie goed uit elkaar gaan.

Je kind zal altijd blijven hopen dat jullie weer bij elkaar komen.
Dit beseffen we ons zeker. Daarom hebben we het ook zo lang nog geprobeerd. Maar we denken beide dat zo doorgaan hem geen goed beeld geeft van een fijne en gezonde relatie. En dat hij uiteindelijk gelukkiger zal worden als ook wij gelukkig zijn.

Het vet gedrukte breekt mijn hart…
Ik hoop dat we op goede voet verder kunnen, dat is nu in ieder geval onze intentie. We zouden het bijvoorbeeld fijn vinden om bij elkaar te kunnen eten tijdens wisselmomenten. Elkaar te helpen indien nodig. Ook zijn we bereid om naar elkaar toe te gaan met zoon of beeldbellen te faciliteren als dat is wat zoon helpt.
stokbootje schreef:
29-09-2025 14:27

Het belangrijkste rondom je kinderen lijkt mij dan ook: luister goed naar wat ze van je nodig hebben en blijf met ze in gesprek. Geef ruimte voor wat ze kwijt willen, niet alleen kort nadat je het verteld hebt, maar ook daarna. Gaat het proces ze te snel? Te langzaam? Willen ze graag meer weten over wat er gaat gebeuren, of juist zo weinig mogelijk? Dat soort dingen is heel persoonlijk, dus ik zou niet teveel uitgaan van adviezen online, maar vooral communiceren met je kind.

Dit vind ik mooi om te lezen, dit strookt erg met hoe we tot nu toe met onze zoon (proberen te) communiceren. Fijn ook om even te lezen dat we ons niet alleen op de adviezen hoeven te richten maar ook op ons eigen gevoel. Dank.
Ik denk dat je op dit forum genoeg mensen gaat vinden wiens ouders ooit zijn gescheiden en die nooit hebben gehoopt dat ze weer bij elkaar zouden komen. Ieder kind van gescheiden ouders zal sowieso een gemis ervaren (naar het gezin, naar tradities, naar een vorig huis, naar vanzelfsprekendheid, wat dan ook), maar dat is niet gelijk aan hopen dat ze weer bij elkaar komen. Dus het gaat wat ver om als feit te presenteren dat je kind dat zal hopen. Goede communicatie met je kind is het sleutelwoord, denk ik. En goed in de gaten houden wat misschien niet wordt gezegd, maar wat je wel ziet gebeuren. En hou rekening met het scenario dat het nu misschien allemaal nog gemoedelijk gaat tussen jullie als ouders, maar dat er ook echt een tijd kan komen dat dat anders gaat. Niet verkeerd om daar op voorhand rekening mee te houden, denk ik. Evenals dat het me slim lijkt om rekening te houden met het scenario 'nieuwe partner'. Ga je dan alsnog iedere overdracht bij elkaar eten? Of wordt zo'n afspraak dan misschien een blok aan je been? Ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar wat nu logisch lijkt, hoeft dat over een tijdje niet meer te zijn.
Dropdrop schreef:
29-09-2025 14:44
Mijn tip is juist: vertel je kind het zo snel mogelijk.

Dan kunnen ze meegroeien in wat er gebeurt. Het is heel naar als er achter je rug al heel lang dingen spelen en er al van alles geregeld is en iedereen het al weet. Ook als je 7 bent.

En zorg ervoor dat er absoluut geen kans is dat kind het van iemand anders te horen krijgt!

Andere mensen zijn een stuk minder zuinig met jouw informatie. Straks praat oma erover met opa toen ze dacht dat kind het niet kon horen

Aangezien je zelf al aangeeft dat kind het belangrijkste is, vertel het als eerste aan je kind. Dan pas aan je andere naasten.

Dit is ook ons plan, ben veel te bang dat het eerder bij hem terecht komt. Mede daarom willen we ook niet al te lang wachten met vertellen.
Bastuba schreef:
29-09-2025 16:08
Toen mijn vriend en zijn ex-vrouw hun kinderen vertelden dat ze uit elkaar gaan, deden ze dat bewust op een rustig moment, en ook op een moment dat ze daarna allebei thuis en volledig beschikbaar waren. Dus niet op een drukke dag tussen de bedrijven door, terwijl even later een van beide alweer de deur uit moest voor iets. Zo hadden de kinderen en zijzelf, en daarmee het hele gezin, alle ruimte voor alles wat er bij ze opkwam op dat moment.

Nou viel dat op dat moment nog wel mee, hun nog jonge kinderen wilden een minuut of 10 na Het Gesprek gewoon weer spelen en daarmee was het voor dat moment klaar. Dat is misschien iets om rekening mee te houden, dat je kind wellicht overloopt van van alles als je vertelt dat jullie uit elkaar gaan. Maar ook dat er op dat moment misschien helemaal niet zoveel gebeurt en dat dat later komt. Of pas écht komt als het uit elkaar zijn concreet is.

Mijn vriend en zijn ex-vrouw zijn in ieder geval blij dat ze volledig en zonder klok en agenda er waren voor hun kinderen toen ze hen het nieuws moesten vertellen. En daarna, tot de dag van vandaag, altijd alleen maar aandachtig zijn bij vragen en/of emoties.

Dit las ik ook en heb ik genoteerd. Goede tip!
Solsol schreef:
29-09-2025 16:26
De tip die ik heb, is om goed na te denken over het ouderschapsplan en er ook rekening mee te houden dat je over 3 jaar wellicht elkaar niet meer zo aardig en meewerkend vindt.

Hier hebben we een basis-ouderschapsplan, waar alle zaken die er echt toe doen instaan. Alle afwijkingen en rest werd altijd geregeld in onderling overleg. Dat onderling overleg ging vroeger goed, totdat de andere ouder opeens 180 graden draaide en er niks meer te bespreken viel en álles een drama werd toen er nieuwe partners kwamen. En toen was ik heel blij met dat ouderschapsplan waar we in 1x zonder gezeik op terug konden vallen, en waar we naar konden verwijzen en dus alles wel in stond.

Daar stond bijv precies al in welke zomervakantieweken voor wie waren (de eerste 3 weken vader, laatste 3 weken moeder en dan elk jaar wisselend) en wie welke wissel deed (dus welke wisselslagen en wie naar wie bracht ect), maar overal stond ook achter: tenzij anders wordt afgesproken in overleg. Dus dat was heel flexibel, totdat overleg niet meer mogelijk was maar toen was ook meteen duidelijk wat de regels dan wel waren. Dat vond ik persoonlijk heel fijn, dan hoef je niet direct om tafel als er een keer problemen zijn en je zorgen maken hoe je dan de dingen doet.

En over de kinderrekening: ik zou heel goed afspreken wat daar wel en niet vanaf gehaald gaat worden, en ik zou goed nadenken over of je wel of geen kleding doet. Er nogal een verschil is wat ‘normaal’ is qua kleding (de een vind een jas van 30 prima, de ander een jas van 100 euro, en ook hoeveelheid kleding ect). Maar je kunt het beste zelf inschatten hoe jullie daar samen in staan en of dat gezeur gaat opleveren in de toekomst.

Dank je, dit neem ik mee!
evelien2010 schreef:
29-09-2025 16:49
Als jullie er onderling goed uitkomen zou ik kijken naar online scheiden. Dan kan je voor 1000 euro klaar zijn. Ga eerst in gesprek met jullie hypotheekadviseur of tussenpersoon en kijk wat er mogelijk is. Je kunt veel zelf regelen.

Een ouderschapsplan kan je zelf downloaden en invullen. Vraag in je omgeving iemand met ervaring over wat werkt. Als jullie het onderling goed kunnen vinden maak van de gezamenlijke rekening dan de kinderrekening voor alle lopende kosten. Spreek af wat daarvan betaald kan worden (dus geen privé uitgaven maar sport, kleding, fiets, school etc). Daarnaast een spaarrekening.

Aangeraden wordt het een kind te vertellen in het weekend. Dat samen te doen en eerst te bespreken. Vertel het kort en bondig geen heel verhaal en zeker de ander niet zwart maken (ook niet bij affaires). Vertellen als jullie al concreet zaken weten die voor kind van belang zijn (waar gaan jullie wonen bijvoorbeeld).

Kijk of 1 persoon in het huis kan blijven. Heel belangrijk voor kinderen een vertrouwde plek. En de ander bij voorkeur in de buurt of zelfde stad.

Alimentatie alleen doen als het echt niet anders kan. Dat is het grootste punt van jarenlange ellende tussen mensen! Echt zorg dat alles financieel kan worden afgerond. Niet nog over jaren elkaar zaken moeten betalen etc. Dus afkopen, uitkopen, zaken op eigen naam etc. Zorg dat jij jezelf kunt redden. Nu is alles nog goed. Maar situaties veranderen en nieuwe partners hebben ook invloed op de verstandhoudingen. Dus regel het zo goed en snel mogelijk en neem daarna alle tijd voor de verwerking.

Bedankt voor je bericht en alle tips.

We vinden het beide fijn om begeleiding te krijgen bij het scheiden en zijn bereid om daar ook (meer) voor te betalen. Ik wil geen dingen over het hoofd zien en het idee dat ik alles zelf moet uitzoeken geeft me stress.

We hebben volgende week een afspraak (kennismaking) staan met een mediator die ook advocaat is. Voelde goed aan de telefoon. De week er na hebben we een afspraak staan met een mediator die samenwerkt met onder andere een notaris en financieel adviseurs. Die klonk iets minder fijn aan de telefoon. Als de eerste goed klikt dan gaan we daar mee in zee.

Ik denk wel dat mijn man in onze woning kan blijven. Ik zoek iets in dezelfde woonplaats. Mijn familie woont ook hier. Ik heb ruim 17 jaar inschrijftijd bij de woningbouwvereniging en sta nu al vaak op plaats 1. Er komt helaas wel weinig vrij in onze woonplaats, maar ik kan sowieso pas reageren zodra we officieel gescheiden zijn.
meisje85 schreef:
29-09-2025 17:57
Ik denk dat je op dit forum genoeg mensen gaat vinden wiens ouders ooit zijn gescheiden en die nooit hebben gehoopt dat ze weer bij elkaar zouden komen. Ieder kind van gescheiden ouders zal sowieso een gemis ervaren (naar het gezin, naar tradities, naar een vorig huis, naar vanzelfsprekendheid, wat dan ook), maar dat is niet gelijk aan hopen dat ze weer bij elkaar komen. Dus het gaat wat ver om als feit te presenteren dat je kind dat zal hopen. Goede communicatie met je kind is het sleutelwoord, denk ik. En goed in de gaten houden wat misschien niet wordt gezegd, maar wat je wel ziet gebeuren. En hou rekening met het scenario dat het nu misschien allemaal nog gemoedelijk gaat tussen jullie als ouders, maar dat er ook echt een tijd kan komen dat dat anders gaat. Niet verkeerd om daar op voorhand rekening mee te houden, denk ik. Evenals dat het me slim lijkt om rekening te houden met het scenario 'nieuwe partner'. Ga je dan alsnog iedere overdracht bij elkaar eten? Of wordt zo'n afspraak dan misschien een blok aan je been? Ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar wat nu logisch lijkt, hoeft dat over een tijdje niet meer te zijn.

Hier houd ik rekening mee en ook een goede om alvast rekening te houden met eventuele nieuwe partners.
Wat aardig dat je hem gunt dat hij in het huis kan blijven. Bedenk wel dat vanaf het moment dat het huis getaxeerd wordt en je aan de hand daarvan uitgekocht wordt, jullie belangen tegenovergesteld zijn. Alles wat hij niet hoeft te betalen, krijg jij minder, alles wat hij wel moet betalen, krijg jij meer.

En als je beter uitgekocht wordt, kun je misschien wel kopen. Wel heel fijn dat je vaak als eerste staat bij huurwoningen.

En waarom verdien je minder, werk je ook minder om voor jullie kind te zorgen? Dus zorg je dat hij meer kan verdienen? Ooit hebben jullie hier afspraken over gemaakt. Zorg dat dit niet te nadelig voor jou wordt.

Als laatste over het ouderschapsplan, spreek daarin het enigszins gedetailleerd af. Niet teveel ‘ in overleg bespreken we’ . Spreek een maand af, een vast overdrachtsmoment enz. Dat kan altijd aangepast worden, maar als iets een vaste afspraak is, zorgt het voor minder discussie.
Helaas is daarnaast het ook het geval dat Je aan een ouderschapsplan geen rechten kunt ontlenen. Je kunt vrij weinig als je ex zich er niet aan houdt.
Bloem1970 schreef:
29-09-2025 19:12
Wat aardig dat je hem gunt dat hij in het huis kan blijven. Bedenk wel dat vanaf het moment dat het huis getaxeerd wordt en je aan de hand daarvan uitgekocht wordt, jullie belangen tegenovergesteld zijn. Alles wat hij niet hoeft te betalen, krijg jij minder, alles wat hij wel moet betalen, krijg jij meer.

En als je beter uitgekocht wordt, kun je misschien wel kopen. Wel heel fijn dat je vaak als eerste staat bij huurwoningen.

En waarom verdien je minder, werk je ook minder om voor jullie kind te zorgen? Dus zorg je dat hij meer kan verdienen? Ooit hebben jullie hier afspraken over gemaakt. Zorg dat dit niet te nadelig voor jou wordt.

Als laatste over het ouderschapsplan, spreek daarin het enigszins gedetailleerd af. Niet teveel ‘ in overleg bespreken we’ . Spreek een maand af, een vast overdrachtsmoment enz. Dat kan altijd aangepast worden, maar als iets een vaste afspraak is, zorgt het voor minder discussie.
Helaas is daarnaast het ook het geval dat Je aan een ouderschapsplan geen rechten kunt ontlenen. Je kunt vrij weinig als je ex zich er niet aan houdt.

Ik snap wat je zegt over het taxeren en uitkopen. Mijn man geeft ook duidelijk aan dat ik hoe dan ook recht heb op de helft van de overwaarde (mijn inkomen is niet meegenomen voor de hypotheek, maar de woning staat uiteraard op naam van ons beiden). Mocht het niet lukken dan moeten we de woning verkopen. Maar zoals ik al zei denk ik niet dat dat nodig is.

Ik werk zelf parttime en hier hebben we inderdaad voor gekozen toen we ons kind kregen. We hebben bewust gekozen voor zo weinig mogelijk opvang, op dit moment hebben we helemaal geen opvang. Uiteraard ben ik bereid om meer te gaan werken, maar we willen ook niet dat zoon nu ineens (veel) naar de BSO zou moeten. Zoon staat wel al een tijd op de wachtlijst voor de BSO maar er is nog geen plek op de dagen dat ik werk.

Als ik fulltime zou werken dan is mijn man zijn salaris nog steeds 4x zo hoog als dat van mij.
Bloem1970 schreef:
29-09-2025 19:12

Dit is niet helemaal waar. Een ondertekend ouderschapsplan is een rechtsgeldig document (overeenkomst) en wel degelijk rechtsgeldig. En als je nu gehuwd of GP bent, dan zal hij straks door de rechter bekrachtigd worden.

Niet alles is rechtstreeks afdwingbaar maar uiteindelijk heel veel wel, en zal de rechter bij conflict het ook als uitgangspunt gebruiken als de afspraken redelijk zijn.
Zeker als je mans inkomen dus meer dan 4x zo hoog is, naar een advocaat/mediator, want dan heb je ook recht op partneralimentatie. Jullie hebben samen de afspraak gemaakt dat jij meer zorgt en hij meer werkt, dan heb je dus recht op partneralimentatie. Tenminste, als je inderdaad getrouwd bent.
Hoe wordt de zorgverdeling als jullie uit elkaar zijn? Mooi streven, weinig bso, maar partneralimentatie is tegenwoordig maar een beperkt aantal jaren. Dan zul jij toch ook meer moeten gaan werken. Of vader moet dus meer zorgen en dat kan al vanaf de scheiding, co-ouderschap is tegenwoordig de norm.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven