Horloge kind GPS/beltegoed

28-09-2025 11:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft je/jullie kind een (GPS) horloge waar hij/zij ook mee naar huis kan bellen?

Ons kind gaat volgend jaar naar de basisschool en daardoor kwam het met vrienden ter sprake of we voor zo’n horloge kiezen. Ik zie er weleens kinderen mee maar nog niet echt over nagedacht.

En als je kind zo’n horloge heeft. Wanneer kocht je die? Toen kind naar school ging? Of toen hij zelf buiten mocht spelen?

Ik hoef echt niet continue de GPS te checken, maar opzich wel een veilig idee als hij naar huis kan bellen als er wat is. Op school zie ik er zelf het nut er niet zo in, maar wel als hij zelfstandig buiten gaat spelen.

En welk horloge heeft jouw kind? Als we ervoor gaan moet het niet te groot en te uitgebreid zijn. Gewoon klein, simpel dingetje.

Vroeger was het gewoon naar binnen als de straat lantaarns aangingen. Maar ik besef me ook dat het een gekke wereld is tegenwoordig. Niet dat hij met 4 jaar zelf buiten mag spelen trouwens hoor.

Heeft jouw kind een GPS horloge?

Totaal aantal stemmen: 65

Alleen om mee naar huis te kunnen bellen (5%)
Alleen voor de GPS Geen stemmen
Ja (8%)
Nee (88%)
-summer- wijzigde dit bericht op 28-09-2025 11:26
Reden: Verduidelijking
18.22% gewijzigd
In klas van m’n zoon (groep 4) heeft voor zover ik weet maar 1 meisje zo’n horloge, en dat meisje mag al best een eindje alleen fietsen omdat ze net een wijk verder woont dan vriendjes dus dat snap ik wel. Ze belt er trouwens nooit mee.

Ik heb een keer in het speeltuintje hier gezien dat een meisje (jaar of 10) meteen moeder van twee straten verder ging bellen toen haar broertje (jaar of 8-9) een aansteker had gevonden en daar tot zijn eigen grote vreugde een paar keer een vonkje uit kreeg. “Mamaaaaa, hij speelt met een aansteker!”. Kwam moeder meteen aangestormd. Vond het echt verschrikkelijk 🙈
Amaryllis schreef:
29-09-2025 22:24
Of zoals de moeders van mijn chaotische vriendinnetjes vroeger: briesend van kwaadheid alle vriendinnetjes langsgaan tot je je kind terugvindt dat alweer niet gebeld heeft waar ze uithangt. ;-)
Overigens was 2x genoeg om mij te leren dat ik m'n vriendin naar huis moest laten bellen om te vragen of ze bij mij mocht spelen haha.

Bedenk me nu dat dat iets is wat tegenwoordig lastiger is: je hebt geen lijst meer met alle adressen en telefoonnummers van de hele klas. (Op onze school in ieder geval niet)

Vraag aan degenen met oudere basisschoolkinderen: hebben jullie de nummers en adressen van de ouders van vriendjes? En vraag je dan de eerste keer dat ze gaan spelen om de nummers van beide ouders of alleen degene die er die dag bij is?
Dat regelen wij idd de eerste keer dat ze samen spelen. Voor nummers hebben we doorgaans de klassen appgroep, maar soms staan niet beide ouders daarin.
Wij hebben onze dochter een horloge gegeven toen ze 6 werd. Niet voor school of als ze naar vriendjes gaat uit schoo maar wel om haar mee los te laten om zelf naar de speeltuin te gaan of als ze hier in de buurt gaat spelen. Als er iets is kan ze bellen.

We doen hem alleen om als het nodig is!
shala91 schreef:
30-09-2025 07:18
Dat regelen wij idd de eerste keer dat ze samen spelen. Voor nummers hebben we doorgaans de klassen appgroep, maar soms staan niet beide ouders daarin.
Hier inderdaad ook nummers uitwisselen bij eerste speelafspraakje. Alleen van de ouder die er dan is. Eventuele andere ouder volgt vanzelf als kinderen vaker afspreken.
Amaryllis schreef:
29-09-2025 22:24
Of zoals de moeders van mijn chaotische vriendinnetjes vroeger: briesend van kwaadheid alle vriendinnetjes langsgaan tot je je kind terugvindt dat alweer niet gebeld heeft waar ze uithangt. ;-)
Overigens was 2x genoeg om mij te leren dat ik m'n vriendin naar huis moest laten bellen om te vragen of ze bij mij mocht spelen haha.

Bedenk me nu dat dat iets is wat tegenwoordig lastiger is: je hebt geen lijst meer met alle adressen en telefoonnummers van de hele klas. (Op onze school in ieder geval niet)

Vraag aan degenen met oudere basisschoolkinderen: hebben jullie de nummers en adressen van de ouders van vriendjes? En vraag je dan de eerste keer dat ze gaan spelen om de nummers van beide ouders of alleen degene die er die dag bij is?
Wij hebben wel klassenlijsten. Daar moet/kan je toestemming voor geven aan begin van schooljaar maar staat gewoon iedereen op.

Ik wissel telefoonnummer uit met degene met wie ik het afspreek dus dat kan een ouder zijn en soms een opa/oma.
You can only succeed when there is room to fail.
Ik lees hier toch een hoop wat we onze jeugd 'ontnomen' hebben... Sommige dingen zullen toch geoefend moeten worden om er goed in te worden:
- klokkijken
- tijdsbesef
- verantwoordelijkheid nemen (even bellen waar je uithangt, op tijd naar huis).
- opdraaien voor gevolgen van eigen gedrag (niet gebeld is volgende dag niet weg mogen)
- beweging (even langs huis om iets te melden), luiheid wordt gecreëerd
- grenzen aftasten /rottigheid uithalen (en daarbij keuzes maken)
- überhaupt zelfstandig keuzes maken
- gevoel van vrijheid (wat moet het in de diepere laag een gevoel van onveiligheid geven dat het nodig is dat mama altijd weet waar je bent, want dat is blijkbaar nodig. Zo jong is dat denk ik nog moeilijk te plaatsen)

Daarnaast weet je als ouder niet meer met wie je kind speelt. Vroeger ging je halen/brengen, was je betrokken bij je kind. Nu weten veel ouders niet eens meer wie vriendin X is en waar die woont, laat staan wie de ouders zijn!
(Heb als juf wel eens gehad dat een ouder mij om het nummer van ouder X kwam vragen, terwijl die zo goed als naast haar stond!)
moizer schreef:
30-09-2025 08:07
Ik lees hier toch een hoop wat we onze jeugd 'ontnomen' hebben... Sommige dingen zullen toch geoefend moeten worden om er goed in te worden:
- klokkijken
- tijdsbesef
- opdraaien voor gevolgen van eigen gedrag (niet gebeld is volgende dag niet weg mogen)
- gevoel van vrijheid (wat moet het in de diepere laag een gevoel van onveiligheid geven dat het nodig is dat mama altijd weet waar je bent, want dat is blijkbaar nodig. Zo jong is dat denk ik nog moeilijk te plaatsen)

Daarnaast weet je als ouder niet meer met wie je kind speelt. Vroeger ging je halen/brengen, was je betrokken bij je kind. Nu weten veel ouders niet eens meer wie vriendin X is en waar die woont, laat staan wie de ouders zijn!
(Heb als juf wel eens gehad dat een ouder mij om het nummer van ouder X kwam vragen, terwijl die zo goed als naast haar stond!)
Dat doen we hier nog steeds hoor. Zeker ivm drukke weg die in de spits zo goed als niet over te steken is en als ouder heb je toch net wat meer overzicht.

Alleen het naar huis bellen gaat nu (groep 7 of 8) net wat lastiger zonder eigen telefoon omdat ouders niet altijd thuis zijn en ik ken persoonlijk niemand meer met een huistelefoon.

Klokkijken kunnen ze hoor, zeker als je vijf minuten te vroeg meldt dat het tijd wordt om naar boven te gaan :P
Tijdsbesef is er bij mijzelf ook nooit gekomen, hoeveel straf dat ook opgeleverd heeft. Ik had dus een eierwekker in mijn zak. Als die afging moest ik thuis even melden dat ik er was en dan werd het opnieuw gezet. Of niet.
Niet weg mogen als ze niet op tijd thuis zijn geldt nog steeds, ondanks dat ik kan zien waar ze is.
Rottigheid wordt helaas nog steeds uitgehaald, want ik kan weliswaar zien waar ze is, maar niet wat ze doet.
Ik moest vroeger ook gewoon komen melden waar ik heen ging, want mijn moeder vond het in de 90’s/00’s ook gewoon fijn om te weten waar ik uithing en nu is verandering van locatie ook gewoon eerst even thuis komen melden, bellen is niet goed genoeg. Daar kan je nog steeds over praten en afspraken over maken met je kind.

Volgens mij is dat veel meer een probleem, dat ouders niet meer met hun kind praten over waarom iets zo is.
shala91 schreef:
30-09-2025 12:13

Volgens mij is dat veel meer een probleem, dat ouders niet meer met hun kind praten over waarom iets zo is.
Vroeger was "omdat ik het zeg", voldoende uitleg. Volgens mij krijgen kinderen van nu meer uitleg
moizer schreef:

Dit ligt er denk ik ook aan waar je woont. Ik heb namelijk de indruk dat het andersom is: ik fietste met 6 jaar alleen naar school en vanaf een jaar of 7/8 ook direct uit school mee naar vriendinnetjes en daarna naar huis. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders ooit bij die vriendjes thuis kwamen. Nu op het schoolplein zie ik nog best veel kinderen uit de bovenbouw die gebracht en gehaald worden door (groot)ouders.
moizer schreef:
- klokkijken
- tijdsbesef

Dat kun je oefenen, maar er moet natuurlijk wel een soort rijpheid voor zijn. Sommige kinderen hebben nauwelijks besef van wat een uur is, dan is 'over tien minuten' wel heel vaag.

Bij een van mijn kinderen werkte de juf veel met de Time-Timer. Voor hem was een half uur, en een halve pizza of halve koek precies hetzelfde. Maar nog steeds geen idee, hoe lang dat duurde.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Kind was ongeveer 8 a 9 jaar. Was wel klaar met in de straat spelen. Had bovendien klasgenootjes een paar straten verderop.
En ja, ik weet het, wij gingen vroeger ook gewoon verderop spelen, maar toch.
Ik wilde mijn kind die vrijheid geven, maar ook mijn gemoedsrust bewaren.
Dus een heel simpel horloge besteld.
Kind kon er 10 voorgeprogrameerde nummers mee bellen (papa, mama, opa's, oma's, verder zijn wij niet gekomen).
En wij konden kind bellen. Handig als het eten bijna klaar is.
Er zat een gps tracker op, maar die was niet zo nauwkeurig. Die gaf aan dat kind 2 straten verderop was terwijl het naast mij zat.
Vond ik ook niet zo belangrijk.
Je kon de tracker nog instellen op hartslag. Als deze stopte dan zou ik bericht krijgen.
Of als hij lag, te lang stil lag, te hoge hartslag enz.
Dat heb ik nooit gebruikt.
Kinderen liggen nou eenmaal weleens op het fras ofzo, of doen tikkertje en rennen dan rond.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Evilove1989 schreef:
28-09-2025 13:25
jaa zo ideaal zo een gps horloge. hier net 4 en bijna 7 en allebei een gps horloge van one to track waar ze meer kunnen bellen.

ook ideaal dat je een bepaald aantal meter kan instellen en als ze daarbuiten gaan je een melding krijgt.

die van net 4 speelt nog niet alleen buiten. maar op de camping bijvoorbeeld wel, ook wordt die gebruikt als stappensteller. en voor de wintersport heel fijn om te zien waar ze zijn en even langs ze te fietsen.

voor de oudste gebruik ik hem vaak om haar te bellen als we gaan eten en ze de tijd vergeten is.....
zelf belt ze alleen als ze bijvoorbeeld bij iemand naar binnen gaat om dat te zeggen ;)
Echt niet te geloven.... ik weet iets veel mooiers dat je ze kan geven en het is nog gratis ook: vertrouwen.
HS26 schreef:
01-10-2025 11:47
Echt niet te geloven.... ik weet iets veel mooiers dat je ze kan geven en het is nog gratis ook: vertrouwen.
Weet je, ik zei altijd "ik vertrouw mijn kind wel, maar de ander niet".
Ik denk dat veel ouders daarom zo'n ding hebben. Voor hun eigen gemoedsrust.
En als dat werkt is het toch mooi?
Kind kan buiten spelen, moeder heeft rust.
Ik ken ook gezinnen waarvan het kind enkel in de eigen tuin mag spelen. Ravotten in de buurt is toch veel leuker?

Maar goed, eerlijk vind ik 4 jaar ook wel vroeg. Op een camping misschien niet (ben geen kampeerder), maar verder.... een 4 jarige wordt altijd van school gehaald.
Mijn 8 jarige liep zelf naar huis.
De 4 jarige speelt niet alleen buiten, de 8 jarige wel.
Ik reed nooit langs en belde zelden (misschien 6 x in 4 jaar tijd, altijd om aan te geven dat het etenstijd was en kind de tijd uit het oog verloren was).
de wereld wacht om ontdekt te worden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven