Horloge kind GPS/beltegoed
zondag 28 september 2025 om 11:11
Heeft je/jullie kind een (GPS) horloge waar hij/zij ook mee naar huis kan bellen?
Ons kind gaat volgend jaar naar de basisschool en daardoor kwam het met vrienden ter sprake of we voor zo’n horloge kiezen. Ik zie er weleens kinderen mee maar nog niet echt over nagedacht.
En als je kind zo’n horloge heeft. Wanneer kocht je die? Toen kind naar school ging? Of toen hij zelf buiten mocht spelen?
Ik hoef echt niet continue de GPS te checken, maar opzich wel een veilig idee als hij naar huis kan bellen als er wat is. Op school zie ik er zelf het nut er niet zo in, maar wel als hij zelfstandig buiten gaat spelen.
En welk horloge heeft jouw kind? Als we ervoor gaan moet het niet te groot en te uitgebreid zijn. Gewoon klein, simpel dingetje.
Vroeger was het gewoon naar binnen als de straat lantaarns aangingen. Maar ik besef me ook dat het een gekke wereld is tegenwoordig. Niet dat hij met 4 jaar zelf buiten mag spelen trouwens hoor.
Ons kind gaat volgend jaar naar de basisschool en daardoor kwam het met vrienden ter sprake of we voor zo’n horloge kiezen. Ik zie er weleens kinderen mee maar nog niet echt over nagedacht.
En als je kind zo’n horloge heeft. Wanneer kocht je die? Toen kind naar school ging? Of toen hij zelf buiten mocht spelen?
Ik hoef echt niet continue de GPS te checken, maar opzich wel een veilig idee als hij naar huis kan bellen als er wat is. Op school zie ik er zelf het nut er niet zo in, maar wel als hij zelfstandig buiten gaat spelen.
En welk horloge heeft jouw kind? Als we ervoor gaan moet het niet te groot en te uitgebreid zijn. Gewoon klein, simpel dingetje.
Vroeger was het gewoon naar binnen als de straat lantaarns aangingen. Maar ik besef me ook dat het een gekke wereld is tegenwoordig. Niet dat hij met 4 jaar zelf buiten mag spelen trouwens hoor.
-summer- wijzigde dit bericht op 28-09-2025 11:26
Reden: Verduidelijking
Reden: Verduidelijking
18.22% gewijzigd
zondag 28 september 2025 om 15:36
Een stappenteller als je 4 bent??Evilove1989 schreef: ↑28-09-2025 13:25jaa zo ideaal zo een gps horloge. hier net 4 en bijna 7 en allebei een gps horloge van one to track waar ze meer kunnen bellen.
ook ideaal dat je een bepaald aantal meter kan instellen en als ze daarbuiten gaan je een melding krijgt.
die van net 4 speelt nog niet alleen buiten. maar op de camping bijvoorbeeld wel, ook wordt die gebruikt als stappensteller. en voor de wintersport heel fijn om te zien waar ze zijn en even langs ze te fietsen.
voor de oudste gebruik ik hem vaak om haar te bellen als we gaan eten en ze de tijd vergeten is.....
zelf belt ze alleen als ze bijvoorbeeld bij iemand naar binnen gaat om dat te zeggen![]()
TO, je kind is 3! Ik dacht even dat het ging om een kind dat naar de middelbare gaat. Zo’n jong kind met een GPS tracker opzadelen vind ik echt idioot.
zondag 28 september 2025 om 15:36
Hier hetzelfde. Bij pech bel je aan bij iemand die op de route woont die je kent .
zondag 28 september 2025 om 15:43
Bij een kind dat naar de middelbare school gaat ook.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 28 september 2025 om 16:10
Als dat kan is het handig ja. Je kunt hier niet zomaar ergens aanbellen. Het zijn vooral bossen en weilanden, tussen twee dorpen in. Ja je kunt natuurlijk ook met je fiets en de evt lekke band aan de hand naar huis lopen maar dat vind ik zelf onnodig voor een achtjarige en dat maakt ook wel erg kwetsbaar. Erg fijn als ze me dan kan bereiken.
zondag 28 september 2025 om 16:40
Hier beide niet gehad, en ik vind werkelijk dat je je kind iets ontneemt met al dat volgen en controleren. De ruimte in fouten te maken, zelf problemen op te lossen, verantwoordelijk te zijn als iets anders dan gepland gaat.
Het wordt steeds meer een wereld van elkaar volgen, controleren, onder het mom van veiligheid. Zorgelijk vindt ik het.
Het wordt steeds meer een wereld van elkaar volgen, controleren, onder het mom van veiligheid. Zorgelijk vindt ik het.
zondag 28 september 2025 om 16:57
Mijn kind maakt nogal bijzondere gedachtensprongen af en toe, waardoor ik haar anders heel strak zou moeten houden. Met het horloge heeft ze meer vrijheid.
Ik gebruik de gps niet zo vaak. Vooral bellen dat ze naar huis moet komen.
Wel eens gehad dat ze maar niet thuiskwam en ik op de gps keek: zat ze ergens midden in een weiland
was ze alweer vergeten dat ik gebeld had dat ze naar dr clubje moest.
We hebben ook geen huistelefoon en tegenwoordig wil ze wel eens alleen thuis blijven als ik naar de winkel moet of haar broertje ga halen ofzo, dan vind ik het fijn dat ze iig kan bellen als er wat is.
Wel eens gehad dat ze maar niet thuiskwam en ik op de gps keek: zat ze ergens midden in een weiland

We hebben ook geen huistelefoon en tegenwoordig wil ze wel eens alleen thuis blijven als ik naar de winkel moet of haar broertje ga halen ofzo, dan vind ik het fijn dat ze iig kan bellen als er wat is.
zondag 28 september 2025 om 17:33
Tja, als ouders hun kind inderdaad continu volgen en controleren onder het mom van veiligheid ben ik het wel met je eens. Ik heb zoiets ook nooit gehad, en deel ook nu geen locaties met mijn puberkinderen. Maar het ligt genuanceerder denk ik hoor, ik lees in dit topic ook voorbeelden waarin het mij helemaal niet schadelijk en best handig lijkt. Het gaat niet zo zeer om het ding zelf, maar om de manier waarop je het gebruikt denk ik.La_Galette schreef: ↑28-09-2025 16:40Hier beide niet gehad, en ik vind werkelijk dat je je kind iets ontneemt met al dat volgen en controleren. De ruimte in fouten te maken, zelf problemen op te lossen, verantwoordelijk te zijn als iets anders dan gepland gaat.
zondag 28 september 2025 om 17:34
Maar ken je op die route dan helemaal niemand? Juist op het platteland kent men elkaar vaak nog wel een beetje. En fietst ze als enige uit jullie dorp naar het andere dorp?Wombat schreef: ↑28-09-2025 16:10Als dat kan is het handig ja. Je kunt hier niet zomaar ergens aanbellen. Het zijn vooral bossen en weilanden, tussen twee dorpen in. Ja je kunt natuurlijk ook met je fiets en de evt lekke band aan de hand naar huis lopen maar dat vind ik zelf onnodig voor een achtjarige en dat maakt ook wel erg kwetsbaar. Erg fijn als ze me dan kan bereiken.
Anderzijds als het jullie beiden een prettig idee geeft, waarom niet.
zondag 28 september 2025 om 18:20
Ik mag toch hopen dat dat een grapje is...
Quote van de site van Rijksoverheid:
Gebruik van mobiele telefoons niet toegestaan in de klas
Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen in 2024 niet meer gebruikt worden in de klas.
zondag 28 september 2025 om 18:45
We wonen niet op het platteland maar in een dorp. Ze gaat inderdaad als enige naar een ander dorp.
Tussen de dorpen zijn nauwelijks huizen en daar ken ik ook echt helemaal niemand. De helft ongeveer is door het bos. Daar staan geen huizen. Dan nog een deel weilanden met heel af en toe een huis en die mensen ken ik echt niet hoor.
En ik zie het probleem met het horloge ook niet zo moet ik zeggen.
Voor een vierjarige die naar het pleintje achter gaat wel trouwens. Ons jongere kind heeft er ook nog geen.
Bijkomend voordeel: oudste taalt niet meer naar een eigen telefoon, dit is voldoende. Terwijl hij echt bijna niks kan. Geen social media, geen games.
zondag 28 september 2025 om 19:09
jaa afgelopen jaar naar oostenrijk geweest en veel gewandeld en ze vonden het geweldig omdta grote zus er ook een heeft om te kijken hoeveeñ stappen ze hebben gelopen. mijn jongste van net 4 hweft ee een omdst die binnen een paar seconden weg kan zijn in drukke plekken. thuis in de speeltuin ben ik er bij en heegt die hem echt niet om. maar op de camping of in de dierentuin wel. en dus een uitkomst voor onze situatie
zondag 28 september 2025 om 19:48
Evilove1989 schreef: ↑28-09-2025 13:25jaa zo ideaal zo een gps horloge. hier net 4 en bijna 7 en allebei een gps horloge van one to track waar ze meer kunnen bellen.
ook ideaal dat je een bepaald aantal meter kan instellen en als ze daarbuiten gaan je een melding krijgt.
die van net 4 speelt nog niet alleen buiten. maar op de camping bijvoorbeeld wel, ook wordt die gebruikt als stappensteller. en voor de wintersport heel fijn om te zien waar ze zijn en even langs ze te fietsen.
voor de oudste gebruik ik hem vaak om haar te bellen als we gaan eten en ze de tijd vergeten is.....
zelf belt ze alleen als ze bijvoorbeeld bij iemand naar binnen gaat om dat te zeggen![]()

Je geeft in elk geval genoeg redenen om er vooral niet aan te beginnen. Wat een waanzin zeg.
zondag 28 september 2025 om 19:52
Mijn kinderen vergaten ook weleens de tijd. Dat gebeurt dan een paar keer en dan, je gelooft het niet, leren ze daarvan.Dropdrop schreef: ↑28-09-2025 16:57Mijn kind maakt nogal bijzondere gedachtensprongen af en toe, waardoor ik haar anders heel strak zou moeten houden. Met het horloge heeft ze meer vrijheid.
Wel eens gehad dat ze maar niet thuiskwam en ik op de gps keek: zat ze ergens midden in een weilandwas ze alweer vergeten dat ik gebeld had dat ze naar dr clubje moest.
Huistelefoon hebben we ook al jaren niet meer. Daarvoor in de plaats hadden we een oude mobiel liggen (zonder andere toestanden) waarmee gebeld kon worden bij brand of ander onheil.
zondag 28 september 2025 om 20:11
gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde

ik was vooral ook blij toen me dochter laatst ziek was... en broertje toch naar school moest. dat ze haar horloge had om te bellen naar mij in noodgevallen. want wij hebben geen huistelefoon. en de buren zijn ook gewoon naar hun werk

en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken

voor ons werkt het in ieder geval

maandag 29 september 2025 om 10:59
Ik gebruik liever geen paardrijlessen van 20 euro om mijn kind de waarde van tijd te leren. Is de manege ook niet blij mee dat het gereserveerde paard ineens geen beweging krijgt die dag.
Daarnaast is mijn dochter wel een stuk avontuurlijker dan gemiddeld. Het is niet alleen de tijd vergeten, maar ook spontaan bedenken compleet ergens anders heen te gaan dan normaal. Niet onverantwoord, wel onvoorspelbaar. Ik was ook zo, maar in de jaren 80 boeide het niemand waar je uithing.
En dan kan ik haar aan de ketting leggen of een horloge geven.
maandag 29 september 2025 om 21:35
Dat het horloge de gps functie heeft wil niet zeggen dat je die persee constant hoeft te bekijken natuurlijk. Ik kijk zelden op de gps. Alleen als kind onderweg is naar een vriendjes en het echt langer duurt dan ik had verwacht, maar meestal bel ik hem dan dus op zijn horloge.La_Galette schreef: ↑28-09-2025 16:40Hier beide niet gehad, en ik vind werkelijk dat je je kind iets ontneemt met al dat volgen en controleren. De ruimte in fouten te maken, zelf problemen op te lossen, verantwoordelijk te zijn als iets anders dan gepland gaat.
You can only succeed when there is room to fail.
maandag 29 september 2025 om 21:50
Die momenten gun ik mijn kinderen ook.Dropdrop schreef: ↑29-09-2025 10:59Ik gebruik liever geen paardrijlessen van 20 euro om mijn kind de waarde van tijd te leren. Is de manege ook niet blij mee dat het gereserveerde paard ineens geen beweging krijgt die dag.
Daarnaast is mijn dochter wel een stuk avontuurlijker dan gemiddeld. Het is niet alleen de tijd vergeten, maar ook spontaan bedenken compleet ergens anders heen te gaan dan normaal. Niet onverantwoord, wel onvoorspelbaar. Ik was ook zo, maar in de jaren 80 boeide het niemand waar je uithing.
En dan kan ik haar aan de ketting leggen of een horloge geven.
En wb paardrijlessen zou het mooi zijn als het belang vooral bij kind komt te liggen. Mijn kinderen hebben zo ook gevolgen ondervonden van te laat/niet verschijnen. Van spullen niet meenemen voor school/hobby. Is vooral een goede oefening voor mij om op mijn handen te blijven zitten en hen de 'fouten' te laten maken. Paar keer nablijven of extra rondjes rennen bij de sport maakt dat ze nu wel uitkijken.
Ieder zn meug en voorkeuren zullen we maar zeggen.
maandag 29 september 2025 om 22:16
Onze dochter heeft er 1 gekregen toen ze zes was en alleen buiten ging spelen in een speeltuin verderop. Ik vind het wel fijn om te zien waar ze is en ook fijn dat ze even kan bellen, in plaats van steeds heen en weer naar huis te hoeven gaan. Daarbij heb ik een neurologische aandoening en kan ze mijn man bellen als er iets aan de hand is.
We hebben een kaart van Lebara. Dat bevalt prima. Ze belde in het begin wel vaak om van allerlei dingen te vragen: mag mijn jas uit, mag dit, mag dat. Nu belt ze bijna nooit meer en moet ik haar bellen om te zeggen dat we gaan eten ofzo.
Een kind van 4 kan er nog niks mee. Die van ons in ieder geval niet.
We hebben een kaart van Lebara. Dat bevalt prima. Ze belde in het begin wel vaak om van allerlei dingen te vragen: mag mijn jas uit, mag dit, mag dat. Nu belt ze bijna nooit meer en moet ik haar bellen om te zeggen dat we gaan eten ofzo.
Een kind van 4 kan er nog niks mee. Die van ons in ieder geval niet.
maandag 29 september 2025 om 22:18
Wat zou het toch fijn zijn als alle kinderen hetzelfde zouden werken.Renske schreef: ↑29-09-2025 21:50Die momenten gun ik mijn kinderen ook.
En wb paardrijlessen zou het mooi zijn als het belang vooral bij kind komt te liggen. Mijn kinderen hebben zo ook gevolgen ondervonden van te laat/niet verschijnen. Van spullen niet meenemen voor school/hobby. Is vooral een goede oefening voor mij om op mijn handen te blijven zitten en hen de 'fouten' te laten maken. Paar keer nablijven of extra rondjes rennen bij de sport maakt dat ze nu wel uitkijken.
Ieder zn meug en voorkeuren zullen we maar zeggen.
Overigens is het bij de paardrijlessen/danslessen van mijn kinderen gewoon echt alleen maar dat ik mijn geld dan door de plee heb gespoeld. En een zak drop voor de dansjuf. Ook al uit mijn portemonnee.
maandag 29 september 2025 om 22:20
Wij hebben van die SOS bandjes met onze telefoonnummers erop. Die krijgen ze op drukke plekken om. De kleuter weet ook wat het is en waarvoor. In een pretpark in het buitenland hebben we wel eens een GPS tag aan de broek gehangen. Het idee was om ze sneller terug te vinden als ze onverhoopt kwijt zouden raken, omdat ze zich daar niet verstaanbaar kunnen maken. Dat is bij 1x gebleven, omdat zo'n pretpark juist een plek is waar ze niet zomaar een drukke weg op kunnen lopen en waar ze sowieso binnen de hekken blijven.
Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin het handig of nodig is om je kind meer vrijheid te geven, maar zou verder heel terughoudend met 'zomaar' mijn kind gaan tracken. Een ontvoering voorkom je er niet mee en voor acute levensbedreigende situaties (een ongeluk o.i.d.) ben je alsnog afhankelijk van omstanders die de eerste hulp bieden.
Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin het handig of nodig is om je kind meer vrijheid te geven, maar zou verder heel terughoudend met 'zomaar' mijn kind gaan tracken. Een ontvoering voorkom je er niet mee en voor acute levensbedreigende situaties (een ongeluk o.i.d.) ben je alsnog afhankelijk van omstanders die de eerste hulp bieden.
amaryllis wijzigde dit bericht op 29-09-2025 22:30
2.20% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 22:22
Mijn oudste had al vroeg mijn oude iPhone mee buitenspelen. Mijn kinderen schelen best wat qua leeftijd en ik ben alleen, dus het was heel fijn als ik niet het eten hoefde uit te zetten, babyzusje hoefde in te pakken in de kinderwagen, haar moest zoeken in de buurt, enkel om te gaan zeggen dat ze moest komen eten.
Nu kan ze klokkijken dus draagt ze een smartwatch waar ze zelf wekkertjes op zet als ze bang is de tijd te vergeten.
Nu kan ze klokkijken dus draagt ze een smartwatch waar ze zelf wekkertjes op zet als ze bang is de tijd te vergeten.
maandag 29 september 2025 om 22:24
Of zoals de moeders van mijn chaotische vriendinnetjes vroeger: briesend van kwaadheid alle vriendinnetjes langsgaan tot je je kind terugvindt dat alweer niet gebeld heeft waar ze uithangt.

Overigens was 2x genoeg om mij te leren dat ik m'n vriendin naar huis moest laten bellen om te vragen of ze bij mij mocht spelen haha.
Bedenk me nu dat dat iets is wat tegenwoordig lastiger is: je hebt geen lijst meer met alle adressen en telefoonnummers van de hele klas. (Op onze school in ieder geval niet)
Vraag aan degenen met oudere basisschoolkinderen: hebben jullie de nummers en adressen van de ouders van vriendjes? En vraag je dan de eerste keer dat ze gaan spelen om de nummers van beide ouders of alleen degene die er die dag bij is?
maandag 29 september 2025 om 22:39
Ik ben nooit zo panisch over hobby,'s /sport geweest. En uitgaande van de 'sunk cost fallacy' waar ik niet in wil trappen maakt het geld uiteindelijk niet uit (het is al uitgegeven, in het ergste geval moet je dan dus 'voor straf' doen waar je voor hebt betaald, wat ik gekkigheid vind). Bij 1 hobby kwam kind altijd te laat. Bleek dat hij liever wat anders wilde (spelen). Ook goed, kind is ermee gestopt.shala91 schreef: ↑29-09-2025 22:18Wat zou het toch fijn zijn als alle kinderen hetzelfde zouden werken.
Overigens is het bij de paardrijlessen/danslessen van mijn kinderen gewoon echt alleen maar dat ik mijn geld dan door de plee heb gespoeld. En een zak drop voor de dansjuf. Ook al uit mijn portemonnee.
En ik lees hier over smartwatches, een normaal horloge kan toch ook bij kinderen die kunnen klokkijken?
dinsdag 30 september 2025 om 06:56
Renske schreef: ↑29-09-2025 22:39Ik ben nooit zo panisch over hobby,'s /sport geweest. En uitgaande van de 'sunk cost fallacy' waar ik niet in wil trappen maakt het geld uiteindelijk niet uit (het is al uitgegeven, in het ergste geval moet je dan dus 'voor straf' doen waar je voor hebt betaald, wat ik gekkigheid vind). Bij 1 hobby kwam kind altijd te laat. Bleek dat hij liever wat anders wilde (spelen). Ook goed, kind is ermee gestopt.
En ik lees hier over smartwatches, een normaal horloge kan toch ook bij kinderen die kunnen klokkijken?
Dat ze kunnen klokkijken betekent niet dat ze dat ook doen.
Ik weet dat onze oudste nauwelijks nog kon spelen, want moest elke paar minuten kijken of het al tijd was. Kunnen klokkijken is iets anders dan tijdsbesef hebben.
Bij die van mij op jonge leeftijd werkte een alarm vaak beter. Die kregen een kookwekkertje mee.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in