Brugklas 2025-2026

17-06-2025 18:51 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de zomer gaat onze jongste naar de middelbare school, weer een mijlpaal!
Hij gaat naar het vmbo, en heeft er volgens mij wel veel zin in!
Heb dus al wel ervaring met een kind op het VO, maar voel me toch weer een nieuwkomer...
Op zoek naar medestanders/ervaringen...
Starfishy schreef:
16-09-2025 13:03
Nu aan het begin van de derde schoolweek kan ik wel zeggen dat de overgang naar het voortgezet onderwijs haar goed heeft gedaan. Ze voelt zich gezien door onderandere tweede/derdejaars die haar complimenten geven over bijvoorbeeld de buttons op haar tas. Al een echte vriendin gemaakt, en hoe ze thuis komt uit school is onherkenbaar vergeleken met de afgelopen paar jaar.

School is bezig met helemaal van magister afstappen behalve voor het rooster. Huiswerk wordt hier dus in de agenda genoteerd. Verkeerd of niet opgeschreven=pech. Gewoon zoals het vroeger was toen ik zelf op school zat.

Tijdens de ouderavond met de klas was dat voor sommige ouders nog wel een dingetje, maar in onze ogen leren ze het vanzelf.
Het nadeel daarvan vind ik dat als je ziek bent, je dus ook je huiswerk mist. Mist wanneer de docent een toets ingepland heeft. In SOMtoday (daar werken ze bij ons mee, zelfde als Magister) kan je dat natuurlijk allemaal zo terug vinden. Ik werk zelf op een VO school en ouders vragen dat wel eens als ze hun kind ziek melden: hoe gaat het met huiswerk? We geven dan altijd aan dat dat allemaal in SOMtoday staat dus ze missen daar niks. Dat vind ik wel een voordeel. Vaak noteert een docent het huiswerk daar ook wel iets uitgebreider omschreven dan dat je zelf in je agenda zou noteren. Als het enkel in je papieren agenda staat en je bent er niet, dan zal je het bij klasgenoten na moeten vragen en dan natuurlijk hopen dat zij je niks vergeten door te geven?
Nou ja, klopt hoor, we deden dat vroeger ook zo en dat ging volgens mij wel prima. Maar goed, niet alles wat we vroeger deden is beter natuurlijk.

Er is sowieso veel te doen om Magister natuurlijk en dat ouders alles kunnen inzien. Ik vind het wat dubbel. Ikzelf kijk ook naar de cijfers van mijn kind. Ik werk zelf op haar school dus voor mij is het ook nog net ietsje makkelijker om even te kijken welke toetsen er voor haar gepland staan etc (ik werk met SOMtoday). Moet zeggen dat ik ook wel een dochter heb die elk cijfer vertelt/naar me appt. Ook als het een slecht cijfer is. Man kijkt nooit in SOMtoday maar weet de cijfers van onze dochter dus ook. En sowieso weten we wanneer ze toetsen heeft, daar is ze heel open over en ze geeft ook regelmatig aan: heb het druk want moet voor 3 toetsen leren. Dus ook al kan je dan niet in SOMtoday kijken, dan zou je alsnog gewoon kunnen vragen hoe de toetsen gingen/resultaten waren.

Maar ik kan van mezelf, en mijn man, wel zeggen dat we heel relaxt met haar cijfers omgaan. Ze (geen brugklas meer) haalt echt niet enkel mooie cijfers, maar we zijn nooit boos. Zeggen enkel: je hebt je best gedaan (want dat heeft ze), volgende keer beter. Dus ook al kan je als ouders alles zien, het is maar hoe je ermee omgaat. Dochter vertelt wel dat er ouders van vriendinnen zijn die echt boos zijn als kind met een onvoldoende of 6je thuiskomt. Daar snap ik dan niks van. Alsof je zelf als ouder altijd enkel mooie cijfers haalde. Vast niet. Of zo'n meisje dat vwo doet en met een onvoldoende of 6je thuiskomt en dan boze ouders, terwijl die ouders zelf beiden mavo gedaan hebben. Lekker makkelijk om dan boos te zijn op je kind omdat het beter moet. Kijk, als je ziet dat je kind er met de pet naar gooit, dan is het misschien iets anders, maar zo lang ze hun best doen?
Starfishy schreef:
16-09-2025 13:03
Nu aan het begin van de derde schoolweek kan ik wel zeggen dat de overgang naar het voortgezet onderwijs haar goed heeft gedaan. Ze voelt zich gezien door onderandere tweede/derdejaars die haar complimenten geven over bijvoorbeeld de buttons op haar tas. Al een echte vriendin gemaakt, en hoe ze thuis komt uit school is onherkenbaar vergeleken met de afgelopen paar jaar.

School is bezig met helemaal van magister afstappen behalve voor het rooster. Huiswerk wordt hier dus in de agenda genoteerd. Verkeerd of niet opgeschreven=pech. Gewoon zoals het vroeger was toen ik zelf op school zat.

Tijdens de ouderavond met de klas was dat voor sommige ouders nog wel een dingetje, maar in onze ogen leren ze het vanzelf.
Natuurlijk leren ze het wel, wij hebben het ook ooit geleerd. Maar ergens denk ik ook dat de tool niet uitmaakt. Je kan ook prima leren plannen in een digitale agenda of leren verantwoordelijkheid nemen als je door ziek zijn wat gemist hebt. Het punt is vooral dat doordat ouders meekijken in Magister/Somtoday (werken ze hier mee) ze dit overnemen en gaan sturen of zelfs straffen. Lubach had er vorige week nog een leuk item over, terug te kijken op YouTube. Is dat wat de school er eigenlijk mee wil... ouders opvoeden? Want dan kunnen ze bepaalde functies ook gewoon uit zetten. Ik heb als ouder het huiswerk, het rooster en de cijfers niet nodig. De app is voor ouders alleen nodig voor mededelingen en ziek/afwezigheid meldingen. Ik hoef niet te weten dat ze een keer te laat is, ze een 2 voor Duits heeft of dat ze haar huiswerk niet af heeft als het incidenten zijn. Komt het te vaak voor, komt haar opleiding/overgang in gevaar, laat haar gedrag echt te wensen over etc; bel me even want dan is er meer aan de hand en wil ik graag een breder gesprek met de mentor voeren dan op basis van droge data in een app. En dan zou een van de hulplijnen kunnen zijn dat school het voor een individuele ouder wél zichtbaar gaat maken omdat het kind meer sturing en begeleiding nodig heeft. Dus meer het opvoeden van ouders zeg maar dat je je niet bemoeit tenzij school en ouders vinden dat het wel nodig is.
Toetsen (en de stof die ervoor geleerd moet worden) staan wel gewoon in magister. Die kun je dus niet missen als je ziek bent. Voor mededelingen gebruikt school de mail, als ouder heb je het eigenlijk alleen nodig voor ziekmeldingen op de dag zelf. Dingen als tandarts of ortho moet via de mail. Het is in sommige opzichten een wat ouderwetse school. Zo hebben ze ook nog altijd een eigen boekenfonds, dus als er iets mis is met een van je boeken loop je even naar de concierge en wordt het opgelost.

Cijfers kan ik wel inzien via magister, maar daar krijgen we geen melding van als ze erin gezet zijn. Leerlingen kunnen zelf wel pushmeldingen voor cijfers aanzetten als ze dat willen.

Wij zitten er hier thuis niet als een havik bovenop. We tonen wel belangstelling, vragen of er huiswerk is, hoe het was in de klas, of er nog iets grappigs gebeurt is. In de ochtend vraag ik of ze alles heeft, maar we controleren niet of daadwerkelijk alles ook in die tas zit. Als het gewoon goed gaat op school is er voor ons geen reden om er meer bovenop te zitten. Welk niveau ze ook gaat doen na dit jaar, voor ons is het belangrijkste dat ze op haar plek zit.
Je moet er als ouder gewoon op een gezonde manier mee omgaan. Zeker in klas 1 keek ik met dochter mee wanneer ze toetsen had. Gewoon om haar te helpen met plannen. Is voor een kind soms best lastig een goede planning te maken, zeker als er meerdere toetsen tegelijk geleerd moeten worden. Dus dan vind ik het als ouder best makkelijk dat je ook in kan zien wanneer er toetsen zijn. Maar goed, dat hoeft op zich niet in een ouder app, je kan ook naast je kind zitten en daar in zijn/haar account meekijken. Het rooster staat bij ons niet in SOMtoday maar is een aparte rooster-app voor, waar ouders ook in kunnen kijken. Is voor ouders best handig hoor om het rooster in te kunnen zien, handig voor het plannen van die afspraak bij de ortho, huisarts. Ik werk dus op een VO en heb het idee dat ouders vaak wel redelijk op de hoogte zijn wanneer hun kind klaar is met de lessen. Ziekmeldingen kan bij ons via de app van SOMtoday, maar de meeste ouders sturen gewoon een mail naar school.
Dat je kind 1x te laat komt hoef je als ouders niet te weten vind ik. Wel doen wij het op school zo dat wanneer een leerling 4x te laat komt, of spijbelt, er een bericht naar huis gaat. Je kan het als school eigenlijk nooit goed doen, want als je zo'n bericht stuurt zijn er ouders die dit niet willen weten, want verantwoordelijkheid van kind zelf, of ze gaan er tegenin: klopt niet. Maar als je niks laat weten heb je ouders aan de lijn die vragen: waarom weet ik dit niet? Dus wij berichten ouders wel vaak over dit soort dingen. Het zou ook raar zijn dat je kind gemeld wordt bij leerplicht vanwege 12x spijbelen/te laat komen, en je hebt als ouders hier nooit iets over meegekregen en hebt dus ook nooit met je kind hierover in gesprek kunnen gaan. Daarom zorgen wij dat ouders op de hoogte zijn over hoe het gaat. Je hebt de app dus als ouder eigenlijk niet zo nodig, want school houdt je op de hoogte wanneer dit nodig is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven