Brugklas 2025-2026
dinsdag 17 juni 2025 om 18:51
dinsdag 2 september 2025 om 18:04
@Starfishy:
Jazeker, mijn brugklasser begint zn draai te vinden, met vallen en opstaan...
Tas inpakken,spullen kwijtraken en toch weer vinden, vandaag een diagnostische toets rekenen waar hij niet heel blij van werd, maar verder goed in zn vel met vriendjes - vandaag zelfs nog gezwommen hier om de hoek.
En ik? Waar ik bij mn oudste haar wel meteen kon loslaten, merk ik dat ik het bij mn jongste wel wat lastiger vind...maar komt vast goed!
Jazeker, mijn brugklasser begint zn draai te vinden, met vallen en opstaan...
Tas inpakken,spullen kwijtraken en toch weer vinden, vandaag een diagnostische toets rekenen waar hij niet heel blij van werd, maar verder goed in zn vel met vriendjes - vandaag zelfs nog gezwommen hier om de hoek.
En ik? Waar ik bij mn oudste haar wel meteen kon loslaten, merk ik dat ik het bij mn jongste wel wat lastiger vind...maar komt vast goed!
woensdag 3 september 2025 om 13:39
woensdag 3 september 2025 om 13:59
woensdag 3 september 2025 om 14:16
Hij begint inderdaad wel vaak het tweede uur zie ik nu. Maarja,ik zie hem eerlijk gezegd niet 's morgens huiswerk maken, ik denk dat hij dat toch 's middags moet gaan doen.... Dus ik had liever van het eerste tot het 7e gehad voor hem
maargoed, daar heb je niks in te zeggen en het zal allemaal wel wennen....
Vrijdagmiddag is hij wel vroeg uit

Vrijdagmiddag is hij wel vroeg uit
woensdag 3 september 2025 om 18:50
zoon is vorige week gestart, afgelopen dagen op kamp geweest. Ontzettend spannend geweest. Ik snap de beweegreden om zo vroeg in het jaar op kamp te gaan, maar intens is het ook voor ze. Bij het weggaan veel gespannen koppies. Maar hij heeft het oke gehad.
Hier hebben ze ook voor de gehele school dezelfde starttijden, met voorafgaand mogelijkheid tot huiswerk maken en vragen te stellen. Ook hebben de lagere klassen nooit langer dan tot 15.15 les, reden daarvoor is dat ze niet willen dat de leerlingen in het donker moeten fietsen. ( veel leerlingen komen van ver en zijn aangewezen op de fiets in deze omgeving).
Voor ons was met name de dagelijkse momenten van vragen stellen/ inloop echt een van de redenen om te kiezen voor deze school.
Hier hebben ze ook voor de gehele school dezelfde starttijden, met voorafgaand mogelijkheid tot huiswerk maken en vragen te stellen. Ook hebben de lagere klassen nooit langer dan tot 15.15 les, reden daarvoor is dat ze niet willen dat de leerlingen in het donker moeten fietsen. ( veel leerlingen komen van ver en zijn aangewezen op de fiets in deze omgeving).
Voor ons was met name de dagelijkse momenten van vragen stellen/ inloop echt een van de redenen om te kiezen voor deze school.
donderdag 4 september 2025 om 08:53
Hier geen vaste schooltijden. De maandag is om rustig op te starten, 3 uur les met de eerste 2 uur vrij. Verder niet een heel opvallend rooster, 1x 'pas' om 15:10 uit. Rest van de dagen eerder.
Op deze school husselen ze bij de kunstvakken (muziek, handvaardigheid/tekenen, theater) alle niveau's door elkaar. Vanmiddag hebben ze daar de kick off van, benieuwd of ze in die klas wel al mensen kent.
Op deze school husselen ze bij de kunstvakken (muziek, handvaardigheid/tekenen, theater) alle niveau's door elkaar. Vanmiddag hebben ze daar de kick off van, benieuwd of ze in die klas wel al mensen kent.
donderdag 4 september 2025 om 15:49
Hier heeft de brugklasser een toprooster. Elke dag om half 9 beginnen (hij is altijd om half 7 wakker, dus vindt ie prettig), en dan 2x tot half 3, 2 x tot 10 voor 2 en 1x tot half 1 les. Hij gaat zich nu wel inschrijven voor een extra module (first lego league, dus meer hobby dan school), waarvoor hij dan twee keer tot half 4 op school zou blijven. Maar, zoals zoon zelf al zei: dat is niet erg, ik wil zelfs wel tot half 5 blijven als we dan de beste lego robot van Nederland kunnen bouwen.
Hij had vandaag ook z'n allereerste toets, een s.o. Frans. Docent had t binnen een uur beoordeeld en de cijfers in magister gezet, dus heb nu een blij kind thuis met een 7.5 voor 'het stomste vak van allemaal' waarvoor hij wel hard geleerd heeft de afgelopen dagen.
Hij had vandaag ook z'n allereerste toets, een s.o. Frans. Docent had t binnen een uur beoordeeld en de cijfers in magister gezet, dus heb nu een blij kind thuis met een 7.5 voor 'het stomste vak van allemaal' waarvoor hij wel hard geleerd heeft de afgelopen dagen.
donderdag 4 september 2025 om 17:31
Mijn jongste is ook gestart! Afgelopen dinsdag de eerste dag en tm morgen introductie. Ze vindt school niet zo leuk, dus ik hield mijn hart vast, maar ze is (voor haar doen) behoorlijk positief. Vandaag wel wat moe, maar dat snap ik ook. Morgen hoeft ze gelukkig pas in de middag op school te zijn. Ze vindt haar klas nu al leuker dan die van vorig jaar.
Het rooster is grotendeels van 8.30-15.15 en een dagje tot 14.15.
Het rooster is grotendeels van 8.30-15.15 en een dagje tot 14.15.
dinsdag 9 september 2025 om 16:03
Hier gaat het ook goed, vorige week introductie enzo, deze week echt begonnen met lessen.
Zwaarte van haar tas viel haar wel tegen, kwam gister huilend uit school: tas te zwaar, druk in de gangen op school, gelijk huiswerk..het was even te veel. Vandaag vrolijker uit school.
Het is nog wel zoeken allemaal voor haar (en ons) hoe alles werkt, zoals rooster/welke boeken mee/etc. maar dat komt vast vanzelf wel goed.
Zwaarte van haar tas viel haar wel tegen, kwam gister huilend uit school: tas te zwaar, druk in de gangen op school, gelijk huiswerk..het was even te veel. Vandaag vrolijker uit school.
Het is nog wel zoeken allemaal voor haar (en ons) hoe alles werkt, zoals rooster/welke boeken mee/etc. maar dat komt vast vanzelf wel goed.
maandag 15 september 2025 om 13:09
Leuk dit topic! Mijn oudste is ook gestart op het VO, en oh wat is/was het spannend
Het loslaten is echt begonnen. Hij is gestart op het Gymnasium en ikzelf kom van het VMBO (21 jaar geleden inmiddels
) dus qua huiswerk kan ik hem op veel vlakken niet echt helpen. Maar gelukkig krijgen ze erg veel steun en begeleiding op school, dus dat komt sowieso wel goed.
Ik vind het wel lastig om hem (zoals vandaag) te laten fietsen in de harde wind en regen, en ben ik snel geneigd te zeggen; joh, ik breng je wel even. Maar hij heeft er zelf niet om gevraagd, dus ik heb wijselijk mijn mond gehouden
Herkenbaar?

Ik vind het wel lastig om hem (zoals vandaag) te laten fietsen in de harde wind en regen, en ben ik snel geneigd te zeggen; joh, ik breng je wel even. Maar hij heeft er zelf niet om gevraagd, dus ik heb wijselijk mijn mond gehouden

Herkenbaar?
maandag 15 september 2025 om 16:54
Mijn kind vertrok vanochtend zonder jas (die ligt nog in kluisje op school). Nee, ze wilde geen andere jas. Gelukkig net voor de stortbui op het station. Eigenwijs.
Morgen op kamp, geen spanning daarvoor. Vooral leuk.
Ze heeft wel hulp nodig met plannen, maar huiswerk in schoolapp is voor haar heel fijn.
Morgen op kamp, geen spanning daarvoor. Vooral leuk.
Ze heeft wel hulp nodig met plannen, maar huiswerk in schoolapp is voor haar heel fijn.
dinsdag 16 september 2025 om 13:03
Nu aan het begin van de derde schoolweek kan ik wel zeggen dat de overgang naar het voortgezet onderwijs haar goed heeft gedaan. Ze voelt zich gezien door onderandere tweede/derdejaars die haar complimenten geven over bijvoorbeeld de buttons op haar tas. Al een echte vriendin gemaakt, en hoe ze thuis komt uit school is onherkenbaar vergeleken met de afgelopen paar jaar.
School is bezig met helemaal van magister afstappen behalve voor het rooster. Huiswerk wordt hier dus in de agenda genoteerd. Verkeerd of niet opgeschreven=pech. Gewoon zoals het vroeger was toen ik zelf op school zat.
Tijdens de ouderavond met de klas was dat voor sommige ouders nog wel een dingetje, maar in onze ogen leren ze het vanzelf.
School is bezig met helemaal van magister afstappen behalve voor het rooster. Huiswerk wordt hier dus in de agenda genoteerd. Verkeerd of niet opgeschreven=pech. Gewoon zoals het vroeger was toen ik zelf op school zat.
Tijdens de ouderavond met de klas was dat voor sommige ouders nog wel een dingetje, maar in onze ogen leren ze het vanzelf.
woensdag 17 september 2025 om 12:39
Brugklas kamp vandaag! Vrijdag komen ze weer terug.
Vorig jaar hadden we hem tijdens groep 8 kamp in de avond weer opgehaald, behoorlijk overstuur. Zijn klas was namelijk ook echt niet leuk en hij werd gepest. Desondanks vonden we het wel belangrijk dat hij mee ging op kamp en het probeerde. Maar het was echt niet leuk voor hem. Nu heeft hij er echt zin in, want zijn klas is zo veel leuker en beter
Ben benieuwd naar de verhalen straks.
Jullie kinderen binnenkort op kamp of al geweest?
Vorig jaar hadden we hem tijdens groep 8 kamp in de avond weer opgehaald, behoorlijk overstuur. Zijn klas was namelijk ook echt niet leuk en hij werd gepest. Desondanks vonden we het wel belangrijk dat hij mee ging op kamp en het probeerde. Maar het was echt niet leuk voor hem. Nu heeft hij er echt zin in, want zijn klas is zo veel leuker en beter

woensdag 17 september 2025 om 15:02
Voor de 'gewone' brugklassen geen kamp op onze school, alleen tweetalig gaat vlak voor de meivakantie 3 dagen op kamp. Tweede klas gaat in de eerste week al op kamp, behalve de tweetalig klassen die gaan later zo tegen de herfstvakantie.
Op de basisschool was ze de laatste 1,5 jaar een beetje afgehaakt van het groepsproces. Geen aansluiting, maar ook geen pestperikelen. Groep 8 kamp was wel gewoon leuk, maar pas in de laatste week van het schooljaar. Ze kijkt nu al uit naar kamp straks in april.
Op de basisschool was ze de laatste 1,5 jaar een beetje afgehaakt van het groepsproces. Geen aansluiting, maar ook geen pestperikelen. Groep 8 kamp was wel gewoon leuk, maar pas in de laatste week van het schooljaar. Ze kijkt nu al uit naar kamp straks in april.
donderdag 18 september 2025 om 13:58
Superherkenbaar! Mijn zoon had afgelopen dinsdag maar 1 uur school. Het regende en was vies weer, maar hij ging zelf op de fiets want een vriend kwam hem ophalen dus samenfietsen. Krijg ik even later een appje van een andere ouder: Onze zoon moet van ons gewoon naar school voor dat ene uur (of niet en dan zelf de verantwoordelijkheid nemen), hoe doen jullie dat?Shendari schreef: ↑15-09-2025 13:09Leuk dit topic! Mijn oudste is ook gestart op het VO, en oh wat is/was het spannendHet loslaten is echt begonnen. Hij is gestart op het Gymnasium en ikzelf kom van het VMBO (21 jaar geleden inmiddels
) dus qua huiswerk kan ik hem op veel vlakken niet echt helpen. Maar gelukkig krijgen ze erg veel steun en begeleiding op school, dus dat komt sowieso wel goed.
Ik vind het wel lastig om hem (zoals vandaag) te laten fietsen in de harde wind en regen, en ben ik snel geneigd te zeggen; joh, ik breng je wel even. Maar hij heeft er zelf niet om gevraagd, dus ik heb wijselijk mijn mond gehouden![]()
Herkenbaar?
Ik had er niet eens aan gedacht om zoon dat uur te laten skippen! Maar het even brengen en terug met ov is nog wel door mijn hoofd geschoten...
Inderdaad, niet zelf vragen en wijselijk je mond houden

donderdag 18 september 2025 om 14:32
Hier breekt mijn hart vanShendari schreef: ↑17-09-2025 12:39Brugklas kamp vandaag! Vrijdag komen ze weer terug.
Vorig jaar hadden we hem tijdens groep 8 kamp in de avond weer opgehaald, behoorlijk overstuur. Zijn klas was namelijk ook echt niet leuk en hij werd gepest. Desondanks vonden we het wel belangrijk dat hij mee ging op kamp en het probeerde. Maar het was echt niet leuk voor hem. Nu heeft hij er echt zin in, want zijn klas is zo veel leuker en beterBen benieuwd naar de verhalen straks.

Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 18 september 2025 om 16:13
donderdag 18 september 2025 om 16:57
Ja echt heel naar en vervelend! Gelukkig had hij wel zijn beste vriend in de klas, dus hij was niet helemaal 'alleen' zeg maar, ook al werden ze samen gepest. Het was echt afzien, dus ben héél erg blij dat dit hoofdstuk afgesloten is. Nu zit hij zelfs met zijn beste vriend in dezelfde brugklas, dus dat heeft ook bijgedragen aan een goede start

En ja, om er toch nog even wat over te zeggen: groep 8 kamp hebben we natuurlijk heel lang over na zitten denken; skippen of mee laten gaan?
We waren erg bang dat als we hem niet mee zouden laten gaan, dat dat voor nóg grotere problemen zou zorgen en dat hij er raar op aangekeken wordt. We kregen wel een belletje in de avond om hem op te halen (slapen lukte niet) en de dag erna heeft hij geskipt (met overleg van de directrice, omdat het ook een sportdag was wat hij dus háát) De dag erna hebben we hem weer teruggebracht en is met de groep weer terug gefietst naar school/huis. Het is echt heel moeilijk wat je dan in zo'n situatie moet doen en waar je goed aan doet

maandag 29 september 2025 om 10:25
Schooljaar is hier alweer zo'n beetje een maand onderweg. De eerste toetsen geleerd, gemaakt en de (goede) cijfers terug gekregen. School start langzaam met toetsen, zo heeft wiskunde bijvoorbeeld alleen dit hoofdstuk 2 so's in plaats van 1 repetitie. Ook kan er bij het eerste toetsmoment van elk vak niet lager dan een 4 gehaald worden. Al hoorde ik van dochter al dat er ook een aantal vakken met een practische opdracht waren waarbij de docent had gezegd niet lager dan een 5 te geven. Hebben ze bij jullie ook zulke startregelingen?
maandag 29 september 2025 om 18:50
Hier bij zoonlief werken ze de 1e 2 jaar niet met cijfers, maar met beoordelingen met Beginner, In ontwikkeling, Aangetoond en Talent.
Zoon ervaart nu al meer succes ervaringen dan op de basisschool, zn zelfvertrouwen groeit enorm! Daarbij is de groeispurt nu ook begonnen - dus groei in alle opzichten...
@Starfishy: hier niet zulke start regelingen...
Zoon ervaart nu al meer succes ervaringen dan op de basisschool, zn zelfvertrouwen groeit enorm! Daarbij is de groeispurt nu ook begonnen - dus groei in alle opzichten...
@Starfishy: hier niet zulke start regelingen...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in