Waarom word mijn lichaamshaar ineens langer?
maandag 29 september 2025 om 22:56
Ik ben 44 en vermoed redelijk perimenopauzaal. Echter nu heb ik weer iets nieuws dat ik me totaal niet kan plaatsen. Enkele weken geleden viel me op dat de donshaartjes op mijn bovenarmen ineens een stuk langer leken. Ok, verder niet veel aandacht aan geschonken. Gisteren onder de douche had ik ineens knopen en klitten in mijn schaamhaar, ook dit leek langer. Ik had trouwens ook een pluk uitgevallen schaamhaar aan mijn bovenbeen tijdens het douchen. Vanochtend zag ik dat ook het haar op mijn benen (ik kan vanwege medische aandoening niet scheren of anderszins ontharen) langer lijkt, het hing gewoon bijna.
Is dit normaal? Herkent iemand dit? Ik vind het namelijk erg vervelend om straks als een soort cousin It door het leven te moeten.
Is dit normaal? Herkent iemand dit? Ik vind het namelijk erg vervelend om straks als een soort cousin It door het leven te moeten.
dinsdag 30 september 2025 om 10:17
Of je reageert gewoon on topic ipv off topic.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
dinsdag 30 september 2025 om 10:56
dinsdag 30 september 2025 om 11:03
dinsdag 30 september 2025 om 16:30
volgens mij is dat de postmenopauze.
Menopauze
De menopauze is het moment waarop je allerlaatste menstruatie optreedt. Je weet pas dat je menopauze is geweest, wanneer je een jaar of langer niet ongesteld bent geweest.
Postmenopauze
Ben je een jaar lang niet ongesteld geworden? Dan zijn de eicellen op; komen er geen meer tot rijping en start de postmenopauze. Hoewel de menopauze dan al is geweest, is de overgang nog niet ten einde. Je lichaam zoekt nog steeds naar een nieuw evenwicht. In de postmenopauze heb je vaak ook nog last van typische overgangsverschijnselen zoals vaginale droogheid en verminderd libido. Gemiddeld duurt de postmenopauze zo'n 3 jaar.
dinsdag 30 september 2025 om 17:48
Nee, helaas krijg je (ik tenminste) door die stoppels juist sneller last van irritatie. Drukklasse 3 is echt heel strak. Een normale haar slaat plat maar kortere stoppels druk te als het ware terug de huid in.
dinsdag 30 september 2025 om 17:53
Op mijn benen zou dat het kunnen verklaren hoewel de dermatoloog tegen mij zei dat de haren juist eerder zouden gaan verdwijnen. Nu heb ik ook plekken op mijn benen die inderdaad inmiddels zo glad als een babykontje zijn maar ook plekken waar er gewoon nog haar zit. Ik zal het de volgende keer eens vragen of dit ermee te maken kan hebben. Hoewel het de langere donshaartjes op mijn bovenarmen dan weer niet verklaart, aangezien ik daar geen steunkousen draag. Wbt schaamhaar ook niet inderdaad.. Het enige dat ik me kan bedenken is iets hormonaals. Ik ben de eerste 20 jaar van mijn menstruatie heel onregelmatig geweest, echt maar 3 a 4 keer per jaar. Na mijn 37e werd dit steeds regelmatiger en nu word mijn cyclus steeds korter en momenteel ben ik het stipt om de 27/28 dagen. Dat is wel echt anders voor mij. Als ik kijk naar mijn emotionele gedrag dan moeten dat wel hormonen zijn.. Misschien toch maar eens mee naar de huisarts.Schildpadje schreef: ↑30-09-2025 06:44Kan het door de steunkousen komen?
Mijn vriend vertelde mij laatst een verhaal over zijn arm die hij vroeger in het gips heeft gehad en op die plek was zijn armhaar dikker en langer geworden en dat is altijd zo gebleven, ik weet niet precies wat de reden was. Misschien de juiste omstandigheden qua warmte en vocht voor die haren?
Zomaar een gok, maar zou niet verklaren wat er met je schaamhaar gebeurd.
Maar wellicht iets hormonaals? Sommige vrouwen krijgen ook wel eens wat extra haargroei in hun gezicht bijvoorbeeld rond de overgang.
dinsdag 30 september 2025 om 17:55
Normaalgesproken hou ik dat ook wel bij, alleen ben ik momenteel niet actief en heel erg druk en is het er letterlijk bij ingeschoten. Zodoende viel het mij ook op. Ik heb wel vaker "luie" periodes hoor, toen had ik het nooit. In combinatie met de andere zaken vond ik het heel typisch.Yildizlar2 schreef: ↑30-09-2025 08:53Als je niet kan/mag scheren kun je het schaamhaar toch wel kort houden met een tondeuse ? Dan gaat het niet ingroeien . Klitten en knopen lijkt me erg onprettig .
dinsdag 30 september 2025 om 18:05
Oh typisch, Wikipedia zegt dit:Pelle schreef: ↑30-09-2025 16:30volgens mij is dat de postmenopauze.
Menopauze
De menopauze is het moment waarop je allerlaatste menstruatie optreedt. Je weet pas dat je menopauze is geweest, wanneer je een jaar of langer niet ongesteld bent geweest.
Postmenopauze
Ben je een jaar lang niet ongesteld geworden? Dan zijn de eicellen op; komen er geen meer tot rijping en start de postmenopauze. Hoewel de menopauze dan al is geweest, is de overgang nog niet ten einde. Je lichaam zoekt nog steeds naar een nieuw evenwicht. In de postmenopauze heb je vaak ook nog last van typische overgangsverschijnselen zoals vaginale droogheid en verminderd libido. Gemiddeld duurt de postmenopauze zo'n 3 jaar.
De menopauze (Oudgrieks: μήν: maand, παῦσις: doen ophouden) is de levensfase waarin de menstruatiecyclus gestopt is. Het begin van de menopauze is gedefinieerd als het einde van het jaar waarin de vrouw niet meer gemenstrueerd heeft.[1][2] De periode rondom en met name vóór de menopauze heet de perimenopauze, de overgang of het climacterium.[1]
Wat jij zegt klinkt daar op zich wel logisch mee maar het staat net anders gedefinieerd.
dinsdag 30 september 2025 om 19:27
Dat is verwarrend. Ik hanteerde altijd de omschrijving zoals op Wikipedia, maar wat jij schrijft vind ik nu ook op een ‘echte’ medische site. Dan was die menopauze dus eind september vorig jaar. Ook suf, ben ik al een jaar postmenopauzaalPelle schreef: ↑30-09-2025 16:30volgens mij is dat de postmenopauze.
Menopauze
Postmenopauze

Die overgang is pas het afgelopen jaar in alle hevigheid begonnen, maar arm- en beenhaar heb ik dus amper nog.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in