Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 367 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Poespas schreef:
29-09-2025 10:31
Ik kwam deze pleit voor een rommelig leven toevallig tegen.

https://archive.is/2025.09.28-082441/ht ... ~b07980c6/
Leuke column. Ik herken het 'normaal willen meedraaien in de maatschappij en daarom alles netjes willen hebben' heel erg. Alsof je ok bent als je huis netjes is.
framboise-t schreef:
01-10-2025 23:52
Leuke column. Ik herken het 'normaal willen meedraaien in de maatschappij en daarom alles netjes willen hebben' heel erg. Alsof je ok bent als je huis netjes is.
In mijn familie maken ze daar een sport van. En kijken ze op je neer als het rommelig is.
xiongmao schreef:
29-09-2025 21:03
Ik heb nooit schoonmaakstress, zonde van je tijd.

Ik ging een keer een weekendje weg met een vriendin en toen wilde zo op zondag opeens op tijd thuis zijn want het huishouden. Ik dacht even dat ik gek werd. Waar maak je je druk om?!

En ze had niet eens kinderen.
haha mijn moeder is ook zo. Ga je gezellig ergens koffie drinken begint ze opeens te wiebelen op haar stoel want tja 'druk druk' met het huishouden. Ze woont alleen, heeft geen huisdieren en het is er altijd om door een ringetje te halen haha. Geen idee waar die zelfopgelegde druk vandaan komt, ik heb daar geen last van.
Ik ken iemand die een vaste dag in de week heeft waarop ze drie uur lang het huis van onder tot boven poetst. Geen kinderen, geen dieren, zelden bezoek, altijd schoenen uit bij de deur. Dat moet toch wel dwang/ smetvrees zijn denk ik weleens.
huismuis
Poespas schreef:
02-10-2025 13:37
In mijn familie maken ze daar een sport van. En kijken ze op je neer als het rommelig is.
Ja dat herken ik wel maar dan onder het mom van of je niet slecht in je vel zit. Alsof je humeur meetbaar is in rondslingerende paperassen.
Milestone schreef:
02-10-2025 20:04
Ik ken iemand die een vaste dag in de week heeft waarop ze drie uur lang het huis van onder tot boven poetst. Geen kinderen, geen dieren, zelden bezoek, altijd schoenen uit bij de deur. Dat moet toch wel dwang/ smetvrees zijn denk ik weleens.
Bwah, ik heb hordes mensen in mijn omgeving waarmee je bijvoorbeeld niets gepland krijgt op zaterdagmiddag "want ze moeten poetsen".
En jep, de hele dag of de hele middag afhankelijk van de grootte van het huis.
Of die 4/5de werken "omdat het huishouden en het poetswerk wel moet gebeuren".

3 uur voor een appartement bij iemand die graag een beetje grondig poetst vind ik dus niet heel gek.

Eén van de straffere is mijn schoonzus.
Met Kerst komt die niet naar een familiefeest "want nu heb ik eens eindelijk vrij om mijn huis te poetsen".
En wel vaker krijg je dat te horen als je haar uitnodigt op bijvoorbeeld zondag.

Ik poets dus niet graag en niet veel, maar als ik begin ben ik alleen al aan mijn living minstens 2u bezig.
Opruimen, eventueel afstoffen, alle meubels - op de zware hoekbank na - buitenslepen, stofzuigen, dweilen, drogen, alle meubels terug naar binnen, ...
Dan heb ik dus exact een halve verdieping gedaan van een huis met 3 verdiepingen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
02-10-2025 21:27
Bwah, ik heb hordes mensen in mijn omgeving waarmee je bijvoorbeeld niets gepland krijgt op zaterdagmiddag "want ze moeten poetsen".
En jep, de hele dag of de hele middag afhankelijk van de grootte van het huis.
Of die 4/5de werken "omdat het huishouden en het poetswerk wel moet gebeuren".

3 uur voor een appartement bij iemand die graag een beetje grondig poetst vind ik dus niet heel gek.

Met Kerst komt die niet naar een familiefeest "want nu heb ik eens eindelijk vrij om mijn huis te poetsen".
En wel vaker krijg je dat te horen als je haar uitnodigt op bijvoorbeeld zondag.

Ik poets dus niet graag en niet veel, maar als ik begin ben ik alleen al aan mijn living minstens 2u bezig.
Opruimen, eventueel afstoffen, alle meubels - op de zware hoekbank na - buitenslepen, stofzuigen, dweilen, drogen, alle meubels terug naar binnen, ...
Dan heb ik dus exact een halve verdieping gedaan van een huis met 3 verdiepingen.
En dit komt dus omdat je niet veel poetst!
Als je het gewoon bijhoudt, ben je veel minder tijd kwijt.
Mijn werkster doet in vier uur tijd een huis met zes slaapkamers en twee badkamers.
Dat kan omdat ze dat elke week doet. En omdat ik tussendoor gewoon het huis opgeruimd hou.
smorre schreef:
02-10-2025 21:36
En dit komt dus omdat je niet veel poetst!
Als je het gewoon bijhoudt, ben je veel minder tijd kwijt.
Mijn werkster doet in vier uur tijd een huis met zes slaapkamers en twee badkamers.
Dat kan omdat ze dat elke week doet. En omdat ik tussendoor gewoon het huis opgeruimd hou.
Ik krijg mijn spullen toch écht niet sneller buitengezet én stofzuigen en dweilen vraagt toch echt elke keer evenveel tijd.
Het is niet dat de oppervlakte of de hoeveelheid spullen ineens vermindert.
En ik moet toch écht elke keer de hele vloer doen. Waarbij ik meestal ook centimeter per centimeter met mijn knieën op de vloer zit met die stofzuiger om het fatsoenlijk gedaan te krijgen, fatsoenlijk onder en achter grote kasten te raken, ... "Even gauw er grof door gaan" werkt niet voor mij. Dan blijf ik stof zien. Of ik dat nu elke week of elke 2 maanden doe.

Hell no dus dat ik daar elke week aan begin.
Maar feel free om later op je sterfbed te zeggen dat je zo gelukkig was met die wekelijkse poetsbeurt :-).
Is dit nu later?
Ik kan gewoon prima onder mijn meubels stofzuigen en dweilen. Best handig om niet steeds de hele boedel op straat te hoeven zetten. Of zoals bij Joe ale mensen wat aan de kant schuiven.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik ben morsig. Ik wou dat ik kon decilotteren.
pink-freud wijzigde dit bericht op 02-10-2025 23:49
Reden: Wauw!
1.08% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
.
Vanity of vanities; all is vanity
Wissewis schreef:
02-10-2025 21:27
:rofl:
Wat een slecht excuus om je aan kerst te onttrekken.
framboise-t schreef:
02-10-2025 22:30
:rofl:
Wat een slecht excuus om je aan kerst te onttrekken.
Ik heb al 5 keer zin gehad om op 2de Kerst haar uber-clean huis te gaan bezichtigen :-D.
Is dit nu later?
trachemys schreef:
28-09-2025 16:23
Nee, niet met een emmertje en sop, maar met een doekje en allesreinigerspray. En dan in de volgorde spoelknop, bril, pot en vloertje (wc is klein), kost me een minuutje of wat. Een keer in de twee weken worden ook de accessoires en de tegels ook helemaal meegenomen.
En het kraantje dan, en dan alles met 1 doekje? Dat vind ik gevoelsmatig weer niet fris.

Dit bedoel ik als vraag voor m'n eigen planning trouwens, niet als kritiek.
poohtjesschrijft schreef:
02-10-2025 13:42
haha mijn moeder is ook zo. Ga je gezellig ergens koffie drinken begint ze opeens te wiebelen op haar stoel want tja 'druk druk' met het huishouden. Ze woont alleen, heeft geen huisdieren en het is er altijd om door een ringetje te halen haha. Geen idee waar die zelfopgelegde druk vandaan komt, ik heb daar geen last van.

Ik kan juist wel eens jaloers zijn op dat gestructureerde. Ik ga meestal van de hak op de tak. Mijn huis is redelijk schoon en aan kant. Maar er zit geen systeem in.
Milestone schreef:
02-10-2025 20:04
Tja, of gewoon haar routine en hechten aan een strakke leefomgeving en de rest vd week lekker vrij.

Schoenen uit hoeft hier niet maar wel in de badkamer ( na badkamerverbouwing verzocht ik dat ook aan enthousiast bezoek die wilde kijken hoe t geworden was)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
03-10-2025 13:52
Tja, of gewoon haar routine en hechten aan een strakke leefomgeving en de rest vd week lekker vrij.

Schoenen uit hoeft hier niet maar wel in de badkamer ( na badkamerverbouwing verzocht ik dat ook aan enthousiast bezoek die wilde kijken hoe t geworden was)
Dit. Vrijdag is mijn vrije dag en dan doe ik eigenlijk meteen in de ochtend alles. Bed verschonen, was, alles weer even rechttrekken (ben een rommelkont) badkamer en wc goed doen, stofzuigen en dweilen (soms want vind ik stom), vuilnis en karton/flessen weg. Ben ik met mn niet grote huis toch ook wel 2,5 uur mee bezig. Maar als ik wat leukers te doen heb of t komt niet uit dan sla ik ook wel eens over en doe ik het later.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven