Nieuwe gewoonten aanleren

03-10-2025 08:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een nieuwe gewoonte aanleren: het duurt schijnbaar gemiddeld 66 dagen volgens AI.
Ik denk dat als je al wat ouder bent het nog wel eens langer zou kunnen duren afhankelijk van de verandering.

Ik wil graag wat nieuwe gewoonten aanleren en ik denk dat met wat maatjes dit beter gaat dan alleen!

Heb je ook iets waarvan je denkt ik wil dit anders, maar lukt het maar niet om het jezelf aan te wennen? Dit kan werkelijk van alles zijn!

Schrijf mee en hopelijk kunnen we elkaar een beetje bij de les houden :)
Hier kom ik nog op terug
TO trapt af:

Sinds we moeten thuiswerken rol ik op mijn inmiddels vaste thuiswerkdagen ‘s ochtends uit bed, stommel naar beneden en ga op de bank zitten met een kop koffie en zit op mijn telefoon totdat ik mezelf naar boven sleep om te gaan werken.
In het weekend doe ik er ook lang over om op gang te komen.

Nieuwe gewoonte: direct vanuit bed douchen en aankleden en de avond ervoor al kleding klaar leggen.

Heel suf misschien, maar het kost me veel moeite om dit aan te leren
Hier kom ik nog op terug
Oh nee, ik dacht 30x de nieuwe gewoonte uitvoeren. Nu heb ik helemaal geen hoop meer.

Ik heb er heel veel. Ik zou wel een schema voor gerechten/boodschappen willen hebben en minstens 6 dagen per week vers en gezond koken. In de praktijk mislukt dat te vaak en haal ik te vaak vlak voor etenstijd iets wat snel klaar is omdat vanwege niet goed plannen er geen fatsoenlijke maaltijd te maken valt van wat er nog in huis is.
Leuk topic. In jouw geval is de verandering best groot. Mij helpt het om iets kleiner te beginnen, bijvoorbeeld eerst jezelf aanwennen om je kleding klaar te leggen.

Overigens kan ik me ook alleen motiveren als ik het echt graag wil of de voordelen overduidelijk zijn. Zo smeren wij sinds kort op zondagavond de boterhammen voor ontbijt en lunch op maandag. Op maandagochtend komt iedereen wat langzamer op gang namelijk. Als we het niet doen, voelt de maandagochtend heel gehaast. Op de andere avonden kost het meer moeite dan het (voor ons) oplevert en doen we het dus niet.
ik ben toevallig gisteren met een GLI traject begonnen (wat volledig over gedrags/leefstijlverandering gaat) en daar werd gesproken over het risico van te grote stappen voor een te lange periode.

ons huiswerk nu is een behapbare, concrete, 30 dagen challenge. na die 30 dagen zie je wel weer verder. (gedragsverandering duurt tussen de 21 en 200 dagen om in te slijten)
in geval van TO lijkt het mij concreet. bij de gezonde maaltijden hoor ik mijn "juf" nu al zeggen: wanneer ga je dat lijstje dan maken? en wanneer ga je die boodschappen doen? en waarom meteen 6 dagen? waarom jezelf niet 30 dagen vastleggen op de maandag, woensdag en vrijdag bijvoorbeeld?

tot zover mijn nog geen 24 uur geleden vergaarde kennis :-)
En doooooor!
Dat is lastig. Ik heb mezelf aangeleerd om 's avonds havermout te maken voor ontbijt. Ik ben het gisteren vergeten, dus dat zegt genoeg.

Ook ga ik sinds kort via een andere route naar mijn werk en dat voelt ook heel gek. Ik wil nu alweer terug naar hoe het was.

En ik probeer direct te gaan douchen en dan pas te gaan ontbijten, want dat levert tijdswinst op. Is ook weer mislukt.

Ik ga niet te streng zijn voor mezelf, maar trots op wat wel lukt. Het leven moet leuk blijven vind ik.
Oef, wat een straf s ochtends meteen al moeten douchen....en dat net nu het donkerder en kouder wordt. Kun je niet gewoon om de dag met een washandje in de weer? Is ook nog goed voor het milieu....
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
03-10-2025 08:41
Oef, wat een straf s ochtends meteen al moeten douchen....en dat net nu het donkerder en kouder wordt. Kun je niet gewoon om de dag met een washandje in de weer? Is ook nog goed voor het milieu....
Of in de ochtend washandje en dan in de avond een douche nemen? Zo doe ik het :)
Voor iedereen een groene tuin
Wat een leuk topic. Ik zou heel graag boodschappen willen doen voor minstens 4 dagen ipv na het werk nog naar de supermarkt sjeezen. Maar dan moet ik dus wel al een overzicht hebben van wat we gaan eten de komende 4 dagen en dat lukt mij maar niet. Gekmakend. Ik moet er gewoon echt voor gaan zitten. Ik wil dit nu elke zondag gaan doen. Het zou zo veel rust geven. Net als maaltijden preppen. Lijkt me zo lekker dat je uit je werk alleen nog wat moet opwarmen of wat rijst/pasta etc moet koken en dan klaar.
wolkie schreef:
03-10-2025 09:02
Wat een leuk topic. Ik zou heel graag boodschappen willen doen voor minstens 4 dagen ipv na het werk nog naar de supermarkt sjeezen. Maar dan moet ik dus wel al een overzicht hebben van wat we gaan eten de komende 4 dagen en dat lukt mij maar niet. Gekmakend. Ik moet er gewoon echt voor gaan zitten. Ik wil dit nu elke zondag gaan doen. Het zou zo veel rust geven. Net als maaltijden preppen. Lijkt me zo lekker dat je uit je werk alleen nog wat moet opwarmen of wat rijst/pasta etc moet koken en dan klaar.
Helpt het als je de boodschappen laat bezorgen? Als je een vast tijdslot hebt, dan heb je ook een deadline om het te doen. Dat werkt voor mij beter dan op zaterdag voor de hele week inkopen doen.
Amaryllis schreef:
03-10-2025 09:11
Helpt het als je de boodschappen laat bezorgen? Als je een vast tijdslot hebt, dan heb je ook een deadline om het te doen. Dat werkt voor mij beter dan op zaterdag voor de hele week inkopen doen.
Is misschien wel een goede tip! Ik laat eigenlijk nooit bezorgen maar ik ga er eens naar kijken.
GroenTuintje schreef:
03-10-2025 08:47
Of in de ochtend washandje en dan in de avond een douche nemen? Zo doe ik het :)
Ja inderdaad! (Alleen niet met nat haar op je kussen eindigen dan)
Lorem Ipsum
Ik kan het boek van Atomic Habits wel aanraden, dat gaat helemaal over hoe je gewoontes kan aanleren.
De strekking is inderdaad begin klein, dus bijv leg eerst alleen je kleren klaar.
Koppel het aan een bestaande gewoonte, bijv. je legt vanaf nu je kleren klaar na het tanden poetsen.
Maak het zichtbaar, dus hang ergens een post it op of iets anders visueel dat je herinnert aan dat je dit wilt. Als je de 'waarom' zichtbaar kan maken nog beter!
En volgens mij ook maak het leuk, dus bijv. ga douchen met een muziekje of een podcast, of koop een hele lekkere douchegel, of iets wat voor jou werkt.
Hartstikke leuk!
Ik heb zelf ook het meeste succes met het koppelen aan bestaande gewoontes. Meteen met mezelf afspreken wanneer ik iets ga doen en daar echt een logisch moment van maken.
Bijvoorbeeld een gedwongen gewoonte: ik moest echt dagelijks gaan tandenstokeren. Ik heb dat gekoppeld aan het in bad stoppen van de kinderen, want ze zijn oud genoeg dat je er niet naast hoeft te blijven zitten, maar je moet er wel bij in de buurt blijven om te voorkomen dat het een waterballet wordt.
Dus dat was toch een "loos moment". Perfect geschikt, want toch al in de badkamer aanwezig. Plus, bijkomende voordelen: goed voorbeeld voor de kinderen en doordat ik nu rond 19:30 frisse tanden heb, ben ik ook minder geneigd 's avonds nog te snoepen.

30 dagen een reminder in mn telefoon gezet en inmiddels merk ik dat ik er zo aan gewend ben dat mn tanden vies voelen als ik het niet doe.

Nu de volgende gewoonte: meer water drinken. Ik heb mezelf al zo'n mooie fles gekocht waar de totale liter wordt opgedeeld in de uren over de ochtend (en nog een keer voor de middag, maar ik merk nog vaak dat de fles staat waar ik niet ben. Zeker op dagen waar ik veel beweeg van werkplek, dan even boodschappen doen, even een was wisselen, nog even wat mails doen en daarna even in de tuin (en dan staat mn fles nog op zolder op mn bureau)

Iemand goeie ideeen? Tips?
Leuk topic, ik doe graag mee. ik wil graag het huishouden met Flylady gaan aanpakken. En elke dag mediteren.
wolkie schreef:
Chatgpt!
Vraag om gerechten op jouw voorwaarden. Bijv: 5x diner, max 30 minuten bereiding, zonder vlees, zonder champignons, 2x pasta, 1x rijst 2x aardappelen. En dan vragen incl recepten en boodschappen lijstje georganiseerd op winkelinrichting.

Echt een feest dit!

Dankzij chatgpt lunch ik tegenwoordig rete-gezond en lekkerder dan ooit. Ik geef dan aan wat ik in huis heb en vraag om iets eiwitrijks en simpels.
gonniegijsje wijzigde dit bericht op 03-10-2025 10:11
9.00% gewijzigd
turquasi schreef:
03-10-2025 08:41
Grappig, voor mij is het dus echt gewoonte om meteen uit bed de douche in te stappen, mijn hele leven al. Zonder douche kan ik niet wakker worden. Denk ik dan.

Ik vind dit wel een interessant topic. Ik ga even nadenken wat ik als nieuwe gewoonte wil beginnen. Ik lees even mee ter inspiratie.
Ik wil eerder naar bed waardoor ik er ook makkelijker op tijd uit kom in de ochtend maar het zit er zo ingesleten.
Als straks de klok terug is gaat het een stuk beter. Ik denk dat ik het voor nu iedere 3 dagen een kwartier ja opschuiven.
Terug van weggeweest
wolkie schreef:
Ik denk anders: niet in maaltjjden maar in ingrediënten.

Concreet betekent dat ik als ik boodschappen doe, gewoon een aantal groentes koop dat ik graag eet, vlees, vis... Ik ga niet lopen plannen 'wat eten we wanneer in welke combinatie'

Op die manier heb ik mijn basis ingrediënten in huis en dan bekijk ik later wel hoe ik ze combineer. Ik ben daarin flexibel, ik eet bvb regelmatig rijst bij een gerecht waar anderen van zouden zeggen 'maar dat hoort toch met aardappelen!'

Mealpreppen doe ik ook niet, maar wel ingrediënten preppen: ik kook rijst of granen in bulk en vries dat in in porties.
Ik bak twee pannen kippendijfilet en vries dat ook weer in in porties.
Mij lukt het ook niet echt... Zo probeer ik meer te sporten en doe soms een challenge van 30 dagen die dan prima lukt maar dan komt de klad erin of er gebeurd halverwege iets waardoor ik een pauze in moet lassen en dan is het lastig om weer op te pakken. Ben nu al weken bezig met een 14 dagen challenge van growingannanas op Youtube en de 30 dagen ochtend challenge van Yoga with Kassandra lukt me ook nog niet structureel.

Zo ook met vroeger naar bed gaan, dan is er toch weer een moment dat ik een aflevering van een serie af wil kijken of dat die zo spannend eindigt dat ik de volgende aflevering ook wil zien.
Laylamum schreef:
03-10-2025 09:46
Hartstikke leuk!
Ik heb zelf ook het meeste succes met het koppelen aan bestaande gewoontes. Meteen met mezelf afspreken wanneer ik iets ga doen en daar echt een logisch moment van maken.
Bijvoorbeeld een gedwongen gewoonte: ik moest echt dagelijks gaan tandenstokeren. Ik heb dat gekoppeld aan het in bad stoppen van de kinderen, want ze zijn oud genoeg dat je er niet naast hoeft te blijven zitten, maar je moet er wel bij in de buurt blijven om te voorkomen dat het een waterballet wordt.
Dus dat was toch een "loos moment". Perfect geschikt, want toch al in de badkamer aanwezig. Plus, bijkomende voordelen: goed voorbeeld voor de kinderen en doordat ik nu rond 19:30 frisse tanden heb, ben ik ook minder geneigd 's avonds nog te snoepen.

30 dagen een reminder in mn telefoon gezet en inmiddels merk ik dat ik er zo aan gewend ben dat mn tanden vies voelen als ik het niet doe.

Nu de volgende gewoonte: meer water drinken. Ik heb mezelf al zo'n mooie fles gekocht waar de totale liter wordt opgedeeld in de uren over de ochtend (en nog een keer voor de middag, maar ik merk nog vaak dat de fles staat waar ik niet ben. Zeker op dagen waar ik veel beweeg van werkplek, dan even boodschappen doen, even een was wisselen, nog even wat mails doen en daarna even in de tuin (en dan staat mn fles nog op zolder op mn bureau)

Iemand goeie ideeen? Tips?
'S ochtends glas of fles water op meerdere plaatsen neerzetten? Naast je bed, werkplek, badkamer. Hier staat eigenlijk overal water, staat het er een paar uur te lang dan kiep ik het in een plant. Zijn die ook meteen blij...
Lorem Ipsum
Ik zou eigenlijk wel wat vaker willen mediteren, maar ik weet nog niet helemaal hoe ik dat erin krijg.
Meteen 's ochtends is niet mijn moment ervoor. Als ik het te laat 's avonds doe, heb ik er ook geen puf meer voor. Zit nu maar te denken om het meteen uit mn werk te doen. Ik vind het prima om heel klein te beginnen, bij wijze van met 3 minuten, dus technisch gezien zou je denken: dat is niks, doe het gewoon. Maar toch lastig!
care_ schreef:
03-10-2025 11:11
Ik zou eigenlijk wel wat vaker willen mediteren, maar ik weet nog niet helemaal hoe ik dat erin krijg.
Meteen 's ochtends is niet mijn moment ervoor. Als ik het te laat 's avonds doe, heb ik er ook geen puf meer voor. Zit nu maar te denken om het meteen uit mn werk te doen. Ik vind het prima om heel klein te beginnen, bij wijze van met 3 minuten, dus technisch gezien zou je denken: dat is niks, doe het gewoon. Maar toch lastig!
helpt het wellicht, als je voor je naar je werk gaat, alles al klaar zet?
Matje?, dikke sokken? KUn je gewoon gaan zitten.
Ik laat AI me helpen met het maken van weekmenu's. Als je een betaald account hebt, dan onthoudt ie ook wat je niet lust etc.
gonniegijsje schreef:
03-10-2025 10:07
Chatgpt!
Vraag om gerechten op jouw voorwaarden. Bijv: 5x diner, max 30 minuten bereiding, zonder vlees, zonder champignons, 2x pasta, 1x rijst 2x aardappelen. En dan vragen incl recepten en boodschappen lijstje georganiseerd op winkelinrichting.

Echt een feest dit!

Dankzij chatgpt lunch ik tegenwoordig rete-gezond en lekkerder dan ooit. Ik geef dan aan wat ik in huis heb en vraag om iets eiwitrijks en simpels.
Oh dit ga ik een keer proberen! Klinkt heel makkelijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven