(Kleine) verbouwing - help mij deze door te komen!

vrijdag 3 oktober 2025 om 22:46

Wegens schade door lekkage moet er een andere vloer in mijn huis worden gelegd. En kijkend naar de toekomst ‘moet’ er daarom ook vloerverwarming worden aangelegd. 
Ik vind het een kleine ramp. Het begon er al mee dat het eerste bedrijf waar ik afspraken mee had failliet ging. Vervolgens een heleboel heen en weer gebeld om te zorgen dat de huidige twee bedrijven (de ene voor de vloerverwarming en de ander voor het leggen) hun planning op elkaar af stemden. Allerlei informatie die elkaar tegenspreekt.
Afijn, inmiddels staan de data vast. Het geheel gaat een week duren.
Mijn hele inboedel van beneden moet weg voor de werkzaamheden; een deel naar boven (waar alles al vol staat) en een deel de tuin in.
In de tuin maak ik een overkapping met zeil en wat er niet onder past krijgt een eigen zeiltje.
Van de beoogde helpers kan een deel al niet, en ik moet dus alles sjouwen en de huidige vloer eruit slopen.
Boven moet ik het leefbaar maken om een week te leven en te werken. Het is belangrijk dat zoon zich er senang gaat voelen want die is 24/7 thuis. Ook de katten moeten een (droog) plekje hebben deze dagen.
Ik heb er veel stress van, maar ik MOET gewoon door de zure appel heen bijten en er het beste van maken. Zoon en ik hebben beiden beperkte veerkracht.
Er zijn vast forummers die ooit in hetzelfde schuitje hebben gezeten. Ik zou heel graag profiteren van jullie ervaringen. Hebben jullie praktische tips? Adviezen om niet gek te worden in zo’n week?
Nog ff praktisch; de vloerverwarming wordt ingefreest, nog geen idee waar de pomp moet komen. Radiatoren worden verwijderd.
Dan droogtijd, een dag waarop wordt geëgaliseerde en een dag waarop wordt gelegd.
                    Ik vind het een kleine ramp. Het begon er al mee dat het eerste bedrijf waar ik afspraken mee had failliet ging. Vervolgens een heleboel heen en weer gebeld om te zorgen dat de huidige twee bedrijven (de ene voor de vloerverwarming en de ander voor het leggen) hun planning op elkaar af stemden. Allerlei informatie die elkaar tegenspreekt.
Afijn, inmiddels staan de data vast. Het geheel gaat een week duren.
Mijn hele inboedel van beneden moet weg voor de werkzaamheden; een deel naar boven (waar alles al vol staat) en een deel de tuin in.
In de tuin maak ik een overkapping met zeil en wat er niet onder past krijgt een eigen zeiltje.
Van de beoogde helpers kan een deel al niet, en ik moet dus alles sjouwen en de huidige vloer eruit slopen.
Boven moet ik het leefbaar maken om een week te leven en te werken. Het is belangrijk dat zoon zich er senang gaat voelen want die is 24/7 thuis. Ook de katten moeten een (droog) plekje hebben deze dagen.
Ik heb er veel stress van, maar ik MOET gewoon door de zure appel heen bijten en er het beste van maken. Zoon en ik hebben beiden beperkte veerkracht.
Er zijn vast forummers die ooit in hetzelfde schuitje hebben gezeten. Ik zou heel graag profiteren van jullie ervaringen. Hebben jullie praktische tips? Adviezen om niet gek te worden in zo’n week?
Nog ff praktisch; de vloerverwarming wordt ingefreest, nog geen idee waar de pomp moet komen. Radiatoren worden verwijderd.
Dan droogtijd, een dag waarop wordt geëgaliseerde en een dag waarop wordt gelegd.
                                    •

zaterdag 4 oktober 2025 om 16:21

De impact zit hem niet in wel of niet een praatje moeten maken.
De impact zit er in dat iemand, een man, in je huis is, je veilige plek. Dat voelt kwetsbaar en maakt dat ik bijvoorbeeld de hele dag hyper alert ben. Ik voel me onveilig op de enige plek waar ik me veilig voel. En dat doet dan ook weer wat met mijn energie etc.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zaterdag 4 oktober 2025 om 16:26

Zo moeilijk is het toch niet om je voor te stellen dat sommige mensen het moeilijk vinden om hun veilige haven overgenomen te laten worden door een groep wildvreemden?

zaterdag 4 oktober 2025 om 16:36

Je hebt inderdaad veel mazzel hiermee ! Zelf al meerdere keren klussers gehad, die minder betrouwbaar bleken dan verwacht. En ook een onveilig gevoel hierdoor.vivapimpelmees schreef: ↑04-10-2025 14:05Ik realiseer me opeens wat een mazzel ik heb dat mijn man voor zijn werk bij anderen dit soort klussen doet en dus ook thuis. En als er al eens iemand anders nodig is, is dat altijd een zzp-er uit zijn netwerk die ik dus ook ken.
Ook qua kwaliteit klus, soms is er helaas slecht werk geleverd ( ondanks goede reviews online..)
En het kwaliteit symbool op de site , waarvan ik dacht aangesloten te zijn blij de branche , bleek uiteindelijk niet voor de consument .
Ik vind het zelfs een nadeel van een eigen huis, gedoe met klussen.

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:26

Dat onderschat ik dus. Wij hebben dan echt geluk gehad. Onze aannemer hoorde bijna bij het interieur. Succes to. Hoop dat alles lukt.vivapimpelmees schreef: ↑04-10-2025 16:26Zo moeilijk is het toch niet om je voor te stellen dat sommige mensen het moeilijk vinden om hun veilige haven overgenomen te laten worden door een groep wildvreemden?

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:46

Xantileppe schreef: ↑04-10-2025 18:26Dat onderschat ik dus. Wij hebben dan echt geluk gehad. Onze aannemer hoorde bijna bij het interieur. Succes to. Hoop dat alles lukt.
Zo'n aannemer hadden wij ook bij flink wat klussen. Toen ik een ziek kind had, hield hij tijdens de lunch en oogje op de zieke zodat ik de andere twee even uit school kon halen. Hij nam de jongste even mee naar de groothandel in de:klussenbus'.
Maar de andere kant ken ik ook. Stucadoors die liepen te schelden met de meest grote krachttermen, ook tegen de kinderen. Toen het toilet beneden bezet was door de ene, ging de andere boven zitten kakken op de badkamer. Daar ook alles onder het stof.
Van de week twee dagen cv-installateurs over de vloer. Moesten door het hele huis zijn. Reuze aardige, beleefde jongens, maar zorgt wel voor volledig gebrek aan privacy. Net toen ik me wilde omkleden om dan maar te gaan sporten stonden ze weer aan de slaapkamerdeur te kloppen. Toen ik zat te werken moest de stroom er even af. Etc etc.
                                    Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan. 

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:47

Frizz, dat is afhankelijk van hoe dik de laag egaline is. Meestal kan je na 3-6 uur weer voorzichtig op de vloer lopen. Hier in de keuken duurde het langer want daar moest een dikke laag op. De totale droogtijd kan nog veel langer duren, maar vloer dus vrij snel weer beloopbaar.

Dierproeven. 
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:49

Het heeft niets te maken met aardig zijn en op kinderen passen. Het heeft te maken met dat het een vreemde man in mijn huis is.Xantileppe schreef: ↑04-10-2025 18:26Dat onderschat ik dus. Wij hebben dan echt geluk gehad. Onze aannemer hoorde bijna bij het interieur. Succes to. Hoop dat alles lukt.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

Weet je wel zeker dat je al dat gezeik nu allemaal al wilt? In de zomer bijvoorbeeld heb je bijvoorbeeld al geen verwarming nodig. En je hebt dan ook nog de tijd om in alle rust een oplossing te zoeken voor je katten, bijvoorbeeld uit logeren doen naar de persoon die voor ze zorgt als jullie op vakantie zijn, en dan eerst een paar keer oefenen. En dan vertrekken jullie zelf lekker naar Egypte.
                                    Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:50

Ja precies. Ik moet ook geen vreemde vent in mijn huis. En ik wil me daar ook helemaal niet voor open stellen, bah.
                                    Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:55

Dat is volgens internet maanden.
En alles is al ingepland op basis van de info van de ene.
Overigens kan ik niet wachten tot de zomer; de verzekering wil dan niet meer uitkeren.
Ik had dit eerder moeten regelen, maar durfde het niet aan. Nu moeten gewoon die kiezen op elkaar.
                                    •

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:56

Van wat de aannemers zeggen dusFrizz schreef: ↑04-10-2025 18:55Dat is volgens internet maanden.![]()
En alles is al ingepland op basis van de info van de ene.
Overigens kan ik niet wachten tot de zomer; de verzekering wil dan niet meer uitkeren.
Ik had dit eerder moeten regelen, maar durfde het niet aan. Nu moeten gewoon die kiezen op elkaar.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zaterdag 4 oktober 2025 om 18:57

Calamitycat schreef: ↑04-10-2025 18:47Frizz, dat is afhankelijk van hoe dik de laag egaline is. Meestal kan je na 3-6 uur weer voorzichtig op de vloer lopen. Hier in de keuken duurde het langer want daar moest een dikke laag op. De totale droogtijd kan nog veel langer duren, maar vloer dus vrij snel weer beloopbaar.
Ja de dikte wordt als het goed is 2-3 mm. Mits de man eerste klusjesman de mortel netjes afwerkt. Maar dan hebben verschillende soorten mortel verschillende droogtijden en in plaats van dat die mannen elkáár gewoon even appen of bellen zit ik daar tussen.
                                    •

zaterdag 4 oktober 2025 om 19:06

Lady*Voldemort schreef: ↑04-10-2025 18:50Ja precies. Ik moet ook geen vreemde vent in mijn huis. En ik wil me daar ook helemaal niet voor open stellen, bah.
Ik snap dat het soms moet, man of vrouw maakt voor mij dan eigenlijk geen verschil. Het blijft iemand die niet bij ons gezin hoort. Zelfs niet vergelijkbaar met een logé. Ik ga dan bijvoorbeeld naar de wc als ze even weg zijn om iets te halen. Of ik ga even voor een bakkie thee naar mijn ouders, zodat ik daar even kan gaan. Alles lijkt te blokkeren als er iemand in mijn gang aan het klussen is, voor de deur van de wc.
En dan heb ik bijvoorbeeld helemaal geen moeite met een campingtoilet. Gaat echt om het binnendringen van mijn teratorium.
                                    Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan. 

zaterdag 4 oktober 2025 om 19:49

Echt heel vervelend. Ik hoop toch dat je op een of andere manier daarover nog wat duidelijkheid kan krijgen.
                                    Dierproeven. 

zaterdag 4 oktober 2025 om 19:52

vrijdag 10 oktober 2025 om 08:27

De voorbereidingen zijn in een ver stadium en de spanning is wat gezakt. 
Er hoeft niets meer buiten te staan, dat is opgelost.
De vloerverwarmingsmannen hebben zelf contact met de pvc-man en afgestemd welke producten worden gebruikt. Daarmee zou alles op tijd droog moeten zijn.
Blijft alleen nog over dat we het gewoon moeten doén, leven op de bovenverdieping en verdragen dat er mannen in huis zijn.
                    Er hoeft niets meer buiten te staan, dat is opgelost.
De vloerverwarmingsmannen hebben zelf contact met de pvc-man en afgestemd welke producten worden gebruikt. Daarmee zou alles op tijd droog moeten zijn.
Blijft alleen nog over dat we het gewoon moeten doén, leven op de bovenverdieping en verdragen dat er mannen in huis zijn.
                                    •

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in