Financiën /contracten
zaterdag 4 oktober 2025 om 21:47
zaterdag 4 oktober 2025 om 21:50
Niet getrouwd, wel samenlevingscontract. Het enige belangrijke dat daarin staat is dat vriend zijn inbreng in het huis weer terugkrijgt als we uit elkaar gaan. Verder weet ik niet meer precies wat erin staat, het is alweer bijna 30 jaar geleden dat ik het voor het laatst heb gelezen. Verder financiën op één hoop, ook al bijna 30 jaar.
zaterdag 4 oktober 2025 om 22:14
Getrouwd, al bijna 20 jaar.
Gemeenschap van goederen. We hadden allebei bijna niets toen we trouwden. Verder allebei gewoon in loondienst, verschillen in salaris waren wisselend, in het begin van ons huwelijk verdiende mijn man meer, nu ik.
Zorg/werk/mental load zijn prima verdeeld, ik iets meer werk en mental load, mijn man meer huishouden en kindergedoe (tandarts/ortho/voetbal).
Werkt voor ons allebei prima zo.
Gemeenschap van goederen. We hadden allebei bijna niets toen we trouwden. Verder allebei gewoon in loondienst, verschillen in salaris waren wisselend, in het begin van ons huwelijk verdiende mijn man meer, nu ik.
Zorg/werk/mental load zijn prima verdeeld, ik iets meer werk en mental load, mijn man meer huishouden en kindergedoe (tandarts/ortho/voetbal).
Werkt voor ons allebei prima zo.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zaterdag 4 oktober 2025 om 22:58
Getrouwd in gemeenschap van goederen 14 jaar geleden. We hadden allebei weinig. Beide fulltime werken, tijden dat hij iets meer verdiende en nu ik iets meer.
Altijd 50-50 voor vaste lasten, boodschappen en andere gezamenlijke uitgaves op een gezamenlijke rekening, de rest houden we op eigen rekeningen. Prima tevreden mee.
Huishouden ik iets meer, daarentegen doet hij meer klussen in en om huis.
We hebben trouwens geen testament momenteel, aangezien we geen kinderen hebben interesseert het me ook niet. Wil nog een levenstestament opmaken.
Altijd 50-50 voor vaste lasten, boodschappen en andere gezamenlijke uitgaves op een gezamenlijke rekening, de rest houden we op eigen rekeningen. Prima tevreden mee.
Huishouden ik iets meer, daarentegen doet hij meer klussen in en om huis.
We hebben trouwens geen testament momenteel, aangezien we geen kinderen hebben interesseert het me ook niet. Wil nog een levenstestament opmaken.
zaterdag 4 oktober 2025 om 23:20
zondag 5 oktober 2025 om 05:31
Wij zijn getrouwd in beperkte gemeenschap van goederen, bij schenkingen en erfenissen is de partner uitgesloten. En de inbreng van voor het huwelijk is voor jezelf.
Werken beiden fulltime waarbij ik 55%-60% binnenbreng en qua zorg voor de kinderen/huishouden ook rond zo’n aandeel heb. Mental load doe ik voor 90%.
Tevreden nee, maar een scheiding is het niet waard .
Werken beiden fulltime waarbij ik 55%-60% binnenbreng en qua zorg voor de kinderen/huishouden ook rond zo’n aandeel heb. Mental load doe ik voor 90%.
Tevreden nee, maar een scheiding is het niet waard .
zondag 5 oktober 2025 om 06:56
Getrouwd al 35 jaar. Gemeenschap van goederen, alles op één hoop. (Wel op twee rekeningen maar alles is van beiden)
Werken beiden vier dagen. Inkomen man = 1,8 x inkomen van mezelf.
Huishouden en zorgtaken ongeveer gelijk verdeeld. Mental load ook. Waarbij man vooral de complexe dingen oppakt zoals bijvoorbeeld nu het regelen en plannen van de verbouwing van de badkamer komend voorjaar. Ik hoef alleen maar de esthetische dingen te kiezen. Techniek regelt hij.
Werken beiden vier dagen. Inkomen man = 1,8 x inkomen van mezelf.
Huishouden en zorgtaken ongeveer gelijk verdeeld. Mental load ook. Waarbij man vooral de complexe dingen oppakt zoals bijvoorbeeld nu het regelen en plannen van de verbouwing van de badkamer komend voorjaar. Ik hoef alleen maar de esthetische dingen te kiezen. Techniek regelt hij.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 5 oktober 2025 om 08:35
Getrouwd in gvg, allebei geen financiële bijzonderheden, maar ivm zwangerschap was dit de simpelste weg 25 jaar geleden.
We werken allebei 4 dagen per week en wat betreft de zorgtaken, die zijn er bijna niet meer. Verdeling huishouden 40/60 en de mental load door omstandigheden 90/10. Jammer maar door omstandigheden was en is het niet anders.
We werken allebei 4 dagen per week en wat betreft de zorgtaken, die zijn er bijna niet meer. Verdeling huishouden 40/60 en de mental load door omstandigheden 90/10. Jammer maar door omstandigheden was en is het niet anders.
zondag 5 oktober 2025 om 10:06
Past niet helemaal bij mij en het heeft echt heel erg veel geld gekost dat ik liever ergens anders aan uit had gegeven.jorchugh_jor schreef: ↑05-10-2025 09:39Waarom heb je spijt van dat grote bruiloftsfeest, debuurvrouw?
Hier niet getrouwd, wel samenlevingscontract en testament. Testament moet aangepast worden want in 25 is er best wat veranderd.
zondag 5 oktober 2025 om 10:49
zondag 5 oktober 2025 om 11:15
zondag 5 oktober 2025 om 11:27
15 jaar geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen. Alles op een hoop, met beiden een zakgeldrekening. Werk, zorg voor huishouden en de kinderen gemiddeld 50/50 verdeeld.
Ik vind het heerlijk. Overzichtelijk, robuust bij tegenslag en eerlijk voor beiden.
Nu heb ik ook wel makkelijk kletsen. Ik verdien iets meer, vanuit zijn familie kwam wat vermogen. Dus zelfs al hadden we alles uit gaan rekenen had dat weinig verschil gemaakt.
Ik vind het heerlijk. Overzichtelijk, robuust bij tegenslag en eerlijk voor beiden.
Nu heb ik ook wel makkelijk kletsen. Ik verdien iets meer, vanuit zijn familie kwam wat vermogen. Dus zelfs al hadden we alles uit gaan rekenen had dat weinig verschil gemaakt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 5 oktober 2025 om 11:32
Omdat mijn partner zogenaamd niet minder kon werken ineens nadat er samen voor kinderen gekozen werd heb ik gezegd dat ik gemeenschap in goederen wilde partneren. Ik heb niets met trouwen maar wilde wel dingen goed geregeld hebben. Ook voor de kinderen.
Zijn bij notaris geweest maar die gaf aan dat wat we wilden toen nog gewoon bij wet standaard was bij trouwen en partneren. Dus scheelde veel geld en zijn gepartnerd voor 150 euro.
Want ik gaf inkomen en pensioen en carrièrekansen op. Ik verdiende in 3 dagen zelfde dan hij in 5. Maar deed wel 85% van al het zorgen en huishouden en 100% van alle mentale zorg voor gezin en huis. Heel veel ruzie over gehad en nu is dat gelukkig wel anders.
Dus mochten we ooit (we zijn al 20 jaar samen) toch uit elkaar gaan, zal er ook een berekening zijn mbt partneralimentatie.
En dat is iets wat ik van veel stellen nu niet begrijp. Ergens is onze generatie vrouwen wijsgemaakt dat ze wel moeten gaan werken ( wat ik liever doe van het huishouden, ik haat het) maar ook ongeveer alles thuis daarnaast moeten doen. Mannen gaan gewoon 40 uur werken al hebben sommige wel een papadag en dat is het dan.
Maar naast kinderoppas spelen doen flink deel van de vaders die ene dag amper niets in huis of voor gezin. Maar partner alimentatie is iets slechts.... Bizar.
Nee, als je niet beiden wat minder gaat werken en thuis echt samen runt, is de partner die meest inlevert geen parasiet als ze partner alimentatie willen na een scheiding.
Zijn bij notaris geweest maar die gaf aan dat wat we wilden toen nog gewoon bij wet standaard was bij trouwen en partneren. Dus scheelde veel geld en zijn gepartnerd voor 150 euro.
Want ik gaf inkomen en pensioen en carrièrekansen op. Ik verdiende in 3 dagen zelfde dan hij in 5. Maar deed wel 85% van al het zorgen en huishouden en 100% van alle mentale zorg voor gezin en huis. Heel veel ruzie over gehad en nu is dat gelukkig wel anders.
Dus mochten we ooit (we zijn al 20 jaar samen) toch uit elkaar gaan, zal er ook een berekening zijn mbt partneralimentatie.
En dat is iets wat ik van veel stellen nu niet begrijp. Ergens is onze generatie vrouwen wijsgemaakt dat ze wel moeten gaan werken ( wat ik liever doe van het huishouden, ik haat het) maar ook ongeveer alles thuis daarnaast moeten doen. Mannen gaan gewoon 40 uur werken al hebben sommige wel een papadag en dat is het dan.
Maar naast kinderoppas spelen doen flink deel van de vaders die ene dag amper niets in huis of voor gezin. Maar partner alimentatie is iets slechts.... Bizar.
Nee, als je niet beiden wat minder gaat werken en thuis echt samen runt, is de partner die meest inlevert geen parasiet als ze partner alimentatie willen na een scheiding.
zondag 5 oktober 2025 om 12:07
Ik ben er nog niet uit wat wij tzt moeten doen. Het komt dichterbij dat we gaan samenwonen maar de hypotheekberekening viel toch een beetje tegen. Bij 57+ gaan ze uit van je pensioenbedrag en dat van mijn vriend gaat voor een deel naar de ex. Hoewel hij dus nu meer verdient, ben ik voor de bank de kostwinner. Mijn overwaarde wilde ik niet in de aankoop steken maar voor evt verbouwingen bewaren, maar ik weet niet of dat haalbaar blijkt.
Dan nog die testamenten. Zijn kinderen zitten er warmer bij dan de mijne, dus eigenlijk wil ik geen langstlevendentestament. Dat klinkt dan wel weer onaardig om dat te zeggen…
Dan nog die testamenten. Zijn kinderen zitten er warmer bij dan de mijne, dus eigenlijk wil ik geen langstlevendentestament. Dat klinkt dan wel weer onaardig om dat te zeggen…
zondag 5 oktober 2025 om 12:15
Daar zijn wel goede opties voor, als in tweetrapstestamenten bijvoorbeeld. Ga naar de notaris om te vragen wat er mogelijk is. Ik vind het overigens niet onaardig.
phlox24 wijzigde dit bericht op 05-10-2025 12:17
1.43% gewijzigd
zondag 5 oktober 2025 om 12:15
20 jaar getrouwd in gvg. Financieel alles op 1 hoop. Testament.
Qua inkomen heb ik jaren lang minder gewerkt en was dan ook meer met de kinderen bezig.
Inmiddels werken we weer allebei fulltime en verdien ik meer dan mijn man.
Qua taken in huis doe ik in de algemeenheid wel meer. Man doet de weekboodschappen, houdt de tuin bij. Ik do vrijwel de rest. Dat komt ook omdat mijn standaard anders is dan die van hem. Hij is sneller tevreden..
Qua inkomen heb ik jaren lang minder gewerkt en was dan ook meer met de kinderen bezig.
Inmiddels werken we weer allebei fulltime en verdien ik meer dan mijn man.
Qua taken in huis doe ik in de algemeenheid wel meer. Man doet de weekboodschappen, houdt de tuin bij. Ik do vrijwel de rest. Dat komt ook omdat mijn standaard anders is dan die van hem. Hij is sneller tevreden..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 5 oktober 2025 om 12:35
Getrouwd, gvg
Geld op 1 hoop. Inkomen bij start nagenoeg gelijk.
Sinds de kinderen werk ik minder dan hij. Momenteel werk ik 32 en hij 40.
Op zijn minst ik 3 dagen, hij 4 dagen. Nu dus 4 om 5.
Qua huishouden 50/50. Qua regelwerk doe ik meer. Ik ga mee naar open dagen / voorlichtingen /doktersbezoeken e.d. Man doet best veel op de sportclub van de kinderen.
Nergens spijt van.
Geld op 1 hoop. Inkomen bij start nagenoeg gelijk.
Sinds de kinderen werk ik minder dan hij. Momenteel werk ik 32 en hij 40.
Op zijn minst ik 3 dagen, hij 4 dagen. Nu dus 4 om 5.
Qua huishouden 50/50. Qua regelwerk doe ik meer. Ik ga mee naar open dagen / voorlichtingen /doktersbezoeken e.d. Man doet best veel op de sportclub van de kinderen.
Nergens spijt van.
zondag 5 oktober 2025 om 13:02
KamilleT schreef: ↑05-10-2025 12:07Ik ben er nog niet uit wat wij tzt moeten doen. Het komt dichterbij dat we gaan samenwonen maar de hypotheekberekening viel toch een beetje tegen. Bij 57+ gaan ze uit van je pensioenbedrag en dat van mijn vriend gaat voor een deel naar de ex. Hoewel hij dus nu meer verdient, ben ik voor de bank de kostwinner. Mijn overwaarde wilde ik niet in de aankoop steken maar voor evt verbouwingen bewaren, maar ik weet niet of dat haalbaar blijkt.
Dat is niet onaardig hoor. Ga naar een goede notaris en laat je voorlichten. Als het slecht geregeld wordt en je kinderen erven niks is dat wel heel zuur. Die mogelijkheid bestaat echt, heb pas zo'n verhaal gehoord.
Echtpaar, hij erft van haar, en zijn kinderen erven alles. Kinderen van de vrouw hadden nog iets te goed van toen hun vader in hun tienerjaren overleed maar toen was het huis waar ouders woonden 100.000 gulden waard. Waarvan zij nu dus pas het geld kregen. 25.000 gulden per kind. Bij overlijden moeder was het huis 450.000 euro waard. Nieuwe partner van moeder had zijn huis verkocht om bij haar in te trekken. Dat geld strond nog op de bank.
Kinderen van die man hebben dus zo ongeveer alles geërfd en kinderen van de vrouw bijna niks. Testament klopte eigenlijk van geen kant.
Vreselijk detail was dat een van de kinderen van die man zich bezig had gehouden met ouders overtuigen dat ze een testament moesten maken.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 5 oktober 2025 om 14:56
zondag 5 oktober 2025 om 15:21
Vraagje over dat laatste. Hoe heb je dat geregeld, want voor zover mij bekend kun je niet met huwelijksvoorwaarden (partner)alimentatie uitsluiten. De Hoge Raad heeft bepaald dat dat niet kan, en dat je die alleen in een echtscheidingsconvenant kan vastleggen. Of hebben jullie dit geregeld voor de uitspraak (2022) want dan ben ik bang dat het niet rechtsgeldig isladadieladieda schreef: ↑05-10-2025 14:56Getrouwd, testament en huwelijksvoorwaarden. In het testament is voogdij over de kinderen en koude uitsluiting geregeld, in de huwelijksvoorwaarden hebben we geregeld dat er geen aanspraak op alimentatie en elkaars pensioen is na scheiding.
zondag 5 oktober 2025 om 15:24
Hier gehuwd in GVG, alles op 1 hoop en alleen gezamenlijk spaargeld. Wel eigen zakgeld maandelijks, maar dat gaat elke maand wel op.
In principe was hier niet echt een testament nodig, maar om ook pleeg/stiefkind te laten erven alsnog wel gemaakt. En toen hebben we ook maar besloten om het zo te regelen dat de kids pas vanaf 25 jaar bij hun erfdeel kunnen komen, daarvoor alleen met goedkeuring van de executeur. Als ze enigszins op mij lijken hebben ze anders op hun 19e al het geld er al doorgejaagd
In principe was hier niet echt een testament nodig, maar om ook pleeg/stiefkind te laten erven alsnog wel gemaakt. En toen hebben we ook maar besloten om het zo te regelen dat de kids pas vanaf 25 jaar bij hun erfdeel kunnen komen, daarvoor alleen met goedkeuring van de executeur. Als ze enigszins op mij lijken hebben ze anders op hun 19e al het geld er al doorgejaagd
zondag 5 oktober 2025 om 16:14
Yep, al ver voor 2022 geregeld (we zijn stokoud volgens onze kinderen) en ik ben niet van plan om ons huwelijk te beëindigen, maar man en ik staan daar beide nog steeds achter.Solsol schreef: ↑05-10-2025 15:21Vraagje over dat laatste. Hoe heb je dat geregeld, want voor zover mij bekend kun je niet met huwelijksvoorwaarden (partner)alimentatie uitsluiten. De Hoge Raad heeft bepaald dat dat niet kan, en dat je die alleen in een echtscheidingsconvenant kan vastleggen. Of hebben jullie dit geregeld voor de uitspraak (2022) want dan ben ik bang dat het niet rechtsgeldig is
Ik snap de beweegredenen van de Hoge Raad hoor, want wanneer 1 van de 2 na scheiding zonder alimentatie aanspraak moet maken op een uitkering van de overheid terwijl de ander zwemt in het geld, kost onze afspraak de overheid geld.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in