Wat doen jullie pubers in het weekend?
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:26
Oudste dochter is 16, wil in het weekend graag chillen met vriendinnen en vindt het ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Maar bij ons in de omgeving (buitenwijk van een van de grote steden) is werkelijk niets te beleven voor jongeren. Dochter gaat naar feestjes bij vriendinnen en incidenteel naar een schoolfeest, maar verder hangt ze op straat. Dat vind ik persoonlijk niet prettig, zeker nu het weer eerder donker wordt en slechter weer. Het zijn overigens redelijk brave pubers die geen overlast veroorzaken.
Maar ja, wat is het alternatief? Schuurfeesten en zuipketen zijn er niet in de stad, discotheken komen minderjarigen niet in en kroegen richten zich ook niet meer op pubers. Waar kunnen 16- en 17-jarigen nou een leuke avond hebben in een niet al te onveilige omgeving? Wij vinden het prima als ze thuis wat mensen uitnodigt, maar op je eigen kamer leer je geen nieuwe mensen kennen en ze heeft daar sinds kort wel echt interesse in.
Wat doen jullie tieners op vrijdag- en zaterdagavond?
Maar ja, wat is het alternatief? Schuurfeesten en zuipketen zijn er niet in de stad, discotheken komen minderjarigen niet in en kroegen richten zich ook niet meer op pubers. Waar kunnen 16- en 17-jarigen nou een leuke avond hebben in een niet al te onveilige omgeving? Wij vinden het prima als ze thuis wat mensen uitnodigt, maar op je eigen kamer leer je geen nieuwe mensen kennen en ze heeft daar sinds kort wel echt interesse in.
Wat doen jullie tieners op vrijdag- en zaterdagavond?
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:48
Ja ook eens. Dat drankverbod is prima, maar t zou fijn zijn als t op een andere manier gehandhaafd kon worden. Het eerder genoemde bandje met een andere kleur voor onder de 18 klinkt al goed. Maar ik snap ook dat dat niet te doen is op drukke avonden. En dan nog kan de een drank halen voor de ander. Tja..
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:55
De vriendengroep van mijn dochter doet dat, maar ze zijn met veel, past echt niet in een tienerkamer. Dus dan moet de rest van het gezin al een avond weg ofzo.. Dat doen we af en toe, maar het is wel onhandig en ook niet iets wat je ad hoc regelt. Ik zit daar niet altijd op te wachten eerlijk gezegd. En ik snap ook heel goed dat ze niet in huizen met ouders erbij willen afspreken. Ze willen gewoon een plekje van en voor zichzelf, dat begrijp ik zo goed!!Sabine schreef: ↑04-10-2025 16:48Laat ze dat bij iemand thuis doen. Ik begrijp echt wel dat niet iedereen het fijn vindt om ze in huis te hebben maar vaak zijn ze met een groep en als je dan afwisselt dan komen ze eens zoveel weken bij je thuis. Dan geven ze jou overlast i.p.v. andere.
Voordeel van als ze regelmatig bij je over de vloer komen je ziet met wie ze omgaan.
De zin "we hebben geen huis vanavond " komt hier regelmatig voorbij. Ik vind dat wel sneu.
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:57
Niet elke kroegeigenaar en niet elke volwassene zal behoefte hebben in 16-jarigen in hun omgeving tijdens het uitgaan. Minimale leeftijden werden vroeger ook al gehanteerd door uitgaansgelegenheden.Lilla schreef: ↑04-10-2025 16:48Ja ook eens. Dat drankverbod is prima, maar t zou fijn zijn als t op een andere manier gehandhaafd kon worden. Het eerder genoemde bandje met een andere kleur voor onder de 18 klinkt al goed. Maar ik snap ook dat dat niet te doen is op drukke avonden. En dan nog kan de een drank halen voor de ander. Tja..
zaterdag 4 oktober 2025 om 17:00
Ja tuurlijk, dat is waar. Maar nu komen 16 en 17- jarigen gewoon helemaal nergens meer binnen, dat is wel een verschil. Ik ging vanaf mijn 16e ieder weekend uit, op een plek waar vooral scholieren en (jonge) studenten kwamen. Dat zou ik mijn dochter en haar vrienden ook gunnen, wat een leuke tijd was dat!
zaterdag 4 oktober 2025 om 17:04
Daar heb je gelijk in. Die plekken waren er inderdaad ook. Mensen die geen zin hadden in scholieren gingen ergens anders heen. Maar vaak was het niet zo'n probleem.Lilla schreef: ↑04-10-2025 17:00Ja tuurlijk, dat is waar. Maar nu komen 16 en 17- jarigen gewoon helemaal nergens meer binnen, dat is wel een verschil. Ik ging vanaf mijn 16e ieder weekend uit, op een plek waar vooral scholieren en (jonge) studenten kwamen. Dat zou ik mijn dochter en haar vrienden ook gunnen, wat een leuke tijd was dat!
zaterdag 4 oktober 2025 om 17:50
zaterdag 4 oktober 2025 om 18:13
Ze zijn hier altijd welkom. Er komen dan ook zo ongeveer wekelijks vriendinnen over de vloer. Maar dat is toch niet hetzelfde als uitgaan. De sfeer, de (leuke) spanning, de onverwachte ontmoetingen, allemaal dingen die je niet hebt op je kamer.Sabine schreef: ↑04-10-2025 16:48Laat ze dat bij iemand thuis doen. Ik begrijp echt wel dat niet iedereen het fijn vindt om ze in huis te hebben maar vaak zijn ze met een groep en als je dan afwisselt dan komen ze eens zoveel weken bij je thuis. Dan geven ze jou overlast i.p.v. andere.
Voordeel van als ze regelmatig bij je over de vloer komen je ziet met wie ze omgaan.
Het zijn allemaal lleuke meiden dus wij hebben geen enkele last van ze.
zaterdag 4 oktober 2025 om 19:29
Hier ook een leuke club tieners, maar ze zijn wel vaak met 10, of 15, of meer, kan ook zomaar 25 zijn. Dat is niet te doen op regelmatige basis in een gewoon huis.Molly schreef: ↑04-10-2025 18:13Ze zijn hier altijd welkom. Er komen dan ook zo ongeveer wekelijks vriendinnen over de vloer. Maar dat is toch niet hetzelfde als uitgaan. De sfeer, de (leuke) spanning, de onverwachte ontmoetingen, allemaal dingen die je niet hebt op je kamer.
Het zijn allemaal lleuke meiden dus wij hebben geen enkele last van ze.
zaterdag 4 oktober 2025 om 20:22
Het is pure invulling vanuit mijn eigen perspectief, want misschien is ze hier heel gelukkig mee: maar ik heb met haar te doen. Op zo’n jonge leeftijd al zo geleefd worden door werk en school. Ik zou deze generatie meer ruimte en vrijheid gunnen.Juul234 schreef: ↑04-10-2025 17:50Mijn jongste werkt op zaterdag, bereidt school voor en spreekt af en toe af met vriendinnen buiten de deur. Als ze iets doen is het ergens eten, naar de bios of ergens een stad ingaan om te shoppen. In de avond bijna altijd thuis, omdat de opleiding en werk genoeg energie kosten.
zaterdag 4 oktober 2025 om 20:49
MissNuada schreef: ↑04-10-2025 16:23Gaat ze op een nieuwe sport of hobby?
Hier was ook vooral gezellig hangen bij vrienden, binnen of in de tuin. De normale verjaardagfeestjes, samen naar de bios, sport en feestjes van sportvereniging, schoolfeestjes, concerten, cultureelmuziekavonden, op (verwarmd) terras zitten met vrienden.
Maar niet buiten hangen. Is en te gevaarlijk maar ze mogen/mochten ( een is 18 en de ander is nu puber) dat ook echt niet van mij.
Ik weet niet waar je woont en hoe gevaarlijk dit nu echt is bij jullie, maar verbieden? Mijn dochter heeft op vrijdagavond haar hobby en daarna hangen ze tot een uur of 1 ‘s nachts dus buiten of op bepaalde plekken waar de jeugd wel welkom is. Niemand verbied dat zijn/haar tiener en dat zou ook best wel zielig zijn, want de rest mag dit gewoon wel. En alternatieven zijn er niet echt.
Hier in de stad wonen ze allemaal best ver van elkaar en in kleine huizen/appartementen dus steeds bij iemand afspreken is dan ook niet handig.
zondag 5 oktober 2025 om 00:00
Gevaarlijk dus, zeker voor meiden en ja echt verbieden, geen gehang buiten. En de rest heb ik schijt aan. Die komen dan maar hier in de tuin hangen ofzo.Charlotta schreef: ↑04-10-2025 20:49Ik weet niet waar je woont en hoe gevaarlijk dit nu echt is bij jullie, maar verbieden? Mijn dochter heeft op vrijdagavond haar hobby en daarna hangen ze tot een uur of 1 ‘s nachts dus buiten of op bepaalde plekken waar de jeugd wel welkom is. Niemand verbied dat zijn/haar tiener en dat zou ook best wel zielig zijn, want de rest mag dit gewoon wel. En alternatieven zijn er niet echt.
Hier in de stad wonen ze allemaal best ver van elkaar en in kleine huizen/appartementen dus steeds bij iemand afspreken is dan ook niet handig.
Stad en hier wonen vrienden van oudste door het hele regio, dus ook flink deel buiten onze stad en dat maakt geen bal uit qua buitenhangen.
gebeurt gewoon niet echt, ze zijn altijd ergens echt naar toe of bij de vrienden thuis.
zondag 5 oktober 2025 om 00:03
Eens. In principe moet de puberteit een tijd zijn van "ontdekken"; verliefd worden, vrienden maken, school natuurlijk, voor het eerst alleen op vakantie, geld verdienen met bijbaantjes, soms rebelleren tegen je ouders. Stiekem roken/drinken (niet dat ik dat goedkeur, maar het gebeurt nou eenmaal). De eerste zoen, de eerste keer seks... En lekker stappen.
Hell, ik ging op mijn vijftiende al met een sliert vriendinnen naar de Locomotion, destijds een van de grootste discotheken van Nederland. Dansen, flirten. De voorpret, de "analyses" achteraf met de vriendinnen over de jongens die we ontmoet hadden... gouden tijd was dat.
Zo jammer dat de jongeren tegenwoordig die vrijheid/mogelijkheid niet meer hebben. Overigens heb ik gewoon mijn opleiding gedaan, dat kwam echt niet in het geding door die 1 a 2 avonden per week uitgaan.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
zondag 5 oktober 2025 om 00:50
Eh… het hele idee is dat jij als ouder niet weet hoe of wat. Dat hoor je meestal pas jaren later, als je geluk hebt. Of je hoort het niet, maar dan herinner je je misschien nog hoe je vroeger zelf je ouders om de tuin leidde als je uitging met een fake ID, of als je sigaretten kocht bij die ene schimmige avondwinkel waar ze niet moeilijk deden over leeftijd, of als je oudere vrienden alcohol liet kopen, of noem maar op. Knappe ouder die dat allemaal weet

zondag 5 oktober 2025 om 03:44
MissNuada schreef: ↑05-10-2025 00:00Gevaarlijk dus, zeker voor meiden en ja echt verbieden, geen gehang buiten. En de rest heb ik schijt aan. Die komen dan maar hier in de tuin hangen ofzo.
Stad en hier wonen vrienden van oudste door het hele regio, dus ook flink deel buiten onze stad en dat maakt geen bal uit qua buitenhangen.
gebeurt gewoon niet echt, ze zijn altijd ergens echt naar toe of bij de vrienden thuis.
Oké, prima, dan gaat het er dus anders aan toe dan hier. Je hoeft het ook niet te verbieden want het gebeurt niet. Dat is makkelijk.
maandag 6 oktober 2025 om 13:15
Ik woon landelijk en dergelijke ouders bouwen dan een 'keet' waar de jeugd in kan. Maar dan krijg je daar weer commentaar op. Het lijkt wel of 14-18-jarigen zelfstandig of als groep niet welkom zijn in de horeca en openbare ruimte. En dat is raar. Aan de andere krant de Fris-feesten die geprobeerd zijn, waren hier ook niet echt een succes. De omzet in cola en een zakje chips zal de kosten niet dekken.Sabine schreef: ↑04-10-2025 16:48Laat ze dat bij iemand thuis doen. Ik begrijp echt wel dat niet iedereen het fijn vindt om ze in huis te hebben maar vaak zijn ze met een groep en als je dan afwisselt dan komen ze eens zoveel weken bij je thuis. Dan geven ze jou overlast i.p.v. andere.
maandag 6 oktober 2025 om 13:23
Dit vat mijn gevoel goed samen. Ze komen bijna nergens binnen, en als ze buiten blijven worden ze door veel mensen gezien als overlastgevend, ongeacht wat ze doen. Als ik de ruimte had, zette ik ook een keet voor ze neer. Maar ja, de stad.MrsDuck schreef: ↑06-10-2025 13:15Het lijkt wel of 14-18-jarigen zelfstandig of als groep niet welkom zijn in de horeca en openbare ruimte. En dat is raar.
maandag 6 oktober 2025 om 13:27
Inderdaad, geen ruimte voor keten hier. En mensen wonen ook kleiner in de stad, dus die pubers willen ook niet met hun 10 vrienden elke zaterdagavond crashen bij iemand thuis. Dan hebben zij geen privacy, en het gezin waarbij gecrasht wordt ook niet. Blijft over: de straat en andere semi-legale hangplekken.
maandag 6 oktober 2025 om 13:31
Voor 16- en 17-jarigen snap ik het punt.MrsDuck schreef: ↑06-10-2025 13:15Ik woon landelijk en dergelijke ouders bouwen dan een 'keet' waar de jeugd in kan. Maar dan krijg je daar weer commentaar op. Het lijkt wel of 14-18-jarigen zelfstandig of als groep niet welkom zijn in de horeca en openbare ruimte. En dat is raar. Aan de andere krant de Fris-feesten die geprobeerd zijn, waren hier ook niet echt een succes. De omzet in cola en een zakje chips zal de kosten niet dekken.
Maar 14- en 15-jarigen? Die zijn op geen enkele manier zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Ook financieel niet. Dat betekent dus dat een uitbater er ook een zorgfunctie bijkrijgt.
Het is niet vreemd dat deze groep in de horeca niet welkom is als zelfstandige groep.
maandag 6 oktober 2025 om 14:19
Paradise schreef: ↑06-10-2025 13:31Voor 16- en 17-jarigen snap ik het punt.
Maar 14- en 15-jarigen? Die zijn op geen enkele manier zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Ook financieel niet. Dat betekent dus dat een uitbater er ook een zorgfunctie bijkrijgt.
Het is niet vreemd dat deze groep in de horeca niet welkom is als zelfstandige groep.
Vind ik ook niet. Mijn pubers hadden ook geen behoefte aan uitgaan op die leeftijd, dat begon pas met 16. Maar ze zijn niet allemaal hetzelfde, natuurlijk.
maandag 6 oktober 2025 om 14:34
Tuurlijk. Maar voor 14- en 15-jarigen geldt dat dat primair de verantwoordelijkheid is van de ouders/verzorgers. Niet van kroegeigenaren. Of van andere gasten.
En ik snap ook best dat de horeca een veilige plek kan zijn, maar aan de andere kant lijkt het me een ongezonde ontwikkeling als de horeca al op zeer jonge leeftijd genormaliseerd wordt. We drinken nog steeds teveel met zijn allen.
Ik vind als volwassene ook dat er eigenlijk te weinig alternatieve plekken zijn om af te spreken. In een stad is het toch al snel thuis of de horeca.
En de horeca is sowieso niet voor iedereen even toegankelijk. Ik woon in Amsterdam en het zijn toch vooral witte mensen die de horeca bevolken. En/of mensen met financiële ruimte.
Ik kom er graag, maar vind het soms ook armoede.
Ik ontmoet er wel andere mensen, maar vooral mensen die op mij lijken.
maandag 6 oktober 2025 om 14:52
Dat ze niet welkom zijn in de horeca in het weekend snap ik prima als je ziet wat voor boetes eigenaren krijgen als er een minderjarige met alcohol wordt gesnapt. Als het drukker is kun je ook niet in de gaten houden welke 18+ figuren kopen voor minderjarigen.
Wij hingen vroeger (m.n. in de winter) ook wel eens rond in poolhallen. Maar die zijn ook zo goed als verdwenen (in onze provincie dan).
Ik zie veel ouders in de wijk de garage uitruimen voor de jeugd. Zo’n bio ethanol kacheltje erin en wat oud meubilair en ze hebben een hangplek. Zoon van 14 is afgelopen weekend met de meiden naar de bioscoop geweest. En dan niet die wat om de hoek ligt maar in M’tricht. Met de trein, daar wat eten, film en met de trein terug hebben ze de avond grotendeels om.
Wij hingen vroeger (m.n. in de winter) ook wel eens rond in poolhallen. Maar die zijn ook zo goed als verdwenen (in onze provincie dan).
Ik zie veel ouders in de wijk de garage uitruimen voor de jeugd. Zo’n bio ethanol kacheltje erin en wat oud meubilair en ze hebben een hangplek. Zoon van 14 is afgelopen weekend met de meiden naar de bioscoop geweest. En dan niet die wat om de hoek ligt maar in M’tricht. Met de trein, daar wat eten, film en met de trein terug hebben ze de avond grotendeels om.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
maandag 6 oktober 2025 om 16:31
Wel mee eens. Mijn 15-jarige vermaakt zich ook nog prima thuis met vriendinnen, filmavondjes, kletsen op haar kamer of aan de keukentafel. Met alcohol oid houdt ze zich totaal nog niet bezig. Mijn 17jarige zoekt een plek waar ze bekende én onbekende leeftijdsgenoten kan ontmoeten, beetje flirten, beetje gek doen, zonder ouders in de buurt, en met af en toe een drankje. 2 jaar is echt een verschil wat dat betreft.Paradise schreef: ↑06-10-2025 13:31Voor 16- en 17-jarigen snap ik het punt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in