HELP ME AJB, dit doet zoveel pijn: ik kan hem niet loslaten.

05-10-2025 13:19 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik kan niet slapen en niet eten. Mijn hoofd is voortdurend met hem/hen bezig.

Hij was de eerste persoon bij wie ik me veilig voelde in een relatie, en toen vertrok hij… inmiddels al 10 maanden geleden en ik ben er duidelijk nog steeds niet overheen. We waren 2,5 jaar samen en hij ging weg met de woorden dat ik de vrouw van zijn dromen ben, maar dat hij de praktische problemen (afstand, 1,5 uur rijden bijvoorbeeld) niet aankon. Ik ben iemand die vecht voor de liefde, dus ik begrijp dit niet. Er is altijd een oplossing.

En nu ontdekte ik net dat hij (46 jaar) al zo’n 8 maanden een relatie heeft met een andere vrouw (32 jaar oud). Ze zien er zo gelukkig uit en eerlijk gezegd: ze lijken echt een goede match. Ze hebben dezelfde hobby’s en doen veel dingen samen. Ik zag dat hij haar zelfs al aan zijn zoons heeft voorgesteld en dat ze samen op vakantie naar Spanje zijn geweest. Hij is dus echt serieus met haar. I

Waarom het extra moeilijk voor mij is:
  • Hij gaf me de mooiste liefde die ik ooit heb gekregen. Daarvoor zat ik in toxische relaties met emotioneel niet-beschikbare mannen. Hij was toegewijd, liefdevol en altijd aanwezig voor mij. En nu is het weg… het voelde plotseling, maar hij had blijkbaar al 2 maanden twijfels voor hij het uitmaakte.
  • Ik ben 40 jaar en wilde een gezin met hem stichten. De tijd tikt door… In de afgelopen 10 maanden heb ik geprobeerd te daten, maar ik kan mijn hart nog niet openen voor nieuwe mannen. Zelfs nu ik weet dat hij zijn hart wel snel heeft kunnen openen, kan ik dat zelf nog steeds niet.
Hoe kunnen we de breuk zo anders verwerken als de liefde echt was? Misschien omdat hij de liefde van zijn leven heeft ontmoet? (Al zei hij ook dat ík de liefde van zijn leven was, maar misschien veranderde dat toen hij haar ontmoette). Voel me zo leeg.

Hij zit constant in mijn gedachten. Ik hou nog steeds zoveel van hem. Elke dag voelt zwaar voor mij… Ik heb nooit meer contact met hem opgenomen, dus hij weet niet hoe slecht ik me voel. Gelukkig maar, want het contrasteert zo erg met zijn emoties, aangezien hij nu in de honeymoonfase zit.

Ik ben nu op een punt dat ik denk: ik wil nooit meer een relatie. Ja, mijn droom was om moeder te worden, maar ik wil dan eerst een sterke relatie als basis en ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren. Ik kan de hele dag wel huilen, maar ik moet me op werk groothouden.

Is er iemand die ooit hetzelfde heeft meegemaakt? Heb je alsjeblieft advies voor me hoe ik kan loslaten? Heel erg bedankt, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen…

Ik heb al van alles geprobeerd, zoals:
  • Erover praten met vrienden
  • Praten met een therapeut
  • Nieuwe hobby’s zoeken
  • Sporten
  • Op solovakantie gegaan
Niks helpt. ALSJEBLIEFT, HELP :(
Ik vind sommige reacties best hard, want ook ik denk, wat iemand anders ook al schreef, dat je vooral verdriet hebt om die kinderwens icm je leeftijd en dat is best heel begrijpelijk!

Had hij ook nog die wens opnieuw een gezin te stichten of hield hij een beetje een slag om de arm? Want als de liefde serieus zo diep zat, dan hadden jullie ook een oplossing gevonden voor de afstand qua wonen na 2,5 jaar.

Mijn advies: stop met hem steeds op te zoeken op social media. Deze man is het niet voor jou! En als je echt zo’n giga kinderwens hebt, ga daar dan voor. Kinderen krijgen loopt op z’n eind qua leeftijd, een partner vinden kan altijd nog.
Live Life to the fullest
Och, ik herken dit van een vriendin. Twee jaar in zwaar verdriet om een verbroken relatie. Wat haar omgeving ook deed of zei: hij was en bleef alles voor haar. Heel erg voor haar en een machteloos gevoel voor mensen die om haar geven. Zelf heb ik nooit gesnapt hoe je zo lang je leven on hold zet om een man. Wel had ze totaal geen eigenwaarde, misschien dat dat er mee te maken had maar ben geen psycholoog. Maar goed, heb jij geen zak aan. Misschien toch nog eens hulp zoeken is het enige wat ik kan bedenken en iets doen met je kinderwens als die zo groot is?

En heel veel sterkte voor jou natuurlijk. Constant dat verdrietige gevoel lijkt me vreselijk.
Probeer niet te veel waarde te hechten aan zijn woorden; hij heeft zelf laten zien hoeveel die werkelijk waard zijn. Als iemand echt de liefde van je leven voor je is, laat je je niet tegenhouden door anderhalf uur reizen. Je zoekt op zijn minst eerst samen naar een oplossing : iets wat hij heeft nagelaten. Zijn zogenaamd praktische bezwaren klinken eerlijk gezegd als een slap excuus.

Ik denk dat hij of een relatiehopper is, iemand die zich wel charmant kan voordoen en zich open kan stellen maar als het echt serieus dreigt te worden zich toch niet kan binden, of dat hij je toch niet zo leuk vond als hij je liet geloven. Dat zal uiteindelijk wel duidelijk worden als zijn huidige relatie ook weer snel op de klippen loopt. Hoe dan ook, jij mag door met je leven. Hij is zeker niet de enige die jou kan geven wat je hebt ervaren.
Je laat de vrouw van je dromen niet achter voor een paar praktische problemen. Hij heeft je niet de waarheid verteld en dat maakt het heel erg moeilijk, je weet niet waar je aan toe bent. Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten maar na 10 maanden begon ik mij toch wel beter te voelen. Wat helpt is dat je gaat inzien dat hij je voorgelogen heeft om er makkelijk mee weg te komen, tranen in zijn ogen of niet.

Oh ja, en ik denk dat hij zijn huidige relatie al eerder had dan dat jij nu denkt.
Bamoja schreef:
05-10-2025 21:06
Je laat de vrouw van je dromen niet achter voor een paar praktische problemen. Hij heeft je niet de waarheid verteld en dat maakt het heel erg moeilijk, je weet niet waar je aan toe bent. Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten maar na 10 maanden begon ik mij toch wel beter te voelen. Wat helpt is dat je gaat inzien dat hij je voorgelogen heeft om er makkelijk mee weg te komen, tranen in zijn ogen of niet.

Oh ja, en ik denk dat hij zijn huidige relatie al eerder had dan dat jij nu denkt.
Die laatste zin is onnodig speculatief en kwetsend.

En hoe weet je dat hij loog? Hij kan net zo makkelijk erg verliefd zijn geweest en toen niet meer. Dat maakt hem nog geen leugenaar of bedrieger.
Cactusjeprik schreef:
05-10-2025 19:19
Ik zou zeggen: ga je focussen op jezelf, op jouw wensen, dromen en toekomst. Kijk niet meer op zijn social media, want dat brengt echt niks positiefs. Het laat je alleen maar rot voelen dat hij een ander heeft en jij niet.

Wat is je grootste droom/ wens voor de toekomst? Het lijkt alsof dat moeder worden is. Als dit zo is, is het moment denk ik toch echt aangebroken om volledig zelf voor die wens te gaan. Je bent 40 en hoe rot het ook is, je vruchtbaarheid holt achteruit. Je hebt in nederland ook maar tot een beperkte leeftijd recht op een medische behandeling om je kinderwens in vervulling te laten gaan, dus je hebt simpelweg de luxe niet meer om nog een paar jaar af te wachten of je je droompartner gaat ontmoeten. Je wil ook niet bij een nieuwe date meteen all in gaan omdat de vruchtbare klok tikt…
Helaas is 40 sowieso heel erg laat om nog een traject te starten om een kinderwens in vervulling te laten gaan, ook in je eentje.
De kans is heel groot dat dat gewoonweg niet meer lukt. Helaas moet je daar echt realistisch in zijn. Er zijn forse donorwachtlijsten maar ook als je wel een partner hebt is het al behoorlijk laat.

En deze ex, die lijkt nogal van de vlot afwisselende hoge pieken en diepe dalen. Het klinkt niet zo heel stabiel. En niet helemaal eerlijk ook, zo essentieel is reistijd toch niet?
Nu hartstikke verdrietig maar het zou op langere termijn waarschijnlijk ook geen stabiele relatie zijn gebleven.
Heb je in de 10 maanden dat het uit was nog steeds hoop gehad dat hij ooit terug zou komen? Gezien je nog altijd bezig met hem bent( online en in gedachte).

Het is makkelijker om een relatie te verwerken als hij jou slecht zou hebben behandeld. Dan had je een reden om boos op hem te zijn. Maar je kan ook dankbaar zijn dat je zoals je het zelf beschrijft zo een mooie liefde heb mogen ervaren met hem.

Na 10 maanden, is het tijd dat je het een plekje gaat geven en gaat rouwen om de relatie, want zo te lezen heb je dat nog steeds niet gedaan. Accepteren dat het uit is en uit blijft en dat hij niet terugkomt. En dat is iets wat je voor jezelf moet doen, zodat wanneer je weer geheeld bent, je dan een nieuwe liefde kan ontvangen.
Je kan dankbaar zijn om de mooiste liefde die je van hem hebt gekregen en dat is vanaf nu ook jouw maatstaf, dat jouw volgende relatie daar ook aan moet voldoen iemand bij wie je je veilig kan voelen.

Huil lekker uit, schrijf het van je af, wat je ook doet, richt alle focus en energie vanaf nu op jezelf en niet meer op hem. Dat betekend dus ook niet meer online naar hem zoeken of naar jullie herinneringen samen etc. Stap bij stap, ookal zijn het maar babysteps. Ik wens je veel succes en zelf liefde toe, je kan het!

"When people walk away from you, let them go.
Your destiny is never tied to anyone who leaves you, and it doesn't mean they are bad people.
It just means that their part in your story is over."
chloej wijzigde dit bericht op 05-10-2025 21:54
6.63% gewijzigd
Hoe was de relatie met je ouders in je jeugd?
Itsnojoke schreef:
05-10-2025 21:16
Die laatste zin is onnodig speculatief en kwetsend.

En hoe weet je dat hij loog? Hij kan net zo makkelijk erg verliefd zijn geweest en toen niet meer. Dat maakt hem nog geen leugenaar of bedrieger.
Ik weet het niet. 10 maanden geleden was het nog aan met TO en sinds 8 maanden heeft hij een relatie met een ander. Of de liefde zat toch niet zo diep als TO dacht of hij kende zijn nieuwe vriendin al langer. Er zit slechts een paar weken/2 maanden tussen. Het kan dat deze relatie na de breuk is begonnen maar zo snel is niemand over liefdesverdriet heen. Dus ik denk ook dat zij elkaar al langer kenden en hij de praktische zaken als smoesjes heeft gebruikt.
Jules schreef:
05-10-2025 22:09
Ik weet het niet. 10 maanden geleden was het nog aan met TO en sinds 8 maanden heeft hij een relatie met een ander. Of de liefde zat toch niet zo diep als TO dacht of hij kende zijn nieuwe vriendin al langer. Er zit slechts een paar weken/2 maanden tussen. Het kan dat deze relatie na de breuk is begonnen maar zo snel is niemand over liefdesverdriet heen. Dus ik denk ook dat zij elkaar al langer kenden en hij de praktische zaken als smoesjes heeft gebruikt.
Als hij al langer twijfelde omdat hij niet meer verliefd was (zo lijkt het) dan zal zijn liefdesverdriet niet zo intens zijn geweest. Helemaal niet zo gek om dan na twee maanden iemand tegen te komen waar het lekker mee klikt.
Je bent ontzettend aan het speculeren. Lekker behulpzaam voor to.
Itsnojoke schreef:
05-10-2025 22:11
Als hij al langer twijfelde omdat hij niet meer verliefd was (zo lijkt het) dan zal zijn liefdesverdriet niet zo intens zijn geweest. Helemaal niet zo gek om dan na twee maanden iemand tegen te komen waar het lekker mee klikt.
We waren 2,5 jaar samen en hij ging weg met de woorden dat ik de vrouw van zijn dromen ben.
Jules schreef:
05-10-2025 22:09
Dat hoeft helemaal niet. Soms zijn mensen wel heel snel over een relatie heen, zeker als het hun beslissing was en ze hier al langer over nadachten.

Ik ben zelf beschuldigd van vreemdgaan nadat ik heel snel een ander had na een relatie van 6 jaar, dus vandaar dat ik dit persoonlijk opvat.

Het idee dat je altijd eindeloos liefdesverdriet moet hebben, ik snap daar niks van.
Itsnojoke schreef:
05-10-2025 22:11
Ze was de liefde van zijn leven zei hij. Daarnaast heeft TO geen contact meer met hem gehad en deze info van de nieuwe relatie dus via Social media. Een nieuwe relatie zet je niet meteen online, zeker niet als je net uit een relatie komt. De kans is dus zeer aanwezig dat deze nieuwe vriendin de reden van de breuk is. Maargoed dat is idd speculeren.
Ik ben het wel eens met verschillende andere berichten dat hij makkelijk kan switchen, en als hij jou echt als de vrouw van zijn dromen ervaarde, had hij er veel meer aan gedaan om het te ‘laten’ werken tussen jullie.
Hij zegt misschien dingen vrij makkelijk.
Ik vind het rot voor jou, zeker gezien je veiligheid en kwaliteit ervaarde. Maar dit kan veel vaker in relaties gebeuren. Je hebt het alleen niet eerder ervaren.
Het kan echt weer! Deze gedachte moet je jezelf toestaan.
Laat het een mantra worden. Je hebt het recht op een goede mooie relatie.

Mocht het nog erg aan jezelf blijven trekken, dan ga wat meer zelfwerk doen. Wat Candy al schreef, zelfontwikkeling, schaduwwerk.
Attraverso schreef:
05-10-2025 15:44
Je maakt een heel grote denkfout hoor. Hij is er eentje die, wanneer hij zich kan 'verbeteren', het gewoon doet ipv blij te zijn met wat hij heeft... en die zich heel erg weinig aantrekt van wat hij iemand aandoet. Waarschijnlijk vind hij het wel een beetje moeilijk om jou achter te laten maar hij heeft het toch gedaan. Hij heeft je heel veel wijs gemaakt en verwart lustgevoelens met liefde. Want was dit liefde, dan waren jullie nog samen. Die jonge vrouw bezorgt hem gewoon weer nieuwe lust. Hij loopt achter zijn lul.

Ben het er niet mee eens dat dit veel drama is na 2,5 jaar. Luister maar eens naar de podcast van relatietherapeute Rika Ponet. Hoe veel je er onder lijdt hangt af van hoe diep je 'liefde' was of hoe je hormonaal op iemand reageerde. Niet hoe lang je samen bent geweest.
Maar je zal je wel moeten herpakken! Het gaat echt slijten maar je gaat moeten verdergaan met afleiding zoeken.
Sterkte!
Dat zijn aannames, dat weet je toch helemaal niet? Ik denk dat TS sowieso weg moet blijven van speculeren en analyseren over en van de nieuwe relatie.
Karrota schreef:
06-10-2025 01:01
Dat hoeft helemaal niet. Soms zijn mensen wel heel snel over een relatie heen, zeker als het hun beslissing was en ze hier al langer over nadachten.

Ik ben zelf beschuldigd van vreemdgaan nadat ik heel snel een ander had na een relatie van 6 jaar, dus vandaar dat ik dit persoonlijk opvat.

Het idee dat je altijd eindeloos liefdesverdriet moet hebben, ik snap daar niks van.
Eindeloos is het andere uiterste. En zij was de vrouw van zijn dromen zei hij bij het afscheid.
Jules schreef:
06-10-2025 07:13
Eindeloos is het andere uiterste. En zij was de vrouw van zijn dromen zei hij bij het afscheid.
Het zal de eerste niet zijn die van relatie naar relatie gaat en ook de laatste niet. To heeft liefdesverdriet en geloofde zijn woorden. Ze heeft er helemaal niks aan als hier vervolgens erbij wordt gehaald dat hij wellicht vreemd is gegaan. Het is niet relevant en niemand kan dat hier weten. 10 maanden uit en 8 maanden nieuwe relatie volgens social media, zegt letterlijk niks. Net als grote woorden bij het uitmaken. Hoeveel mensen zeggen daar wel niet van alles. Je zit om zo'n moment hoog in de emotie en je weet dat je iemand pijn gaat doen. Feit is dat je de relatie verbreekt en die daad zegt meer dan alle woorden die daarbij gezegd worden.
Laat de tijdlijn los, je mag zo lang en zo diep rouwen als je wilt. Het is voor iedereen anders.

Probeer er achter te komen waar de pijn, het verdriet werkelijk zit. Het lijkt minder om hem te gaan, maar meer om je toekomstbeeld.

Stop hem te volgen, ik weet dat dat heel zwaar is, maar het is de enige manier om afstand te scheppen. Zo lang je hem nog volgt, heelt de wond niet, je krabt hem telkens weer open. Het zal niet snel of makkelijk gaan, maar elk uur, elke dag dat je niet kijkt is een stap vooruit, ook al zal dat heel lang niet zo voelen.

Wees mild voor jezelf, geef jezelf elke dag complimenten wat je goed doet, hoe klein ook.
Volgens mij gaat het niet om hem, maar het gevoel van veiligheid en geliefd voelen wat je mist. Probeer dit ook van elkaar te scheiden. Hij was het middel waardoor jij je veilig en geliefd voelde. Dat heeft je geleerd, heel functioneel.

Nu kan je alles wat je geleerd hebt investeren in een nieuwe relatie
Wombat schreef:
05-10-2025 21:45
Helaas is 40 sowieso heel erg laat om nog een traject te starten om een kinderwens in vervulling te laten gaan, ook in je eentje.
De kans is heel groot dat dat gewoonweg niet meer lukt. Helaas moet je daar echt realistisch in zijn. Er zijn forse donorwachtlijsten maar ook als je wel een partner hebt is het al behoorlijk laat.

En deze ex, die lijkt nogal van de vlot afwisselende hoge pieken en diepe dalen. Het klinkt niet zo heel stabiel. En niet helemaal eerlijk ook, zo essentieel is reistijd toch niet?
Nu hartstikke verdrietig maar het zou op langere termijn waarschijnlijk ook geen stabiele relatie zijn gebleven.

40 is niet heel erg laat om nog een traject te starten. Het kan nog tot 43 jaar.
Jules schreef:
06-10-2025 07:13
Bij het afscheid zeggen dat ze de vrouw van zijn dromen is :@@:

Nee, dat klinkt niet oprecht, tenzij ze samen op de voorplecht van de Titanic stonden of zo, maar een eindje moeten rijden om elkaar te kunnen zien is geen reden om zo melodramatisch te doen. Het klinkt als de overdreven variant van: het ligt niet aan jou, het ligt aan mij.
Dat soort opmerkingen als:" je bent de vrouw van mijnd romen, maar...."
Of: "Het ligt niet aan jou, maar aan mij"

Zijn klassieke goedhoudertjes, vrij nietszeggend. En vooral bedoeld om maar geen gesprek aan te hoeven gaan.
Het is 'ghosten' met nietszeggendheid
Wadapatja schreef:
06-10-2025 09:57
40 is niet heel erg laat om nog een traject te starten. Het kan nog tot 43 jaar.
Dat het ziekenhuis het toestaat wil niet zeggen dat de kans op succes groot is. Die kans gaat vanaf 35 al rap omlaag. Na 43 wordt het echt vrijwel kansloos, maar dat gebeurt niet van de ene op andere dag.
Je hebt gepraat met een therapeut, maar is er ook iets veranderd? Gezien je geschiedenis met relaties en de hoeveelheid pijn die je ervaart, lijkt mij dat je last hebt van een patroon dat jouw relaties saboteert.

En je bekijkt hem en haar online, aangezien je van alles weet over de hobby's en kinderen van zijn vriendin? Daar zou ik mee proberen te stoppen, je haalt nu steeds de wond open. Google eens op "pain shopping".
bijtie wijzigde dit bericht op 06-10-2025 12:54
1.06% gewijzigd
bijtie schreef:
06-10-2025 10:16
Je hebt gepraat met een therapeut, maar is er ook iets veranderd? Gezien je geschiedenis met relaties en de hoeveelheid pijn die je ervaart, lijkt mij dat je last hebt van een patroon dat jouw relaties saboteert.

En je stalkt hem en haar online, aangezien je van alles weet over de hobby's en kinderen van zijn vriendin? Daar zou ik mee proberen te stoppen, je haalt nu steeds de wond open. Google eens op "pain shopping".
Eens met je reactie, maar iemand online volgen is geen stalking. Probeer TO niet misdaden in de schoenen te schuiven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven