Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek extra aflossing

03-10-2025 17:15 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?

Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?

Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Op onze aflossingsvrije hypotheek lossen wij niet meer af. Zonder kinderen of andere familie die je een volledig afgelost huis wil nalaten zie ik de voordelen niet in. Of zie ik iets over het hoofd?
margreetder schreef:
07-10-2025 09:28
Op onze aflossingsvrije hypotheek lossen wij niet meer af. Zonder kinderen of andere familie die je een volledig afgelost huis wil nalaten zie ik de voordelen niet in. Of zie ik iets over het hoofd?
Ooit moet een aflossingsvrije hypotheek ook afgelost worden.
En tot die tijd betaal je rente.
Je betaald je huis dus eigenlijk een paar keer.
Door versneld af te lossen betaal je en minder rente (dus meer geld per maand)en je lost al een gedeelte af

Wat eerder al gezegd werd, als je fanatiek aflost is t verslavend

Wij hielden t oorspronkelijke hypotheek bedrag aan en wat we minder hoefden te betalen door extra aflossen werd ook weer extra afgelost, dan gaat t op een gegeven moment erg hard:-)

We visualiseer den het door een foto van ons huis waar we allemaal vakjes op getekend hadden. Elk vakje was 1000 euro
Dat kleurden we in bij een extra aflossing
We moeten nu alleen t puntje van t dak nog

Wij zijn gestopt met aflossen om te gaan sparen om eerder te stoppen met werken( we zijn nu gestopt, volgend jaar krijgen we pensioen, nu teren we in op ons vermogen)
Als we nog steeds die mega hoge hypotheek hadden gehad, hadden we nooit kunnen stoppen.
margreetder schreef:
de rente is na 30 jaar niet meer aftrekbaar. Dus het hangt een beetje van de rente af wat het voordeel is.
En na de looptijd van de hypotheek (meestal ook 30 jaar), moet je deze opnieuw afsluiten. Heb je dan nog inkomen om de lening te krijgen.
En het hangt er ook volledig vanaf over welk bedrag je hebt.

Een vriendin ging zo'n 8 jaar geleden verhuizen. Uiteraard was haar vorige woning in waarde gestegen, maar toch vond ze de overwaarde tegen vallen. Ja, duh, als je een grotendeels aflossingsvrije hypotheek hebt, dan wordt je hypotheekschuld nauwelijks lager.
Gerbera schreef:
07-10-2025 09:49
(...)
Dat is de vraag, of dat moet. Het is niet verplicht. Je kunt ervoor kiezen om nooit af te lossen. Als je altijd alleen de rente betaalt en niets aflost worden de hypotheeklasten niet zo megahoog als wanneer die aflossing daar wel een fors deel van uitmaakt.

Het heeft wel nadelen natuurlijk, die aanpak. Op een gegeven moment loopt je rentevaste periode af met redelijke kans dat de rente omhoog gaat (alhoewel, als je al lang je aflossingsvrije hypotheek hebt dan is de rente daarop misschien ook niet heel laag).

En na 30 jaar (of eerder, gezien de politiek) stopt de hypotheekrenteaftrek hoe dan ook. Dus je zult meer moeten gaan betalen en je bent nooit klaar met betalen, terwijl wie wel aflost op een gegeven moment geen vaste woonlasten meer heeft. Als je nooit iets hebt afgelost, blijf je dus altijd de volle mep aan rente betalen en dat kan wel aantikken.

En een bank moet tzt bereid zijn om je nog een keer een forse aflossingsvrije hypotheek aan te bieden terwijl je al op leeftijd bent. Lukt dat niet dan zal je je huis gedwongen moeten verkopen.

Dus je bent wel van meer externe partijen afhankelijk. Ik vind dat zelf niet prettig, maar het kan wel.
margreetder schreef:

Hangt af van je rentepercentage en wanneer je huidige hypotheek afloopt. En of je nog tussendoor wilt verhuizen.

Mijn volledig aflossingsvrije hypotheek zou lopen tot vlak voor mijn 65e. Zo dicht op pensioenleeftijd kan het lastig worden om te lenen en ik had geen plannen om te verhuizen, dus ik ben gaan aflossen.

Nu met nog een kleine hypotheek over, zijn de lage maandlasten erg prettig. Dat geeft lucht en meer mogelijkheden om te sparen en leuke dingen te doen zonder teveel na te hoeven denken of het kan.
Gerbera schreef:
07-10-2025 09:49
Je betaald je huis dus eigenlijk een paar keer.
Door versneld af te lossen betaal je en minder rente (dus meer geld per maand)en je lost al een gedeelte af

Niet perse. Je kan gewoon tot je dood een kleine hypotheek houden hoor, als je genoeg pensioen hebt om die te kunnen betalen. En dan wordt de hypotheek gewoon na je dood afgelost door de verkoop van het huis.
Charlotta schreef:
07-10-2025 10:22
Niet perse. Je kan gewoon tot je dood een kleine hypotheek houden hoor, als je genoeg pensioen hebt om die te kunnen betalen. En dan wordt de hypotheek gewoon na je dood afgelost door de verkoop van het huis.
'Kleine', daar zit dus wel het risico. Als je nooit iets hebt afgelost dan is die hypotheek niet echt klein. Relatief een lager bedrag dan toen je startte dankzij 30 jaar inflatie, maar het kan alsnog wel vervelend worden als je met pensioen bent en je inkomsten gaan omlaag.
essychan schreef:
03-10-2025 17:36
Hier een hypotheekaflosser. Mijn rente is 2,54% vastgezet voor 20 jaar. Binnen 8 jaar ben ik afgelost.
Sommige zelfbenoemde wiskundigen zeggen dat het beter is om het geld te beleggen. Maar in mijn gedachte ga je met geleend geld niet beleggen. Dus mijn focus was eerst op hypotheek aflossen en een klein beetje beleggen. En daarna volop inzetten op beleggen.

Het gevoel van volledig hypotheekvrij (dus schuldenvrij) is voor mij belangrijker dan geneuzel in de percentages. Wat er ook gebeurt in het leven, met lage vaste lasten hoef ik mij niet snel zorgen te maken.
Het is geen geleend geld. Met de bank heb je gewoon een overeenkomst en volgens die voorwaarden los je af.
Dat betekent niet dat ik als ik geld overhoud, dit ook moet gebruiken voor de aflossing. Dat is mijn geld, niet het geld van de bank.

En geneuzel in de percentages. Ik kan aandelen kopen van het bedrijf waar ik werk. Ik heb in de afgelopen 5 jaar stapsgewijs voor ongeveer 40.000 aandelen gekocht. Dit heeft me al zo'n 30.000 aan dividend opgeleverd (netto) en de waarde van de aandelen is ook ruim 10.000 gestegen. Dus een rendement van 100% in 5 jaar, dus 20% gemiddeld per jaar. Mijn hypotheekrente is 1,6% bruto. Netto dus ongeveer 1%.

Met een spaardeposito kun je al 3% rendement krijgen. Dus je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat het rendement dan al 3 keer zo hoog is. Ook in jouw geval heb je het al over een dubbel rendement.

Ik ga pas extra aflossen als de kinderen afgestudeerd en het huis uit zijn. Met ons spaargeld zijn we flexibeler om hen te helpen.
Wombat schreef:
07-10-2025 10:27
'Kleine', daar zit dus wel het risico. Als je nooit iets hebt afgelost dan is die hypotheek niet echt klein. Relatief een lager bedrag dan toen je startte dankzij 30 jaar inflatie, maar het kan alsnog wel vervelend worden als je met pensioen bent en je inkomsten gaan omlaag.

Er zijn echt maar heel weinig mensen met een volledig aflossingsvrije hypotheek denk ik. De meesten lossen wel een deel af, of verhuizen na hun pensioen naar een kleiner huis. Dat kan natuurlijk ook. Ik maak me zelf geen enkele zorgen over mijn deels aflossingsvrije hypotheek iig. Het maandbedrag is nu heel laag en zou zelfs met een hogere rente nog laag zijn, veel lager dan bv sociale huur. En door beleggingen en verhuisplannen zal ik op mijn 68ste sowieso hypotheekvrij kunnen wonen.
Pelle schreef:
07-10-2025 10:11
de rente is na 30 jaar niet meer aftrekbaar. Dus het hangt een beetje van de rente af wat het voordeel is.
En na de looptijd van de hypotheek (meestal ook 30 jaar), moet je deze opnieuw afsluiten. Heb je dan nog inkomen om de lening te krijgen.
En het hangt er ook volledig vanaf over welk bedrag je hebt.

Een vriendin ging zo'n 8 jaar geleden verhuizen. Uiteraard was haar vorige woning in waarde gestegen, maar toch vond ze de overwaarde tegen vallen. Ja, duh, als je een grotendeels aflossingsvrije hypotheek hebt, dan wordt je hypotheekschuld nauwelijks lager.
Mijn HRA stelt nu al niets voor dus dat scheelt. En het grootste deel los ik wel af met een spaarhypotheek. Blijft er een ton over als aflossingsvrij. Mocht de rente ooit op 12% staan, ja dan is € 1000 per maand aan rente veel.
Wombat schreef:
07-10-2025 10:20
Dat is de vraag, of dat moet. Het is niet verplicht. Je kunt ervoor kiezen om nooit af te lossen. Als je altijd alleen de rente betaalt en niets aflost worden de hypotheeklasten niet zo megahoog als wanneer die aflossing daar wel een fors deel van uitmaakt.

Het heeft wel nadelen natuurlijk, die aanpak. Op een gegeven moment loopt je rentevaste periode af met redelijke kans dat de rente omhoog gaat (alhoewel, als je al lang je aflossingsvrije hypotheek hebt dan is de rente daarop misschien ook niet heel laag).

En na 30 jaar (of eerder, gezien de politiek) stopt de hypotheekrenteaftrek hoe dan ook. Dus je zult meer moeten gaan betalen en je bent nooit klaar met betalen, terwijl wie wel aflost op een gegeven moment geen vaste woonlasten meer heeft. Als je nooit iets hebt afgelost, blijf je dus altijd de volle mep aan rente betalen en dat kan wel aantikken.

En een bank moet tzt bereid zijn om je nog een keer een forse aflossingsvrije hypotheek aan te bieden terwijl je al op leeftijd bent. Lukt dat niet dan zal je je huis gedwongen moeten verkopen.

Dus je bent wel van meer externe partijen afhankelijk. Ik vind dat zelf niet prettig, maar het kan wel.
Dat is alleen mogelijk als er sprake zou zijn van een oneindige looptijd. Zolang er een einde looptijd is, moet de lening afgelost worden. Veel hypotheken hebben een looptijd en zodra die afloopt moet je hem wel aflossen. Hetzij door een nieuwe lening aan te gaan, hetzij door gewoon de hoofdsom terug te betalen. En dat herfinancieren kan een probleem zijn als je op leeftijd bent, de regels weer aangescherpt zijn, niet zoveel inkomen hebt of een combinatie van deze. En dan moet je het huis verkopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
07-10-2025 13:09
Dat is alleen mogelijk als er sprake zou zijn van een oneindige looptijd. Zolang er een einde looptijd is, moet de lening afgelost worden. Veel hypotheken hebben een looptijd en zodra die afloopt moet je hem wel aflossen. Hetzij door een nieuwe lening aan te gaan, hetzij door gewoon de hoofdsom terug te betalen. En dat herfinancieren kan een probleem zijn als je op leeftijd bent, de regels weer aangescherpt zijn, niet zoveel inkomen hebt of een combinatie van deze. En dan moet je het huis verkopen.

Maar als je gewoon een goed pensioen hebt, kan je tzt heus wel een ton ofzo lenen. Mijn ouders hadden ook gewoon nog tot op hoge leeftijd een stukje hypotheek, zelfs nog wat bijgeleend voor een verbouwing. Het is een fabeltje dat banken geen hypotheken meer verstrekken aan gepensioneerden.
Zo n 15 jaar geleden toen wij begonnen met extra aflossen eens uitgerekend wat het opleverde dat extra aflossen.
Toen kwam ik uit dat ik het na 17 jaar terugverdiend had (dat is dus bijna zover :yes: )
Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan je rentepercentage
Ik persoonlijk snap niet dat je je hypotheek lang wil laten duren
T is een verdienmodel voor de banken, dat steek ik liever in eigen zak.
dianaf schreef:
07-10-2025 13:09
Heb je voorbij de eerste regel gelezen van wat je van mij quote?
Ravintola schreef:
07-10-2025 10:20
Mijn volledig aflossingsvrije hypotheek zou lopen tot vlak voor mijn 65e. Zo dicht op pensioenleeftijd kan het lastig worden om te lenen en ik had geen plannen om te verhuizen, dus ik ben gaan aflossen.

Nu met nog een kleine hypotheek over, zijn de lage maandlasten erg prettig. Dat geeft lucht en meer mogelijkheden om te sparen en leuke dingen te doen zonder teveel na te hoeven denken of het kan.
Voor zover ik weet kijkt een bank bij het verstrekken van een hypotheek naar het inkomen, niet zozeer naar de leeftijd. Dus als je bijv. een AOW + pensioen hebt hoeft er niets aan de hand te zijn. Bij overlijden wordt een eventuele schuld dan wel uit een toekomstige verkoop teruggehaald.

Onze hypotheek bestaat uit 2 delen. Aflossingsvrij en bankspaar. Ong. 50/50 verdeling.

Op het aflossingsvrije deel (oorspronkelijk ong. 119.000 eu) hypotheek zijn we sinds een paar jaar jaarlijks 10% aan het aflossen, dus 11.900 eu. We betalen 4.65% hypotheekrente. Looptijd van hypotheek is nog 16 jaar. Mijn doel is nu om in ieder geval tot ong. 50 of 60.000 eu ofzo te zakken en dan misschien te stoppen met aflossen. De bankspaarhypotheek zal einde looptijd het overige hypotheekdeel aflossen. Als je dan met een resthypotheek van zo'n 50 of 60k blijft zitten dan zitten we tegen pensioenleeftijd in ieder geval met lage woonlasten. Stel dat je tegen die tijd 10% hypotheekrente zou moeten betalen dan nog zit je met lasten van slechts 400 a 500 euro per maand, wat (zeker tegen die tijd) waarschijnlijk een schijntje is.

Mijn doel is op dit moment niet perse om helemaal vrij te komen zitten, maar om toekomstige woonlasten te minimaliseren. We hebben geen kinderen om een zo groot mogelijke erfenis aan over te dragen.
.
Jesco schreef:
07-10-2025 14:00
Mijn doel is op dit moment niet perse om helemaal vrij te komen zitten, maar om toekomstige woonlasten te minimaliseren. We hebben geen kinderen om een zo groot mogelijke erfenis aan over te dragen.
Precies de reden dat ik ben gestopt met aflossen. De top van de aflossingsvrije is nu "weg" en voorlopig is dat prima zo. Eventuele bedragen voor extra aflossingen staan elders beter te redeneren.
Jesco schreef:

Op het aflossingsvrije deel (oorspronkelijk ong. 119.000 eu) hypotheek zijn we sinds een paar jaar jaarlijks 10% aan het aflossen, dus 11.900 eu. We betalen 4.65% hypotheekrente. Looptijd van hypotheek is nog 16 jaar.
Dus die aflossingsvrije hypotheek heb je ongeveer 14 jaar? Nooit overwogen om hem deze over te sluiten? Een paar jaar geleden was de rente ongeveer 1,5%.
Pelle schreef:
07-10-2025 14:07
Dus die aflossingsvrije hypotheek heb je ongeveer 14 jaar? Nooit overwogen om hem deze over te sluiten? Een paar jaar geleden was de rente ongeveer 1,5%.
Ja klopt. Ik heb in ieder geval rentemiddeling bekeken en overwogen, en oversluiten tegen lagere rente (bij zelfde bank). Maar uit diverse rekenvoorbeelden bleek dat ik dan aan boetebedrag zo'n beetje dat bedrag zou betalen wat ik uit zou sparen aan rentekosten. Wat in mijn ogen op zich ook wel logisch leek. Heb het niet via een adviseur laten bekijken, misschien had dat achteraf nog wat kunnen opleveren.
.
Jesco schreef:
Voor zover ik weet kijkt een bank bij het verstrekken van een hypotheek naar het inkomen, niet zozeer naar de leeftijd. Dus als je bijv. een AOW + pensioen hebt hoeft er niets aan de hand te zijn. Bij overlijden wordt een eventuele schuld dan wel uit een toekomstige verkoop teruggehaald.

Klopt, maar ik verwacht er met AOW + pensioen niet op vooruit te gaan. Er kan van alles gebeuren waardoor je een pensioengat krijgt of tijdelijk niets opbouwt.

Als je richting de pensioenleeftijd gaat, gaat de bank op basis van je toekomstige inkomen rekenen ipv je huidige inkomen.
Jesco schreef:
07-10-2025 14:20
Ja klopt. Ik heb in ieder geval rentemiddeling bekeken en overwogen, en oversluiten tegen lagere rente (bij zelfde bank). Maar uit diverse rekenvoorbeelden bleek dat ik dan aan boetebedrag zo'n beetje dat bedrag zou betalen wat ik uit zou sparen aan rentekosten. Wat in mijn ogen op zich ook wel logisch leek. Heb het niet via een adviseur laten bekijken, misschien had dat achteraf nog wat kunnen opleveren.
ja dat klopt wel. Het boetebedrag is even kort door de bocht het bedrag dat de bank misloopt door de lagere rente. Maar alleen voor de rentevaste periode. Stel de rentevaste periode was 20 jaar. Dus 5 jaar geleden nog 11 jaar resterend, maar je sluit de hypotheek over met een nieuwe rentevaste periode van 20 jaar. Dan betaal je dus voor die 11 jaar een boeterente, maar de 9 jaar erna ben je gegarandeerd van een lagere rente van bijvoorbeeld 1,5%. Die boete rente kun je overigens ook aftrekken van de belasting en je weet niet of de aftrek in de toekomst nog bestaat. Maar was je rentevaste periode de hele looptijd, dus 30 jaar, dan schiet je er niet zoveel mee op.
pelle wijzigde dit bericht op 07-10-2025 15:16
0.22% gewijzigd
Ah ok, dat was mij niet duidelijk. Had denk ik wel gunstig kunnen zijn als ik daar verder in was gedoken.
.
Jesco schreef:
07-10-2025 14:41
Ah ok, dat was mij niet duidelijk. Had denk ik wel gunstig kunnen zijn als ik daar verder in was gedoken.

Dat is wel pech inderdaad. Op dit moment staat de rente volgens mij nog steeds lager dan jouw rentepercentage dus misschien nog het overwegen waard er even naar te kijken?
Volgens mij nu zo'n 4% ong. afhankelijk van looptijd? We moeten sowieso ergens volgend jaar om de tafel omdat de rentevaste periode afloopt. Mooi moment om eens met een adviseur te kijken wat er mogelijk is
.
Jesco schreef:
07-10-2025 15:00
Volgens mij nu zo'n 4% ong. afhankelijk van looptijd? We moeten sowieso ergens volgend jaar om de tafel omdat de rentevaste periode afloopt. Mooi moment om eens met een adviseur te kijken wat er mogelijk is
volgens mij klopt die 4% inderdaad wel.
Mocht de rente in de komende maanden gaan dalen, zou het wel de moeite kunnen zijn om voor de afloop van de rentevaste periode over te sluiten en een kleine boeterente voor lief te nemen. Of als de rente juist gaat stijgen, een korte rentevast periode kiezen. Kortom het kan wle lonen om de hypotheekrente te blijven volgen.
Beleggen of hypotheek aflossen:
Zou je een hypotheek opnemen op je huis om met dat geld te gaan beleggen?
Nee? Dan aflossen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven