Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 381 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
nerdopviva schreef:
09-10-2025 11:06
En daar hebben we ook al een regeling voor: de arbo-dienst. Als je als werkgever het dan zo erg vindt dat je werknemer zich ziek meldt omdat hij/zij in de rouw is/in scheiding ligt/een miskraam heeft gehad/een dwarsliggende scheet heeft, dan schakel je de arbo-dienst in.

Mwah, ik vind het in het algemeen niet heel gek om een deel ook zelf te dragen. Nou heb ik het even niet over extremen. Maar ik heb in mijn leven planbare operaties in mijn vakanties gepland. En ik ben wat minder uren gaan werken omdat ik door ziekte en omstandigheden wat minder capaciteit en energie heb.
En volgens mij zijn er wel meer mensen die dat doen. Niet omdat we zulke helden zijn maar omdat het ook gewoon lekkerder is om geen verantwoording te hoeven afleggen en in discussie te hoeven. En omdat ik het ook wel logisch vind dat mijn vrije dagen niet alleen bedoeld zijn om naar Bali te vliegen, maar ook om bij te tanken, mantelzorg te geven, de nasleep van een overlijden af te wikkelen et cetera.

Als het nodig is meld ik me ook wel ziek, maar er gaat veel in goed overleg omdat mijn leidinggevende ook weet dat ik me niet voor elke scheet ziekmeld. En het is fijn dat dat in goed overleg kan, ik weet dat dat bij niet iedereen het geval is. Gelukkig zijn er formele rechten en instanties om je te beschermen tegen al te harteloze werkgevers, maar het hoeft niet de standaard te zijn om alles via regels en procedures en instanties te doen.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
09-10-2025 11:23
Mwah, ik vind het in het algemeen niet heel gek om een deel ook zelf te dragen. Nou heb ik het even niet over extremen. Maar ik heb in mijn leven planbare operaties in mijn vakanties gepland. En ik ben wat minder uren gaan werken omdat ik door ziekte en omstandigheden wat minder capaciteit en energie heb.
En volgens mij zijn er wel meer mensen die dat doen. Niet omdat we zulke helden zijn maar omdat het ook gewoon lekkerder is om geen verantwoording te hoeven afleggen en in discussie te hoeven. En omdat ik het ook wel logisch vind dat mijn vrije dagen niet alleen bedoeld zijn om naar Bali te vliegen, maar ook om bij te tanken, mantelzorg te geven, de nasleep van een overlijden af te wikkelen et cetera.

Als het nodig is meld ik me ook wel ziek, maar er gaat veel in goed overleg omdat mijn leidinggevende ook weet dat ik me niet voor elke scheet ziekmeld. En het is fijn dat dat in goed overleg kan, ik weet dat dat bij niet iedereen het geval is. Gelukkig zijn er formele rechten en instanties om je te beschermen tegen al te harteloze werkgevers, maar het hoeft niet de standaard te zijn om alles via regels en procedures en instanties te doen.
Ja, ik ook. Maar ik heb echt mazzel met een goeie CAO, veeel dagen en ook flexibel inzetbaar.
nerdopviva schreef:
En daar hebben we ook al een regeling voor: de arbo-dienst. Als je als werkgever het dan zo erg vindt dat je werknemer zich ziek meldt omdat hij/zij in de rouw is/in scheiding ligt/een miskraam heeft gehad/een dwarsliggende scheet heeft, dan schakel je de arbo-dienst in.
Mensen zijn niet in alle gevallen ziek. Soms moet je dingen regelen. Of heb je even extra rust nodig.
Voor dat laatste zijn andere regelingen: zoals vakantiedagen.

En het gaat niet om niet leuk vinden als werkgever.

En je bent allebei volwassen: jij en de werkgever. Daar kun je ook op andere manieren uitkomen inplaats je gelijk maar ziek te melden en aan te sturen op inschakelen van schaarse arbo-artsen.
paradise wijzigde dit bericht op 09-10-2025 11:29
1.19% gewijzigd
Ginevra schreef:
09-10-2025 11:23

En dit.
Ginevra schreef:
09-10-2025 10:42
Ik vind het juist niet zo nuttig om voor alle oorzaken van verzuim een aparte wettelijke regeling te maken. Het heeft vooral symboolwaarde: kijk, er is leed en dat wordt erkend.

Maar in dit topic is al besproken dat de één meer behoefte heeft aan verlofdagen, de ander juist minder. Het is niet te omschrijven voor wie het dan allemaal wel en niet moet gelden: hoeveel dagen voor pleegkinderen, stiefkinderen, nichten en neven, beste vriendinnen? Wat als je een heel hechte band had met je buurvrouw en niet met je zus? Je krijgt óf een ongelooflijk ingewikkelde set regels, of een globale richtlijn die alsnog voor niemand passend is.

En hoe zit het dan met scheiding? Hoeveel verlof daarvoor? Hoe zit het dan met andere gebeurtenissen die maken dat je niet kunt werken?

Bottomline is: er gebeuren in ieders leven grote dingen. Als je daardoor niet kunt werken, ben je tijdelijk arbeidsongeschikt en daar is al een regeling voor.

Iedereen klaagt dat er veel te veel regels in Nederland zijn. Dan moet je ook durven te accepteren: we kunnen niet alles dichttimmeren met nog meer regels en nog meer specificaties. Je kunt ook kijken of het binnen de bestaande regels mogelijk is een werkbare oplossing te vinden.
En ik schrijf met opzet werkbaar, en niet ideaal. Ideaal wordt het nooit.
Helemaal eens. Dan krijg je een soort normatief kader, hoe lang rouw ‘zou moeten zijn’ of zo. Moet je dan verplicht drie weken thuis blijven als een ouder overlijdt? Of mag je wel werken maar het hóeft niet? Er zijn genoeg mensen die helemaal geen weken thuis nodig hebben, en daar zelfs niet beter van worden. Bovendien vallen er dan nog steeds mensen buiten. Als je feitelijk bent opgevoed door je oma, en je vader nog nooit gezien hebt, is het onlogisch dat je meer verlof zou krijgen voor je vader dan voor je oma. Plus mensen zonder formele familieband. Dat wil je echt niet in allerlei regeltjes gaan vatten.

We hebben inderdaad de regeling voor arbeidsongeschiktheid. Je meldt je feitelijk ook niet ziek, je meldt je arbeidsongeschikt. En dat geeft meteen aan tot waar dat reikt. Als jìj arbeidsongeschikt bent, dus om lichamelijke en/of mentale reden niet in staat om je werk te doen, meldt je je af. Als er iets speelt in je leven dat misschien wel tijd kost, maar jou feitelijk niet arbeidsongeschikt maakt, dan neem je vrij. Als mijn hond naar de dierenarts moet, neem ik vrij. Want ik zou gewoon in staat zijn tot werken, maar ik wil iets anders doen. Als ik alleen maar kan huilen en overgeven van de spanning door een overlijden, meldt ik me ‘ziek’, want dan ben ik níet tot werken in staat.
Als je kind ziek is, kan het best zijn dat je daarvoor thuis moet blijven. Maar jìj bent niet ziek. Dus moet je je ook niet ziekmelden. In beginsel moet je dan dus gewoon vrij nemen. Om te zorgen dat mensen niet overlopen als er even een korte crisis is, hebben we daar dan nog zorgverlof voor bedacht, zodat mensen met sterk afhankelijke naasten niet al hun vrij dagen kwijt zijn aan zorgen en ook nog een beetje bij kunnen komen. Maar ze zijn niet ziek. Als jij het huis van een overleden ouder leeg moet ruimen, ben je in principe niet ziek. En moet je dus gewoon vrij nemen.

Als werkgever is het fijn als je daar een beetje mee probeert mee te bewegen waar dat kan. Ik zou bv werknemers nooit vrije dagen op laten nemen om naar een uitvaart te gaan. Maar als je dat vast gaat leggen, tot waar ‘mag’ dat dan? Familie? Vrienden? De buurvrouw?
Maar ik vind het ook niet terecht dat alle ellende die in een leven voorkomt op conto van een werkgever zou komen. Als jij vrij wilt omdat je bij je hond wilt blijven met verlatingsangst, prima. Maar niet op mijn kosten, daar zijn vrije dagen dus voor.
Paradise schreef:
09-10-2025 11:28
Mensen zijn niet in alle gevallen ziek. Soms moet je dingen regelen. Of heb je even extra rust nodig.
Voor dat laatste zijn andere regelingen: zoals vakantiedagen.

En het gaat niet om niet leuk vinden als werkgever.

En je bent allebei volwassen: jij en de werkgever. Daar kun je ook op andere manieren uitkomen inplaats je gelijk maar ziek te melden en aan te sturen op inschakelen van schaarse arbo-artsen.

Ik stuur helemaal nergens op aan. Maar de praktijk is geen ideale wereld waarin mensen zich alleen maar ziek melden als ze ziek zijn (inclusief mentaal ziek) en vrij nemen als ze niet ziek zijn. Ik vind in sommige gevallen rouwen vallen onder ziek zijn. Anderen weer niet. Prima. Als je als werkgever en werknemer het daarover niet eens bent, dan kun je allebei gaan zeuren wat een rotwerknemer en rotwerkgever de ander is, je kunt het ook aan een derde overlaten.
nausicaa schreef:
09-10-2025 12:03
Helemaal eens. Dan krijg je een soort normatief kader, hoe lang rouw ‘zou moeten zijn’ of zo. Moet je dan verplicht drie weken thuis blijven als een ouder overlijdt? Of mag je wel werken maar het hóeft niet? Er zijn genoeg mensen die helemaal geen weken thuis nodig hebben, en daar zelfs niet beter van worden. Bovendien vallen er dan nog steeds mensen buiten. Als je feitelijk bent opgevoed door je oma, en je vader nog nooit gezien hebt, is het onlogisch dat je meer verlof zou krijgen voor je vader dan voor je oma. Plus mensen zonder formele familieband. Dat wil je echt niet in allerlei regeltjes gaan vatten.

We hebben inderdaad de regeling voor arbeidsongeschiktheid. Je meldt je feitelijk ook niet ziek, je meldt je arbeidsongeschikt. En dat geeft meteen aan tot waar dat reikt. Als jìj arbeidsongeschikt bent, dus om lichamelijke en/of mentale reden niet in staat om je werk te doen, meldt je je af. Als er iets speelt in je leven dat misschien wel tijd kost, maar jou feitelijk niet arbeidsongeschikt maakt, dan neem je vrij. Als mijn hond naar de dierenarts moet, neem ik vrij. Want ik zou gewoon in staat zijn tot werken, maar ik wil iets anders doen. Als ik alleen maar kan huilen en overgeven van de spanning door een overlijden, meldt ik me ‘ziek’, want dan ben ik níet tot werken in staat.
Als je kind ziek is, kan het best zijn dat je daarvoor thuis moet blijven. Maar jìj bent niet ziek. Dus moet je je ook niet ziekmelden. In beginsel moet je dan dus gewoon vrij nemen. Om te zorgen dat mensen niet overlopen als er even een korte crisis is, hebben we daar dan nog zorgverlof voor bedacht, zodat mensen met sterk afhankelijke naasten niet al hun vrij dagen kwijt zijn aan zorgen en ook nog een beetje bij kunnen komen. Maar ze zijn niet ziek. Als jij het huis van een overleden ouder leeg moet ruimen, ben je in principe niet ziek. En moet je dus gewoon vrij nemen.

Als werkgever is het fijn als je daar een beetje mee probeert mee te bewegen waar dat kan. Ik zou bv werknemers nooit vrije dagen op laten nemen om naar een uitvaart te gaan. Maar als je dat vast gaat leggen, tot waar ‘mag’ dat dan? Familie? Vrienden? De buurvrouw?
Maar ik vind het ook niet terecht dat alle ellende die in een leven voorkomt op conto van een werkgever zou komen. Als jij vrij wilt omdat je bij je hond wilt blijven met verlatingsangst, prima. Maar niet op mijn kosten, daar zijn vrije dagen dus voor.
Wat leg je dit voortreffelijk uit. Kan me er helemaal in vinden
.
MrsM schreef:
08-10-2025 19:44
Hoe bedoel je dit precies?
Omdat je 100% doorbetaald krijgt is het wel heel makkelijk je voor alles maar lang ziek te melden
rosanna08 schreef:
09-10-2025 10:31
maar wat maakt het uit wat de oorzaak is? Moet je dan voor alles een potje maken waar een werkgever op terug kan vallen? Wat maakt voor jou dat rouw een aparte status heeft?
En ja heel rot voor jou als kleine onderneming, maar dit zijn de dingen die erbij komen kijken als je personeel hebt. En ik snap best dat dat zuur is.

Nee dat komt nog altijd niet uit een potje vanuit het UWV dan, het valt alleen onder de noemer rouwverlof, zoals buitengewoon verlof of zorgverlof. De werkgever betaald dat verlof nog altijd, maar omdat het niet onder ziekteverlof valt doet het niets met de verzuimcijfers die weer van invloed zijn op je premie voor de verzuimverzekering.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wielrenster87 schreef:
09-10-2025 13:17
Omdat je 100% doorbetaald krijgt is het wel heel makkelijk je voor alles maar lang ziek te melden

Uhm ja, dat zal zo zijn voor een deel van de mensen, een ander deel gaat juist weer te lang door met ook weer allerlei gevolgen.

Het is een middenweg die je, met elkaar, wil bereiken.

Maar als je bijvoorbeeld als werknemer je heel strikt houdt aan de reden van ziekmelden niet benoemen (wat natuurlijk gewoon mag) is het als werkgever weer lastig om mee te bewegen met wensen van een werknemer. Ik denk dan altijd, wees zo open mogelijk naar elkaar om te kijken wat wel mogelijk is en wat niet mogelijk is. Dan is een arbo-arts wellicht ook niet altijd nodig. Want ook daar zijn natuurlijk weer tekorten.

Kijk, als je ziek bent met een burn-out, daar heb ik geen kaas van gegeten en is hulp vanuit een arbo-arts wenselijk. Maar door rouw, dat weet en voelt iemand zelf het beste aan wanneer ze in staat zijn om weer te werken. Om daar dan een arbo-arts voor in te schakelen vind ik zelf zonde van a) de tijd van die arts en b) het geld. Want ik denk dat wanneer je in contact blijft daarover met je werk (en dat hoeft niet dagelijks, maar bijvoorbeeld aan het einde van de week even een contactmomentje) dan kun je daar samen prima uitkomen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
nerdopviva schreef:

Ja maar ook hier eigenlijk, ik kan niet inschatten hoe iemand zich voelt na een miskraam. Dat is en lichamelijk maar ook geestelijk een verwerkingsproces wat verschilt van mens tot mens.

Moet je daar dan een arbo-arts voor laten komen of kan het contact tussen werkgever en werknemer die samen kijken naar mogelijkheden ook voldoende zijn?

Soms zegt een arbo-arts namelijk je kan ook vervangend lichter werk doen dus je kan naar je werk, terwijl je dat zelf misschien helemaal niet wil. Of, zeg je juist uit jezelf joh, ik kan dit en dit werk nu niet oppakken maar kan wel inspringen op een andere afdeling oid.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wielrenster87 schreef:
ah joh, dat komt in de praktijk amper voor, de meeste mensen deugen
Wielrenster87 schreef:
Zo makkelijk vind ik het niet. Je moet bellen verantwoorden, collega’s houden op facebook bij wat je prive doet. Zelf mee gemaakt dat ik me S’morgens overgevend ziek meld en men aangaf in middag weer te bellen hoe het ging (of ik al weer kon werken) dagelijks bellen. Ik ben gelukkig amper ziek maar zou er gek van worden. Maar sommige kunnen het blijkbaar faken en spelen. En dat maanden lang? Ik ben te eerlijk en kan het niet.
Lila-Linda schreef:
09-10-2025 13:44
ah joh, dat komt in de praktijk amper voor, de meeste mensen deugen
De meeste mensen deugen maar ik ken zo een paar voorbeelden uit mijn omgeving die niet echt voorbeeldig zijn.
* Eentje die er op aanstuurt om afgekeurd te worden en zijn plannen voor een vervroegd pensioen al klaar heeft liggen. Bewust medicijnen niet nam om langer ziek te blijven. Ik verzin het niet.
* Een ander die vlak na zijn vaste aanstelling 'mentaal overbelast' werd, en ik weet dat iedereen krijsend van woede triggert op die aanhalingstekens - maar de functie is horeca: kassa en bezorging, waar is de overspannenheid? De jongen is onder de 30. "Als je dit zegt bij de keuringsarts mag je thuis op de bank liggen gamen" - hoe aantrekkelijk is dat?
* Nog eentje die een vréselijk ongeluk had gehad, kleine werkgever voor de rechter sleepte. Werkgever met 2 werknemers is inmiddels over de kop. Het onderwerp van alle ellende voerde in de rechtbank een theaterstuk op met krukken die ze letterlijk alleen in de rechtszaal heeft gebruikt.
* Een buurvrouw van een vriend die in de ziektewet zit (de buurvrouw. Niet de vriend). Maar wel zwart bijklust en zo netto toch wel iets meer binnenhaalt dan een minimumloontje.

Dit is alleen wat ik toevallig te horen krijg.
Het UWV en keuringsartsen krijgen dit met bakken vol tegelijk.

Rouwverlof omdat je kat dood is - op Viva krijgt het waarschijnlijk veel instemming. Maar wat gebeurt er in het hoofd van iemand die beseft "als ik app dat ik er nog niet overheen ben kan ik 3 weken op vakantie met behoud van salaris" ?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
09-10-2025 14:40
De meeste mensen deugen maar ik ken zo een paar voorbeelden uit mijn omgeving die niet echt voorbeeldig zijn.
* Eentje die er op aanstuurt om afgekeurd te worden en zijn plannen voor een vervroegd pensioen al klaar heeft liggen. Bewust medicijnen niet nam om langer ziek te blijven. Ik verzin het niet.
* Een ander die vlak na zijn vaste aanstelling 'mentaal overbelast' werd, en ik weet dat iedereen krijsend van woede triggert op die aanhalingstekens - maar de functie is horeca: kassa en bezorging, waar is de overspannenheid? De jongen is onder de 30. "Als je dit zegt bij de keuringsarts mag je thuis op de bank liggen gamen" - hoe aantrekkelijk is dat?
* Nog eentje die een vréselijk ongeluk had gehad, kleine werkgever voor de rechter sleepte. Werkgever met 2 werknemers is inmiddels over de kop. Het onderwerp van alle ellende voerde in de rechtbank een theaterstuk op met krukken die ze letterlijk alleen in de rechtszaal heeft gebruikt.
* Een buurvrouw van een vriend die in de ziektewet zit (de buurvrouw. Niet de vriend). Maar wel zwart bijklust en zo netto toch wel iets meer binnenhaalt dan een minimumloontje.

Dit is alleen wat ik toevallig te horen krijg.
Het UWV en keuringsartsen krijgen dit met bakken vol tegelijk.

Rouwverlof omdat je kat dood is - op Viva krijgt het waarschijnlijk veel instemming. Maar wat gebeurt er in het hoofd van iemand die beseft "als ik app dat ik er nog niet overheen ben kan ik 3 weken op vakantie met behoud van salaris" ?
Ja kan kloppen, zal ik je lijstje geven van mensen die door dit soort mensen door hel gaan echt ziek zijn maar niet worden geloofd? Zelfde uwv, een reactie van arbeidsdeskundige dat een zieke ook niet handig had gereageerd. Dus blijkbaar moet je buiten ziek ook handig zijn
nerdopviva schreef:
09-10-2025 12:22
Ik stuur helemaal nergens op aan. Maar de praktijk is geen ideale wereld waarin mensen zich alleen maar ziek melden als ze ziek zijn (inclusief mentaal ziek) en vrij nemen als ze niet ziek zijn. Ik vind in sommige gevallen rouwen vallen onder ziek zijn. Anderen weer niet. Prima. Als je als werkgever en werknemer het daarover niet eens bent, dan kun je allebei gaan zeuren wat een rotwerknemer en rotwerkgever de ander is, je kunt het ook aan een derde overlaten.
Voor veel zaken is de bedrijfsarts helemaal niet.

Ik heb veel zorgtaken voor familie nu. Ik ben gewoon niet ziek. Maar heb wel ruimte nodig.

Ik vind het soms ook zwaar. Ook op emotioneel vlak. Maar ik ben nog steeds niet ziek en prima in staat om te werken.

Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar je doet net alsof een bedrijfsarts een soort rechter is die beslist of iemand kan werken.

Punt is dat ik mijn gevallen niets te zoeken bij een arts. Wel bij mijn werkgever.
Het misbruik is al van jaren, in verleden door staat geregeld. Werkgevers vonden het toen ook prima het systeem te misbruiken. Afvloeien ging via WAO “gooi het maar op je rug en laat je afkeuren” mijn man zag afgekeurde collega’s met ladders op auto bij klussen. Het is je eigen principe er niet aan mee te doen. Hij riep dan “ach als ik wat krijg ben ik ook blij dat er een vangnet is” en dan wordt je ziek en maak je andere kant mee.zo benaderd worden dat je nog zieker wordt van het UWV. Je kan die strijd als je echt ziek bent eigenlijk niet aan. Dat is nu eerder doorgeschoten in wantrouwen.
Ginevra schreef:
09-10-2025 10:42
Ik vind het juist niet zo nuttig om voor alle oorzaken van verzuim een aparte wettelijke regeling te maken. Het heeft vooral symboolwaarde: kijk, er is leed en dat wordt erkend.

Maar in dit topic is al besproken dat de één meer behoefte heeft aan verlofdagen, de ander juist minder. Het is niet te omschrijven voor wie het dan allemaal wel en niet moet gelden: hoeveel dagen voor pleegkinderen, stiefkinderen, nichten en neven, beste vriendinnen? Wat als je een heel hechte band had met je buurvrouw en niet met je zus? Je krijgt óf een ongelooflijk ingewikkelde set regels, of een globale richtlijn die alsnog voor niemand passend is.

En hoe zit het dan met scheiding? Hoeveel verlof daarvoor? Hoe zit het dan met andere gebeurtenissen die maken dat je niet kunt werken?

Bottomline is: er gebeuren in ieders leven grote dingen. Als je daardoor niet kunt werken, ben je tijdelijk arbeidsongeschikt en daar is al een regeling voor.

Iedereen klaagt dat er veel te veel regels in Nederland zijn. Dan moet je ook durven te accepteren: we kunnen niet alles dichttimmeren met nog meer regels en nog meer specificaties. Je kunt ook kijken of het binnen de bestaande regels mogelijk is een werkbare oplossing te vinden.
En ik schrijf met opzet werkbaar, en niet ideaal. Ideaal wordt het nooit.
Op dit moment is er wettelijk helemaal niets geregeld voor rouwverlof. Ik denk dat het goed is dat er straks recht is op tenminste 5 werkdagen (bij fulltime werken)
Daarbij, er is alleen recht op rouwverlof bij verlies van partner en kinderen, het geldt niet bij het verlies van je vader of moeder.

Het verlof timmert ook niets dicht, 5 dagen verlof is sowieso te kort bij verlies van partner of kind. Daarna komt meestal de ziekmelding. Het geeft iets bescherming tegen de goodwill van je werkgever.

Daarbij, niet iedereen heeft recht op ruim vakantieverlof, sommige mensen hebben alleen recht op wettelijk verlof, en dan gaat het hard met je verlof als je na het overlijden van je partner of kind(!) je vakantieuren moet opnemen voor het regelen en bijwonen van de uitvaart.

Er is bijvoorbeeld ook geboorteverlof en dat is ook goed dat dat er is, het geeft mensen de tijd om te wennen aan een ingrijpende gebeurtenis in hun leven.
Paradise schreef:
09-10-2025 15:07
Voor veel zaken is de bedrijfsarts helemaal niet.

Ik heb veel zorgtaken voor familie nu. Ik ben gewoon niet ziek. Maar heb wel ruimte nodig.

Ik vind het soms ook zwaar. Ook op emotioneel vlak. Maar ik ben nog steeds niet ziek en prima in staat om te werken.

Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar je doet net alsof een bedrijfsarts een soort rechter is die beslist of iemand kan werken.

Punt is dat ik mijn gevallen niets te zoeken bij een arts. Wel bij mijn werkgever.
In principe heb je gelijk. Als je gewoon je uren kan maken en productief bent, dan hebben je werk en de bedrijfsarts daar weinig mee te maken. Als je het niet meer gecombineerd krijgt en overspannen uitvalt door de combinatie werk & privé, dan kom je alsnog bij de bedrijfsarts. En daartussen in zit een fase waarin je met je werkgever afspraken kunt maken of een preventiegesprek kunt aanvragen. Dan komt de bedrijfsarts al meekijken om te voorkomen dat je uitvalt.

Ik heb zo'n gesprek gehad in een periode dat ik door privé-omstandigheden weinig sliep en daardoor op werk overliep. De bedrijfsarts adviseerde om tijdelijk minder te werken, iets waar ikzelf niet aan gedacht had en leidinggevende ook niet mee gekomen was. Vervolgens ligt het natuurlijk wel aan de situatie of dat dan vrije dagen opnemen, zorgverlof, onbetaald verlof, gedeeltelijk ziekmelden of iets anders wordt. De vergoeding van de uren komt uit verschillende potjes, maar het gevolg is hetzelfde: de werknemer kan tijdelijk minder werk verzetten.
MrsM schreef:
09-10-2025 13:18
Nee dat komt nog altijd niet uit een potje vanuit het UWV dan, het valt alleen onder de noemer rouwverlof, zoals buitengewoon verlof of zorgverlof. De werkgever betaald dat verlof nog altijd, maar omdat het niet onder ziekteverlof valt doet het niets met de verzuimcijfers die weer van invloed zijn op je premie voor de verzuimverzekering.
dus het maakt je niet zoveel uit dat je die dagen moet betalen, maar gaat het erom dat je meer premie gaat betalen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-10-2025 18:56
dus het maakt je niet zoveel uit dat je die dagen moet betalen, maar gaat het erom dat je meer premie gaat betalen?

Ja in principe komt het daarop neer. Eigenlijk dezelfde regel als mensen voorstander zijn voor menstruatieverlof. Het verlof zelf wordt gewoon door de werkgever betaald, maar valt niet onder ziekteverzuim dus de premie zal er niet door stijgen.

Oh, en niet dat ik die premie niet kan betalen of dat ik een knieperd ben zeg maar, maar in het algehele verzuim qua percentages voor ziekte landelijk, is het dan ook duidelijker voor bijvoorbeeld het CBS om met specifiekere cijfers te kunnen komen.

Want ik krijg zowat ieder jaar een brief van het CBS om de verzuimcijfers. En die worden dan landeljjk genomen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Voor de verzuimcijfers klopt het natuurlijk gewoon om het mee te nemen, want er was verzuim. Iemand was ook gewoon arbeidsongeschikt op dat moment, dus ook dat klopt gewoon.
Dat je premie omhoog gaat, zal komen omdat meer verzuim het risico verhoogt je ooit aanspraak zal maken. En zelfs dat zal waarschijnlijk kloppen. Hoewel iemand natuurlijk niet elk jaar bv een ouder verliest, zal het op statistische gronden wel kloppen dat als er veel rouwverlof is, er ook een algemeen grotere kans op uitval is. Als iemand er een half jaar uit ligt door een ernstig ongeluk, is de kans ook niet zo groot dat dat volgend jaar weer hetzelfde gebeurt, en toch gaat je premie omhoog. Zo werken verzekeringen.
Als jij zelf vindt dat dergelijke afwezigheid niet als ziek geregistreerd zou staan, staat het je vrij om er bijzonder verlof voor te verlenen natuurlijk. Niemand houd je tegen om zelf een rouwverlof van twee of drie weken in je contracten op te nemen. Dan gaan je verzuimcijfers ook niet omhoog.
MrsM schreef:
07-10-2025 22:39
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en man en ik zijn beiden zelfstandigen, dan ligt het ineens toch wel anders heb ik gemerkt.

Waar mijn zwagers 1 week vrij kregen om alles te regelen tot aan de uitvaart, en na de uitvaart ook nog tijd mochten nemen van hun werkgever, lag dat in ons geval anders.

Schoonmoeder werd einde van de middag gecremeerd, ik heb in de ochtend nog gewerkt. Mijn man heeft op de dag van overlijden niet gewerkt, maar de dagen tot aan de uitvaart (dat was echt een week later) wel wat afspraken gehad. En ik ben door blijven werken. (Ik had niet een beste band met schoonmoeder dus dat scheelt natuurlijk enorm)

Dat klinkt wellicht heel kil en ongevoelig, maar ik (en mijn man ook) was prima in staat te werken, en, eerlijk is eerlijk 1 week niet werken (allebei) zou echt veel geld kosten. Nu is dat laatste natuurlijk je laatste zorg, maar ik vind als je denkt dat je kunt werken, je dat ook gewoon moet doen.

Ik vind dit wel een hele interessante, gedragsmatig. Als er een financiële prikkel is, dan verandert het gedrag van mensen aanzienlijk. En dat zie ik (vanuit mijn werk), zeer regelmatig.

Ik ben overigens voor het verlenen van verlof voor zoiets hoor, daar niet van. Maar vind het toch altijd wel bijzonder dat zodra bijvoorbeeld een financiële prikkel zich aandient, mensen ineens wel heel veel kunnen.
WoolOverMyEyes schreef:
10-10-2025 08:19
Ik vind dit wel een hele interessante, gedragsmatig. Als er een financiële prikkel is, dan verandert het gedrag van mensen aanzienlijk. En dat zie ik (vanuit mijn werk), zeer regelmatig.

Ik ben overigens voor het verlenen van verlof voor zoiets hoor, daar niet van. Maar vind het toch altijd wel bijzonder dat zodra bijvoorbeeld een financiële prikkel zich aandient, mensen ineens wel heel veel kunnen.
eeuh ja, jij ziet dat ook vanuit Je Werk, ook alleen omdat je ene financiele prikkel krijgt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven