Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 383 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
WoolOverMyEyes schreef:
10-10-2025 16:21
Als ondernemer wel. Het gaat om ondernemers, waar ik mee werk. Dan wordt een eventuele uitkering stopgezet

Hoe bedoel je dit? Jij werkt dan voor de AOV van die ondernemer? Of hoe moet ik dat precies zien?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-10-2025 16:19
Nee an sich niet, maar ik heb het destijds wel gegeven. Niet dat ik daarmee een schouderklopje of sticker verdien, maar verdriet is verdriet. Bij een huisdier slijt het verdriet sneller en kun je je er makkelijker overheen zetten, maar 2 dagen vond ik op zijn plaats.

Het moet niet, maar mag wel. Ook hier geldt voor mij een soort menselijke maat.
maar zou je dit dan ook onder rouwverlof willen schuiven als dat er zou zijn of zou je dat nog steeds gewoon uit coulance doen? Wat ik overigens zeer te prijzen vind hoor en wat er voor mij ook voor zou zorgen dat ik voor jou een stapje harder loop.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
WoolOverMyEyes schreef:
10-10-2025 16:21
Als ondernemer wel. Het gaat om ondernemers, waar ik mee werk. Dan wordt een eventuele uitkering stopgezet
zoals ik al zei, het zou een heleboel schelen als je dat in je antwoord ook had verwoord.

En fijne verzekering wel, je gaat maar aan het werk of dat nou kan of niet, want anders heb je geen geld meer. Waar zijn ze dan voor verzekerd?
rosanna08 schreef:
10-10-2025 17:10
maar zou je dit dan ook onder rouwverlof willen schuiven als dat er zou zijn of zou je dat nog steeds gewoon uit coulance doen? Wat ik overigens zeer te prijzen vind hoor en wat er voor mij ook voor zou zorgen dat ik voor jou een stapje harder loop.

Ik denk dat ik dat nergens onder wegschrijf. Er is geen sprake van ziekte, misschien buitengewoon verlof, maar mijn personeelsadministratie is zo klein, dat het niet uitmaakt in cijfers wat voor welk verlof ingezet wordt. Behalve dus bij ziekte, omdat dat moet voor de verzekering.

Ik denk eigenlijk dat wanneer je als werkgever je niet te star opstelt in de regels, dus gewoon die 2 dagen vrij geven in dit geval, je dat idd ook terug krijgt in de vorm van inzet van je werknemers. Het is menselijke maat icm een beetje geven en nemen vanuit beide kanten.

Niet dat ik voor die 2 dagen vrij geven dan ook direct een tegenprestatie verwacht, maar het uit zich waarschijnlijk in andere dingen weer.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
rosanna08 schreef:
10-10-2025 17:11
zoals ik al zei, het zou een heleboel schelen als je dat in je antwoord ook had verwoord.

En fijne verzekering wel, je gaat maar aan het werk of dat nou kan of niet, want anders heb je geen geld meer. Waar zijn ze dan voor verzekerd?

Ik heb gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken van mijn verzekering, maar ben hierdoor wel nieuwsgierig geworden hoe dat dan in zijn werk gaat? Zover ik wist, gelden dezelfde regels als bij een arbo-arts voor werknemers toch?

Al zag ik afgelopen week in mijn voorwaarden dus wel staan dat rouw pas vergoed wordt na vaststelling door een arts en een periode langer dan 1 jaar bijvoorbeeld.

Maar ik ben specifiek verzekerd op kunnen uitoefenen van mijn beroep. Als ik dat niet meer kan omdat ik ernstige diabetes zou krijgen dan krijg ik de volledige uitkering, en mag ik elders werken tot aanvulling gemiddeld laatstverdiende salaris met behoud van de gehele uitkering.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
https://vnpf.nl/nieuws/raad-van-state-a ... hatgpt.com

Hier staat een mening van de Raad van Staten omtrent rouwverlof, waar ik me eigenlijk best in kan vinden. Vereenvoudiging van de verlofregels, 3 zuilen waaronder de diverse verlofregelingen ondergebracht kunnen worden.

Hoe de naam van het beestje ook is, de voorstellen voorzien bij geen enkele partij in een collectief vanuit bijvoorbeeld het UWV, zoals zwangerschapsverlof of vorstverlet.

Zoals mensen hier ook al zeiden, het minimum wordt dan automatisch het maximum. En rouw is zo persoonlijk dat er geen termijn op te zetten is. Wat ik een beetje gek vindt, want al zou je maar een vaststelling doen voor welk verwantschap er is.

Een vader/moeder 10 werkdagen, partner 50 werkdagen, kind 80 werkdagen, oom/tante/opa/oma/neef/nicht 5 werkdagen. (Resp 2 weken, 2 maanden, 3 maanden, 1 week)

Alles wat dan langer nodig is zou kunnen vallen onder ziekmelding of bijzonder verlof. Wat korter nodig is op dat moment, kunnen werknemers om laten zetten naar extra vrije dagen die door de werkgever worden betaald.

Dan heb je een redelijk ruimhartig betaald verlof vanuit het UWV waardoor vooral kleine werkgevers ontzien worden, en het minimum wordt niet automatisch het maximum aangezien er een motivatie kan zijn voor extra vakantiedagen. Die dan niet door het collectief worden betaald maar door de werkgever. Om fraude te voorkomen, dient de werkgever dit verlof ook zelf in bij het UWV.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-10-2025 17:29
Ik heb gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken van mijn verzekering, maar ben hierdoor wel nieuwsgierig geworden hoe dat dan in zijn werk gaat? Zover ik wist, gelden dezelfde regels als bij een arbo-arts voor werknemers toch?

Al zag ik afgelopen week in mijn voorwaarden dus wel staan dat rouw pas vergoed wordt na vaststelling door een arts en een periode langer dan 1 jaar bijvoorbeeld.

Maar ik ben specifiek verzekerd op kunnen uitoefenen van mijn beroep. Als ik dat niet meer kan omdat ik ernstige diabetes zou krijgen dan krijg ik de volledige uitkering, en mag ik elders werken tot aanvulling gemiddeld laatstverdiende salaris met behoud van de gehele uitkering.
ik heb echt geen idee hoe dat werkt, ik was er eigenlijk ook vanuit gegaan dat het min of meer hetzelfde werkt als voor een werknemer, alleen met strengere regels voor wanneer je er gebruik van kunt maken.
vereenvoudiging lijkt me niet verkeerd, maar dat zal ook heel erg afhangen hoe dat voorgegeven zou worden.
Maar linksom of rechtsom zijn werknemers dan niet op de werkvloer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven