Gezondheid alle pijlers

Maagklachten na zwangerschap

09-10-2025 19:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen medisch advies gevraagd alleen tips of herkenning..

In m'n zwangerschap had ik extreem last van maagzuur waarvoor ik omeprazol slikte.
Dit is nu een aantal maanden geleden.

Ik ben nu eigenlijk nog steeds continue misselijk of heb een raar gevoel in mijn maag. Dit duurt dan ook uren.
Soms is het zo erg dat ik ook meerdere keren moet overgeven.
Ik heb het een tijdje bijgehouden maar er lijkt niet een duidelijk patroon in te zitten qua voeding.

Nu heb ik al ontlasting in geleverd en bloed geprikt maar daar komt niks uit.
Volgende week weer een afspraak op het spreekuur met de huisarts om het vervolg te bespreken.

Maar de klachten zijn echt niet normaal, ik geniet amper meer van eten.

Iemand die dit herkend?
Ik ben trouwens ook veel afgevallen. Ten opzichte van voor mijn zwangerschap weeg ik nu 15 KG minder.
Herkenning, mijn maagslijmvlies is beschadigd geraakt. Aangetoond met een maagonderzoek. En helaas is dat nooit meer goed gekomen. Ups en downs gekend en na een zeer pijnlijke operatie waarvoor ik heel veel pijnstillers heb geslikt nooit meer klachtenvrij geweest.

Slik nu voor de rest van mijn leven Pantoprazol.

Niet erg opbeurend, sorry.

Laat je niet afschrikken, ga voor een onderzoek. Internist of mld-arts. Succes!
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ah dat meen je niet!
Hoe kan het zò beschadigd zijn geraakt?
Ik heb zo'n vermoeden dat dat het bij mij ook is... :(
Mijn eerste zwangerschap heeft (achteraf gezien) een gat in mijn middenrif veroorzaakt.
Pas toen ik 3 jaar na mijn tweede zwangerschap nog steeds dagelijks 10 rennies slikte vond een vervangende huisarts het tijd voor een onderzoek.
Daaruit kwam het gat in mijn middenrif naar boven.
Dus nu dagelijks 1 pantaprozol voor de rest van mijn leven maar ik kan in ieder geval weer alles eten en drinken.
Mwrosa schreef:
09-10-2025 20:35
Ah dat meen je niet!
Hoe kan het zò beschadigd zijn geraakt?
Ik heb zo'n vermoeden dat dat het bij mij ook is... :(

Ik kreeg 25 jaar geleden alleen middeltjes van de drogist tegen mijn klachten. Verloskundige stuurde me naar de huisarts en die zei doodleuk dat maagzuur door zwangerschap geen reden was voor medicatie. Ik moest wat flinker zijn. Was mijn derde zwangerschap en dit was zo extreem anders. Heb nu ook een andere huisarts.
verbena wijzigde dit bericht op 09-10-2025 20:42
0.49% gewijzigd
granny71 schreef:
09-10-2025 20:39
Mijn eerste zwangerschap heeft (achteraf gezien) een gat in mijn middenrif veroorzaakt.
Pas toen ik 3 jaar na mijn tweede zwangerschap nog steeds dagelijks 10 rennies slikte vond een vervangende huisarts het tijd voor een onderzoek.
Daaruit kwam het gat in mijn middenrif naar boven.
Dus nu dagelijks 1 pantaprozol voor de rest van mijn leven maar ik kan in ieder geval weer alles eten en drinken.
Tjee ook heftig..
Wat een zwangerschap al niet kan doen hé. Heb je nu helemaal geen klachten meer?
Verbena schreef:
09-10-2025 20:41
Ik kreeg 25 jaar geleden alleen middeltjes van de drogist tegen mijn klachten. Verloskundige stuurde me naar de huisarts en die zei doodleuk dat maagzuur door zwangerschap geen reden was voor medicatie. Ik moest wat flinker zijn. Was mijn derde zwangerschap en dit was zo extreem anders. Heb nu ook een andere huisarts.
Goed dat je een andere huisarts hebt! Wat een k€^#t opmerking zeg.

Mijn huisarts neemt me wel heel serieus gelukkig.
Mwrosa schreef:
09-10-2025 20:42
Tjee ook heftig..
Wat een zwangerschap al niet kan doen hé. Heb je nu helemaal geen klachten meer?
Zolang ik mijn dagelijkse pilletje neem heb ik geen last meer van maagzuur.
Wel geef ik nog steeds heel makkelijk over maar dat zie ik niet echt als een klacht want het overvalt me niet.
Mwrosa schreef:
09-10-2025 20:43
Goed dat je een andere huisarts hebt! Wat een k€^#t opmerking zeg.

Mijn huisarts neemt me wel heel serieus gelukkig.
Ik zou om een gastroscopie vragen.
Geen pretje maar dan heb je wel gelijk duidelijkheid.
Hoe heb jij dat ervaren? Ik kan echt niet inschatten hoe zo iets gaat.
Mwrosa schreef:
09-10-2025 20:50

Ik kreeg een roesje en heb er niks van meegekregen. Weet dat ik in slaap viel en daarna dat ik wakker werd en een beetje een ruwe keel had. Dat gevoel in mijn keel hield wel meer dan een dag aan. Voelde een beetje als een beginnende verkoudheid.
Ik heb zelf na mijn zwangerschap last van galstenen gekregen. De koliekpijn is wel echt hevig en pijnlijk. Maar sluimerende klachten kunnen ook voorkomen bij galstenen.
Misschien is dat ook eventueel het onderzoeken waard middels een echo.
Mwrosa schreef:
09-10-2025 20:50
Het is voor mij ruim 20 jaar geleden dus hopelijk gaat het nu wat soepeler.
Ik heb echt moeten dreigen met weglopen voordat ik eindelijk een roesjes kreeg maar van het onderzoek zelf kan ik me niets meer herinneren.
Ik heb nu wel gehoord van mensen om mij heen dat het zelfs onder narcose kan ipv een roesje.
Afspraak met de HA is volgende week pas.. vind ik nog lang duren haha
Mwrosa schreef:
09-10-2025 21:05
Ik heb nu wel gehoord van mensen om mij heen dat het zelfs onder narcose kan ipv een roesje.
Afspraak met de HA is volgende week pas.. vind ik nog lang duren haha
Gelukkig zijn ze daar de laatste jaren anders over gaan denken.
Er werd toen nog net niet, letterlijk tegen me gezegd dat ik me niet aan moest stellen en dat het allemaal veel langer zou gaan duren als ik een roesje wilde.
Oftewel "Mens, doe niet zo lastig"
Wat moet je je dan hard maken he.. zo vervelend als ze je niet serieus nemen.
Ik ben ook een beetje bang dat het bij mij uiteindelijk op stress ofzo wordt gegooid.
Omdat ik in het verleden wel bekend ben met paniek klachten.
Gek genoeg daar sinds mijn zwangerschap totaal geen last meer van.
Herkenbaar. Het eerste jaar na de geboorte geleefd op pantoprazol en omeprazol. Heel veel onderzoeken gehad en er kwam eigenlijk niks uit. De conclusie was eigenlijk een chronische maagontsteking, leer er maar mee leven.
Daarna heb ik 2 jaar sporadisch last gehad. Gemiddeld eens per maand echt een aanval alsof er een baksteen in m'n maag zat.
Het kwam 4x zo erg terug in een periode van bizarre stress tot een punt waarop ik eigenlijk niets meer kon eten zonder mega maagpijn en maagzuur. Pantoprazol weer mijn beste vriend.
Ik was echt wel heel bang dat ik er de rest van m'n leven zo bij zou zitten.
Maar ineens was het klaar. Ben nu al maanden pijnvrij. Gewoon vanuit het niks is het over.
Ik heb nu nog wel dat als ik echt echt te veel gegeten heb, dat ik me dagenlang vol voel, dat is vervelend maar valt in het niet bij de pijn die ik heb gehad.
Er is dus hoop! En ik vond pantoprazol beter dan omeprazol, maar dat zal persoonlijk zijn.
Gewoon _melon met login problemen
granny71 schreef:
09-10-2025 20:48
Ik zou om een gastroscopie vragen.
Geen pretje maar dan heb je wel gelijk duidelijkheid.
En waarom dan precies?

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2021/e ... agklachten
Ik vind die e-learning mwah. Het is niet alsof de huisarts, die je tenslotte door moet verwijzen, deze vragen niet aan je stelt láng voordat een gastroscopie in beeld is. En daarna krijg je die vragen nog eens van de mdl-arts.
Het is niet alsof je van het een op het andere moment ineens met een slang in je keel ligt.

Ik heb een paar maanden geleden een gastroscopie gehad. Na maandenlang klachten en gebruik van PPI’s die niet afdoende werkten duurde het ook nog maanden voor de gastroscopie uiteindelijk plaatsvond.
Het is geen onderzoek wat ze heel lichtvaardig inzetten, het artikel impliceert dat het heel vaak onnodig blijkt maar de leefstijladviezen in die vragenlijst krijg je echt eerst mee, daarna volgen de medicijnen en dáárna komt de gastroscopie pas in beeld. Tegen die tijd wil een arts ook wel een beeld hebben.
Een barret slokdarm bijvoorbeeld, is geen kanker maar wel iets wat gemonitord en behandeld moet worden.

Overigens vond ik het onderzoek deze keer, op de stress die ik er van had van te voren na, een eitje.
Jaren geleden heb ik er een gehad en dat was verschrikkelijk. Weliswaar een roesje, maar met dormicum en dat werkte niet zo best.
Nu gebruiken ze propofol en fentanyl en dan ben je echt goed weg, geen pijn en ook heel vlot weer bij.
Qeslisabeth87 schreef:
10-10-2025 09:21
En waarom dan precies?

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2021/e ... agklachten
Omdat een arts ervoor geleerd heeft en het niet aan de patient is om zichzelf te onderwijzen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven