Onduidelijke echo's

08-10-2025 11:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Ik hoop op wat ervaringsverhalen hier. Voor wat steun en om deze dagen even door te komen.
Ik ben onverwacht zwanger geraakt. Ben 42 jaar. Heb al 2 grotere kinderen. Na goed erover te hebben nagedacht, hebben mijn vriend en ik besloten dat het welkom is. Natuurlijk met risico's, zeker gezien mijn leeftijd. Met 6+1 weken een eerste goede echo gehad. Een week later weer, toen zelfs gemeten op 7+3. Echter, wel heel moeilijk in beeld te krijgen, zelfs inwendig. Wel duidelijke hartslag. Er was daarnaast ook een tweede vruchtzak te zien, die niet goed in beeld is te krijgen.
Nu 5 dagen later naar een echobureau geweest met betere apparatuur, om hopelijk uitsluitsel te krijgen over de tweede vruchtzak. Uitwendig wederom heel moeilijk te vinden. Uiteindelijk wel, en gemeten op 7+5. Dus tov 5 dagen geleden te weinig groei. Wel een duidelijke hartslag. Ook wederom onduidelijke tweede vruchtzak te zien. Dus ook hier weer inwendige echo gedaan. Deze dame zei ook, wat ligt de foetus diep, bijna niet te vinden. Uiteindelijk in beeld, en af en toe weer beeld van tweede vruchtzak met wat soms leek een kloppend hartje, maar niet goed in beeld te brengen. Ook de foetus met kloppend hartje overigens niet. En moeilijk te meten. Maar de dame van het echobureau zei wel eerlijk dat het meer beeld van 7 wkn dan van 8 wkn was. Terwijl ik toch echt wel minimaal 8 weken zou moeten zijn vandaag.

Heel verhaal, maar wilde het graag even kwijt. Zo onzeker ook, want het enige wat we kunnen doen is afwachten. En ik kan me nu in ieder geval voorbereiden op slecht nieuws. Waar ik heel sterk rekening mee houd. Vooral omdat het zo uitzonderlijk is; zelfs met goede apparatuur bijna niet te vinden doordat het zo diep ligt. Misschien zijn er anderen die dit hebben meegemaakt? Gedeelde smart is halve smart, denk ik dan maar...
Dank voor het lezen in ieder geval.
Ohhh, deze onzekerheid. Vreselijk. Dit hebben wij bij mijn laatste zwangerschap ook gehad (op 41-jarige leeftijd, liep helaas niet goed af).
We zijn zo 3 weken lang van echo naar echo gehopt. Bij jou ziet het er wel iets hoopvoller uit, in elk geval bij het vruchtje met de wat duidelijkere hartslag. Bij ons klopte het hartje te traag voor de termijn die gemeten werd en uiteindelijk is het dus gestopt. In het tweede vruchtzakje hebben we geen hartslag gezien.

Wanneer mag je weer? Het is inderdaad afwachten. Ik duim ontzettend voor je.
Op deze termijn is een inwendige echo sowieso normaal. Bij mijn fertiliteitsafdeling proberen ze het niet eens uitwendig, omdat het inderdaad een stuk lastiger en soms onvindbaar is. (Terwijl ze dan natuurlijk de termijn heel precies weten!) Daarbij heeft mijn arts toen niet meer gedaan dan globaal gekeken of alles er goed uit zag, juist - zei ze - omdat je op deze termijn, waarbij het nog zo klein is, snel verkeerd meet en dan kan een mm verschil al een enorm verschil maken. Ik ben dus - met mijn ervaring in het achterhoofd - wel verbaasd dat ze het überhaupt uitwendig hebben geprobeerd en ook zo precies hebben gemeten. Je kunt niet anders dan wachten. Veel sterkte daarmee!
Plinkie schreef:
08-10-2025 12:10
Ohhh, deze onzekerheid. Vreselijk. Dit hebben wij bij mijn laatste zwangerschap ook gehad (op 41-jarige leeftijd, liep helaas niet goed af).
We zijn zo 3 weken lang van echo naar echo gehopt. Bij jou ziet het er wel iets hoopvoller uit, in elk geval bij het vruchtje met de wat duidelijkere hartslag. Bij ons klopte het hartje te traag voor de termijn die gemeten werd en uiteindelijk is het dus gestopt. In het tweede vruchtzakje hebben we geen hartslag gezien.

Wanneer mag je weer? Het is inderdaad afwachten. Ik duim ontzettend voor je.
Ach, wat verdrietig wat jullie hebben meegemaakt. Hoe lang is dat geleden? Ik heb eerder een missed abortion gehad, maar dat was een zogenoemd windei. Dit voelt toch heel anders, omdat er een hartje klopt.

Ben net gebeld door mijn eigen verloskundige. De dame van het echobureau heeft contact met haar opgenomen, omdat er toch wat zorgen zijn om het onduidelijke beeld en de tweede zwarte zak/vruchtzak, waar mogelijk een bloedvat van mij in klopt. Ipv dus een kloppend hartje van een mogelijk 2e foetus. Dus ik heb nu een doorverwijzing voor de gynaecoloog en kan daar vrijdagochtend terecht. Over de foetus met goed kloppend hartje zullen we dan nog geen zekerheid hebben over of de groei goed doorgaat; daar zit te weinig tijd tussen. Maar maak me ondertussen wel wat zorgen om die tweede zwarte holte/zak/massa en het onduidelijke beeld. Ben soms een beetje hypochondrisch, maar als ook echoscopistes zich zorgen maken en ze dit onduidelijke beeld eigenlijk nooit zien. En ik herken dit ook niet van mijn eerdere zwangerschappen...

Dank voor jouw reactie! Fijn om met mensen te praten die dezelfde ervaring hebben; dat geeft toch wat steun en gemoedsrust, ondanks dat de ervaringen ook verdrietig zijn.
meisje85 schreef:
08-10-2025 12:20
Op deze termijn is een inwendige echo sowieso normaal. Bij mijn fertiliteitsafdeling proberen ze het niet eens uitwendig, omdat het inderdaad een stuk lastiger en soms onvindbaar is. (Terwijl ze dan natuurlijk de termijn heel precies weten!) Daarbij heeft mijn arts toen niet meer gedaan dan globaal gekeken of alles er goed uit zag, juist - zei ze - omdat je op deze termijn, waarbij het nog zo klein is, snel verkeerd meet en dan kan een mm verschil al een enorm verschil maken. Ik ben dus - met mijn ervaring in het achterhoofd - wel verbaasd dat ze het überhaupt uitwendig hebben geprobeerd en ook zo precies hebben gemeten. Je kunt niet anders dan wachten. Veel sterkte daarmee!
Dank je voor jouw relativerende opmerkingen over de groei. Ik denk dat je daarin ook zeker een terecht punt hebt. We kunnen natuurlijk met echo's zoveel tegenwoordig, maar het is allemaal nog zo klein. Probeer mijzelf dat ook voor te houden. En het gaat ook maar om een verschil van 2 a 3 dagen. Maar, ik zit nu eenmaal zo in elkaar dat als er mogelijk slecht nieuws komt, ik mij daar het liefst zoveel mogelijk op instel. Om een harde klap te voorkomen.
Bij jou is alles goed gegaan? Jij bent van 1985? Mijn leeftijd baart me sowieso wat meer zorgen. En een eerdere ervaring van een missed abortion op jongere leeftijd, heeft mijn vertrouwen niet gebeterd natuurlijk.
Ja klopt, ik ben van '85, nu zwanger (van de eerste) en in december uitgerekend. Een vriendin van mij is ook zwanger en een jaar ouder dan ik ben. Ik heb in mijn omgeving om de een of andere reden sowieso altijd wel "oudere" zwangeren gehad. Zowel een schoonzus als een vriendin en collega zijn op hun respectievelijk 43e en 42e spontaan zwanger geworden. En er zijn bij allemaal gezonde kindjes uit gekomen. Dus voor mij is leeftijd sowieso wat relatiever wat dat betreft. Maar goed, heb je verder niks aan, goed dat je naar de gynaecoloog bent verwezen en daar al snel terecht kunt.
meisje85 schreef:
08-10-2025 12:57
Ja klopt, ik ben van '85, nu zwanger (van de eerste) en in december uitgerekend. Een vriendin van mij is ook zwanger en een jaar ouder dan ik ben. Ik heb in mijn omgeving om de een of andere reden sowieso altijd wel "oudere" zwangeren gehad. Zowel een schoonzus als een vriendin en collega zijn op hun respectievelijk 43e en 42e spontaan zwanger geworden. En er zijn bij allemaal gezonde kindjes uit gekomen. Dus voor mij is leeftijd sowieso wat relatiever wat dat betreft. Maar goed, heb je verder niks aan, goed dat je naar de gynaecoloog bent verwezen en daar al snel terecht kunt.

Heb je ook helemaal gelijk in, dat is ook relatief. En de ene 40 jarige is de andere niet.
Wat fijn dat de zwangerschap goed gaat. Mijn eerste is ook van december. Vond dat een fijne periode, lekker in de babybubbel in de wintermaanden.

Nu maar hopen dat het bij mij allemaal meevalt. Los van een gezonde zwangerschap, hoop ik vooral nu dat er niets ergs aan de hand is. Een massa met een bloedvat, zorgen bij echoscopiste en verloskundige, spoedspreekuur van de gynaecoloog. Het stelt me allemaal niet erg gerust. De verloskundige die zei dat ze me niet wilden laten rondlopen met iets in mijn lichaam wat er niet hoort en waarvan niet duidelijk is wat het is.... Moeilijk om niet te googelen en mijn gedachten niet op hol te laten slaan.
Sterkte, die onzekerheid is niet fijn! Zo killing. Hopelijk kunnen ze je snel geruststellen en krijg je ook een gezond kindje!
Dubbel
plinkie wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:50
99.09% gewijzigd
Magenta84 schreef:
08-10-2025 12:33
Ach, wat verdrietig wat jullie hebben meegemaakt. Hoe lang is dat geleden? Ik heb eerder een missed abortion gehad, maar dat was een zogenoemd windei. Dit voelt toch heel anders, omdat er een hartje klopt.

Dank voor jouw reactie! Fijn om met mensen te praten die dezelfde ervaring hebben; dat geeft toch wat steun en gemoedsrust, ondanks dat de ervaringen ook verdrietig zijn.
Dit was afgelopen mei en dit was ook onze laatste keer proberen. Dit was onze derde miskraam en ik word er ook niet jonger op. De gynaecoloog vroeg of ik onderzoeken wil naar de oorzaak, maar hij gaf ook aan dat het waarschijnlijk leeftijdgebonden is. Hij gaf ook aan dat er nog zát zwangerschappen boven de 40 goed gaan, dus het is gewoon geluk of pech hebben..

Voor ons was het genoeg geweest. De onzekerheid, überhaupt al zwanger kunnen raken (er zat 9 maanden tussen de laatste twee pogingen) én het bijbehorende verdriet begon vooral mijn leven een beetje te beheersen. Dat wilde ik niet meer, want we hebben óók een dochter van 3,5 waar ik me terug op wilde focussen.
Het blijft verdrietig, en als ik een topic als dit lees ga ik weer even terug in de tijd. Maar ondertussen ervaar ik ook al vaker een gevoel dat het oké is zo. Ben wel benieuwd hoe ik me voel als de uitgerekende datum in december dichterbij komt, maar dat voel ik dan wel weer :)

Wat fijn dat je vrijdag al terecht kunt (hoewel, natuurlijk niet fijn dat het een soort van 'moet', maar toch).

Ik hoop dat je goed nieuws krijgt.
Wat een spanning, sterkte. Ik weet hoe het is als je zwangerschap niet zonder zorgen is.

Wat anderen al zeggen: die termijn is niet gek. Je was 6+1 bij de 1e echo, werd toen iets vooruit gezet en daarna weer iets terug. Zeker als het moeilijk in beeld te brengen was is 7+5 of 8+1 (ofzo) niet met zoveel zekerheid te zeggen. Ze doen niet voor niets de termijn bepaling pas later.

Als je al bij de gynaecoloog geweest bent, dan zou ik proberen los te laten wat de verloskundige er van vindt. Die heeft je naar de gynaecoloog gestuurd, omdat ze hier zelf niet genoeg verstand van heeft. Ik ben (om een andere reden en later in de zwangerschap) ook accuut doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bevestigden ze het beeld van de echoscopist, maar konden veel meer informatie geven over de gevolgen en hoe nu verder. Toen de verloskundige mij belde was ik al in het ziekenhuis geweest en leek zij haast meer van slag dan ik. Kortom: wat zegt de gynaecoloog ervan?

Sorry, ik las spoedconsult dus ging er vanuit dat je al geweest was. Een schrale troost die hopelijk toch iets gerust stelt: als er echt ernstige zorgen waren over jouw gezondheid, dan zouden ze je niet tot vrijdag laten wachten.

Ik kreeg trouwens wekelijks echo's, die soms ook niet altijd alles duidelijk in beeld hadden. Ik heb weliswaar niet zoveel vroege echo's gehad, maar zo vroeg is het volgens mij niet vaker niet altijd goed te zien of meten.

Knap dat je weinig googled, dat voorkomt (hopelijk) extra zorgen. Hopelijk valt het allemaal mee. :hug:
amaryllis wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:57
22.89% gewijzigd
Misschien ter geruststelling: bij mij was er ook een onduidelijk 2e vruchtzakje te zien (raar gevormd ook en ook vaag een kloppend bloedvat van mij te zien) en dat was ook gewoon wat het was: een tweede vruchtzakje, waar verder niks mee was.
Na de miskraam nog een echo gehad en toen was dit beeld ook weer verdwenen. Ze gaven ook aan dat het uit zichzelf op kon lossen als de zwangerschap wel verder zou gaan.
Dank je Wombat, lief dat je reageert!
Plinkie schreef:
08-10-2025 14:55
Misschien ter geruststelling: bij mij was er ook een onduidelijk 2e vruchtzakje te zien (raar gevormd ook en ook vaag een kloppend bloedvat van mij te zien) en dat was ook gewoon wat het was: een tweede vruchtzakje, waar verder niks mee was.
Na de miskraam nog een echo gehad en toen was dit beeld ook weer verdwenen. Ze gaven ook aan dat het uit zichzelf op kon lossen als de zwangerschap wel verder zou gaan.
Oh dank je wel Pinkie, dat stelt indd gerust. Wat apart dat de verloskundigen dan niet iets relativerend op het beeld reageren. Dan zullen ze het wel vaker zien toch?
Plinkie schreef:
08-10-2025 14:47
Dit was afgelopen mei en dit was ook onze laatste keer proberen. Dit was onze derde miskraam en ik word er ook niet jonger op. De gynaecoloog vroeg of ik onderzoeken wil naar de oorzaak, maar hij gaf ook aan dat het waarschijnlijk leeftijdgebonden is. Hij gaf ook aan dat er nog zát zwangerschappen boven de 40 goed gaan, dus het is gewoon geluk of pech hebben..

Voor ons was het genoeg geweest. De onzekerheid, überhaupt al zwanger kunnen raken (er zat 9 maanden tussen de laatste twee pogingen) én het bijbehorende verdriet begon vooral mijn leven een beetje te beheersen. Dat wilde ik niet meer, want we hebben óók een dochter van 3,5 waar ik me terug op wilde focussen.
Het blijft verdrietig, en als ik een topic als dit lees ga ik weer even terug in de tijd. Maar ondertussen ervaar ik ook al vaker een gevoel dat het oké is zo. Ben wel benieuwd hoe ik me voel als de uitgerekende datum in december dichterbij komt, maar dat voel ik dan wel weer :)

Wat fijn dat je vrijdag al terecht kunt (hoewel, natuurlijk niet fijn dat het een soort van 'moet', maar toch).

Ik hoop dat je goed nieuws krijgt.
Een moedig besluit ook Pinkie. En kan me dat heel goed voorstellen. Als dit niet goed gaat, verwacht ik dat ik dit ook niet meer wil. Gezien onze leeftijden en het feit dat ik al twee fijne kinderen heb. Ook de moeite waard om daar de focus op te hebben.
Maar begrijp goed dat er ook een stukje verdriet is om afsluiten van een kinderwens op deze manier. Lief dat je ondanks eigen emoties bij dit topic, toch de moeite neemt om te reageren!
Amaryllis schreef:
08-10-2025 14:49
Wat een spanning, sterkte. Ik weet hoe het is als je zwangerschap niet zonder zorgen is.

Wat anderen al zeggen: die termijn is niet gek. Je was 6+1 bij de 1e echo, werd toen iets vooruit gezet en daarna weer iets terug. Zeker als het moeilijk in beeld te brengen was is 7+5 of 8+1 (ofzo) niet met zoveel zekerheid te zeggen. Ze doen niet voor niets de termijn bepaling pas later.

Als je al bij de gynaecoloog geweest bent, dan zou ik proberen los te laten wat de verloskundige er van vindt. Die heeft je naar de gynaecoloog gestuurd, omdat ze hier zelf niet genoeg verstand van heeft. Ik ben (om een andere reden en later in de zwangerschap) ook accuut doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bevestigden ze het beeld van de echoscopist, maar konden veel meer informatie geven over de gevolgen en hoe nu verder. Toen de verloskundige mij belde was ik al in het ziekenhuis geweest en leek zij haast meer van slag dan ik. Kortom: wat zegt de gynaecoloog ervan?

Sorry, ik las spoedconsult dus ging er vanuit dat je al geweest was. Een schrale troost die hopelijk toch iets gerust stelt: als er echt ernstige zorgen waren over jouw gezondheid, dan zouden ze je niet tot vrijdag laten wachten.

Ik kreeg trouwens wekelijks echo's, die soms ook niet altijd alles duidelijk in beeld hadden. Ik heb weliswaar niet zoveel vroege echo's gehad, maar zo vroeg is het volgens mij niet vaker niet altijd goed te zien of meten.

Knap dat je weinig googled, dat voorkomt (hopelijk) extra zorgen. Hopelijk valt het allemaal mee. :hug:
Dank je wel Amaryllis! Helaas toch iets meer gegoogeld dan goed voor me is :)
Daarom helpen deze relativerende woorden ook erg! En je hebt ook gelijk, het is allemaal moeilijk te meten, ergens tussen de 1,2 en 1,5 cm. Als je erover nadenkt, het stelt ook maar weinig voor. En dan zijn foutjes ook zo gemaakt. Daarnaast weet ik ook dat echo's soms lastig interpreteerbaar zijn.
Het enige waardoor ik wat zorgen houd, is omdat ik de maanden voor de zwangerschap best vaak last had van buikklachten. Weet dat aan bepaalde soorten eten. Had ook vaak een opgeblazen buik. En soms wat bloed bij het plassen. Ik dacht dan soms restje menstruatie, of misschien de overgang. Nu met dit beeld, haal je dat natuurlijk even terug. En ik heb helaas een brein dat veel overdenkt en dat is in dit soort situaties niet altijd helpend.
Is jouw zwangerschap wel goed verlopen ondanks de zorgen? Ik hoop het!
Magenta84 schreef:
08-10-2025 15:00
Een moedig besluit ook Pinkie. En kan me dat heel goed voorstellen. Als dit niet goed gaat, verwacht ik dat ik dit ook niet meer wil. Gezien onze leeftijden en het feit dat ik al twee fijne kinderen heb. Ook de moeite waard om daar de focus op te hebben.
Maar begrijp goed dat er ook een stukje verdriet is om afsluiten van een kinderwens op deze manier. Lief dat je ondanks eigen emoties bij dit topic, toch de moeite neemt om te reageren!
Lief dat je dat zegt. Ik merkte net ook, dat nu ik hierop kán reageren eigenlijk wel een goed teken is :)
Paar maanden geleden zou ik het forum een soort van geschrokken weggeklikt hebben ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven