Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 951 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lebow schreef:
10-10-2025 09:13
Dat is misschien toch ook iets wat je had moeten plannen toen je jong was, net als het levensloopbestendige huis?
Sorry April, het is een mooie insteek, maar niet alles is zo maakbaar in het leven. Ik ken jouw financiële middelen niet, en dat zou er ook niet toe moeten doen, iedereen moet verzorging kunnen krijgen. In een maatschappij zoals in Nederland kan dat niet automatisch op het bord van de kinderen worden gelegd.

Haha. Ja dat is dom geweest, misschien zijn er tegen die tijd wel robots met een washandje. Ben je nog steeds eenzaam en/of alleen, maar iig wel gewassen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
thanx schreef:
10-10-2025 08:05
Ok. Ik wist dus niet dat de jaarurennorm in b.v. 40 weken doen ook buiten het onderwijs stelselmatig wordt toegepast.
Maar goed, heb ik weer wat geleerd.
Maar jij werkt toch in gehandicaptenzorg? Daar moet jaarlijks het arbeidspatroon worden besproken in het kader van de JUS en worden ook voorbeelden gegeven om bijvoorbeeld elke week meer te werken en dan in de zomer minder. Of voert je werkgever die gesprekken niet met jullie?
thanx schreef:
10-10-2025 08:08
Of je nou wel of niet kunt of wilt helpen in de zorg om b.v. je demente moeder, je man die revalideerd van een hersenbloeding, je oud-tante die geen kinderen heeft, je zwaar gehandicapte kind....
Iemand moet het natuurlijk doen.
Alleen gaat dat "recht hebben op", straks sterk veranderen.
Wil je nog een menswaardig leven voor die mensen, zul je móeten bijspringen.
En ja, ik zie ook dat, dat niet gaat lukken, maar zoals het stelsel nu is, kan dat niet anders.
Dit is inderdaad exact wat ik bedoel….. we kunnen daar bijna onze ogen niet meer voor sluiten maar dat doen we wel. En begrijpelijk ook want je kan niet veel anders als je het niet kan oplossen.

In mijn hoofd heb ik trouwens altijd idealen gehad over dit onderwerp (zoals bv zelf een woongemeenschap opzetten voor hulpbehoevende ouderen met sociale aanspraak, hulp en zorg) maar die kan ik niet realiseren want heb er de financiële middelen niet voor. En dan zou ik ook moeten stoppen in het ziekenhuis
Lebow schreef:
Dat is misschien toch ook iets wat je had moeten plannen toen je jong was, net als het levensloopbestendige huis?
Sorry April, het is een mooie insteek, maar niet alles is zo maakbaar in het leven. Ik ken jouw financiële middelen niet, en dat zou er ook niet toe moeten doen, iedereen moet verzorging kunnen krijgen. In een maatschappij zoals in Nederland kan dat niet automatisch op het bord van de kinderen worden gelegd.
Ik ben het geheel eens met het stuk dat iedereen verzorgd zou moeten worden op z’n oude dag.
Helaas heeft de overheid dit al gedaan hè (de zorg verschuiven). Na het uitkleden van allerlei voorzieningen zoals bv verzorgingshuizen.

En wat me echt zorgen baart is dat geen enkele politieke partij hier aandacht aan besteedt in hun partij programma’s (ik screen hier altijd op als arts als ik moet stemmen maar ik vind bizar weinig)
MrsM schreef:
10-10-2025 10:07
Haha. Ja dat is dom geweest, misschien zijn er tegen die tijd wel robots met een washandje. Ben je nog steeds eenzaam en/of alleen, maar iig wel gewassen.
Een wasrobot lijkt mij geweldig. Niet hoeven te wachten tot iemand tijd heeft maar eigenlijk nog belangrijker dat ik niet in mijn blootje hoeft te staan voor een vreemde die mij komt wassen.
Lebow schreef:
Wordt nog wel een uitdaging als arbeidsmigratie beperkt gaat worden en mensen steeds minder willen gaan werken. Al denk ik zelf dat de luxe van parttime kunnen werken als je dat wilt er over 10 jaar niet meer is. Dan is iedereen nodig om het werk te kunnen doen.
Appletje schreef:
10-10-2025 19:46
Wordt nog wel een uitdaging als arbeidsmigratie beperkt gaat worden en mensen steeds minder willen gaan werken. Al denk ik zelf dat de luxe van parttime kunnen werken als je dat wilt er over 10 jaar niet meer is. Dan is iedereen nodig om het werk te kunnen doen.

Als dat het enige probleem is, dan is het nog te overzien. Allemaal wat meer werken.

Maar wanneer het grootste gedeelte van de beroepsbevolking nodig is in de zorg en/of het onderwijs, dan gaat de economie op zijn gat. Kun je allemaal 60 uur per week gaan werken maar dan worden alle andere kosten nog niet gedekt.

De uitgavenkant moet naar beneden en de inkomstenkant moet fors omhoog. Maar ja, dat zijn de moeilijke keuzes die er gemaakt moeten worden. Want de ene partij wil bezuinigen op kunst/cultuur, de andere wil fors meer belastingen op bedrijven, en weer een andere op ontwikkelingshulp, de BTW op alle producten/diensten iets verhogen, budget voor de publieke omroep verkleinen, toeslagen veranderen en beperken, werken meer lonend maken en belasting op vermogen verhogen, ga zo maar door.

Ik denk dat je bijna al deze maatregelen in moet gaan voeren over 10 jaar. Alleen al voor defensie is een enorm bedrag nodig...
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Appletje schreef:
10-10-2025 19:46
Alle starters bij ons werken 4 dagen en geen 5. Fulltime werken zie ik niet meer terug komen.
Wielrenster87 schreef:
11-10-2025 13:15
Alle starters bij ons werken 4 dagen en geen 5. Fulltime werken zie ik niet meer terug komen.
4 Dagen werken als standaard nemen zou een verstandige keuze zijn.
Jonge mensen kiezen daar zelf al voor en voor 50ers die voor hun ouders moeten mantelzorgen zou dat minder stress opleveren.
Nogevendit schreef:
11-10-2025 13:20
4 Dagen werken als standaard nemen zou een verstandige keuze zijn.
Jonge mensen kiezen daar zelf al voor en voor 50ers die voor hun ouders moeten mantelzorgen zou dat minder stress opleveren.

Dan lopen de personeelstekorten overal nog verder op? En wie gaat die standaard 4 daagse werkweek betalen? Dan komt er ook significant minder geld binnen om de publieke sector van te betalen.

Ik vind dat er juist ingezet moet worden op meer werken, en werken ook meer lonend maken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
11-10-2025 14:14
Dan lopen de personeelstekorten overal nog verder op? En wie gaat die standaard 4 daagse werkweek betalen? Dan komt er ook significant minder geld binnen om de publieke sector van te betalen.

Ik vind dat er juist ingezet moet worden op meer werken, en werken ook meer lonend maken.
Wie gaat er dan meer werken? De 50+ers? De jongere werknemers zeer zeker niet. Bovendien: als 50+ers meer tijd hebben om te mantelzorgen scheelt dat ook in de benodigde capaciteit in de zirg.
Nogevendit schreef:
11-10-2025 14:27
Wie gaat er dan meer werken? De 50+ers? De jongere werknemers zeer zeker niet. Bovendien: als 50+ers meer tijd hebben om te mantelzorgen scheelt dat ook in de benodigde capaciteit in de zirg.

Je moet je afvragen waarom jongeren niet fulltime willen werken? Want die hebben vaak nog geen kinderen of te maken met mantelzorg. Hoe komt dat?

Dan komt de druk dus inderdaad te liggen bij de oudere generatie, en dus mantelzorgers die zelf al ouder zijn en/of nog kinderen hebben.

Ja, in de zorg misschien. Maar er zijn veel meer sectoren dan de zorg alleen he? Daarnaast, nogmaals, een standaard 32 urige werkweek klinkt leuk maar daardoor dus minder inkomsten uit belastingen waarmee die zorg betaald moet worden, en meer kosten voor werknemers want dat is waarschijnlijk met behoud van loon, en meer personeelstekorten in alle sectoren.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Mijn zoon en zijn vriendin werken ook ieder 4 dagen. Maar wel 4 keer 9 uur. Dus toch fulltime. Dat kan ook nog.
Afkoelen heeft gewerkt
MrsM schreef:
11-10-2025 14:14

Verandert niet zoveel aan de huidige praktijk toch. Niemand werkt nog 5 dagen. Ben het er trouwens wel mee eens om een 5e werkdag fors te belonen.
MrsM schreef:
11-10-2025 14:42
Je moet je afvragen waarom jongeren niet fulltime willen werken? Want die hebben vaak nog geen kinderen of te maken met mantelzorg. Hoe komt dat?
Ik denk dat dat is omdat de werkvloer in Nederland een veel te grote ratrace is waar er nauwelijks ruimte is voor ontprikkelen en onthaasten.
Ik kan zelf ook geen enkel voordeel bedenken van fulltime werken.
Redhead70 schreef:
11-10-2025 15:00
Mijn zoon en zijn vriendin werken ook ieder 4 dagen. Maar wel 4 keer 9 uur. Dus toch fulltime. Dat kan ook nog.
In veel bedrijven is dat parttime want 40 uur is de norm.
-April- schreef:
11-10-2025 20:27
Verandert niet zoveel aan de huidige praktijk toch. Niemand werkt nog 5 dagen. Ben het er trouwens wel mee eens om een 5e werkdag fors te belonen.
Niemand werkt nog 5 dagen? In mijn branche is dat toch echt gewoon de norm.
Wielrenster87 schreef:
11-10-2025 13:15
Totdat er domweg te weinig werkenden zijn. Het geld moet toch verdiend worden en het werk moet gedaan worden. De komende 5...10 jaar gaan heel veel mensen met pensioen. Dat is de periode dat al die starters met een 4daagse werkweek schoolgaande kinderen gaan krijgen die dan nog maar deeltijdonderwijs kunnen krijgen.... Eens kijken hoe men dan tegen partime werken aan gaat kijken.
Appletje schreef:
11-10-2025 20:55
Niemand werkt nog 5 dagen? In mijn branche is dat toch echt gewoon de norm.
Bij ons is fulltime 36 uur dus 4x9 of 32 uur is wat de meeste starters doen en dan maximaal verlof bijkopen.

Ben heel benieuwd wat ze gaan doen als er ooit kinderen komen want ze vinden het nu al zwaar en onvoorstelbaar dat je allebei 39 uur/40 uur werkt met kinderen
In dit topic moet iedereen voltijd werken. Ik hoef er vast niet op te wijzen hoe ik in andere topics commentaar kreeg op het feit dat ik "zoveel werkte" terwijl ik kleine kinderen had. Je doet het niet gauw goed.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
11-10-2025 21:23
In dit topic moet iedereen voltijd werken. Ik hoef er vast niet op te wijzen hoe ik in andere topics commentaar kreeg op het feit dat ik "zoveel werkte" terwijl ik kleine kinderen had. Je doet het niet gauw goed.
Herkenbaar hoor, ik ben de ontspoorde moeder. Kinderen gaan 2 dagen naar BSO en ik help regelmatig op school, maar hang nooit op het schoolplein en traktaties zijn kant en klaar 😆
Nou, met die kanttekening wanneer er zorg is voor kleinere kinderen of mantelzorg, of wanneer je door ziekte niet kunt, dan is het logisch om niet fulltime te werken.

Maar het feit is gewoon dat er nu te weinig werkenden zijn om het sociale stelsel te betalen. Een deel komt nu al van belastinginkomsten. Dat is over 10 jaar nog erger.

Dus of je moet gaan bezuinigen op allerlei zaken, of mensen zullen echt meer moeten gaan werken. Of meer migranten, dat kan ook. Maar dat legt ook weer meer druk op andere zaken.

Ik denk dat het hele systeem op de schop zal moeten.

Maar dit heeft al lang niets meer met vakantie te maken natuurlijk. ;-)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Rabarbara schreef:
11-10-2025 21:23
Same.
Mijn man werkt 32u, ik 36u en ik ben zwanger van ons 3e kind.
Heb ook regelmatig mensen horen zeggen dat ze niet met ons willen ruilen.
Ik vind dit overigens ook wel genoeg, ons gezin zou niet meer uren kunnen werken
MrsM schreef:
11-10-2025 22:16
Nou, met die kanttekening wanneer er zorg is voor kleinere kinderen of mantelzorg, of wanneer je door ziekte niet kunt, dan is het logisch om niet fulltime te werken.

Maar het feit is gewoon dat er nu te weinig werkenden zijn om het sociale stelsel te betalen. Een deel komt nu al van belastinginkomsten. Dat is over 10 jaar nog erger.

Dus of je moet gaan bezuinigen op allerlei zaken, of mensen zullen echt meer moeten gaan werken. Of meer migranten, dat kan ook. Maar dat legt ook weer meer druk op andere zaken.

Ik denk dat het hele systeem op de schop zal moeten.

Maar dit heeft al lang niets meer met vakantie te maken natuurlijk. ;-)
Ik zeg bezuinigen
We werken al hard genoeg in NL, het is een enorme ratrace die niet nog erger moet worden

We moeten al door tot 70 en dan ook nog eens 5 dagen? Zijn we slaven van wat we onszelf opleggen?
Appletje schreef:
11-10-2025 20:55
In veel bedrijven is dat parttime want 40 uur is de norm.
Dit is wat ik inderdaad ook gewend ben, nog niet ergens gewerkt waar 36 uur fulltime is.
Ook overal altijd fulltime collega’s gehad naast de wel meerderheid parttimers.
Bedrijf waar mijn man werkt (autobranche) ook 40 uur de norm en genoeg collega’s die ook 40 uur werken.
En dan heb je daarnaast ook nog een groep zzp’ers die vaak 40+ uur werken in de week.

Dus de opmerking van iemand met niemand werkt meer 5 dagen per week zie ik zeker niet!
Maar ooit was het ook in de tijd dat ik ging werken na mijn studie (+- 20 jaar geleden) was het niet meer dan normaal om 5 dagen te gaan werken.
Overigens werk ik al jaren partime (32 uur) sinds ik kinderen heb en man 37 uur, ook parttime.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven