Vegaburger en plantaardige worst mag niet meer?!
donderdag 9 oktober 2025 om 16:56
Ja hoor de vleeslobby heeft het voor elkaar gekregen dat namen zoals "vegaburger" en "plantaardige worst" mogelijk niet meer mogen. De landbouwcommissie van het Europees parlement heeft al voor gestemd voor een verbod.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/
Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/
Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/
Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/
Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk.

vrijdag 10 oktober 2025 om 16:52
Lady*Voldemort schreef: ↑10-10-2025 16:46Of er zit gewoon per ongeluk geen vlees/gluten in. In het glutenvrije schap leg je producten neer die in hun 'normale' verschijningsvorm wel gluten bevatten en dus aangepast zijn aan een glutenvrij dieet. Je legt toch ook geen stronk andijvie in het vega schap.
Ook weer waar!
Al vind ik een komkommer of stronk andijvie tóch wel een ander verhaal dan bijvoorbeeld een pak toastjes of chips.
vrijdag 10 oktober 2025 om 16:59
Is dat niet omdat dingen in het glutenvrije schap meestal duurder zijn? (Geen idee? Ik hoef het nooit te kopen.)
Dus dan sla je dat hele schap over als je niet per se glutenvrij hoeft te kopen.
vrijdag 10 oktober 2025 om 16:59
Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen hè.
Ik wilde ook niks uitleggen. Alleen benoemen.
Maar sorry als ik je gekwetst heb ofzoiets.
vrijdag 10 oktober 2025 om 17:04
Dat is toch ook logisch? Waarom zou je bijvoorbeeld bouillonblokjes of aardappelen die geen gluten bevatten in het glutenvrije schap moeten leggen?Hallodaar schreef: ↑10-10-2025 16:29Nu je het zegt! Dat is inderdaad zo!
Ik blijk al jaren producten te gebruiken die hartstikke vegan zijn. Wist ik niet, totdat ik de ingrediënten lijst ging bekijken.
Glutenvrij idem.
Daar werd ik door een kennis op gewezen.
Zij wist toch een aardig lijstje op te noemen van snacks etc, waar gewoon géén gluten inzitten, maar die niet in het glutenvrije schap liggen.
Bewust blijkbaar, want het schijnt een product minder aantrekkelijk te maken.
Over het algemeen ligt daar koek, brood, cereals, dingen die normaal gesproken wel gluten bevatten, maar speciaal gemaakt zijn om geen gluten te bevatten.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 10 oktober 2025 om 18:12
Zegt vooral veel over die vleeschtijgers. Die waarschijnlijk zonder problemen regelmatig bier en chips consumeren...
vrijdag 10 oktober 2025 om 18:52
vrijdag 10 oktober 2025 om 18:56
Beetje schizofreen wel. Tijd om langs je huisarts te gaan.Lady*Voldemort schreef: ↑10-10-2025 18:54Ik eet geen vlees maar ik drink wel bier. Wat zegt dat dan over mij?
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:02
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:19
Opzouten met dat véga gedoe.
Als je geen vlees wil als vega moet je ook geen vleesnamen of halve vleesnamen claimen.
Dit had al 100 jaar geleden geregeld moeten zijn en ik snap Europa perfect.
Je noemt water ook geen "witte cola zonder broebels".
Dat vinden we doodnormaal dat het zijn eigen naam heeft.
Wordt dus maar wat creatief en ga nieuwe namen bedenken.
Als je geen vlees wil als vega moet je ook geen vleesnamen of halve vleesnamen claimen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:23
Wissewis schreef: ↑10-10-2025 19:19Opzouten met dat véga gedoe.

Je weet jezelf nog steeds te overtreffen.
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:39
Waarom?Wissewis schreef: ↑10-10-2025 19:19Opzouten met dat véga gedoe.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:01
Grapjurk. De namen zijn bedacht door vleesbedrijf ENKCO (Eerste Nederlandse Keurslagers Coöperatie, oorspronkelijke moederbedrijf van Vivera) en het Braziliaanse vleesbedrijf JBS (huidige eigenaar Vivera), toevallig het grootste VLEESbedrijf ter wereld.Wissewis schreef: ↑10-10-2025 19:19Opzouten met dat véga gedoe.
De Vegetarische Slager is nog van Unilever.
Er heeft niemand in 1990 een kettingbrief zitten te versturen aan klanten met de vraag leuke naampjes te bedenken of zo.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:22
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:31
De vleeslobby hoopt op meer geld.
Wel, ik ben goed in het speuren naar vegetarische alternatieven en zal echt niet nog meer vlees gaan eten, max 1-2x per week iets biologisch.
Men vergeet er wel bij dat er mensen volhardender anti kunnen worden in plaats van 'dan eet ik wel meer vlees'.
Als je mensen voor hun gevoel in een richting duwt worden ze meestal dwarser.
Wel, ik ben goed in het speuren naar vegetarische alternatieven en zal echt niet nog meer vlees gaan eten, max 1-2x per week iets biologisch.
Men vergeet er wel bij dat er mensen volhardender anti kunnen worden in plaats van 'dan eet ik wel meer vlees'.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:37
Goed voorstel!
Het lukt mij al 33 jaar prima om geen vlees te kopen of producten met vlees erin, omdat ik dat niet wil eten. Af en toe een etiket controleren bij twijfel. Dus ook wel eens iets niet gekocht, omdat er iets in zat dat ik niet wil eten.
Hoe kan het dan zo lastig zijn voor mensen die persé vlees willen eten? Als het echt belangrijk voor je is dan kijk je extra goed. Als je echt zo’n hekel aan vleesvervangers hebt dat je ze absoluut niet wil eten, dan zul je hier en daar wat moeite moeten doen. Beetje inspanning voor je principes lijkt me niet teveel gevraagd. Indien dat toch te veel is dan zul je moeten toegeven dat ofwel je principes toch niet zo zwaar wegen of dat het te ingewikkeld voor je is. Misschien wil er dan wel iemand je helpen met die taak, als je het vriendelijk vraagt.
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:23
Ja, het maakt mij toch geen fuck uit of ik een vegaburger koop of een schijf met oinksmaak, als ik er trek in koop ik dat. Zal mij bommen hoe het heet.It-is-joysjuhhh schreef: ↑10-10-2025 20:31De vleeslobby hoopt op meer geld.
vrijdag 10 oktober 2025 om 23:54
Precies. Ik ga hier zeker niet minder vleesvervangers door kopen. Misschien wel meer zelfs.It-is-joysjuhhh schreef: ↑10-10-2025 20:31De vleeslobby hoopt op meer geld.
zaterdag 11 oktober 2025 om 02:10
Tok tok brokjes. Piep stukjes. Hinnik staaf. Briesende balletjes.It-is-joysjuhhh schreef: ↑10-10-2025 23:00Hahahaha oinksmaak.
Ik zou het idee indienen.
Boeschijf? (Boes mag vast niet van de tekenfilmstudio)
Kukelekuu krokantjes?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 11 oktober 2025 om 09:45
LemoosGaatDoor schreef: ↑11-10-2025 02:10Tok tok brokjes. Piep stukjes. Hinnik staaf. Briesende balletjes.
Geniaal bedacht!
Ik ben dan ook voorstander van het: "vorige week leefde het nog, dus super vers label!"
Of het: "heeft weinig tot geen ruimte om te bewegen gehad, dus extra mals bbq pakket knaller!"
Het kan maar duidelijk genoeg zijn toch?
"Weet wat je eet!" Leerde ik op school.
Edit: maar ik dwaal af. Het ging natuurlijk over de onduidelijkheid van bv een groenteburger!
zaterdag 11 oktober 2025 om 09:55
LemoosGaatDoor schreef: ↑11-10-2025 02:10Tok tok brokjes. Piep stukjes. Hinnik staaf. Briesende balletjes.
Krijg ik toch hele andere associaties bij. Ik denk dat Easytoys wellicht ook interesse heeft in de naam.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in