PVC's (Premature ventriculaire contractie) stoppen
zaterdag 11 oktober 2025 om 23:18
Goedenavond,
Ik ben niet op zoek naar medisch advies (weet dat ze niet schadelijk zijn, mijn hart is verder prima in orde), maar wel naar tips en tricks om ze te stoppen.
Sinds ik in de overgang ben heb ik een paar keer per maand een aantal uur achter elkaar hartoverslagen en ik word er gek van. Een arts zei dat ik dan op mijn hand moest blazen want dan zou het overgaan. Helaas, die werkt niet.
Liggen op mijn linker zij werkt wel, maar dat kan niet als ik aan het werk ben. Dus ik zoek iets wat wel werkt. Mijn vermoeden is dat iets met suiker eten ook werkt, maar dat moet ik nog verder onderzoeken (N=1).
Hebben jullie tips die voor jullie werken?
Ik ben niet op zoek naar medisch advies (weet dat ze niet schadelijk zijn, mijn hart is verder prima in orde), maar wel naar tips en tricks om ze te stoppen.
Sinds ik in de overgang ben heb ik een paar keer per maand een aantal uur achter elkaar hartoverslagen en ik word er gek van. Een arts zei dat ik dan op mijn hand moest blazen want dan zou het overgaan. Helaas, die werkt niet.
Liggen op mijn linker zij werkt wel, maar dat kan niet als ik aan het werk ben. Dus ik zoek iets wat wel werkt. Mijn vermoeden is dat iets met suiker eten ook werkt, maar dat moet ik nog verder onderzoeken (N=1).
Hebben jullie tips die voor jullie werken?
zondag 12 oktober 2025 om 08:31
Misschien is het een idee om lid te worden van de Harteraad Community op Facebook, daar is wel aardig wat kennis in huis over dit onderwerp. Er zijn er 2 waar je wat aan zou kunnen hebben: 1 specifiek over hartritmestoornissen en 1 specifiek over vrouwen met hart-en vaataandoeningen.
Daarnaast kan ik in zijn algemeenheid zeggen dat voeding en leefstijl wel invloed heeft op hartritmestoornissen en dat er vaak wel iets mogelijk is met medicatie om het te voorkomen of te stoppen. Voor dat laatste heb je natuurlijk wel een cardioloog nodig die meedenkt.
Daarnaast kan ik in zijn algemeenheid zeggen dat voeding en leefstijl wel invloed heeft op hartritmestoornissen en dat er vaak wel iets mogelijk is met medicatie om het te voorkomen of te stoppen. Voor dat laatste heb je natuurlijk wel een cardioloog nodig die meedenkt.
zondag 12 oktober 2025 om 08:39
Ik hou altijd mijn adem in. Dat stopt ze als ze achter elkaar komen. Maar als ik in zo'n "storm" zit zoals jij beschrijft, werkt inderdaad alleen van houding veranderen. Ik heb wel het geluk dat als ik me inspan het vaak werkt om stil te gaan zitten en als ik stilzit om te gaan bewegen, dat is vaak wel haalbaar.
zondag 12 oktober 2025 om 11:47
Zo erg heb ik het dus niet. Het is maar 1 of 2 keer per maand dat ik in zo'n storm zit. En betablokkers heb ik er al voor maar die werken niet. Dus moet er mee leren leven, maar na een half uur ben ik er vaak wel klaar mee.Venusss schreef: ↑12-10-2025 08:31Misschien is het een idee om lid te worden van de Harteraad Community op Facebook, daar is wel aardig wat kennis in huis over dit onderwerp. Er zijn er 2 waar je wat aan zou kunnen hebben: 1 specifiek over hartritmestoornissen en 1 specifiek over vrouwen met hart-en vaataandoeningen.
Het is bij mij ook nog hormonaal dus voeding veranderen lijkt niet te helpen helaas.
zondag 12 oktober 2025 om 11:49
Oh die ga ik proberen. Wellicht dat dat gaat helpen. En van houding veranderen doe ik ook wel.Karrota schreef: ↑12-10-2025 08:39Ik hou altijd mijn adem in. Dat stopt ze als ze achter elkaar komen. Maar als ik in zo'n "storm" zit zoals jij beschrijft, werkt inderdaad alleen van houding veranderen. Ik heb wel het geluk dat als ik me inspan het vaak werkt om stil te gaan zitten en als ik stilzit om te gaan bewegen, dat is vaak wel haalbaar.
Het beroerde is dat ik er vaak (zeker als ik niet thuis ben) er angst bij krijg. Waardoor het in mijn hoofd nog groter wordt, terwijl ik verstandelijk wel weet dat het niet erg is. En de hormonen helpen daar ook niet bij.
Smeer nu oestrogel en dat haalt een groot deel van de pvc's weg, maar nog niet helemaal helaas.
zondag 12 oktober 2025 om 12:29
Dit is helemaal herkenbaar! Thuis gaat het nog wel, maar buitenshuis krijg ik er ook stress van. Zeker omdat ik er soms wel een beetje duizelig van word (of word ik dan duizelig van de stress, zeg het maar... Kip ei waarschijnlijk). En ook ik weet dat het onschuldig is.Hecamel schreef: ↑12-10-2025 11:49Oh die ga ik proberen. Wellicht dat dat gaat helpen. En van houding veranderen doe ik ook wel.
Het beroerde is dat ik er vaak (zeker als ik niet thuis ben) er angst bij krijg. Waardoor het in mijn hoofd nog groter wordt, terwijl ik verstandelijk wel weet dat het niet erg is. En de hormonen helpen daar ook niet bij.
Smeer nu oestrogel en dat haalt een groot deel van de pvc's weg, maar nog niet helemaal helaas.
Soms helpt het dan ook om me in te gaan spannen, het gaat dan niet altijd weg, maar ik voel ze minder als ik fysiek actief ben.
zondag 12 oktober 2025 om 13:49
Oh wat "fijn" om die herkenbaarheid te lezen. Mijn huisarts bagatelliseert het nogal en komt dan met dat ik rustig moet blijven en ik denk dat het een combo is die het triggert, de hormonen, met vervolgens de overslagen en de angst die dan samen komen omdat mijn hormonen uit balans zijn.Karrota schreef: ↑12-10-2025 12:29Dit is helemaal herkenbaar! Thuis gaat het nog wel, maar buitenshuis krijg ik er ook stress van. Zeker omdat ik er soms wel een beetje duizelig van word (of word ik dan duizelig van de stress, zeg het maar... Kip ei waarschijnlijk). En ook ik weet dat het onschuldig is.
Soms helpt het dan ook om me in te gaan spannen, het gaat dan niet altijd weg, maar ik voel ze minder als ik fysiek actief ben.
Ik word dus ook een beetje duizelig, en ik ben daarna (na zo'n storm) echt op. Even een dutje en ik ben weer helemaal de oude.
Kondigt het bij jou zich ook een paar dagen van te voren al aan met enkele overslagen die per dag meer worden?
zondag 12 oktober 2025 om 16:48
Ik denk dat de huisarts het niet per se bagatelliseert, maar dat hij je probeert gerust te stellen. Na zo'n storm ben ik ook heel moe. Maar ook daarvan vraag ik me dan weer af of het door alle overslagen komt of door de stress.Hecamel schreef: ↑12-10-2025 13:49Oh wat "fijn" om die herkenbaarheid te lezen. Mijn huisarts bagatelliseert het nogal en komt dan met dat ik rustig moet blijven en ik denk dat het een combo is die het triggert, de hormonen, met vervolgens de overslagen en de angst die dan samen komen omdat mijn hormonen uit balans zijn.
Ik word dus ook een beetje duizelig, en ik ben daarna (na zo'n storm) echt op. Even een dutje en ik ben weer helemaal de oude.
Kondigt het bij jou zich ook een paar dagen van te voren al aan met enkele overslagen die per dag meer worden?
Nee bij mij komt het echt helemaal opeens. Ik kan het ook nergens aan linken (tijdstip, druk zijn, moe zijn, nergens aan).
Mijn cardioloog linkt het trouwens ook vaak aan hormonen/cyclus, maar ik slik de pil dus bij mij is het dat niet.
Overigens loop ik ook voor andere dingen bij de cardioloog (ik heb eerder een minder onschuldige ritmestoornis gehad en na een ablatie een andere ritmestoornis), dus daar komt de angst ook wel vandaan. Er is altijd wat met dat hart van mij.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in