Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 985 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Persoonlijk vind ik het echt bizar dat supermarkten savonds tot 22.00 open moeten zijn. Maar ook dat is vraag en aanbod.

Er komt 3 man en een bosje konthaar na 20.00 nog, en daarmee wordt ook wel arbeidspotentieel gemist op juist de piekmomenten.

En idd, die 24 uurs maatschappij mag wel iets minder. Men verwacht dan ook van mensen dat ze altijd maar bereikbaar zijn, of dat nu prive is of zakelijk. De mobiele telefoon is wat dat betreft een zegen en een vloek.

En ik ben echt niet zo van de zondagsrust, maar bijvoorbeeld een kleine winkelier in een stad, moet al praktisch meedoen met die openingstijden willen ze kunnen concurreren de grotere ketens. Om maar een zijstraat te noemen.

Ik denk dat de ratrace op alle vlakken wel wat minder mag, want al die zaken maken dat het leven drukker is. Niet alleen beroepsmatig maar ook privé. Een genderreveal, een kraamfeest, een trouwfeest, een jubileum, een groot feest met 40, 50, 60 jaar. Een sweet 16, een dinerparty met 18. Alles moet groter en duurder en specialer.

Althans dat is mijn idee dan toch.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
12-10-2025 12:43

Ik las overigens een interessant onderzoek over parttime werken in de zorg;

https://www.sirm.nl/insights/de-potenti ... tijdfactor

Dit onderzoek stelt dat wanneer iedereen werkzaam in de zorgsector, 1 of 2 uur per week meer zou werken, een significant deel van de tekorten opgelost zou kunnen zijn. Natuurlijk is het zo allemaal wat te zwart/wit, dat stelt het onderzoek ook, want werkgevers zouden geen gebroken diensten of alleen kleine contracten aan moeten bieden, maar in de zorg werken heel veel mensen 20/24 uur.
Er zijn ook nog wel wat andere dingen die zorgen dat meer werken in de zorg niet altijd aantrekkelijk is. Ik heb een contract van 28 uur en werk eigenlijk alleen nachtdiensten. Dat vind ik fijn en combineert goed met thuis. Ik zou best 32 uur willen werken, maar van de arbeidstijdenwet mag je niet structureel vier nachten per week werken. Ik zou dan dus meer dag- en avonddiensten moeten gaan werken. Dat levert minder ORT op en dus zou ik dan 200 tot 300 euro per maand minder gaan verdienen dan dat ik nu doe, met werktijden die ik minder fijn vind en het thuis lastiger te organiseren is.
Ik denk dat je wel begrijpt dat ik daar geen zin in heb.
En zo zijn er wel meer voorbeelden. Je moet bijvoorbeeld van de CAO 22 weekenden per jaar vrij zijn. De collega die in de weekenden (als haar kinderen bij hun vader zijn) extra uren wil werken, kan dat maar een deel van het jaar doen. Daarna mag ze geen weekenden meer werken, ook niet op eigen verzoek.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
MrsM schreef:
12-10-2025 14:25
Persoonlijk vind ik het echt bizar dat supermarkten savonds tot 22.00 open moeten zijn. Maar ook dat is vraag en aanbod.

Er komt 3 man en een bosje konthaar na 20.00 nog, en daarmee wordt ook wel arbeidspotentieel gemist op juist de piekmomenten.

En idd, die 24 uurs maatschappij mag wel iets minder. Men verwacht dan ook van mensen dat ze altijd maar bereikbaar zijn, of dat nu prive is of zakelijk. De mobiele telefoon is wat dat betreft een zegen en een vloek.

En ik ben echt niet zo van de zondagsrust, maar bijvoorbeeld een kleine winkelier in een stad, moet al praktisch meedoen met die openingstijden willen ze kunnen concurreren de grotere ketens. Om maar een zijstraat te noemen.

Ik denk dat de ratrace op alle vlakken wel wat minder mag, want al die zaken maken dat het leven drukker is. Niet alleen beroepsmatig maar ook privé. Een genderreveal, een kraamfeest, een trouwfeest, een jubileum, een groot feest met 40, 50, 60 jaar. Een sweet 16, een dinerparty met 18. Alles moet groter en duurder en specialer.

Althans dat is mijn idee dan toch.

Dat is het ook, vind ik dan.

Hier is de supermarkt maar tot 20:00 uur open en ik heb het nog niet gemist dat ik later niet meer terecht kon.

Vroeger ging alles om 18:00 uur dicht en dat was wel eens lastig omdat ik ook tot 18:00 uur werkte. In mijn uur lunchpauze kon ik best wel eens een boodschap doen maar dat kon ik niet koel houden.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
In de zorg is het vaak ook probleem dat er kleine contracten gegeven worden omdat met fulltime contracten het werk niet over de mensen verdeeld kan worden. Er worden korte diensten gedraaid op meerdere dagen. Wil je langere diensten, moet je op meerdere locaties werken en/of afdelingen etc. Dat soort dingen zorgen voor een hogere werkdruk en dan willen mensen ook geen groter contract.
Het is niet alleen een kwestie van jonge mensen die te individualistisch zijn om fulltime te werken. Dingen staan niet op zichzelf. Het beleid van de overheid is ook al jaren, zorg voor jezelf. Neo-liberaal. Dat is niet alleen opvoeding. Je oogst wat je zaait zeg maar. Het is nu bepaald zo dat de overheid een goed voorbeeld van solidariteit laat zien.
Daarbij heb je ook mensen die parttime werken zodat ze tijd over houden om bijv voor zichzelf te werken als nevenarbeid, vrijwilligerswerk ed.
Ik denk zelf dat een maatschappelijk dienstjaar niet zo verkeerd zou zijn als je weer toe wil naar solidariteit. Er kan moeilijk een wet komen tot verplicht werken in de zorg of in de onderwijs ofzo. De tekorten zijn in enkele sectoren en lang niet overal. Dwangarbeid kan sowiesio niet en daar zijn die beroepen ook niet geschikt voor. Je hebt wel intrinsieke motivatie nodig. Er je hebt ook gewoon een recht op vrije arbeidskeuze. Met zo'n maatschappelijk dienstjaar zorg je iig dat er mensen een ervaring hebben en wellicht daardoor meer een belang zijn om dergelijk werk te doen. Het is ook niet makkelijk om bijv bij de politie, brandweer of ambulance te werken. Je krijgt weinig waardering, loopt risico op geweld. Ga er dan maar staan en dan snap ik best dat je dat op gegeven niet meer wil of kiest voor parttime.
Ik ben 56 en ik doe wat ze 'fysiek zwaar werk' noemen op een contract van 24 uur, wat ik mooi zat vind. Ik wil later namelijk ook nog een klein beetje van mijn pensioen kunnen genieten zonder kunstknieën en zo (die de samenleving uiteindelijk ook een heleboel extra werk opleveren en geld kosten). Dus nee, dan maar een luie zitzak maar ik ga echt mijn contracturen niet ophogen. Wat overigens niet betekent dat ik niet bij wil springen in de vakantietijd of als er zieken zijn, maar dan wel als het mij schikt.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Ik werk ook parttime (28 uur) en zou best meer kunnen werken, maar wil dat inderdaad niet. Kinderen zijn overigens volwassenen.

Maar ik krijg geen toeslagen, heb het gecombineerd met mantelzorg en wil het nu gaan combineren met vrijwilligerswerk in de zorg. Maar eerst heel even rust.

Mijn zoon werkt 32 uur, heeft ASS, dus is voor hem meer dan genoeg (ook geen toeslagen overigens).

Ik zou niet weten hoe je mensen meer zou kunnen laten werken ? Misschien toeslagen afhankelijk maken van hoeveel uur je werkt ? Maar hoe controleer je of iemand aan zijn max zit qua werk ? Niet iedereen kan fulltime werken.

En om op het oorspronkelijke topic terug te komen. Theoretisch vind ik dat iedereen evenveel rechten heeft om in de zomervakantie vrij te nemen. Maar hopelijk een beetje geven en nemen van alle kanten.
NightNurse schreef:
12-10-2025 14:44
Er zijn ook nog wel wat andere dingen die zorgen dat meer werken in de zorg niet altijd aantrekkelijk is. Ik heb een contract van 28 uur en werk eigenlijk alleen nachtdiensten. Dat vind ik fijn en combineert goed met thuis. Ik zou best 32 uur willen werken, maar van de arbeidstijdenwet mag je niet structureel vier nachten per week werken. Ik zou dan dus meer dag- en avonddiensten moeten gaan werken. Dat levert minder ORT op en dus zou ik dan 200 tot 300 euro per maand minder gaan verdienen dan dat ik nu doe, met werktijden die ik minder fijn vind en het thuis lastiger te organiseren is.
Ik denk dat je wel begrijpt dat ik daar geen zin in heb.
En zo zijn er wel meer voorbeelden. Je moet bijvoorbeeld van de CAO 22 weekenden per jaar vrij zijn. De collega die in de weekenden (als haar kinderen bij hun vader zijn) extra uren wil werken, kan dat maar een deel van het jaar doen. Daarna mag ze geen weekenden meer werken, ook niet op eigen verzoek.
Mijn neefjes contract is niet verlengd omdat ze hem niet voldoende uren konden geven. Hij heeft best wel ruime opties (gaat ook nog naar volwassenenonderwijs), maar toch mocht hij vertrekken omdat ze mensen konden aannemen die maar vier uurtjes hoefden (nieuwe mensen dus).
BosZonnebloemen schreef:
12-10-2025 17:10
Ik werk ook parttime (28 uur) en zou best meer kunnen werken, maar wil dat inderdaad niet. Kinderen zijn overigens volwassenen.

Maar ik krijg geen toeslagen, heb het gecombineerd met mantelzorg en wil het nu gaan combineren met vrijwilligerswerk in de zorg. Maar eerst heel even rust.

Mijn zoon werkt 32 uur, heeft ASS, dus is voor hem meer dan genoeg (ook geen toeslagen overigens).

Ik zou niet weten hoe je mensen meer zou kunnen laten werken ? Misschien toeslagen afhankelijk maken van hoeveel uur je werkt ? Maar hoe controleer je of iemand aan zijn max zit qua werk ? Niet iedereen kan fulltime werken.

En om op het oorspronkelijke topic terug te komen. Theoretisch vind ik dat iedereen evenveel rechten heeft om in de zomervakantie vrij te nemen. Maar hopelijk een beetje geven en nemen van alle kanten.
Enige wat ik kan bedenken is de toeslagen houden zoals t is (zodat je dus menswaardig rond kan komen), maar het salaris op werk fors omhoog. Dat het echt verschil gaat maken of je meer uren werkt of niet
-April- schreef:
12-10-2025 20:26
Enige wat ik kan bedenken is de toeslagen houden zoals t is (zodat je dus menswaardig rond kan komen), maar het salaris op werk fors omhoog. Dat het echt verschil gaat maken of je meer uren werkt of niet
Denk dat een werkgever dan eerder nog een parttimer erbij wil ipv iemand 40 uur te laten werken.
Maar misschien is het wel een optie dat er vanaf een bepaald aantal werkuren minder belasting wordt geheven. Bijv vanaf 28 uur werken dat alle uren daarboven 50% minder wordt belast. Maar ik weet ook niet in hoeverre de belastingdienst weet hoeveel uur je werkt.
MrsM schreef:
12-10-2025 14:25

Er komt 3 man en een bosje konthaar :HA:
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven