Held op sokken

13-10-2025 17:12 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al, ik ben een held op sokken. Het zit zo... ik ben inmiddels bijna 20 jaar vrijgezel en in die tijd wel eens wat gedatet, maar ook dat is al weer lang geleden. Ik vond het ook allemaal gedoe, in al die tijd heeft namelijk ook niemand mijn hart sneller doen kloppen. Tot nu. Mijn buurman. Gelukkig een stukje verderop en 2 etages hoger. Maar iedere keer als ik hem tegenkom, kom ik niet verder dan 'hoi'. En nu zoek ik advies. Hoe pak ik dit aan? Kaartje in de bus? Ik vind mezelf kansloos!!

Juist omdat het zo lang is geleden dat ik iemand oprecht leuk vond, is de angst voor afwijzing ook zo groot.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Wat weet je van hem? Heb je wel een een praatje met hem gemaakt?
Ja, we hebben wel eens een praatje gemaakt. Maar toen zaten die kriebels nog niet in de weg. Hij werkt een beetje in hetzelfde werkveld als ik en is een behoorlijk fanatieke wielrenner. Dat laatste doe ik ook graag, maar veel minder fanatiek. Hij sleutelt graag aan zijn fiets en ik had al helemaal bedacht om eens te vragen of hij ook eens naar mijn fietsen wilde kijken. Maar ik klap gewoon volledig dicht. Let wel he, veertiger hier. Het is gewoon gênant.
Is hij wel vrijgezel?
Ja, vrijgezel en 1 kind.
"Hee buurman, vind je het leuk om eens een kop koffie bij mij te komen drinken"?

Is wel een beetje eng, snap ik, maar ja: je moet wat.
Wordt er iets met Halloween georganiseerd in jouw buurt? Kans dat hij daar met kind bij is? Of dat je in het voorbij gaan aan hem kan vragen of hij er aan mee zal doen?
Ik roep maar wat hè. :)
MissUnderstood schreef:
13-10-2025 17:29
"Hee buurman, vind je het leuk om eens een kop koffie bij mij te komen drinken"?

Is wel een beetje eng, snap ik, maar ja: je moet wat.

Dat zou ik ook doen, maar moet je wel durven.
Haha, ik neem het mezelf iedere keer voor. Maar klap serieus dicht. Maar ben wel een beetje bang dat er niets anders opzit.
Courage schreef:
13-10-2025 17:30
Wordt er iets met Halloween georganiseerd in jouw buurt? Kans dat hij daar met kind bij is? Of dat je in het voorbij gaan aan hem kan vragen of hij er aan mee zal doen?
Ik roep maar wat hè. :)
Kind is 16+. En volgens mij is er ook niets te doen. En ik hou van roepen hoor! Wie weet zit hét idee erbij he?
MockTurtle schreef:
13-10-2025 17:31
Haha, ik neem het mezelf iedere keer voor. Maar klap serieus dicht. Maar ben wel een beetje bang dat er niets anders opzit.

Nou, een uitnodiging voor een kop koffie is nog best laagdrempelig, toch? Hij weet niet wat jij daarmee bedoelt, voor hetzelfde geld doe jij dat gewoon in het kader van beter een goede buur dan een verre vriend. Ik zou zelf een kaartje in zijn bus veel enger vinden, want dan zijn de intenties ook gelijk wat duidelijker (althans: ik nodig mijn buurvrouw wel spontaan uit voor koffie, maar ga niet daarvoor een kaartje in haar bus doen).

Gewoon doen, joh. Niks te verliezen.
missunderstood wijzigde dit bericht op 13-10-2025 17:42
0.07% gewijzigd
Ja, daar heb je wel een punt. Bedankt!!

Vriendinnen geven gemengde adviezen. En soms geven onbekenden de doorslag.
Grote kans dat hij ook wel doorheeft dat jij hem wel best leuk vindt. Mijn 'hoi' is in ieder geval anders als ik iemand leuk vind dan bij een gewone buurman ;-)

Dus vragen of hij zin heeft in een kop koffie of een drankje is denk ik echt de beste optie! Of vragen of hij zin heeft een keer langs te komen omdat je wel benieuwd bent naar zijn verhalen over <insert fietstocht die hij gedaan heeft>?

Ook als hij niet hapt is het nog steeds oke, maar als hij wel wil.. dan ben je heeel blij dat je de stap gezet hebt. Go go go!
Aahhh ik hou van dit soort topics :yes:
Geen tips, wel een TVP
Hou ons op de hoogte, TO
.
Ik zou iets met het fietsen proberen.
Goh buurman ik zie dat je een fanatieke racefietser bent. Ik vind dat ook leuk. Heb je zin een keer samen te fietsen.
Of buurman er is iets met de rem van mn fiets (ik verzin maar wat). Zou je er een keer naar willen kijken?

Maar wat je ook bedenkt spannend blijft het. Maar ook leuk. Ook voor ons als meelezers trouwens 🥰.
stokbootje schreef:
13-10-2025 17:39
Grote kans dat hij ook wel doorheeft dat jij hem wel best leuk vindt. Mijn 'hoi' is in ieder geval anders als ik iemand leuk vind dan bij een gewone buurman ;-)

Dus vragen of hij zin heeft in een kop koffie of een drankje is denk ik echt de beste optie! Of vragen of hij zin heeft een keer langs te komen omdat je wel benieuwd bent naar zijn verhalen over <insert fietstocht die hij gedaan heeft>?

Ook als hij niet hapt is het nog steeds oke, maar als hij wel wil.. dan ben je heeel blij dat je de stap gezet hebt. Go go go!
Haha, dat is echt zo waar! Hij kwam laatst aangereden met de auto en ik ging net weg. Volgens mij zwaaide ik als ik een kleuter. Heb mezelf daarna ook heel hard uitgelachen. En ja, die hoi is ook zeker anders.

Wat was het toch makkelijk toen je ze nog uit de club of kroeg meenam, zonder ook maar iets te hoeven zeggen ;)
Valerie schreef:
13-10-2025 17:41
Ik zou iets met het fietsen proberen.
Goh buurman ik zie dat je een fanatieke racefietser bent. Ik vind dat ook leuk. Heb je zin een keer samen te fietsen.
Of buurman er is iets met de rem van mn fiets (ik verzin maar wat). Zou je er een keer naar willen kijken?

Maar wat je ook bedenkt spannend blijft het. Maar ook leuk. Ook voor ons als meelezers trouwens 🥰.
Deze leek me inderdaad het meest voor de hand liggend. Hij weet ook dat ik fiets. En juist dat leek me heel laagdrempelig, zonder zogenaamde bijbedoelingen.
Voorstellen om samen te gaan fietsen? Lijkt mij minder eng dat direct tegenover elkaar zitten met koffie drinken.
Nou, dan doe je toch het fiets-ding. :)

Kijk, je schrijft dat het angst voor afwijzing is. Maar volgens mij is het meer de angst dat je geen hoop meer hebt als hij 'nee' zegt. Nu kan je nog leven met de hoop dat het in de toekomst goed gaat komen, en dat is een fijn gevoel. Als je je mond open doet, kan het zijn dat die hoop vervliegt. Dat is net iets anders dan afwijzing.
De hoop is blijvend, als een wortel die voor je neus bungelt.
De prijs is dat je het nooit zal krijgen.
Wat wil je?
Dat zeg je mooi! Maar die angst voor afwijzing zit wel diep. Ben behoorlijk beschadigd in de liefde en het heeft heel lang geduurd voor ik me eindelijk een beetje open durfde te stellen voor het idee dat ik überhaupt iemand keuk vond. Zeg maar tot ik vlinders kreeg toen ik de buurman ineens in een ander daglicht zag. En dan ben je ineens 20 jaar "niet meer op de markt" geweest. En dan?

Maar verliefd zijn zonder iets te noeten (denk ik) is ook wel heel leuk vind ik. En veilig.
De kans dat hij door heeft dat je ergens wat voor hem zou kunnen voelen is klein. De meesten hebben dat niet door. Wellicht wel dat jij een leuke, sympathieke buurvrouw bent.

Iets vragen over je fiets, of fietsen lijkt mij redelijk veilig. . Als hij daarop ingaat kan je hem ook nog veilig uitnodigen voor koffie.((Alhoewel, ik vind het ook een openingsscene van een bepaald genre film)

Die angst, ja, dat is een rotwezen. En die zal je steeds blijven zeggen dat die je beschermt, dat die je veilig houdt. Ik heb geen tips om die te overwinnen, niet anders dan de kleine veilige stapjes van hiervoor.
Heb je geen nummer van hem?
Dan zou ikmaar eens ene buurapp aan gaan maken

Ik zou niet beginnen met kaartjes of koffie, maar eerst een kletspraatje op straat. Over zijn fiets of zijn kind.
MockTurtle schreef:
13-10-2025 18:05
Dat zeg je mooi! Maar die angst voor afwijzing zit wel diep. Ben behoorlijk beschadigd in de liefde en het heeft heel lang geduurd voor ik me eindelijk een beetje open durfde te stellen voor het idee dat ik überhaupt iemand keuk vond. Zeg maar tot ik vlinders kreeg toen ik de buurman ineens in een ander daglicht zag. En dan ben je ineens 20 jaar "niet meer op de markt" geweest. En dan?

Maar verliefd zijn zonder iets te noeten (denk ik) is ook wel heel leuk vind ik. En veilig.

Doet me denken aan een liedje van Acda en de Munnik

“ Misschien is het beter om iets niet te hebben
Dan om het gelijk al weer kwijt te zijn
Waarom zou ik dat wat ik niet heb en koester, verspelen voor iets wat niet waar kan zijn”

En natuurlijk de nieuwe Taylor met Ruin the Friendship.

Ik zou iets over het fietsen vragen.
MockTurtle schreef:
13-10-2025 17:42
Hij kwam laatst aangereden met de auto en ik ging net weg. Volgens mij zwaaide ik als ik een kleuter. Heb mezelf daarna ook heel hard uitgelachen.
Afbeelding
Ik zou iemand niet zomaar uitnodigen voor koffie hoor. Je woont daar nog jaren waarschijnlijk. Jullie fietsen beiden dus dat is een prima aanknopingspunt. Toon interesse in zijn fiets, technische kennis of vraag of hij tochten maakt of bij een vereniging zit. Dan hoor je vanzelf meer over zijn sociale leven. Die fiets is een prima aanknopingspunt voor andere vragen (vrienden, werk, wat doet hij in het weekend, echt vrijgezel etc).

En vraag hem daarna een keer te helpen met jouw fiets. Bouw het contact langzaam op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven