Held op sokken
maandag 13 oktober 2025 om 17:12
De titel zegt het al, ik ben een held op sokken. Het zit zo... ik ben inmiddels bijna 20 jaar vrijgezel en in die tijd wel eens wat gedatet, maar ook dat is al weer lang geleden. Ik vond het ook allemaal gedoe, in al die tijd heeft namelijk ook niemand mijn hart sneller doen kloppen. Tot nu. Mijn buurman. Gelukkig een stukje verderop en 2 etages hoger. Maar iedere keer als ik hem tegenkom, kom ik niet verder dan 'hoi'. En nu zoek ik advies. Hoe pak ik dit aan? Kaartje in de bus? Ik vind mezelf kansloos!!
Juist omdat het zo lang is geleden dat ik iemand oprecht leuk vond, is de angst voor afwijzing ook zo groot.
Juist omdat het zo lang is geleden dat ik iemand oprecht leuk vond, is de angst voor afwijzing ook zo groot.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
dinsdag 14 oktober 2025 om 06:44
Ik probeer even globaal antwoord te geven op alle vragen. We werken allebei in het Sociaal Domein, maar hij als zelfstandige (thuis), ik bij de gemeente. Ook wel op echt verschillende vlakken. Maar goed, het is gespreksstof.
Ik heb geen idee of hij op vaste tijden fietst. Wel is hij vaak op zaterdag bezig aan zijn fiets, dus dan kan ik het moment kiezen.
Toen hij gisteren langsliep, stond ik zelf ook op het punt om weg te gaan. Helaas ben ik hem niet tegengekomen, net te laat en hij liep een stuk sneller.
Door jullie voel ik me wel wat moediger worden! Ik ben er de halve nacht mee bezig geweest
Ik heb geen idee of hij op vaste tijden fietst. Wel is hij vaak op zaterdag bezig aan zijn fiets, dus dan kan ik het moment kiezen.
Toen hij gisteren langsliep, stond ik zelf ook op het punt om weg te gaan. Helaas ben ik hem niet tegengekomen, net te laat en hij liep een stuk sneller.
Door jullie voel ik me wel wat moediger worden! Ik ben er de halve nacht mee bezig geweest

dinsdag 14 oktober 2025 om 07:01
dinsdag 14 oktober 2025 om 07:59
Ik hou jullie op de hoogte!Ladylola2022 schreef: ↑14-10-2025 07:01Oh dit vind ik altijd van die leuke topics, waar ik zelf ook een beetje de spanning kan voelen die TO voelt.
Laat dit weer eens een old skool " Viva buurman love story " worden.
tvp
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:04
Net doen of er iets met je fiets is, is toch enorm stom, want er is niks met je fiets, dus snapt de buurman dat je het voor de aandacht vraagt. Stel een vraag uit echte belangstelling en je contact verloopt meteen gelijkwaardiger.
Je wil jezelf toch niet op voorhand afhankelijk opstellen?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:41
Nee, dat zou ik ook niet doen hoor. Mijn fietsen zijn inderdaad in prima staat. En ik sleutel niet, maar onderhoud wel zelf, dus wil dan inderdaad gelijkwaardig het gesprek aangaan. Maar ik kan vast een opening vinden. Soms moet je er ook niet te lang over nadenken he?
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:47
Precies! Gewoon een gesprekje aanknopen: je weet al dat jullie een gezamenlijke interesse hebben, dus dat is al makkelijk. Gewoon doen.MockTurtle schreef: ↑14-10-2025 08:41Nee, dat zou ik ook niet doen hoor. Mijn fietsen zijn inderdaad in prima staat. En ik sleutel niet, maar onderhoud wel zelf, dus wil dan inderdaad gelijkwaardig het gesprek aangaan. Maar ik kan vast een opening vinden. Soms moet je er ook niet te lang over nadenken he?
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:50
Nog niet alle reacties gelezen.
Ik zou het zo stoer van je vinden als het je lukt hem aan te spreken. Angst van afwijzing kan ik me voorstellen. Deze angst is natuurlijk in zekere zin ook reëel. Maar... Draai het eens op, wat als iemand jou zou aanspreken? Dat is toch een mega compliment? Je voelt je in ieder geval gevlijd, ook als de interesse niet wederzijds is. Daarnaast is de kans ook heel groot dat hij het wél ziet zitten om een keer samen iets te doen. Ik vind je fiets een hele goede aanleiding om een een gesprek aan te knopen. Mannen vinden het vaak sowieso leuk om een vrouw 'in nood' te helpen haha.
Als je het écht niet durft hem aan te spreken, kan je ook een briefje in de brievenbus doen met de vraag of hij naar je fiets wil kijken. Wel zou ik dat briefje alleen in de brievenbus doen op een moment dat je zeker weet dat hij niet thuis is. Dan kan je erop zetten dat je had aangebeld maar er niemand open deed. Dat komt wat logischer over dan alleen via z'n briefje willen communiceren.
Ik zou het zo stoer van je vinden als het je lukt hem aan te spreken. Angst van afwijzing kan ik me voorstellen. Deze angst is natuurlijk in zekere zin ook reëel. Maar... Draai het eens op, wat als iemand jou zou aanspreken? Dat is toch een mega compliment? Je voelt je in ieder geval gevlijd, ook als de interesse niet wederzijds is. Daarnaast is de kans ook heel groot dat hij het wél ziet zitten om een keer samen iets te doen. Ik vind je fiets een hele goede aanleiding om een een gesprek aan te knopen. Mannen vinden het vaak sowieso leuk om een vrouw 'in nood' te helpen haha.
Als je het écht niet durft hem aan te spreken, kan je ook een briefje in de brievenbus doen met de vraag of hij naar je fiets wil kijken. Wel zou ik dat briefje alleen in de brievenbus doen op een moment dat je zeker weet dat hij niet thuis is. Dan kan je erop zetten dat je had aangebeld maar er niemand open deed. Dat komt wat logischer over dan alleen via z'n briefje willen communiceren.
dinsdag 14 oktober 2025 om 09:56
Ik ben meer van het niet durven maar wel doen

Als ik echt iets wil dan doe ik het eerst want als ik er te veel overna ga denken dan doe ik het niet en daar kom ik niet verder mee.
TO ik snap je maar je hebt niks te verliezen.
En als je echt niet op hem af durft te stappen idd kaartje in de bus.
Wie niet waagt...
dinsdag 14 oktober 2025 om 10:29
dinsdag 14 oktober 2025 om 10:46
Ik denk dat ik inmiddels wel op het punt ben dat ik al teveel heb nagedacht. Maar soms ineens gebeurt het dan. Zo gaat het vaak bij mij. Maar dat ik er wat mee moet, dat staat als een paal boven water. Ik was echt helemaal vergeten hoe het is om je zo te voelen zeg!MissHolmes schreef: ↑14-10-2025 09:56Ik ben meer van het niet durven maar wel doen, werkt beter dan andersom.
Als ik echt iets wil dan doe ik het eerst want als ik er te veel overna ga denken dan doe ik het niet en daar kom ik niet verder mee.
TO ik snap je maar je hebt niks te verliezen.
En als je echt niet op hem af durft te stappen idd kaartje in de bus.
Wie niet waagt...
dinsdag 14 oktober 2025 om 11:06
Begin gewoon een gesprekje over het fietsen. Dan heb je meteen een onderwerp voor volgende keren, of het gesprek gaat een andere kant op en daar kun je later op voortborduren. Ik neem aan dat je na het eerste gesprek niet meteen om een date vraagt.
Als je na een paar gesprekjes merkt dat het klikt, kun je de stap wagen en hem vragen. Mocht het toch niet zo leuk blijken te zijn of heeft hij al iemand, dan kom je daar vanzelf wel achter.
Dus als het uiteindelijk nergens toe leidt, hoef je niet te verhuizen
. Het kan niet misgaan, denk ik.
Als je na een paar gesprekjes merkt dat het klikt, kun je de stap wagen en hem vragen. Mocht het toch niet zo leuk blijken te zijn of heeft hij al iemand, dan kom je daar vanzelf wel achter.
Dus als het uiteindelijk nergens toe leidt, hoef je niet te verhuizen

dinsdag 14 oktober 2025 om 12:35
Je weet best wat over hem dus ik neem aan dat jullie wel af en toe al gesprekjes hebben, dat het meer gaat om het creëren van een aanleiding waarbij je iets verder gaat dan een standaard in-het-voorbijlopen gesprekje. Je doet zelf het onderhoud van je fiets dus je hoeft hem niet te vragen te helpen, maar je zou die ene specifieke moersleutel/ ventielspanner/ zadelpenschroevendraaier (ik weet niets van fietsen) toch éven kwijt kunnen raken waardoor je die bij hem kan komen lenen omdat je net met dat stukje onderhoud bezig bent? Dan loopt hij óf even mee en vraag jij of hij koffie wil, óf vraagt bij het terugbrengen of je een kopje koffie wilt. Doet-ie vast!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
dinsdag 14 oktober 2025 om 12:44
Ik laat mijn fiets onderhouden. Houd 'm wel altijd netjes schoon en houd de ketting en de banden bij, maar verder gaat mijn fietsenkennis ook niet hoor.CaroMamaVanMaik schreef: ↑14-10-2025 12:35Je weet best wat over hem dus ik neem aan dat jullie wel af en toe al gesprekjes hebben, dat het meer gaat om het creëren van een aanleiding waarbij je iets verder gaat dan een standaard in-het-voorbijlopen gesprekje. Je doet zelf het onderhoud van je fiets dus je hoeft hem niet te vragen te helpen, maar je zou die ene specifieke moersleutel/ ventielspanner/ zadelpenschroevendraaier (ik weet niets van fietsen) toch éven kwijt kunnen raken waardoor je die bij hem kan komen lenen omdat je net met dat stukje onderhoud bezig bent? Dan loopt hij óf even mee en vraag jij of hij koffie wil, óf vraagt bij het terugbrengen of je een kopje koffie wilt. Doet-ie vast!
Dus de fiets wordt het startpunt, nu even kijken vanuit welke invalshoek.
dinsdag 14 oktober 2025 om 12:50
Leuk topic!MockTurtle schreef: ↑14-10-2025 12:44Ik laat mijn fiets onderhouden. Houd 'm wel altijd netjes schoon en houd de ketting en de banden bij, maar verder gaat mijn fietsenkennis ook niet hoor.![]()
Dus de fiets wordt het startpunt, nu even kijken vanuit welke invalshoek.
Misschien kun je vragen op hij een tour/tocht op de planning heeft staan?
Iets van, ga je er van het weekend nog op uit met de fiets? Dan iets vragen over de route.
dinsdag 14 oktober 2025 om 13:01
Ik denk dat het er een beetje aan ligt op welk moment ik hem tegenkom. Als hij bezig is met zijn fiets, kan ik daarop inhaken. Kom ik m gewoon tegen, zal ik er ern andere draai aan moeten geven.
Waar is die goede oude tijd gebleven dat dit me toch allemaal niet boeide en gewoon deed?
dinsdag 14 oktober 2025 om 13:18
Nadeel van ouder worden, je gaat alles overdenkenMockTurtle schreef: ↑14-10-2025 13:01Ik denk dat het er een beetje aan ligt op welk moment ik hem tegenkom. Als hij bezig is met zijn fiets, kan ik daarop inhaken. Kom ik m gewoon tegen, zal ik er ern andere draai aan moeten geven.
Waar is die goede oude tijd gebleven dat dit me toch allemaal niet boeide en gewoon deed?

"gewoon" dat praatje aanknopen en go with the flow.
En niet Oogappels vooruit kijken, want daar liep een date met de buurman minder leuk af..
dinsdag 14 oktober 2025 om 13:34
Dit! Mooi geschreven en volledig mee eens.Courage schreef: ↑13-10-2025 17:54Nou, dan doe je toch het fiets-ding.
Kijk, je schrijft dat het angst voor afwijzing is. Maar volgens mij is het meer de angst dat je geen hoop meer hebt als hij 'nee' zegt. Nu kan je nog leven met de hoop dat het in de toekomst goed gaat komen, en dat is een fijn gevoel. Als je je mond open doet, kan het zijn dat die hoop vervliegt. Dat is net iets anders dan afwijzing.
De hoop is blijvend, als een wortel die voor je neus bungelt.
De prijs is dat je het nooit zal krijgen.
Wat wil je?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 14 oktober 2025 om 13:40
Je rem doorknippen en zeggen dat er iets met de rem is, of hij daar even naar wil kijken.
Dan heeft hij natuurlijk je intenties door maar is dat niet juist de bedoeling? Dan is de kop er maar af. Wel beetje jammer van je rem als hij die toch niet kan repareren.
Nee maar serieus, het lastige van een buurman is natuurlijk ook dat je elkaar altijd nog tegen blijft komen, ook na afloop van een eventueel genant moment. Los van hoop die dan vervlogen is, houd je dit dus ook.

Dan heeft hij natuurlijk je intenties door maar is dat niet juist de bedoeling? Dan is de kop er maar af. Wel beetje jammer van je rem als hij die toch niet kan repareren.
Nee maar serieus, het lastige van een buurman is natuurlijk ook dat je elkaar altijd nog tegen blijft komen, ook na afloop van een eventueel genant moment. Los van hoop die dan vervlogen is, houd je dit dus ook.
dinsdag 14 oktober 2025 om 14:31
Een andere draai hoeft niet, je kunt gewoon zeggen: hé, volgens mij zag ik jou laatst weggaan met de fiets. Leuk, ik fiets ook, ik ken de buurt alleen nog niet zo goed, ken jij een leuke route die niet te lang is?MockTurtle schreef: ↑14-10-2025 13:01Ik denk dat het er een beetje aan ligt op welk moment ik hem tegenkom. Als hij bezig is met zijn fiets, kan ik daarop inhaken. Kom ik m gewoon tegen, zal ik er ern andere draai aan moeten geven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in