Wel of niet 2 katjes nemen? Bang dat ik het verkeerd doe!

23-07-2009 18:35 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Meiden,

Ik wilde jullie katten vrienden wat vragen. Ik zit er zelf ook een tijdje mee in mijn hoofd om katjes te nemen. 2 wil ik er omdat ik full time werk en single ben waardoor ze dus afhankelijk zijn van mij. Nu heb ik net gehoord dat er een katje afgelopen maandag is geboren. Helemaal mijn smaak een zwarte kater maine coon die ik over 2 weken mag gaan zien. Mijn ex heeft 2 maine coons van de zelfde familie. De tweede wil ik als kitten uit het asiel halen omdat de maine coon best prijzig is en ik daarvan geen 2 kan kopen. Mijn planning is te doen eind oktober want dan zou ik de andere ongeveer ook mogen hebben en is het over de 12 weken heen. Ik vind het alleen dood eng! Ik heb nog nooit ergens voor hoeven zorgen en ben bang dat ik het verkeerd doe of dat ze het hele huis hebben gemolesteerd. Dus ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Is het nou echt zo een rommel of niet? ( mijn moeder probeert het namelijk uit mijn hoofd te praten met dat) en wat zijn de dingen waar ik op moet letten in huis? Wat is leuker voor bij een kater? nog een kater of een poes erbij?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle tips!
Zelf woon ik op een appartement en heb ik drie katten (vroeger twee). Het ingrijpendste aan katten nemen vind ik de vakanties: ga nooit meer langer dan een week weg, een week is zelfs al heel lang voor appartementskatten, ook al worden ze dagelijks door een buur gevoed. Voor de rest: twee is echt het minimum voor katten die niet buiten kunnen. Drie is nog veel leuker dan twee, geweldige interactie. Wat het slopen betreft: meubels, muren, gordijnen, planten die uit potten gegraven worden, draadjes die in je kleren getrokken worden wanneer ze op schoot zitten... en dan ook nog meermaals per week stofzuigen. Niet vergeten: dierenartskosten die snel oplopen.

Allemaal peanuts in vergelijking met het gezelschap en de fun die je krijgt :-)
Ik laat mijn planten ook altijd dood gaan. Maar mijn katjes vergeet ik echt nooit!

Ik heb er ook bewust 2 tegelijk genomen, omdat ik ook werk en me dat wel gezellig leek voor ze. Toen er 1 dood ging heb ik ook vrij gauw erna er weer 1 bij genomen (en later nog 1, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar goed). 3 vind ik wel echt de max, maar 1 of 2 maakt naar mijn idee niet zoveel verschil.

Wel moet je rekening houden met meer rommel. Gewoon omdat die beestjes nu eenmaal haren hebben. (dat is ook de reden dat ik 3 de max vind, omdat ik anders 2x daags aan het haren stofzuigen ben en ik heb niet eens langharige katten!). Maar als je om die diertjes geeft vind ik dat niet erg.

Denk wel goed na over de beslissing en doe het niet in een opwelling. Ik was altijd al gek van katten en heb er eerder ook wat gehad. Een huisdier heb je niet voor even, zeker als je kittens neemt moet je er op rekenen dat een kat ook 20 kan worden. Ik vind persoonlijk dat je er dan ook zo lang voor moet zorgen, tenzij het echt niet meer kan omdat je zelf bv ziek bent. Maar er zijn teveel mensen die een huisdier wegdoen omdat de gein eraf is en ze geen zin meer hebben in de zorg (maar roepen dan natuurlijk allemaal andere redenen).

Zet voor jezelf op een rijtje:

- Vind je het echt leuk, ook over een paar jaar nog?

- Heb je het extra werk (kattenbakken schoonmaken, extra in huis schoonmaken, etc) er voor over. En accepteer je dat een kat (zeker een jonge) een keer iets sloopt. Je kunt ze best goed opvoeden, maar ze zetten nu eenmaal wel eens ergens de nageltjes in waarbij je te laat bent.

- Heb je financieel de ruimte? Een huisdier kost geld. Dat hoeft niet heel veel te zijn, maar kan soms wel flink oplopen (1 van mijn kittens bleek bv een hartafwijking te hebben, wat me flink wat dierenartskosten opgeleverd heeft).

- Ben je bereid er iets voor te laten of extra te regelen oid. Als jij op vakantie wilt, moet je voor je katten ook iets regelen.
Oja, ik zou ze echt voor geen goud meer willen missen. Toen mijn ene katje dood ging ben ik ook echt weken van slag geweest. Want wat ga je je hechten aan zo'n beestje....
Hai Scorpia

Jonge katten moet je net als kinderen opvoeden. Jij moet de grenzen stellen. In het begin kan het geen kwaad om een bench te nemen en ze daar in te doen als je weg bent. Als je er bent haal je ze eruit en gaan ze rennen en geef jij de grenzen aan door ze in het nekvel te pakken, nee te zeggen of met de plantenspuit te besproeien als ze iets doen wat niet mag.

Na een poosje kun je zelf bepalen welke kamers ze wel in mogen en welke niet. Natuurlijk heb je tijd nodig om ze op te voeden, bijv vakantie of wat vaker dan in het begin thuis en wat spullen zoals twee kattenbakken (ieder een of als ze het zelf bepalen samen te doen kun je er later altijd nog 1 verwijderen), een flinke krabpaal en wat kleiner speelgoed.

Als je de kattenbak buiten neerzet is een kattenluik een must-have maar dat is in het begin niet zo handig. Eerst moeten ze namelijk zich thuis gaan voelen in je huis en moet alles in 1 ruimte staan voor hen.

Ik zou of twee mannetjes nemen en laten castereren of twee vrouwtjes. Aangezien je een mannelijke raskat op het oog hebt is er nog maar 1 optie.

Groetjes en succes
Ik heb geen reling, het is opstaand beton zeg maar. Ik wil daar voor alle zekerheid zo een baboe beschutting hoog tegen aanplaatsen wat je kan kopen bij de gamma ofzo.

Jeetje vlindertje wat naar zeg!! Dat is dus de reden dat ik bij het asiel een kitten wil kopen omdat ze dan gecheckt worden. Van de maine weet ik al waar hij vandaan komt ook omdat mijn ex er 2 vandaan heeft.

Ik zal zeker proberen rekening te houden met vazen en zo. Wat is jullie ervaring met laag hangende gordijnen/ vitrage?

Ps: ik ga zo ook heel even koken ondertussen!

Bedankt alvast voor deze fijne reacties van jullie!!!
Ja het gaat wel geld kosten, dat realiseer je je hopelijk wel?

Dierenarts, niet alleen als ze ziek zijn maar ook voor inentingen enzo.

Voer .... geen goedkope prut kopen waar ze last van gaan krijgen!! Gewoon direct goed voer, Purina One of Royal Canin of (kan zo niet op andere namen komen) Maar geen b-merken, daar heeft die van mij (en heb al veel anderen gehoord) gruis van gekregen. Schijnt ook veel te gebeuren door whiskas en iams!
Vlindertje, ik heb ook een kat gehad die aan FIP gestorven is. Kostenplaatje: meer dan 1000 euro. Als je me tien jaar geleden had gezegd dat ik ooit zoveel geld aan een kat zou uitgeven, had ik je uitgelachen. Maar je voelt je als een ouder voor zo'n diertje (zeker als je zoals ik geen kinderen hebt).
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:16:

Oke thanks Mariah! Ik had al een naam voor de Main. Balthazar en de andere wilde ik Mister Bojangles gaan noemen. Maar 2 mannen gaat dat wel? Was/is de vraag die in mijn hoofd ebt. Wil ze beide van de zelfde leeftijd hebben.... en ook op dezelfde dag ophalen zodat ze meteen aan elkaar, mij en ons/ mijn huis kunnen wennen.ja hoor 2 katers gaat heel goed, als je ze met 8-9 maanden laat casteren heb je geen problemen, ze hoeven ook niet echt precies dezelfde leeftijd te hebben hoor kan best een paar weekjes tussen zitten, want een main coon is wel wat forser dan een gewoon kitten, en een paar dagen tussen het ophalen maakt het niet veel moeilijker om ze aan elkaar te wennen, dat gaat vanzelf, in het asiel zijn ze andere katten gewend en bij de fokker ook...
laag hangende vitrage is erg aantrekkelijk om in te hangen.

En rieten meubels zetten ze gegarandeerd de nagels in.

Hier nu twee maar meestal meer logeerpoezen, meeste meubels nu van leer en goedkope gordijnen zodat ik nog es wat anders kan kopen. Mijn ervaring is dat de beestjes hun energie kwijt moeten anders wordt er gesloopt.
Ja ik heb me ook goed ingelezen voor als ik op vakantie wil gaan hoe dat in zijn werking gaat en wat de mogelijkheden hiervoor zouden kunnen zijn. Het speelt al een tijdje in mijn koppie rond het idee en ik wil het gewoon goed doen omdat ik weet dat het een keuze is voor een hele lange tijd. Ik wil ze dat ook geven want daar hebben ze recht op. het zijn geen speeltjes maar dieren met gevoel. vandaar dat ik er nu zo heel erg mee bezig ben, dat verdienen ze ook!
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:21:

Ik heb geen reling, het is opstaand beton zeg maar. Ik wil daar voor alle zekerheid zo een baboe beschutting hoog tegen aanplaatsen wat je kan kopen bij de gamma ofzo.

Jeetje vlindertje wat naar zeg!! Dat is dus de reden dat ik bij het asiel een kitten wil kopen omdat ze dan gecheckt worden. Van de maine weet ik al waar hij vandaan komt ook omdat mijn ex er 2 vandaan heeft.

Ik zal zeker proberen rekening te houden met vazen en zo. Wat is jullie ervaring met laag hangende gordijnen/ vitrage?

Ps: ik ga zo ook heel even koken ondertussen!

Bedankt alvast voor deze fijne reacties van jullie!!!DIt katertje was ook gecheckt, maar FIP kun je van te voren niet zien, het is een gemuteerd virus van een bacterie die bijna iedere kat in zich draagt.
quote:marleen321 schreef op 23 juli 2009 @ 19:22:

Vlindertje, ik heb ook een kat gehad die aan FIP gestorven is. Kostenplaatje: meer dan 1000 euro. Als je me tien jaar geleden had gezegd dat ik ooit zoveel geld aan een kat zou uitgeven, had ik je uitgelachen. Maar je voelt je als een ouder voor zo'n diertje (zeker als je zoals ik geen kinderen hebt).

wij hebben ook geen kinderen, maar wel poezenkindjes ;)

dat zijn ze inderdaad ook voor je.

Weet je wat ik het ergste vond.... dat het niet eens met 100% zekerheid gezegd kan worden. Op internet lees je er ook allemaal vage dingen over. Ik vond het heel moeilijk.

Maar hoe dan ook, hij was er zo slecht aan toe dat je geen keus hebt.
To mariss: Ja hahahaha ik had over het voer al een hele studie gedaan!! de c 1000 brokjes kwamen als beste uit de test bij de consumenten gids van 2008. Whiskas stond op 10 had ik gelezen uit mijn hoofd. Ik wilde zelf eerst het voer van de Lydll proberen of die van de c1000 dus. Daar moeten alle voedingsstoffen inzitten die ze nodig hebben. Alleen brokjes wilde ik ze geven want die waren voedzamer dan de blikjes had ik gelezen. ( hahahahha wat ben ik ook erg he!! een behoorlijke planning en controll freak lijk ik wel!)
Vlindertje bedankt voor deze opmerking!!! dat had ik dus niet gedacht en of verwacht!! Na hoeveel weken is het zichtbaar??

Wat zal je verdrietig zijn geweest meid!
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:21:

Van onder naar boven klimmen en daar dan boven in hangen en rondjes draaien helemaal in het gordijn gewe ldig toch?
@ vlindertje

Ik weet waarover je spreekt. Persoonlijk heb ik het ook heel zwaar gehad, en heb net als jij internet afgeschuimd. Volgens twee dierenartsen (ben er bij vijf verschillende geweest, zelfs een homeopaat) is het een van de slopendste ziektes, ook voor het baasje.

Anyway, de moraal van het verhaal: ik had me voorgenomen om nooit meer katten te nemen, en nu heb ik er drie die ik ook heel graag zie;-) (en waar ik nog duurder eten voor koop) Hoe meer katten je hebt gehad, hoe beter je ervoor gaat zorgen.
hoeveel ben je gemiddeld thuis per dag?

Zo te horen lijk je er al lange tijd over na te denken, heb je situaties zoals vakanties ed al overdacht, binnen of toch buitenkatten....

Ik zou alleen heel goed kijken naar je balkon: sommige katten hebben echt de meest onverwachte uitbraaktechnieken
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
6 jaar geleden heb ik 2 'gedumpte' kittens opgehaald bij de dierenambulance en ik heb er nooit spijt van gahd. Wat DTJ zegt is wel belangrijk, het rijtje wat ze opnoemt. Er is idd weleens iets gesneuveld, van en onschuldig plantje tot mn Wedgewood servies en je moet zorgen dat je wat regelmatiger stofzuigt. Maar het zijn zulke schatjes!

Twee jaar geleden heb ik er een rooie kater bij genomen. Het was ff een lastig inburgeringsproces, maar inmiddels gaat het prima.

Je moet idd bereid zijn om ze goed op te voeden en ook poezen moeten soms naar de dokter. Die van mij bijvoorbeeld op vrijdag avond, zodat ik de dierenarts uit het theater moet bellen en vervolgens avond- en weekendtarief moet betalen om arme Poes aan een infuusje te hangen. Maar ze blijven lief!
Hihi Vlindertje, ik heb ook Poezenkinders!

Misschien vinden sommige mensen dat overdreven en aanstaande baby zal ook heeeeel anders worden, maar je hebt toch zorg voor je poezen.

We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vertrek van huis rond 08.15 en ben bij 18.00 thuis. Ik ben heel vaak doordeweeks s avonds thuis en in het weekend als ik uitga is het zaterdag nacht.

To singela: binnen katten met toegang tot enkel mijn balkon die hoog afgeschermd staat met beton met daarop nog een rekje zeg maar. voor de zekerheid wil ik daar nog een babboe schutting tegen aan plaatsen. betreft vakanties heb ik al gekeken naar katten pensions hier en wat de kosten daarvan zouden zijn mocht ik er gebruik van maken.

To mariah: hahahahahhahaha ik denk dat ik dan luxaflex ga aanschaffen dan!

Wij hebben 2 thaise (siamezen met een rond bolletje) broertjes. Wij hebben er juist 2 genomen zodat we ons niet schuldig gaan voelen als we eens een dagje weggaan. Ze hebben elkaar om te spelen en afleiding.

Qua slopen van meubels geloof ik niet of het wat uit maakt of je nu 1 of 2 katten hebt. Als ze het in hun koppie hebben doen ze het toch wel. het gaat erom of jij consequent kunt zijn in het verbieden van sommige "bezigheden".
Wij hebben sinds kort ook twee katjes, omdat we dat gewoon gezelliger vonden. Het hebben van een krabpaal kan al veel oplossen mbt de kapotte gordijnen en kapotte bankleuning. Maar of je er 2 of 1 hebt, maar echt niet zoveel uit qua rommel. Duur is het wél.
hoezo duur marijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven