Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Redhead70 schreef:
14-10-2025 15:29
Ik had een uurtje terug met de kinderen een video gesprek. Conclusie ze weten het niet meer en overwegen alle 3 blanco te stemmen. Ik weet niet wat ik daar van vind. Man stemt SP heeft hij na lang wikken en wegen besloten.
MIsschien beperken tot 2 of 3 punten waar hun interesse ligt en dat het dan makkelijker wordt?
tonkje schreef:
14-10-2025 13:56
Je kunt als andere partij - of dat nu Volt is of een andere - toch flink tegen deze onzin ingaan? Of wanneer jij spreektijd krijgt zeggen wat jij ervan vindt? Je kunt vast niet alles gaan weerleggen, dan ben je waarschijnlijk alleen maar daarmee bezig, is ook niet de bedoeling, maar enig weerwoord kan toch prima?
Dat kan alleen maar als je overbrugbaar verschil van inzicht hebt over bepaalde onderwerpen en dat aanhangers van je debettegenstander open staan voor andere opvattingen. Aan het einde van het debat heb je dan of de ander overtuigd, je bent overtuigd, of er is een compromis waar beiden zich in kunnen vinden. Als je met FvD een debat aangaat kan je net zo goed tegen een muur praten. Die zegt tenminste niks terug maar je bereikt er evenveel mee. Je kunt de tijd van kijken of luisteren naar zo'n debat beter besteden aan het lezen van de verkiezingsprogramma's, dan weet je wat iedereen vindt.
Charlotta schreef:
14-10-2025 07:44
Zij denken dat er meer winst te behalen is bij NIET debatteren of interviews doen dan bij dat wel doen. Enorm zwaktebod. Caroline weet gewoon dat ze niet bepaald sterk is in het beantwoorden van kritische vragen en kiest de weg van de minste weerstand.
En dan kan ze achteraf klagen dat de media haar negeert. De fans geloven dat wel.
Redhead70 schreef:
14-10-2025 15:29
Ik had een uurtje terug met de kinderen een video gesprek. Conclusie ze weten het niet meer en overwegen alle 3 blanco te stemmen. Ik weet niet wat ik daar van vind. Man stemt SP heeft hij na lang wikken en wegen besloten.

Wat vinden ze zo moeilijk?
MrsM schreef:
14-10-2025 11:40
Ik denk dat het voor Wilders niks uit gaat maken. Of hij wel of niet mee doet. Degenen die op hem willen stemmen doen dat toch, die veranderen niet door een tv debat.

De zwevende kiezers bereik je met een debat, en dan vind ik het persoonlijk waardevol om andere partijen te horen dan alleen de grootste bijvoorbeeld. Maar een tv debat is eigenlijk nietszeggend, te chaotisch, te weinig tijd voor iedereen te spreken, teveel door elkaar geschreeuw, onliners, en het gaat nooit echt de diepte in.

De interviews 1 op 1 vind ik veel waardevoller.

Ik zag gisteren een stukje van een debat tussen Bontebal en Timmermans. Ze lieten elkaar keurig uitpraten. Niks geschreeuw en oneliners. Gewoon argumenten en feiten. Het kan best hoor, maar dan moet je als partij en/of mens wel wat fatsoen hebben.
De peiling van 1vandaag van gisteren geeft de burger weer wat moet. Rechts (radicaal, extreem, en ultra) hebben geen meerderheid meer. Zelfs met de SGP er bij niet.

Dus nog even volhouden en we hebben weer een gewoon fatsoenlijk en saai centrum kabinet.
Aha! Ik vroeg me al waarom Wilders ineens vandaag aangaf weer op campagne te gaan! De peiling van 1Vandaag dus, met daarin iets minder zetels dan een paar weken geleden.
Appletje schreef:
15-10-2025 09:11
De peiling van 1vandaag van gisteren geeft de burger weer wat moet. Rechts (radicaal, extreem, en ultra) hebben geen meerderheid meer. Zelfs met de SGP er bij niet.

Dus nog even volhouden en we hebben weer een gewoon fatsoenlijk en saai centrum kabinet.
Ook niet met gematigd rechts, zoals de VVD?
Appletje schreef:
15-10-2025 09:11

Over welke peilingen en welke partijen heb je het?

Rechtse partijen komen volgens de peilingen van 1vandaag op exact hetzelfde aantal zetels uit. Zowel op 30 september als op 14 oktober. En in beide gevallen geen meerderheid.
Vanielje schreef:
15-10-2025 10:36
Ook niet met gematigd rechts, zoals de VVD?
Ik vind de VVD niet zo gematigd meer. Bij gematigd rechts denk ik eerder aan CDA.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
15-10-2025 12:36
Ik vind de VVD niet zo gematigd meer. Bij gematigd rechts denk ik eerder aan CDA.
Helemaal mee eens. Moest telkens twee keer kijken of Dilan nu voor de VVD debatteert of de PVV tijdens het RTL debat o_o
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Rabarbara schreef:
14-10-2025 15:00
Debatteren met FvD (of elke andere partij met standpunten die op "alternatieve feiten" gebaseerd zijn) is vergelijkbaar met schaken met een duif. De duif paradeert over het schaakbord, gooit alle stukken om, schijt het bord eronder en doet alsof hij gewonnen heeft. Niemand heeft iets te winnen bij een discussie met zo'n gesprekspartner, je kunt alleen steeds roepen "nee, dat klopt niet" en dan vindt de luisteraar thuis je maar zuur en negatief ook nog.
In werkelijkheid is Lidewij de Vos beheerst en welbespraakt. Ze doet het veel beter dan Baudet, haar voorganger. Ze heeft een natuurwetenschappelijke achtergrond (chemie).

Ik stem geen FVD, maar het gemak waarmee mensen de partij buiten de discussie willen houden vind ik verontrustend. Sommige dingen wat FVD'ers beweren kloppen niet, maar het is niet zo dat bijvoorbeeld de PvdA/GL foutloos is.
Questy schreef:
15-10-2025 14:44
In werkelijkheid is Lidewij de Vos beheerst en welbespraakt. Ze doet het veel beter dan Baudet, haar voorganger. Ze heeft een natuurwetenschappelijke achtergrond (chemie).

Ik stem geen FVD, maar het gemak waarmee mensen de partij buiten de discussie willen houden vind ik verontrustend. Sommige dingen wat FVD'ers beweren kloppen niet, maar het is niet zo dat bijvoorbeeld de PvdA/GL foutloos is.
Ja, dat kun jij vinden. Ik vind dat niet. Ze kan wellicht welbespraakt zeggen dat er sprake is van omvolking, of beheerst verkondigen dat Groningen leeggepompt moet worden, of met een natuurwetenschappelijke achtergrond zeggen dat klimaatverandering onzin is. Prachtig.
Dat ze gestudeerd heeft, vind ik al helemaal een argument van niets. Dat heb ik ook, namelijk. Wie van ons twee heeft er nu dan gelijk?
En het gaat niet over fouten. Fouten impliceren dat iemand iets per ongeluk niet weet of verkeerd zegt. Het gaat over doelbewust liegen, ontkennen of gevaarlijke, racistische standpunten innemen. Dat zijn geen fouten, dat is een extreem-rechts geluid.
Si abra la puerta hay lobos.
Questy schreef:

Sommige dingen...?
FvD houdt stellig vast aan de fabel dat kinderen op school wordt geleerd hoe ze moeten pijpen. En als ik internet op ga en mijn best doe, dan kan ik vast wel meer flagrante voorbeelden vinden.
Dat vind ik toch wel van een andere categorie dan een foutje die elke politieke partij wel eens maakt.
FvD is kampioen fake nieuws en is anti-democratisch.
Charlotta schreef:
15-10-2025 09:04
Ik zag gisteren een stukje van een debat tussen Bontebal en Timmermans. Ze lieten elkaar keurig uitpraten. Niks geschreeuw en oneliners. Gewoon argumenten en feiten. Het kan best hoor, maar dan moet je als partij en/of mens wel wat fatsoen hebben.
Bontenbal is zo fatsoenlijk dat ie een aantal tweets uit het verleden gewist heeft omdat fatsoen nu even goed uitkomt.

Voor de rest was het bij dit debat blijkbaar voordelig om het elkaar niet te moeilijk te maken.
Rabarbara schreef:
15-10-2025 14:48
Ja, dat kun jij vinden. Ik vind dat niet. Ze kan wellicht welbespraakt zeggen dat er sprake is van omvolking, of beheerst verkondigen dat Groningen leeggepompt moet worden, of met een natuurwetenschappelijke achtergrond zeggen dat klimaatverandering onzin is. Prachtig.
Dat ze gestudeerd heeft, vind ik al helemaal een argument van niets. Dat heb ik ook, namelijk. Wie van ons twee heeft er nu dan gelijk?
En het gaat niet over fouten. Fouten impliceren dat iemand iets per ongeluk niet weet of verkeerd zegt. Het gaat over doelbewust liegen, ontkennen of gevaarlijke, racistische standpunten innemen. Dat zijn geen fouten, dat is een extreem-rechts geluid.

A-men.
Courage schreef:
Sommige dingen...?
FvD houdt stellig vast aan de fabel dat kinderen op school wordt geleerd hoe ze moeten pijpen. En als ik internet op ga en mijn best doe, dan kan ik vast wel meer flagrante voorbeelden vinden.
Dat vind ik toch wel van een andere categorie dan een foutje die elke politieke partij wel eens maakt.
FvD is kampioen fake nieuws en is anti-democratisch.
Wat ik zie dat de FvD doet is uitvergroting van incidenten en dat mag. Zij zien een gevaar en leggen daar dan extra de nadruk op. Zaken als seksuele voorlichting daar zit altijd een ideologische en een politieke kant aan.

De FvD is veel democratischer dan de PVV met maar 1 lid. En ze zijn voor referenda, wat ik ook democratisch vind.
Ja, ze liegen dus. En nee, dat mag niet.
Paradise schreef:
15-10-2025 10:51
Over welke peilingen en welke partijen heb je het?

Rechtse partijen komen volgens de peilingen van 1vandaag op exact hetzelfde aantal zetels uit. Zowel op 30 september als op 14 oktober. En in beide gevallen geen meerderheid.
PVV, nsc, vvd, bbb, fvd, sgp, ja21, 50 plus hebben bij elkaar 72 zetels volgens de laatste peiling van 1vandaag. Nu hebben 4 daarvan al een grote meerderheid in de kamer.
Questy schreef:

Thierry Baudet beweerde dat corona niet gevaarlijker was dan een griep, terwijl er juist sprake was van oversterfte en dat PCR-tests onbetrouwbaar waren, wat door wetenschappers is tegengesproken.

Rond Oekraïne herhaalde de partij Russische propaganda, zoals dat het Westen de Maidan-protesten zou hebben georganiseerd en dat de VS en NAVO achter het conflict zitten, zonder bewijs.

Over de Week van de Lentekriebels verspreidde FVD het valse idee dat scholen jonge kinderen seksuele handelingen zouden aanleren.

Met welke uitspraken van PvdA/GL wil je dit vergelijken?
Questy schreef:
15-10-2025 14:54
Bontenbal is zo fatsoenlijk dat ie een aantal tweets uit het verleden gewist heeft omdat fatsoen nu even goed uitkomt.

Voor de rest was het bij dit debat blijkbaar voordelig om het elkaar niet te moeilijk te maken.
Geert Wilders heeft honderden van zijn eigen tweets gewist.
Questy schreef:
15-10-2025 15:19
Wat ik zie dat de FvD doet is uitvergroting van incidenten en dat mag. Zij zien een gevaar en leggen daar dan extra de nadruk op. Zaken als seksuele voorlichting daar zit altijd een ideologische en een politieke kant aan.

De FvD is veel democratischer dan de PVV met maar 1 lid. En ze zijn voor referenda, wat ik ook democratisch vind.
Uitvergroting van incidenten maakt dat mensen zich onveilig voelen. Is dat je bedoeling. Lees de post van rabarbara over de duif maar eens terug en laat die inwerken. Ik zou willen dat ik het zo kon verwoorden.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
15-10-2025 15:26
Uitvergroting van incidenten maakt dat mensen zich onveilig voelen. Is dat je bedoeling. Lees de post van rabarbara over de duif maar eens terug en laat die inwerken. Ik zou willen dat ik het zo kon verwoorden.
Gelukkig heb ik dat niet zelf verzonnen, dus dat scheelt weer :proud:
Rabarbara schreef:
Ik denk dat veel FvD-ers overtuigt zijn van wat ze beweren. Net zoals dat geldt voor PvdA/GL mensen. Dat je FvD-ers beschuldigt van liegen verraadt in wat voor kamp jij zit. Veel FvD-ers zeggen nare dingen over Timmermans dat hij een leugenaar is.

Neem klimaat: we nemen peperdure maatregelen voor 0,00036 °C ? Dat gaat het klimaat niet redden.

En er is een ruk naar rechts in heel Europa, dat komt omdat migrantengroepen steeds zichtbaarder en prominenter worden. Velen zeggen: hier hebben we niet voor gekozen. We gaan rechtsaf.

Is dat fout? In Denemarken hebben juist de sociaal-democraten veel strengere asielwetten aangenomen. Zo kan het dus ook.
Vanielje schreef:
15-10-2025 15:25
Geert Wilders heeft honderden van zijn eigen tweets gewist.
De PVV is ook niet echt een fatsoenspartij inderdaad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven