Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1721 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de VVD neemt de armoede toe. Dat is wat mij betreft echt onbegrijpelijk.

Maar goed, ik ben sowieso uiterst links, dus de VVD ligt mijlenver van mij af.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bij D66 lees ik dat ze een 4 schijvenstelsel in willen voren, belasting op arbeid omlaag en een hervorming in werknemerspremies maar tegelijkterijd ook een korting op de Aof premies.

Ook een hoger eigen risico, een verzilverbare arbeidskorting, afbouw HRA, hogere erfbelasting.

Maar ook een verlaging van de pensioenpremieaftrek, een verhoging van de OZB. Per saldo dus een lastenverschuiving tussen vermogen en arbeid en een lastenverzwaring voor bedrijven.

De WW wordt ook veranderd, de overheidsschuld blijft ongeveer gelijk en de inflatie zal iets dalen. Wat zorgt voor meer koopkracht voor iedereen.

Middeninkomens gaan er het meest op vooruit lees ik. De armoede zal na de kabinetsperiode iets toenemen door oa
het wegvallen van zorgtoeslag. Dus armoede toename niet alleen bij de VVD alleen pas na de kabinetsperiode.

Zorgtoeslag, KGB en kinderbijslag worden vervangen door een nieuw systeem wat inkomensafhankelijker zal zijn.

Behoorlijke veranderingen ook in de WW duur, en de opbouw van WW rechten.

Lastenverzwaring vooral bij grote bedrijven, minder bij kleine bedrijven. (Mariana je hebt dus helemaal gelijk). Alleen maar toe te juichen imo.

Jammer wel dat ook D66 de arbeidseis voor kinderopvang loslaat.

Een verhoging van de eigen bijdrage in Wlz en Zvw. Inkomensafhankelijke bijdrage voor wijkverpleging en verhoging eigen risico. En ook hier een bevriezing van de basisverzekering. Daarmee worden zorgkosten voor de overheid flink verlaagd.

Deze plannen lijken mij tot nu toe wel de beste, de lastenverzwaring wordt naar mijn mening eerlijker verdeeld over iedereen.
De VVD en GL/PvdA liggen ook ver uit elkaar, samenwerken zal zeer ingewikkeld worden. Ook CDA en GL/PvdA liggen ver uit elkaar, maar die lijken toch samen met D66 een kabinet te moeten gaan vormen. Het lijkt er vooralsnog niet op dat die partijen een meerderheid halen. Ze zeggen alle drie snel te willen formeren, ben benieuwd of ze dat in de praktijk ook gaat lukken.

Maar dit is wel wat vooruit lopen op de zaken.
*
deftigedame1 wijzigde dit bericht op 17-10-2025 17:57
0.00% gewijzigd
" As around the sun the earth knows she's revolving..."
MrsM schreef:
17-10-2025 10:28
Bij D66 lees ik dat ze een 4 schijvenstelsel in willen voren, belasting op arbeid omlaag en een hervorming in werknemerspremies maar tegelijkterijd ook een korting op de Aof premies.

Ook een hoger eigen risico, een verzilverbare arbeidskorting, afbouw HRA, hogere erfbelasting.

Maar ook een verlaging van de pensioenpremieaftrek, een verhoging van de OZB. Per saldo dus een lastenverschuiving tussen vermogen en arbeid en een lastenverzwaring voor bedrijven.

De WW wordt ook veranderd, de overheidsschuld blijft ongeveer gelijk en de inflatie zal iets dalen. Wat zorgt voor meer koopkracht voor iedereen.

Middeninkomens gaan er het meest op vooruit lees ik. De armoede zal na de kabinetsperiode iets toenemen door oa
het wegvallen van zorgtoeslag. Dus armoede toename niet alleen bij de VVD alleen pas na de kabinetsperiode.

Zorgtoeslag, KGB en kinderbijslag worden vervangen door een nieuw systeem wat inkomensafhankelijker zal zijn.

Behoorlijke veranderingen ook in de WW duur, en de opbouw van WW rechten.

Lastenverzwaring vooral bij grote bedrijven, minder bij kleine bedrijven. (Mariana je hebt dus helemaal gelijk). Alleen maar toe te juichen imo.

Jammer wel dat ook D66 de arbeidseis voor kinderopvang loslaat.

Een verhoging van de eigen bijdrage in Wlz en Zvw. Inkomensafhankelijke bijdrage voor wijkverpleging en verhoging eigen risico. En ook hier een bevriezing van de basisverzekering. Daarmee worden zorgkosten voor de overheid flink verlaagd.

Deze plannen lijken mij tot nu toe wel de beste, de lastenverzwaring wordt naar mijn mening eerlijker verdeeld over iedereen.
Waarom vind je dat jammer?
Phlox24 schreef:
17-10-2025 10:47
De VVD en GL/PvdA liggen ook ver uit elkaar, samenwerken zal zeer ingewikkeld worden. Ook CDA en GL/PvdA liggen ver uit elkaar, maar die lijken toch samen met D66 een kabinet te moeten gaan vormen. Het lijkt er vooralsnog niet op dat die partijen een meerderheid halen. Ze zeggen alle drie snel te willen formeren, ben benieuwd of ze dat in de praktijk ook gaat lukken.

Maar dit is wel wat vooruit lopen op de zaken.
Ik denk dat vooral het VVD deel dat wordt vertegenwoordigd door Yesilgoz moeite heeft met Gl/PvdA. Nog niet zo heel lang geleden konden deze partijen prima door 1 deur. En het deel van de VVD-ers dat goed kon samenwerken met PvdA is nog niet dood dus die kunnen prima "de macht" grijpen in de partij als Yesilgoz op 30 oktober wordt ontslagen.
Star⁴ schreef:
17-10-2025 13:24
Begrijp ik ook niet. Mensen kunnen dan in die tijd mantelzorg bieden, vrijwilligerswerk doen etcetera. Waarom werken voor een salaris om alleen recht te krijgen op kinderopvang?
Afkoelen heeft gewerkt
Nou ja zeg, krijgen jullie ook reclame voor Ja21 te zien op het forum?
Solomio schreef:
17-10-2025 10:02
Bij de VVD neemt de armoede toe. Dat is wat mij betreft echt onbegrijpelijk.

Maar goed, ik ben sowieso uiterst links, dus de VVD ligt mijlenver van mij af.
Op zich is het niet erg dat partijen dat in hun programma schrijven (of dat de implementatie van hun plannen dat tot gevolg hebben). Het is erger dat een flink deel van de kiezers het prima vindt en er op stemt en het verder niets kan schelen hoe het met anderen in de maatschappij gaat. Maar wel klagen als bepaalde buurten verpauperen en er bedelaars voor de Albert Heijn staan.
Appletje schreef:
17-10-2025 16:22
Op zich is het niet erg dat partijen dat in hun programma schrijven (of dat de implementatie van hun plannen dat tot gevolg hebben). Het is erger dat een flink deel van de kiezers het prima vindt en er op stemt en het verder niets kan schelen hoe het met anderen in de maatschappij gaat. Maar wel klagen als bepaalde buurten verpauperen en er bedelaars voor de Albert Heijn staan.
Ja, of dat nieuwe, betere medicatie niet in het basispakket komt, dus het maar zelf moeten betalen. Of dat er nog meer uit eigen zak betaald moet worden voor de zorg voor oma.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Elodea schreef:
17-10-2025 16:19
Gelukkig niet, maar ik vind sowieso dat reclame voor welke politieke partij dan ook niet gepast is hier.
Appletje schreef:
17-10-2025 16:12
Ik denk dat vooral het VVD deel dat wordt vertegenwoordigd door Yesilgoz moeite heeft met Gl/PvdA. Nog niet zo heel lang geleden konden deze partijen prima door 1 deur. En het deel van de VVD-ers dat goed kon samenwerken met PvdA is nog niet dood dus die kunnen prima "de macht" grijpen in de partij als Yesilgoz op 30 oktober wordt ontslagen.
Die dame mag van mij als VVD stemmer ook weg. Daarom gaan we weliswaar gewoon op VVD stemmen maar beiden op Karremans. Volgens een artikel ergens op de NOS (volgens mij) blijkt dat 70% van de VVD stemmers niet op haar stemmen maar een andere VVD er. Bij GL/PvdA stond er ook dat 70% van die kiezers ook niet op Timmermans wilden stemmen. Beide lijsttrekkers liggen niet goed bij hun eigen achterban
Star⁴ schreef:
17-10-2025 13:24

Omdat de wachtlijsten al zo lang zijn voor de kinderopvang dat met deze maatregel die wachtlijsten alleen maar toe zullen nemen en er is al nauwelijks personeel.
Kidneybean schreef:
17-10-2025 16:29
Ja, of dat nieuwe, betere medicatie niet in het basispakket komt, dus het maar zelf moeten betalen. Of dat er nog meer uit eigen zak betaald moet worden voor de zorg voor oma.

Dat zag ik ook staan in het programma van D66. Ik vind een hogere eigen bijdrage wanneer er meer vermogen is voor thuiszorg of Wlz helemaal niet zo'n slecht idee. De zorg wordt steeds duurder, dus dan zal er toch meer zelf betaald moeten worden. Als er geen geld is ligt oma niet zonder zorg dan is de eigen bijdrage gewoon lager.

Mensen vinden het ook niet zo erg dat het bedrijfsleven 23 miljard extra op moet brengen, en dat komt ook niet alleen van de grote bedrijven af maar het hele bedrijfsleven.

Ik denk dat het onoverkomelijk is dat iedereen de komende 10 jaar minder koopkracht gaat krijgen door stijgende kosten elders.
MrsM schreef:
17-10-2025 16:47
Dat zag ik ook staan in het programma van D66. Ik vind een hogere eigen bijdrage wanneer er meer vermogen is voor thuiszorg of Wlz helemaal niet zo'n slecht idee. De zorg wordt steeds duurder, dus dan zal er toch meer zelf betaald moeten worden. Als er geen geld is ligt oma niet zonder zorg dan is de eigen bijdrage gewoon lager.

Mensen vinden het ook niet zo erg dat het bedrijfsleven 23 miljard extra op moet brengen, en dat komt ook niet alleen van de grote bedrijven af maar het hele bedrijfsleven.

Ik denk dat het onoverkomelijk is dat iedereen de komende 10 jaar minder koopkracht gaat krijgen door stijgende kosten elders.
CDA, D66 en VVD willen fors bezuinigen op de zorg ja.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
MrsM schreef:
17-10-2025 16:47
Zo werkt het systeem nu ook. Bijdrage WLZ is o.a. gebaseerd op inkomen en vermogen.

Je schrijft ook over 23 miljard bezuinigingen bij het bedrijfsleven. Ook daar gaan wij als consument wat van merken door stijgende prijzen. Dus ja het leven gaat alleen maar duurder worden, bij alle partijen overigens.
De verplichte dienstplicht, wat heeft Bontebal daarover gezegd? Wie vind dat verstandig? Is dat aleen voor mannen dan?
Candy schreef:
17-10-2025 17:19
De verplichte dienstplicht, wat heeft Bontebal daarover gezegd? Wie vind dat verstandig? Is dat aleen voor mannen dan?
Nee, hoe kom je daarbij?
Afkoelen heeft gewerkt
Elodea schreef:
17-10-2025 16:19
Ja, dat heb ik dus ook. Ze hebben flink de buidel getrokken want ik zie niets anders meer. Alles wat ze aan mijn laten zien is in ieder geval weggegooid geld.
BuzzieBee schreef:
17-10-2025 16:41
Die dame mag van mij als VVD stemmer ook weg. Daarom gaan we weliswaar gewoon op VVD stemmen maar beiden op Karremans. Volgens een artikel ergens op de NOS (volgens mij) blijkt dat 70% van de VVD stemmers niet op haar stemmen maar een andere VVD er. Bij GL/PvdA stond er ook dat 70% van die kiezers ook niet op Timmermans wilden stemmen. Beide lijsttrekkers liggen niet goed bij hun eigen achterban
Maar waarom zou je op een partijleider willen stemmen? Ik heb dat nog nooit gedaan. Ik stem sowieso op een vrouw en dan een vrouw die mijn standpunten het beste vertegenwoordigt in de kamer. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die ik ken. Timmermans is echter wel populair als lijsttrekker en met overmacht door de leden, ook door mij, gekozen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Of iemand een vrouw of niet is interesseert me dan weer geen bal. Iemand moet capabel zijn en overtuigend.
Verkeerde topic
MrsM schreef:
17-10-2025 16:43
Omdat de wachtlijsten al zo lang zijn voor de kinderopvang dat met deze maatregel die wachtlijsten alleen maar toe zullen nemen en er is al nauwelijks personeel.
Dan investeren in opleidingen op meer personeel te werven, de baan aantrekkelijker te maken etc. etc.
Want eens met Redhead. En vergeet de arbeidsongeschikten niet.
BuzzieBee schreef:
17-10-2025 19:05
Of iemand een vrouw of niet is interesseert me dan weer geen bal. Iemand moet capabel zijn en overtuigend.
+1
Redhead70 schreef:
17-10-2025 16:15
Begrijp ik ook niet. Mensen kunnen dan in die tijd mantelzorg bieden, vrijwilligerswerk doen etcetera. Waarom werken voor een salaris om alleen recht te krijgen op kinderopvang?
en wat dacht je van mensen waarvan de partner arbeidsongeschikt is die nu geen KOT krijgen, want die partner kan wel voor de kinderen zorgen, of dat nu wel of niet het geval is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven