Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 12 oktober 2025 om 12:17
Ik had die laatste post van je inderdaad verkeerd gelezen.Danae schreef: ↑12-10-2025 10:31Ik zeg dat ze niet alleen maar op economische groei gericht zijn. Iets als een sociale voorziening voor ouderen zou er bijvoorbeeld niet zijn als het alleen om groei ging.
Maar het is een prachtige illustratie van die assumpties die vanzelfsprekend gevonden worden maar het niet zijn. Dank daarvoor.
Maar wat blijft staan: die sociale voorzieningen zijn mede er dankzij economische groei. Sociale voorzieningen zijn zeer lastig op te tuigen zonder groei.
Dus landen in dat rijtje zijn net zo goed gericht op economische groei. Ze richten hun model alleen iets anders in.
zondag 12 oktober 2025 om 12:55
Niet alleen landen zijn gericht op economiSche groei. Ook individuele burgers. Er zijn maar weinig mensen die geen loonsverhoging willen, ook als hun werk niet anders is geworden. En aangezien loonkosten bij de grootste kosten posten van een organisatie horen ontkom je er niet aan om te groeien.
zondag 12 oktober 2025 om 15:27
In het huidige systeem staat je punt inderdaad. Ik vind dat het beter zou zijn (hoewel onrealistisch in de huidige omstandigheden) naar een ander systeem toe te gaan. Maar het wordt misschien een beetje of topic.Paradise schreef: ↑12-10-2025 12:17Ik had die laatste post van je inderdaad verkeerd gelezen.
Maar wat blijft staan: die sociale voorzieningen zijn mede er dankzij economische groei. Sociale voorzieningen zijn zeer lastig op te tuigen zonder groei.
Dus landen in dat rijtje zijn net zo goed gericht op economische groei. Ze richten hun model alleen iets anders in.
Meer on topic: ik blijf maar reclame krijgen voor JA21, misschien omdat ik het er hier over gehad heb (wat er allemaal mis mee is). Heel irritant vind ik dat.
zondag 12 oktober 2025 om 19:41
Ik denk overigens dat het geen groot gemis is dat Wilders vanavond het debat mis. Zijn standpunten zijn bekend, debatteren zal hem niet extra stemmen opleveren. En ik vind het veel interessanter om de andere partijen te horen over belangrijke thema's.
Alleen had ik graag Eerdmans gezien ipv Jetten, omdat ik die nog niet veel heb gezien in een verkiezingsdebat.
Alleen had ik graag Eerdmans gezien ipv Jetten, omdat ik die nog niet veel heb gezien in een verkiezingsdebat.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 12 oktober 2025 om 19:50
Frans Timmermans vandaag belaagd. Ben benieuwd of hij vanavond toch bij het debat is.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... amsterdams
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... amsterdams
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zondag 12 oktober 2025 om 22:07
Ze hebben de partijen uitgenodigd die over een bepaalde periode in oa de peilingen de grootste partijen waren. Dat is Ja21 niet een van.MrsM schreef: ↑12-10-2025 19:41Ik denk overigens dat het geen groot gemis is dat Wilders vanavond het debat mis. Zijn standpunten zijn bekend, debatteren zal hem niet extra stemmen opleveren. En ik vind het veel interessanter om de andere partijen te horen over belangrijke thema's.
Bontenbal, Timmermans en Jetten kwamen best goed overeen denk ik. Die waren ook best respectvol naar elkaar toe.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
maandag 13 oktober 2025 om 22:15
Ik denk dat het niet gaat om wat hij erbij te winnen heeft, maar om wat hij ermee verliest als hij wel mee zou doen. En eigenlijk is het te zot voor woorden dat een lijsttrekker de gelegenheid krijgt niet mee te debatteren, terwijl hij wel namens een deel van het volk in de regering wil zitten en daarmee invloed krijgt op het nationale beleid. Het zou geen keuze, maar een verplichting moeten zijn tijdens verkiezingen om als lijsttrekker de standpunten tijdens publiekelijke debatten als die van RTL te bespreken met de overige verkiesbare lijsttrekkers. Desnoods vanaf een anonieme lokatie via videoverbinding, maar je doet mee als je straks in de 2e kamer ook wat te zeggen wilt hebben. Denk ik dan.MrsM schreef: ↑12-10-2025 19:41Ik denk overigens dat het geen groot gemis is dat Wilders vanavond het debat mis. Zijn standpunten zijn bekend, debatteren zal hem niet extra stemmen opleveren. En ik vind het veel interessanter om de andere partijen te horen over belangrijke thema's.
For a species who has absolutely no verifiable understanding of our origin, our purpose or our potential, we sure do act confidant that working our life away for the hoarders of our resources is the only way to exist.
maandag 13 oktober 2025 om 23:36
Een verplichting om mee te doen aan een televisiedebat van een commerciële partij?EnglishmaninNY schreef: ↑13-10-2025 22:15Ik denk dat het niet gaat om wat hij erbij te winnen heeft, maar om wat hij ermee verliest als hij wel mee zou doen. En eigenlijk is het te zot voor woorden dat een lijsttrekker de gelegenheid krijgt niet mee te debatteren, terwijl hij wel namens een deel van het volk in de regering wil zitten en daarmee invloed krijgt op het nationale beleid. Het zou geen keuze, maar een verplichting moeten zijn tijdens verkiezingen om als lijsttrekker de standpunten tijdens publiekelijke debatten als die van RTL te bespreken met de overige verkiesbare lijsttrekkers. Desnoods vanaf een anonieme lokatie via videoverbinding, maar je doet mee als je straks in de 2e kamer ook wat te zeggen wilt hebben. Denk ik dan.
Wat een slecht idee. Ik mag hopen dat de media niet nog meer macht krijgen dan ze al hebben.
dinsdag 14 oktober 2025 om 06:38
Een morele verplichting vind ik het wel.
Er waren verschillende alternatieven bedacht voor Wilders, zodat het veilig zou zijn, maar nee. Hij kwam niet.
Had hij niet nummer 2 van de lijst kunnen sturen? Of is dat niet de bedoeling bij zo'n debat? Even los van het feit dat hij waarschijnlijk nooit zijn nummer 2 zal sturen, want Wilders = PVV. Maar voor andere partijen als de lijsttrekker ziek is oid.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 14 oktober 2025 om 06:51
Een morele plicht kun je niet afdwingen en is dus geen plicht.tonkje schreef: ↑14-10-2025 06:38Een morele verplichting vind ik het wel.
Er waren verschillende alternatieven bedacht voor Wilders, zodat het veilig zou zijn, maar nee. Hij kwam niet.
Had hij niet nummer 2 van de lijst kunnen sturen? Of is dat niet de bedoeling bij zo'n debat? Even los van het feit dat hij waarschijnlijk nooit zijn nummer 2 zal sturen, want Wilders = PVV. Maar voor andere partijen als de lijsttrekker ziek is oid.
Volt weigerde vorige week een debat op radio 1 omdat Forum voor Democratie mee deed.
Het hoort bij verharding in de politiek vrees ik, maar is niet te voorkomen.
dinsdag 14 oktober 2025 om 07:44
Wat een gruwelijk plan inderdaad! Laten we dan ook iedereen ‘verplichten’ naar die debatten te kijken anders kunnen we je stem niet serieus nenen. Nee. Deelname aan een debat is vrijwillig.
Ik kijk er trouwens nooit naar. Gruwelijk irritante door elkaar heen pratende kleuterklas. En ‘wie kan het hardst schreeuwen. Mijn keuze is niet liquide dus hoef ik het niet te zien.
dinsdag 14 oktober 2025 om 07:44
Zij denken dat er meer winst te behalen is bij NIET debatteren of interviews doen dan bij dat wel doen. Enorm zwaktebod. Caroline weet gewoon dat ze niet bepaald sterk is in het beantwoorden van kritische vragen en kiest de weg van de minste weerstand.
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:07
Dat is waar. Maar je zou toch hopen dat politici de plicht voelen.
Ik vind het een hele grote min voor Wilders.
Dat vind ik ook een minpunt voor Volt.Volt weigerde vorige week een debat op radio 1 omdat Forum voor Democratie mee deed.
Het hoort bij verharding in de politiek vrees ik, maar is niet te voorkomen.
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:43
Ik vind het juist heel goed van Volt dat ze niet met FvD in debat gaan over klimaat.
Het is namelijk zonneklaar wat FvD met zo'n podium doet: helemaal niet debatteren maar eindeloos valse feiten en verdraaide waarheden de ether inslingeren (sowieso een groot probleem bij debatten).
Dat werkt, want tijdens de korte tijd dat zo'n debat duurt kan die stroom aan valse informatie niet worden weerlegd. De winnaar staat bij voorbaat vast.
Het is namelijk zonneklaar wat FvD met zo'n podium doet: helemaal niet debatteren maar eindeloos valse feiten en verdraaide waarheden de ether inslingeren (sowieso een groot probleem bij debatten).
Dat werkt, want tijdens de korte tijd dat zo'n debat duurt kan die stroom aan valse informatie niet worden weerlegd. De winnaar staat bij voorbaat vast.
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:45
Precies dit.Vanielje schreef: ↑14-10-2025 08:43Ik vind het juist heel goed van Volt dat ze niet met FvD in debat gaan over klimaat.
Volt wilde hier niet aan meewerken.
dinsdag 14 oktober 2025 om 11:40
Ik denk dat het voor Wilders niks uit gaat maken. Of hij wel of niet mee doet. Degenen die op hem willen stemmen doen dat toch, die veranderen niet door een tv debat.
De zwevende kiezers bereik je met een debat, en dan vind ik het persoonlijk waardevol om andere partijen te horen dan alleen de grootste bijvoorbeeld. Maar een tv debat is eigenlijk nietszeggend, te chaotisch, te weinig tijd voor iedereen te spreken, teveel door elkaar geschreeuw, onliners, en het gaat nooit echt de diepte in.
De interviews 1 op 1 vind ik veel waardevoller.
De zwevende kiezers bereik je met een debat, en dan vind ik het persoonlijk waardevol om andere partijen te horen dan alleen de grootste bijvoorbeeld. Maar een tv debat is eigenlijk nietszeggend, te chaotisch, te weinig tijd voor iedereen te spreken, teveel door elkaar geschreeuw, onliners, en het gaat nooit echt de diepte in.
De interviews 1 op 1 vind ik veel waardevoller.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 14 oktober 2025 om 13:56
Je kunt als andere partij - of dat nu Volt is of een andere - toch flink tegen deze onzin ingaan? Of wanneer jij spreektijd krijgt zeggen wat jij ervan vindt? Je kunt vast niet alles gaan weerleggen, dan ben je waarschijnlijk alleen maar daarmee bezig, is ook niet de bedoeling, maar enig weerwoord kan toch prima?Vanielje schreef: ↑14-10-2025 08:43Ik vind het juist heel goed van Volt dat ze niet met FvD in debat gaan over klimaat.
dinsdag 14 oktober 2025 om 14:07
Dan krijg je dus een debat over feiten en niet over standpunten. Precies wat FvD wil. Want die noemen in de kick-off alle details inclusief de enkele wetenschapper die hun standpunt onderschrijft, en daar kun je je niet tegen verweren.tonkje schreef: ↑14-10-2025 13:56Je kunt als andere partij - of dat nu Volt is of een andere - toch flink tegen deze onzin ingaan? Of wanneer jij spreektijd krijgt zeggen wat jij ervan vindt? Je kunt vast niet alles gaan weerleggen, dan ben je waarschijnlijk alleen maar daarmee bezig, is ook niet de bedoeling, maar enig weerwoord kan toch prima?
Er moet gewoon een heel harde regel komen in debatten dat bepaalde feiten vastliggen, en als iemand daar toch tegenin gaat dan gaat de microfoon op mute.
dinsdag 14 oktober 2025 om 15:00
Debatteren met FvD (of elke andere partij met standpunten die op "alternatieve feiten" gebaseerd zijn) is vergelijkbaar met schaken met een duif. De duif paradeert over het schaakbord, gooit alle stukken om, schijt het bord eronder en doet alsof hij gewonnen heeft. Niemand heeft iets te winnen bij een discussie met zo'n gesprekspartner, je kunt alleen steeds roepen "nee, dat klopt niet" en dan vindt de luisteraar thuis je maar zuur en negatief ook nog.tonkje schreef: ↑14-10-2025 13:56Je kunt als andere partij - of dat nu Volt is of een andere - toch flink tegen deze onzin ingaan? Of wanneer jij spreektijd krijgt zeggen wat jij ervan vindt? Je kunt vast niet alles gaan weerleggen, dan ben je waarschijnlijk alleen maar daarmee bezig, is ook niet de bedoeling, maar enig weerwoord kan toch prima?
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 14 oktober 2025 om 15:24
Rabarbara schreef: ↑14-10-2025 15:00Debatteren met FvD (of elke andere partij met standpunten die op "alternatieve feiten" gebaseerd zijn) is vergelijkbaar met schaken met een duif. De duif paradeert over het schaakbord, gooit alle stukken om, schijt het bord eronder en doet alsof hij gewonnen heeft. Niemand heeft iets te winnen bij een discussie met zo'n gesprekspartner, je kunt alleen steeds roepen "nee, dat klopt niet" en dan vindt de luisteraar thuis je maar zuur en negatief ook nog.
Mooie vergelijking, zo is het.
dinsdag 14 oktober 2025 om 15:29
dinsdag 14 oktober 2025 om 19:20
Vanaf vanavond worden diverse partijleiders geïnterviewd in Nieuwsuur.
Vind ik interessant om te volgen. Volgens mij beginnen ze met Joost Eerdmans (ja21)
Ook hiervoor heeft Wilders (weer) afgezegd net als vorig jaar, anders was hij de afsluiter op vrijdag 24 oktober. De setting kan daar prima zonder publiek en veilig.
Het uitzendschema:
14 oktober JA21 - Joost Eerdmans
15 oktober BBB - Caroline van der Plas
16 oktober D66 - Rob Jetten
17 oktober SP - Jimmy Dijk
20 oktober CDA - Henri Bontenbal
21 oktober GL-PvdA - Frans Timmermans
22 oktober VVD - Dilan Yeşilgöz
23 oktober NSC - Eddy van Hijum
Vind ik interessant om te volgen. Volgens mij beginnen ze met Joost Eerdmans (ja21)
Ook hiervoor heeft Wilders (weer) afgezegd net als vorig jaar, anders was hij de afsluiter op vrijdag 24 oktober. De setting kan daar prima zonder publiek en veilig.
Het uitzendschema:
14 oktober JA21 - Joost Eerdmans
15 oktober BBB - Caroline van der Plas
16 oktober D66 - Rob Jetten
17 oktober SP - Jimmy Dijk
20 oktober CDA - Henri Bontenbal
21 oktober GL-PvdA - Frans Timmermans
22 oktober VVD - Dilan Yeşilgöz
23 oktober NSC - Eddy van Hijum
Karakter is wat je bent in het donker.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in