Vooroordeel gelovige mensen
woensdag 15 oktober 2025 om 18:37
Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte.
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
woensdag 15 oktober 2025 om 18:45
Nee hoor, ik heb er ook veel moeite mee. Het is voor mij altijd een beetje een spagaat tussen 'laat die mensen lekker' en, vrij naar Hans Teeuwen; 'heb er geen respect voor, vind het sukkels', en ik neig de laatste tijd toch meer naar dat laatste.
Overigens gaat het me dan wel vooral om georganiseerde religie, wat iemand in zijn eigen hoofd gelooft is weer een tweede. En er zijn natuurlijk ook gradaties in gelovig zijn.
Maar ik verbaas me er wel over dat mensen na honderden jaren verlichting en wetenschap nog steeds terugvallen op boeken van duizenden jaren oud.
Hier in het winkelcentrum staat ook elke donderdag een busje met Bijbel- en Jezuspropaganda, ik kan me er wel over opwinden dat die man daar gewoon mag staan.
Overigens gaat het me dan wel vooral om georganiseerde religie, wat iemand in zijn eigen hoofd gelooft is weer een tweede. En er zijn natuurlijk ook gradaties in gelovig zijn.
Maar ik verbaas me er wel over dat mensen na honderden jaren verlichting en wetenschap nog steeds terugvallen op boeken van duizenden jaren oud.
Hier in het winkelcentrum staat ook elke donderdag een busje met Bijbel- en Jezuspropaganda, ik kan me er wel over opwinden dat die man daar gewoon mag staan.
woensdag 15 oktober 2025 om 18:46
woensdag 15 oktober 2025 om 18:46
Is het niet een soort jaloezie? Ik ben ook totaal niet gelovig, snap niet dat je kan denken dat God de aarde heeft geschapen etc. Maar mensen die wel geloven halen er ook veel steun en troost uit en het geeft ze (soms) richting of antwoorden op hun vragen. Dat lijkt mij best fijn. Zeker in tijden van rouw lijkt het mij heel fijn dat je gelooft dat iemand op een betere plek is. Voor mij is dood, dood.
Ik vind het dus prima als iemand gelooft en zal er nooit iemand op veroordelen. Ben ook bevriend met gelovige en niet gelovige.
Ik vind het dus prima als iemand gelooft en zal er nooit iemand op veroordelen. Ben ook bevriend met gelovige en niet gelovige.
woensdag 15 oktober 2025 om 18:47
woensdag 15 oktober 2025 om 18:48
woensdag 15 oktober 2025 om 18:50
Ik ben zelf atheist, maar bij veel kerken (ik kom er ook als atheist natuurlijk wel eens) denk ik dat de meerderheid het vooral als een sociaal gebeuren met wat rituelen ziet en dat er maar weinig zijn die streng religieus zijn (op streng gereformeerden na). Dan heeft het ook in deze tijd nog steeds bestaansrecht.
woensdag 15 oktober 2025 om 18:57
Ik zit erover na te denken en ik denk eigenlijk dat ik omgekeerd ook mensen zou ontvolgen die in filmpjes over een loopband hollen. Natuurlijk zegt dat ook helemaal niets over wie je bent, er zullen vast allerlei mensen op een loopband rennen die dat ook maar doen omdat het moet, voor hun gezondheid ofzo, maar ik word er echt niet vrolijk van om daarnaar te zitten kijken. Dus ik snap ergens wel dat je iemand ontvolgt omdat die iets doet waar je helemaal niets mee hebt.
woensdag 15 oktober 2025 om 18:59
Poef dit is iets waar ik zelf ook wel wat mee worstel. Ik heb niets tegen geloven an sich, maar veel institutionele religies doen zo ontzettend veel kwaad vanuit de naam van hun geloof (hoezeer ze daar hun heilige tekst dan ook voor moeten verdraaien). Als iemand aangeeft gelovig te zijn word ik dus altijd wat waakzamer als het bijvoorbeeld over mijn gender gaat…
woensdag 15 oktober 2025 om 19:00
Er zit wel een groot verschil tussen de bijbel weleens hebben gelezen en hem zelfs meenemen naar de sportschool. Als je op de loopband de bijbel aan het lezen bent en daarop inzoomt in je video, is de kans wel vrij groot dat je bij een niet heel toffe categorie Christenen hoort.framboise-t schreef: ↑15-10-2025 18:48Ik vind het een beetje over-een-kam,-scheerderig, alsof al die mensen die ergens een bijbel hebben of hebben gelezen, met z'n allen hetzelfde wereldbeeld hebben. Er zit nogal wat variatie in die pak 'm beetje miljard mensen die iets met de bijbel of het christendom hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 15 oktober 2025 om 19:04
Mijn kind (19) leest ook regelmatig in de bijbel en beschouwt zichzelf als gelovig, hoewel hij nog wel een klein beetje zoekende is.
Wij, zijn ouders, zijn niet gelovig.
Mijn kind durft (nog?) niet echt uit te komen voor zijn geloof, omdat hij zich daar toch een beetje voor schaamt. Vanwege die oordelen dus.
Ik vind dat heel erg. Het is een zachtaardige, vredelievende jongeman die een groot empathisch vermogen heeft en iedereen in zijn waarde laat. Maar dat is dus eigenlijk niet wat hij terugkrijgt.
Wij, zijn ouders, zijn niet gelovig.
Mijn kind durft (nog?) niet echt uit te komen voor zijn geloof, omdat hij zich daar toch een beetje voor schaamt. Vanwege die oordelen dus.
Ik vind dat heel erg. Het is een zachtaardige, vredelievende jongeman die een groot empathisch vermogen heeft en iedereen in zijn waarde laat. Maar dat is dus eigenlijk niet wat hij terugkrijgt.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:05
Ja daar heb je zeker gelijk in.DG2015 schreef: ↑15-10-2025 19:00Er zit wel een groot verschil tussen de bijbel weleens hebben gelezen en hem zelfs meenemen naar de sportschool. Als je op de loopband de bijbel aan het lezen bent en daarop inzoomt in je video, is de kans wel vrij groot dat je bij een niet heel toffe categorie Christenen hoort.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:10
Persoonlijk vind ik het ontzettend bekrompen om mensen te veroordelen op basis van hun geloof. Iemands Persoonlijke geloof heeft niets met oorlogen te maken, dat vind ik echt een nonargument.
Ik vind het niet prettig als mensen je zouden proberen te bekeren, of hun geloof proberen op te dringen. Maar zolang iemand dat niet doet, waarom dan die vooroordelen?
Dat er kwaad gedaan wordt uit naam van het geloof, is een feit. Maar het heeft niet zo veel met het geloof zélf te maken, maar met fanatisme. Dat is niet iets waar je een gemiddelde gelovige op af zou moeten rekenen.
Ik vind het niet prettig als mensen je zouden proberen te bekeren, of hun geloof proberen op te dringen. Maar zolang iemand dat niet doet, waarom dan die vooroordelen?
Dat er kwaad gedaan wordt uit naam van het geloof, is een feit. Maar het heeft niet zo veel met het geloof zélf te maken, maar met fanatisme. Dat is niet iets waar je een gemiddelde gelovige op af zou moeten rekenen.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:10
Ik heb vrij veel religie mee gekregen. Mijn ouders hebben me van meerdere geloven dingen meegegeven met de boodschap dat ik zelf moest bepalen wat ik daarmee wilde. Ook zat ik op christelijke scholen waar godsdienst ook als vak werd gegeven (dus niet alleen maar christendom). Juist door die kennis, snap ik er geen hout van dat mensen gelovig zijn. Ik heb er totaal niets mee.
Wel ben ik van mening dat iedereen vrij mag zijn in wat hij/ zij wil geloven en laat mensen lekker hun gang gaan.
Alleen als iemand mij wat denkt voor te schrijven op basis van zijn/ haar geloof, heb je een slechte aan me. Noem bijvoorbeeld op basis van geloof abortus willen verbieden.
Wel ben ik van mening dat iedereen vrij mag zijn in wat hij/ zij wil geloven en laat mensen lekker hun gang gaan.
Alleen als iemand mij wat denkt voor te schrijven op basis van zijn/ haar geloof, heb je een slechte aan me. Noem bijvoorbeeld op basis van geloof abortus willen verbieden.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:12
Eens. Ontzettend treurig dat je zoon er niet voor uit durft te komen.Itsnojoke schreef: ↑15-10-2025 19:10Persoonlijk vind ik het ontzettend bekrompen om mensen te veroordelen op basis van hun geloof. Iemands Persoonlijke geloof heeft niets met oorlogen te maken, dat vind ik echt een nonargument.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:14
Dit dus. Dat heb ik ook.Blablabla97 schreef: ↑15-10-2025 18:59Poef dit is iets waar ik zelf ook wel wat mee worstel. Ik heb niets tegen geloven an sich, maar veel institutionele religies doen zo ontzettend veel kwaad vanuit de naam van hun geloof (hoezeer ze daar hun heilige tekst dan ook voor moeten verdraaien). Als iemand aangeeft gelovig te zijn word ik dus altijd wat waakzamer als het bijvoorbeeld over mijn gender gaat…
En het zal best vaak onterecht zijn, maar religies als instituut en ook christelijke partijen daar heb ik helemaal niks mee of eigenlijk eerder wat tegen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:14
woensdag 15 oktober 2025 om 19:20
Ik herken het wel, TO. Ik heb dat zelf met mensen die fitnessinfluencers volgen. Vind ik zo oppervlakkig. Ik lees liever een goed boek. Ik oordeel niet, echt niet, maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen dus vrijwillig naar filmpjes van een onbekende vrouw in een leuk pakje die staat te hopsen op een loopband kijken.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:20
DG2015 schreef: ↑15-10-2025 19:00Er zit wel een groot verschil tussen de bijbel weleens hebben gelezen en hem zelfs meenemen naar de sportschool. Als je op de loopband de bijbel aan het lezen bent en daarop inzoomt in je video, is de kans wel vrij groot dat je bij een niet heel toffe categorie Christenen hoort.
Hoezo dat laatste?
Genoeg mensen die ook de loopband hun favoriete serie volgen. Waarom mag dat niet met de bijbel? Mag je alleen series kijken en boeken lezen die iedereen leuk vindt?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in