Vooroordeel gelovige mensen
woensdag 15 oktober 2025 om 18:37
Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte.
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
woensdag 15 oktober 2025 om 19:20
Misschien zijn zijn eigen leeftijdsgenoten wat toleranter dan de Gerda's van het Viva-forum:
https://kro-ncrv.nl/programmas/the-pass ... -zingeving
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b92e5e94/
star⁴ wijzigde dit bericht op 15-10-2025 19:22
14.58% gewijzigd
woensdag 15 oktober 2025 om 19:23
Wat goed, bedankt voor de link!Star⁴ schreef: ↑15-10-2025 19:20Misschien zijn zijn eigen leeftijdsgenoten wat toleranter dan de Gerda's van het Viva-forum:
https://kro-ncrv.nl/programmas/the-pass ... -zingeving
Ik pleit zelf niet zozeer voor een toename van gelovigen (of daartegen) maar ik hoop inderdaad vooral op meer tolerantie.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:26
Mijn hele familie bestaat uit mensen die zichzelf als religieus zien. Enkel omdat mijn pa een (van huis uit katholieke) hippie was, waren wij de enige kinderen aan beide zijden van de familie die zelf mochten kiezen. Dat is schijnbaar een recept voor agnosten want zowel broer, zus als ikzelf zijn zonder geloof.
En ik kan met de beste wil van de wereld mijn familie geen domme, onnozele mensen noemen die een sprookje nodig hebben om enige houvast te vinden in het leven. Het merendeel is wat ik noem ‘sociaal gelovige’. De tradities, feestdagen en voor een deel ook lifestyle.
Daarnaast ben ik ook echt wel bekend met nare figuren die zich verschuilen achter en hun narigheid overgieten met religie. Maar die zijn ook naar en misselijkmakend zonder religie.
En ik kan met de beste wil van de wereld mijn familie geen domme, onnozele mensen noemen die een sprookje nodig hebben om enige houvast te vinden in het leven. Het merendeel is wat ik noem ‘sociaal gelovige’. De tradities, feestdagen en voor een deel ook lifestyle.
Daarnaast ben ik ook echt wel bekend met nare figuren die zich verschuilen achter en hun narigheid overgieten met religie. Maar die zijn ook naar en misselijkmakend zonder religie.
lemoosgaatdoor wijzigde dit bericht op 15-10-2025 19:54
48.65% gewijzigd
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 15 oktober 2025 om 19:26
woensdag 15 oktober 2025 om 19:27
Er zijn vast veel mensen die die vent van Urk die afgelopen weekend met een slijptol een regenboogvlag bij het politiebureau weghaalde, daar vervolgens op stampte en het “duivelse klerezooi” noemde een hele lieve, gezellige man vinden. Dat is ie vast ook wel maar de manier waarop hij meende zijn overtuiging te moeten uitdragen maakt dat ik hem en zijn geloof beslist geen warm hart toedraag.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:29
Ja, mee eens. Wel een beetje moderne vertaling kiezen.
En er staan ook echt wel goeie dingen in. Wat Jezus verkondigde bijvoorbeeld, helemaal prima.
De koran daarentegen vond ik echt vreselijk. In mijn herinnering - dus kan zijn dat ik overdrijf - stond op elke bladzijde minstens 1x iets als 'geloof in Allah, anders ga je naar de hel'.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:30
Hem én zijn geloof. Dus alle gelovigen worden gestraft voor extremisten, ook als ze dat zelf niet zijn.LaFleurNoire schreef: ↑15-10-2025 19:27Er zijn vast veel mensen die die vent van Urk die afgelopen weekend met een slijptol een regenboogvlag bij het politiebureau weghaalde, daar vervolgens op stampte en het “duivelse klerezooi” noemde een hele lieve, gezellige man vinden. Dat is ie vast ook wel maar de manier waarop hij meende zijn overtuiging te moeten uitdragen maakt dat ik hem en zijn geloof beslist geen warm hart toedraag.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:35
Hoeft niet per se extremistisch te zijn hoor. Ik heb helaas ook niet al te beste ervaringen met helemaal niet extremistisch gelovige mensen die toch heel prima in staat bleken hun geloof te gebruiken om echt heel erg naar te doen. Waren dat zonder hun geloof ook nare mensen geweest? Wellicht. Maar ze gebruikten dat geloof om te kwetsen.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:35
Neerkijken op alle gelovige mensen, zonder enig blijk te geven van kennis van de honderden nuances die er in al die verschillende religies voorkomen is niet de flex die mensen hier vaak denken dat het is.
Op het vivaforum maken mensen vaak een vrij bijzondere karikatuur van religie, waar ze dan voor het gemak al hun vooroordelen bij gebruiken en vervolgens spreken zij schande van precies die karikatuur.
Er zijn extremistische religieuze mensen. Vast ook best veel. Maar het merendeel van de Nederlandse huis-tuin-en-keukenchristenen staat niet de ganse dag Hallelujah te roepen.
Op het vivaforum maken mensen vaak een vrij bijzondere karikatuur van religie, waar ze dan voor het gemak al hun vooroordelen bij gebruiken en vervolgens spreken zij schande van precies die karikatuur.
Er zijn extremistische religieuze mensen. Vast ook best veel. Maar het merendeel van de Nederlandse huis-tuin-en-keukenchristenen staat niet de ganse dag Hallelujah te roepen.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:36
Misschien heb je er wel eentje in je omgeving, zomaar, zonder het te weten. Spannend!Rabarbara schreef: ↑15-10-2025 19:35Neerkijken op alle gelovige mensen, zonder enig blijk te geven van kennis van de honderden nuances die er in al die verschillende religies voorkomen is niet de flex die mensen hier vaak denken dat het is.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:41
woensdag 15 oktober 2025 om 19:54
Zonder geloof opgevoed maar heb zowel op een openbare middelbare school gezeten als een Christelijke, en die Christelijke middelbare school was vele malen prettiger dan de openbare (leerfabriek).
Dat is eigenlijk nu ook mijn voor-oordeel geworden, dat de Christelijke openbare scholen vriendelijker zijn met veel minder drama.
Wat betreft religieuze personen en voor-oordelen, dat je er geen discussies mee moet houden over abortussen etc.
Dat is eigenlijk nu ook mijn voor-oordeel geworden, dat de Christelijke openbare scholen vriendelijker zijn met veel minder drama.
Wat betreft religieuze personen en voor-oordelen, dat je er geen discussies mee moet houden over abortussen etc.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
woensdag 15 oktober 2025 om 20:05
Ik sta er ambivalent in.
Je kunt veel wijsheid halen uit de bijbel en in de basis is het Christendom een geloof van mededogen en omzien naar elkaar, vooral de zwakkeren. Dat dat afbrokkelt vind ik heel erg.
Maar het hele instituut kerk heeft ook verschrikkelijke dingen gebracht. Zo vreemd hoe kortzichtig en gewelddadig mensen reageren vanuit een geloof in iemand die juist mildheid en vredelievendheid als boodschap had.
En god als schepper, eeuwige verlossing, tja, dat mensen dat geloven vind ik wel merkwaardig in deze tijd.
Je kunt veel wijsheid halen uit de bijbel en in de basis is het Christendom een geloof van mededogen en omzien naar elkaar, vooral de zwakkeren. Dat dat afbrokkelt vind ik heel erg.
Maar het hele instituut kerk heeft ook verschrikkelijke dingen gebracht. Zo vreemd hoe kortzichtig en gewelddadig mensen reageren vanuit een geloof in iemand die juist mildheid en vredelievendheid als boodschap had.
En god als schepper, eeuwige verlossing, tja, dat mensen dat geloven vind ik wel merkwaardig in deze tijd.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:08
Dat bedoel ik niet eens, hoewel het geloof absoluut veel kwaad aanricht, maar het gaat me vooral om het verlangen naar houvast (wat ik snap) in de vorm van een religie (wat ik in historisch opzicht snap) op basis van een (in mijn ogen) roman. Dat vind ik gewoon moeilijk te begrijpen. In deze tijd.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:09
Dat hoeft je ook niet te begrijpen. Je hoeft er zelfs helemaal niets mee. Maar waarom het afkeuren, omdat jij het niet begrijpt?Claire45 schreef: ↑15-10-2025 20:08Dat bedoel ik niet eens, hoewel het geloof absoluut veel kwaad aanricht, maar het gaat me vooral om het verlangen naar houvast (wat ik snap) in de vorm van een religie (wat ik in historisch opzicht snap) op basis van een (in mijn ogen) roman. Dat vind ik gewoon moeilijk te begrijpen. In deze tijd.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:10
Ik begrijp die winterjassen die lijken op een dekbed niet. Het leven is soms enigmatisch.Claire45 schreef: ↑15-10-2025 20:08Dat bedoel ik niet eens, hoewel het geloof absoluut veel kwaad aanricht, maar het gaat me vooral om het verlangen naar houvast (wat ik snap) in de vorm van een religie (wat ik in historisch opzicht snap) op basis van een (in mijn ogen) roman. Dat vind ik gewoon moeilijk te begrijpen. In deze tijd.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:11
wil je het eigenlijk wel begrijpen of wil je vooral laten zien hoe veel slimmer en wereldwijzer je zelf bent?Claire45 schreef: ↑15-10-2025 20:08Dat bedoel ik niet eens, hoewel het geloof absoluut veel kwaad aanricht, maar het gaat me vooral om het verlangen naar houvast (wat ik snap) in de vorm van een religie (wat ik in historisch opzicht snap) op basis van een (in mijn ogen) roman. Dat vind ik gewoon moeilijk te begrijpen. In deze tijd.
Wat maakt het jou uit waar een ander houvast uit haalt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 15 oktober 2025 om 20:11
Ik ben niet gelovig maar ik vind gelovige mensen (christenen) vaak wel een soort rust uitstralen. En ze halen er inderdaad troost en kracht uit.
Bij vrouwen vind ik het niet zo vreemd of raar maar mannen die praten over fijn samen zingen, leven in het Koninkrijk gods, de heer dienen etc vind ik moeilijk serieus te nemen. Niet mannelijk ofzo, kan het niet goed uitleggen. Ik respecteer het zeker maar kan het moeilijk begrijpen. Net als een volwassene die nog in Sinterklaas gelooft, op een gegeven moment is dat toch klaar? Maar aan de andere kant misschien ook wel jaloers dat mensen wel kunnen geloven, omdat ze er veel steun aan hebben en zo'n kerkgemeenschap waar je bij hoort vind ik ook wel mooi (van een afstand, als ik er zelf bij zou horen zou ik het verstikkend vinden waarschijnlijk).
Bij vrouwen vind ik het niet zo vreemd of raar maar mannen die praten over fijn samen zingen, leven in het Koninkrijk gods, de heer dienen etc vind ik moeilijk serieus te nemen. Niet mannelijk ofzo, kan het niet goed uitleggen. Ik respecteer het zeker maar kan het moeilijk begrijpen. Net als een volwassene die nog in Sinterklaas gelooft, op een gegeven moment is dat toch klaar? Maar aan de andere kant misschien ook wel jaloers dat mensen wel kunnen geloven, omdat ze er veel steun aan hebben en zo'n kerkgemeenschap waar je bij hoort vind ik ook wel mooi (van een afstand, als ik er zelf bij zou horen zou ik het verstikkend vinden waarschijnlijk).
woensdag 15 oktober 2025 om 20:19
Die twee dingen zijn in deze discussie historisch gezien onlosmakelijk met elkaar verbonden dus dat hoef je mij niet persoonlijk in de schoenen te schuiven - dat is een beetje de hamvraag: ratio of geloof?
Mij maakt het in zo verre uit waar een ander houvast aan heeft dat ik graag wil snappen hoe dat werkt. Ik snap enigszins dat mensen kracht en troost putten uit yoga, meditatie en dat soort dingen. De bijbel als leidraad snap ik niet.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:19
Allemachtig! Staat dit er echt?Claire45 schreef: ↑15-10-2025 20:08Dat bedoel ik niet eens, hoewel het geloof absoluut veel kwaad aanricht, maar het gaat me vooral om het verlangen naar houvast (wat ik snap) in de vorm van een religie (wat ik in historisch opzicht snap) op basis van een (in mijn ogen) roman. Dat vind ik gewoon moeilijk te begrijpen. In deze tijd.
Geen bijzonderheden

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in