Vooroordeel gelovige mensen

15-10-2025 18:37 430 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte.

Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.

Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
Ik ben gelovig (christelijk). En ik haal er heel veel kracht, rust en hoop uit.
Eerlijk gezegd snap ik mensen dan weer niet die denken dat er niks is. Ik vind dat ook een beetje zielig en verdrietig voor die mensen, hoe oppervlakkig moet het leven dan zijn?

Ik ben blij met mijn geloof :heart:
Claire45 schreef:
15-10-2025 20:19
Die twee dingen zijn in deze discussie historisch gezien onlosmakelijk met elkaar verbonden dus dat hoef je mij niet persoonlijk in de schoenen te schuiven - dat is een beetje de hamvraag: ratio of geloof?

Mij maakt het in zo verre uit waar een ander houvast aan heeft dat ik graag wil snappen hoe dat werkt. Ik snap enigszins dat mensen kracht en troost putten uit yoga, meditatie en dat soort dingen. De bijbel als leidraad snap ik niet.
Je wil niet snappen hoe het werkt. Je hebt er een oordeel over, een vooroordeel. En je wil weten of er meer mensen zijn zoals jij, die hetzelfde vooroordeel delen.
Je hoeft het nu niet proberen te vermommen als 'het willen begrijpen '.
BeeDifferent schreef:
15-10-2025 18:48
Het lijkt mij heel fijn om te geloven. Zo'n houvast waar je altijd op terug kunt vallen.
Dit. Ik ben atheïstisch opgevoed en heb soms een soort jaloezie als ik zie dat men er zoveel troost en rust uit kan halen.

Maar de regels, en het hele verhaal uit de bijbel, ik geloof daar gewoon echt niet in.

Mooie normen en waarden, dat wel.
Ik snap wel dat je als niet-gelovige vooroordelen over Christenen hebt. Die had ik zelf ook. Ironisch genoeg dankzij opgroeien in een omgeving met veel (streng)gelovigen. Ik werd me net als jij bewust van mijn vooroordelen en ben uit nieuwsgierigheid een alfa-cursus gaan doen. Dat bracht mij een aantal inzichten die anderen ook al noemen: het (individuele) geloof is niet hetzelfde als het instituut kerk, iemands geloof en bijbehorende overtuigingen zijn heel persoonlijk en de meeste Christenen willen hun geloof niet opdringen. (En als ze dat al doen is dat omdat ze jou ook de liefde van God gunnen).

Tegelijkertijd is het ook niet gek dat je die vooroordelen hebt. Want wat zie en merk je als niet-gelovige van het geloof? In mijn geval waren dat vooral de negatieve dingen: nieuws over misbruik in de katholieke kerk, geweld in naam van religie en gelovigen die vrouwen bij abortusklinieken lastig vallen, en in het dagelijks leven Jehova's die aan de deur komen, buurkinderen die niet met 'ongelovigen' mogen spelen van hun ouders en uitgescholden worden door groepjes gereformeerde jongeren. Dat zijn niet per se de mooie kanten zegmaar.

Andersom geldt trouwens hetzelfde, ook gelovigen kunnen vooroordelen hebben over niet-gelovigen. Christelijke buren spreken schande van de openbare school, want daar zitten alleen onopgevoede kinderen die geen normen en waarden meekrijgen. Buren wilden na jaren regelmatig bij elkaar op de koffie opeens geen contact meer, omdat ze er achter gekomen waren dat wij niet kerkelijk waren en met 'dat soort mensen' wilden zij niet omgaan.

Ik kijk dus niet (meer) neer op christenen of andere religieuzen, al staat de basis vrij ver van mijn eigen levensbeschouwing af. Aan de andere kant las ik dit weekend in de krant dat de aarde zich mogelijk in een zwart gat bevindt en dan klinkt het idee van intelligent design opeens niet meer zo onvoorstelbaar haha. Kortom: leven en laten leven, maar dan wel wederzijds graag. :)
amaryllis wijzigde dit bericht op 15-10-2025 20:46
8.57% gewijzigd
Dus als ik het goed begrijp: je laten inspireren door fitness influencers is verlicht, maar je laten inspireren door duizenden jaren oude geschriften of rituelen is dommig?

Naar een medemens op een loopband kijken is briljant en nadenken over de plaats van de mens in het universum is op z’n best iets waar je niet mee lastig gevallen wilt worden?

Tsja. Kan.
Ja, er is veel af te dingen op georganiseerde religie. Er wordt wel vaak vergeten hoeveel goeds het christelijk geloof onze cultuur/samenleving heeft gebracht.

- De kloosters waren de eerste plekken waar gezondheidszorg voor iedereen beschikbaar was. Armen zorg in het algemeen.
- De wetenschap is ook grotendeels vanuit de kerk ontstaan. Het was natuurlijk wel de bedoeling dat dit in lijn was met kerkelijke ideeën, dus dat werd een probleem. Maar de wetenschap werd vanuit de kerk gestimuleerd en gefinancierd.
- De katholieke kerk stelde de regel in dat je niet meer met je nicht of neef mocht trouwen. Dat gebeurde heel veel, met alle gevolgen van dien.. dit hield echter ook de clans/families sterk, daarom gebeurt dit in andere culturen nog veel. De kerk wilde meer macht en de macht van de clans verminderen. Gevolg: men moest buiten zijn familie trouwen, er werden nieuwe banden gesmeed en de samenleving is hier erg bij gebaat geweest.
Claire45 schreef:
Die twee dingen zijn in deze discussie historisch gezien onlosmakelijk met elkaar verbonden dus dat hoef je mij niet persoonlijk in de schoenen te schuiven - dat is een beetje de hamvraag: ratio of geloof?

Mij maakt het in zo verre uit waar een ander houvast aan heeft dat ik graag wil snappen hoe dat werkt. Ik snap enigszins dat mensen kracht en troost putten uit yoga, meditatie en dat soort dingen. De bijbel als leidraad snap ik niet.
Historisch gezien? Vertel me meer!
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind zelf kerstkransjes het leukste aan het christendom. Of barmhartigheid. Ik twijfel nog een beetje.
jorchugh_jor schreef:
15-10-2025 20:28
Dus als ik het goed begrijp: je laten inspireren door fitness influencers is verlicht, maar je laten inspireren door duizenden jaren oude geschriften of rituelen is dommig?

Naar een medemens op een loopband kijken is briljant en nadenken over de plaats van de mens in het universum is op z’n best iets waar je niet mee lastig gevallen wilt worden?

Tsja. Kan.
Haha ja. Scherpe analyse.
Geen bijzonderheden
Claire45 schreef:

als je het echt wil begrijpen, zou je open vragen stellen en niet zoals je nu doet. Dus nee, ik geloof absoluut niet dat jij het graag wil snappen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rabarbara schreef:
15-10-2025 20:10
Ik begrijp die winterjassen die lijken op een dekbed niet. Het leven is soms enigmatisch.
Die begreep ik 30 jaar geleden al niet. En nu hebben ze die ook nog in de recycle gedaan. Onbegrijpelijk.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wintertime16 schreef:
15-10-2025 20:11
Ik ben niet gelovig maar ik vind gelovige mensen (christenen) vaak wel een soort rust uitstralen. En ze halen er inderdaad troost en kracht uit.
Bij vrouwen vind ik het niet zo vreemd of raar maar mannen die praten over fijn samen zingen, leven in het Koninkrijk gods, de heer dienen etc vind ik moeilijk serieus te nemen. Niet mannelijk ofzo, kan het niet goed uitleggen. Ik respecteer het zeker maar kan het moeilijk begrijpen. Net als een volwassene die nog in Sinterklaas gelooft, op een gegeven moment is dat toch klaar? Maar aan de andere kant misschien ook wel jaloers dat mensen wel kunnen geloven, omdat ze er veel steun aan hebben en zo'n kerkgemeenschap waar je bij hoort vind ik ook wel mooi (van een afstand, als ik er zelf bij zou horen zou ik het verstikkend vinden waarschijnlijk).
Dat valt mij ook op, maar durfde het hier niet neer te zetten :)
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Rabarbara schreef:
15-10-2025 20:30
Ik vind zelf kerstkransjes het leukste aan het christendom. Of barmhartigheid. Ik twijfel nog een beetje.
Verwijzen die eigenlijk naar de doornen kroon?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Henk-und-Roelie schreef:
15-10-2025 20:38
Dat valt mij ook op, maar durfde het hier niet neer te zetten :)
waarom niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Mwrosa schreef:
15-10-2025 20:22
Eerlijk gezegd snap ik mensen dan weer niet die denken dat er niks is. Ik vind dat ook een beetje zielig en verdrietig voor die mensen, hoe oppervlakkig moet het leven dan zijn?

Als ongelovige durf ik niet te beweren dat er niets is na de dood, want wie ben ik?
Ik heb het eerlijk gezegd ook. Los van het extremisme, want dat neem ik echt niet elke random gelovige kwalijk. En ik zie ook de mooie, warme kant van een geloofsgemeenschap. Maar ik kan niet begrijpen dat je in deze tijd nog gelooft in en almachtige schepper en iets/iemand dat 'alles' regelt en voorziet. Dat ze dat duizend jaar terug dachten, oké, maar inmiddels weten we wel beter toch? Dus helaas kan ik niet anders dan concluderen dat je niet echt een kritische denker bent als je in God gelooft.
rosanna08 schreef:
waarom niet?
Omdat ik dacht dat ik de enige was :lol:
rosanna08 schreef:
15-10-2025 20:36
als je het echt wil begrijpen, zou je open vragen stellen en niet zoals je nu doet. Dus nee, ik geloof absoluut niet dat jij het graag wil snappen.
Precies, als je het echt zou willen weten waarom iemand gelooft, of willen begrijpen dan stel je oprechte vragen aan iemand die gelooft.

En ik denk maar zo dat er meer mensen om to heen zijn die geloven, waar to geen weet van heeft. Collega’s bv.
Ik ben kerkelijk opgevoed, ben gelovig, maar loop daar niet mee te koop nee, ben ook niet wekelijks in de kerk te vinden etc. Het is iets van mij persoonlijk, wat ik mijn kinderen wel probeer mee te geven, maar uiteindelijk maken hun daarin ook hun eigen keuze.
Moiren schreef:
Verwijzen die eigenlijk naar de doornen kroon?
Als je er heel veel van eet, voelt het wel als lijden.
Socie schreef:
15-10-2025 20:39
Ik heb het eerlijk gezegd ook. Los van het extremisme, want dat neem ik echt niet elke random gelovige kwalijk. En ik zie ook de mooie, warme kant van een geloofsgemeenschap. Maar ik kan niet begrijpen dat je in deze tijd nog gelooft in en almachtige schepper en iets/iemand dat 'alles' regelt en voorziet. Dat ze dat duizend jaar terug dachten, oké, maar inmiddels weten we wel beter toch? Dus helaas kan ik niet anders dan concluderen dat je niet echt een kritische denker bent als je in God gelooft.
Je bent ook niet bepaald een kritisch denker als je je eigen stropop-redenatie niet herkent…
Socie schreef:
Maar ben jij wel een kritische denker? Volgens mij zijn heel veel mensen geen kritische denkers. Of alleen op deelonderwerpen. Ik ben in elk geval ook vaak gewoon te lui om kritisch te denken. Of ik ben moe, of aardappels aan het schillen.
Zo'n tweedeling tussen simpele religieuze zielen en uitzonderlijk intelligente ongelovigen klinkt wel leuk, maar is ook niet per se juist.
Henk-und-Roelie schreef:
Als ongelovige durf ik niet te beweren dat er niets is na de dood, want wie ben ik?
Dan ben je agnost
Mwrosa schreef:
15-10-2025 20:22

Mooi dat je blij bent met je geloof en er kracht uit haalt. Jammer dat je zelf ook vooroordelen hebt, namelijk dat het leven oppervlakkig is als je niet gelooft in een schepper. Ik ben niet gelovig, maar heb gelijksoortige ervaringen als christenen. Alleen koppelen zij (en jij waarschijnlijk ook) het aan andere zaken. Bijvoorbeeld dingen die op je pad komen: ik zie dat als toeval (geluk) of een kans die ik opmerk omdat ik er onbewust al mee bezig was, een gelovige zal dit eerder koppelen aan God. Ik ken redelijk wat Christenen en durf wel te zeggen dat ik zeker niet het meest oppervlakkig in het leven sta of het meest oppervlakkige leven lijd. ;)

Al kan ik me voorstellen dat TO's OP over afknappen op fitness influencers met een bijbel niet helpt in dit beeld. :lol:
Amaryllis schreef:
15-10-2025 20:52
Mooi dat je blij bent met je geloof en er kracht uit haalt. Jammer dat je zelf ook vooroordelen hebt, namelijk dat het leven oppervlakkig is als je niet gelooft in een schepper. Ik ben niet gelovig, maar heb gelijksoortige ervaringen als christenen. Alleen koppelen zij (en jij waarschijnlijk ook) het aan andere zaken. Bijvoorbeeld dingen die op je pad komen: ik zie dat als toeval (geluk) of een kans die ik opmerk omdat ik er onbewust al mee bezig was, een gelovige zal dit eerder koppelen aan God. Ik ken redelijk wat Christenen en durf wel te zeggen dat ik zeker niet het meest oppervlakkig in het leven sta of het meest oppervlakkige leven lijd. ;)

Al kan ik me voorstellen dat TO's OP over afknappen op fitness influencers met een bijbel niet helpt in dit beeld. :lol:
Misschien moet ik het anders verwoorden: mij lijkt het leven heel oppervlakkig zonder geloof
nee, het boeit me niet waar mensen in geloven. Fijn voor hun dat ze troost en geloof vinden ergens in. Ik snap het wel.
Vanity of vanities; all is vanity

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven