Sertraline bij angst - bang voor bijwerkingen

18-10-2025 07:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stom he, ben je na 40 jaar eindelijk zo ver dat je bereid bent om medicatie te nemen tegen angst.... Maken de bijwerkingen je weer aan het twijfelen.

Ik ben niet iemand die van medicatie houdt. Alleen: ik vind deze angst ook niet meer te doen. Het heeft ook geen reden, ik vermoed echt dat mijn amygdala gewoon overactief is, al mijn hele leven. Ik wil daar vanaf.

Maar de lijst met bijwerkingen houdt me dan toch steeds tegen. Als het alleen de eerste periode is, dan kan ik er mee leven. Maar ik lees ook veel over seksuele disfunctie, niet meer kunnen klaarkomen (ook als je weer stopt met het middel). Aankomen, misselijkheid, chronische diarree, nachtmerries... En ik ben ook zo bang dat mijn gevoel afgevlakt wordt omdat het een antidepressiva is?

Kortom: ik ben eigenlijk op zoek naar pósitieve ervaringen met het gebruik van sertraline tegen angst. :)

Her en der lees ik wel: 'Als je de wenperiode door bent, zou je willen dat je het véél eerder gedaan had.' Is dat zo?
hartje567 wijzigde dit bericht op 18-10-2025 07:38
0.71% gewijzigd
Hier na anderhalve week viel er een hele last van mijn schouders. Verder geen bijwerkingen!
Decrypting life one day at the time
Hier ook na een paar weken veel rustiger en verbeterde stemming. Ik slik het inmiddels al meer dan 12 jaar. Behalve een beetje trillende handen in het begin geen bijwerkingen.
Dochter ervaring. Amper bijwerkingen, beetje misselijk eerste week.
Op zich heel logisch dat als je heel angstig bent je ook heel bang bent voor bijwerkingen.... je zou dus kunnen stellen dat je angstiger bent dan nodig is. Waarschijnlijk gaat dat over door de medicatie...
Lorem Ipsum
Ik heb het na vijf dagen opgegeven.

Ik reageer best sterk op medicijnen en mijn bijwerkingen waren niet te doen. Voornamelijk maag en darmklachten en een heel wazig, drukkende hoofdpijn.
Farmaceuten moeten bijwerkingen al melden als er slechts een klein deel van de gebruikers deze heeft gemeld.

N=1 maar ik heb niet veel bijwerkingen ervaren. Het woog totaal niet op tegen de goede werking dus ben al jaren een "tevreden gebruiker".
Ik heb het 1,5-2 jaar geleden gebruikt (na een interne diefstal in mijn huis waar ik onder gebukt ging). Eerste week erg misselijk. Na 8-10 weken gestopt. Ik zou het wel opnieuw overwegen als het niet goed zou gaan. Libido heeft er niet onder geleden. Wel meer honger gevoel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Hartje567 schreef:
18-10-2025 07:27
Ik ben niet iemand die van medicatie houdt. Alleen: ik vind deze angst ook niet meer te doen. Het heeft ook geen reden, ik vermoed echt dat mijn amygdala gewoon overactief is, al mijn hele leven. Ik wil daar vanaf.
Als je vermoeden van een overactieve amygdala klopt, dan is dat ook tot rust te brengen door middel van hersentraining. Google eens op Dan Buglio of Alan Gordon in combinatie met de term anxiety.
Misschien heb je ook iets aan deze website, staan veel gebruikerservaringen op.

https://www.mijnmedicijn.nl/depressie-a ... sertraline
Er is lastig iets algemeens over te zeggen natuurlijk, omdat het zoveel verschilt per persoon. Als ik voor mezelf spreek, mijn bijwerkingen vielen mee, maar het ligt aan de dosis. Ik ben nooit hoger gegaan dan 50 mg (en langzaam opgebouwd). Op 50 mg had ik op een gegeven moment teveel last van intense dromen (ook na een jaar nog, dat is niet iets dat overgaat). Dat was eigenlijk het enige (en iets meer (nacht)zweten). Ik ben teruggegaan naar 25 mg, wat een heel lage dosis is, voor mensen met ergere klachten misschien te laag.

Mijn advies zou zijn, bouw heel langzaam op (dat is langzamer dan de artsen, mijn huisarts in ieder geval, wil), ga niet te snel te hoog. Kijk eerst hoe je het doet op 25 mg, 50 mg. En neem daar echt maanden de tijd voor, geen weken.
Niet alleen kunnen de bijwerkingen per persoon verschillen, ook is het afhankelijk van de dosis. Bij een hoge dosis kunnen er meer of andere bijwerkingen optreden.

Maar sertraline is een SSRI en de meeste mensen hebben bijwerkingen van SSRI's maar het is niet zo dat je daar niet mee kunt leven. SSRI's zijn nieuwere antidepressiva. Bouw het rustig op in kleine stappen en als er een bepaalde bijwerking toch heel onprettig is, bespreek dit dan met je huisarts (of liever nog, een psychiater, die heeft er veel meer verstand van). Er zijn nog veel andere medicijnen van hetzelfde type.

Een bijwerking als niet meer tot een orgasme kunnen komen komt meer bij mannen voor en dan voornamelijk bij het middel paroxetine (merknaam Seroxat).
Ik heb bij ssri's nooit last gehad van een lager libido of moeilijk / niet meer kunnen klaarkomen. Dat had ik wel bij clomipramine, maar dat is een TCA, een veel ouder anti-depressivum. Toen ik daar 200 mg van gebruikte had ik telkens een gortdroge mond. Maar op een dosis van 25 mg nauwelijks.
Het is echt persoonsgebonden en een kwestie van uitproberen.
Risiebisi schreef:
18-10-2025 13:35
Het is echt persoonsgebonden en een kwestie van uitproberen.

Ja, het is zeker persoonsgebonden, waar de één geen last van heeft kan de ander wel last van hebben.
Toch is er ook nog zoiets als statistiek. Lareb houdt alle meldingen bij en de kans dat je een bepaalde bijwerking gaat krijgen (waar je trouwens niet altijd last van hoeft te hebben) is nou eenmaal wel iets groter als er een grotere groep mensen is die deze bijwerking ook heeft.
Alleen moet je niet zo gaan denken als je begint met het nemen van dit soort medicatie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven