Borstvoeding baby 8 weken
vrijdag 17 oktober 2025 om 20:45
Hallo dames,
Ik voel me echt heel naïef nu, maar toch een vraag over borstvoeding. Mijn middelste heb ik zonder enige moeite of problemen 6 maanden borstvoeding gegeven, maar de jongste nu is toch heel anders en ik ga aan mezelf twijfelen.
Mijn jongste is nu ongeveer 8 weken. Hij dronk altijd beide borsten per voeding, meestal duurde de complicatie voeding tussen de 20 en 30 minuten. Ineens wil hij nog maar 1 borst, is vaak in minder dan 10 minuten klaar daarmee en krijst en overstrekt als ik de tweede borst aanbiedt. En ik word hier dus helemaal onzeker van. Bang dat hij te weinig binnenkrijgt, dat m’n productie stopt (terwijl ik juist veel te veel productie had) etc. Hij is sowieso onrustig op het moment, kan de slaap niet echt vinden maar als hij slaapt doet hij dat ook een paar uur.
Herkenning? Hoort het erbij? Of wellicht tips hem weer beter/beide borsten te laten drinken?
Ik voel me echt heel naïef nu, maar toch een vraag over borstvoeding. Mijn middelste heb ik zonder enige moeite of problemen 6 maanden borstvoeding gegeven, maar de jongste nu is toch heel anders en ik ga aan mezelf twijfelen.
Mijn jongste is nu ongeveer 8 weken. Hij dronk altijd beide borsten per voeding, meestal duurde de complicatie voeding tussen de 20 en 30 minuten. Ineens wil hij nog maar 1 borst, is vaak in minder dan 10 minuten klaar daarmee en krijst en overstrekt als ik de tweede borst aanbiedt. En ik word hier dus helemaal onzeker van. Bang dat hij te weinig binnenkrijgt, dat m’n productie stopt (terwijl ik juist veel te veel productie had) etc. Hij is sowieso onrustig op het moment, kan de slaap niet echt vinden maar als hij slaapt doet hij dat ook een paar uur.
Herkenning? Hoort het erbij? Of wellicht tips hem weer beter/beide borsten te laten drinken?
"After all this time?" "Always."
vrijdag 17 oktober 2025 om 20:57
Het is een fase…. Je bent het misschien wel vergeten van je eerste?
Kan ook nog zijn dat door je hoge productie je kind te snel veel melk krijgt en een beetje kolieken ervan krijgt? Misschien heel veel even met een handkolf de eerste 50cl kolven zodat je voeding wat minder snel komt?
Consult bij een lactatiekundige is misschien wel een idee?
Kan ook nog zijn dat door je hoge productie je kind te snel veel melk krijgt en een beetje kolieken ervan krijgt? Misschien heel veel even met een handkolf de eerste 50cl kolven zodat je voeding wat minder snel komt?
Consult bij een lactatiekundige is misschien wel een idee?
vrijdag 17 oktober 2025 om 20:58
Hi Severus,
Ik ken je nog van het uitgerekend-zomer-2025 topic. Mijn zoontje is ook 8 weken en ik geef hem (voornamelijk) liggend borstvoeding. Vinden we beiden een fijne houding.
Daarbij geef ik hem één borst per keer en ik wissel dus per voeding van borst. Hij drinkt max 10-15 minuten en laat dan zelf los. Ik neem aan dat hij dan genoeg heeft. Daarnaast voed ik op verzoek, dus houd me niet aan een schema of iets dergelijks. Geen idee of dat nog iets voor je is om te onderzoeken?
Onlangs ook bezoek gehad van een lactatiekundige en die zei: zo lang hij goed groeit, zelf aangeeft wanneer hij wil drinken/genoeg heeft en jij hem daarin voorziet, dan is er niks aan de hand. Ik vond het namelijk hier ook wel bijzonder dat hij steeds aan één borst genoeg had na ~10 min drinken, maar hij is inmiddels al bijna 6 kilo dus het zal vast voedzaam genoeg zijn dan.
Ik ken je nog van het uitgerekend-zomer-2025 topic. Mijn zoontje is ook 8 weken en ik geef hem (voornamelijk) liggend borstvoeding. Vinden we beiden een fijne houding.
Onlangs ook bezoek gehad van een lactatiekundige en die zei: zo lang hij goed groeit, zelf aangeeft wanneer hij wil drinken/genoeg heeft en jij hem daarin voorziet, dan is er niks aan de hand. Ik vond het namelijk hier ook wel bijzonder dat hij steeds aan één borst genoeg had na ~10 min drinken, maar hij is inmiddels al bijna 6 kilo dus het zal vast voedzaam genoeg zijn dan.
vrijdag 17 oktober 2025 om 21:43
Dank voor jullie antwoorden. Lactatiekundige heb ik in de kraamweek al mee laten kijken in verband met veel productie en heftige toeschietreflex. Zij gaf toen als tip inderdaad eerst even kolven. Heeft toen geholpen, wellicht goed om weer even op te pakken.
Waar ik onzeker van wordt is het ineens nog maar 1 borst willen. Lezen dat het een fase is helpt dan wel op zich. Hopen dat het snel weer normaal wordt…
Waar ik onzeker van wordt is het ineens nog maar 1 borst willen. Lezen dat het een fase is helpt dan wel op zich. Hopen dat het snel weer normaal wordt…
vrijdag 17 oktober 2025 om 22:22
vrijdag 17 oktober 2025 om 22:43
Nog gefeliciteerd!
Die van mij is nu bijna 5 maanden en heeft het in het begin ook een tijdje met per keer maar 1 borst gedaan. Werd daar ook onzeker van, ook inderdaad soms binnen 10 minuten genoeg. Heb wel altijd de tweede borst aangeboden. Als ze die wilde kon dat en zo niet dan niet. Nu pakt ze meestal beide en soms de tweede dan ook maar voor 2 minuten en soms wil ze de tweede niet. Ik ga er vanuit dat ze pakken wat ze nodig hebben en ze laten zich ook wel weer horen als ze honger hebben!
Die van mij is nu bijna 5 maanden en heeft het in het begin ook een tijdje met per keer maar 1 borst gedaan. Werd daar ook onzeker van, ook inderdaad soms binnen 10 minuten genoeg. Heb wel altijd de tweede borst aangeboden. Als ze die wilde kon dat en zo niet dan niet. Nu pakt ze meestal beide en soms de tweede dan ook maar voor 2 minuten en soms wil ze de tweede niet. Ik ga er vanuit dat ze pakken wat ze nodig hebben en ze laten zich ook wel weer horen als ze honger hebben!
vrijdag 17 oktober 2025 om 23:41
Dank voor jullie antwoorden. Het stelt me wel gerust moet ik zeggen, bij mijn middelste ging het allemaal zo vanzelf dat ik hier niet over twijfelde. En bij de oudste is het nooit op gang gekomen dus die kreeg fles, weer heel anders.
Wow middagdut na 4 dagen al af! Minder slaap nodig kan zeker, mijn middelste van 20 maanden slaapt niet voor 21.00 in de avond waar de oudste om 19.00 al afgedraaid is.
Spruw heb ik ook aan gedacht, had de oudste destijds maar is het niet.
Ik ga er maar vanuit dat hij gewoon genoeg drinkt als hij zelf aangeeft genoeg te hebben gehad, en wel gewoon aan t bieden en kijken wat nodig is.
En dank voor de felicitaties uiteraard!
Wow middagdut na 4 dagen al af! Minder slaap nodig kan zeker, mijn middelste van 20 maanden slaapt niet voor 21.00 in de avond waar de oudste om 19.00 al afgedraaid is.
Spruw heb ik ook aan gedacht, had de oudste destijds maar is het niet.
Ik ga er maar vanuit dat hij gewoon genoeg drinkt als hij zelf aangeeft genoeg te hebben gehad, en wel gewoon aan t bieden en kijken wat nodig is.
En dank voor de felicitaties uiteraard!
vrijdag 17 oktober 2025 om 23:53
Ik herinner me ineens dat die van mij er ook wel eens na één borst al genoeg van hadden. Dan liet ik ze de volgende keer gewoon aan de andere borst beginnen, en bij wijze van geheugensteuntje deed ik dan een veiligheidsspeld aan de kant die ik het laatst had gehad (aan mijn shirt natuurlijk, niet aan de borst).
Ik geloof trouwens dat dat meer ter mijner geruststelling was, want ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van productieverlies. Hell, die ene die overdag nooit sliep heb ik zowat vier jaar aan de borst gehad
Ik geloof trouwens dat dat meer ter mijner geruststelling was, want ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van productieverlies. Hell, die ene die overdag nooit sliep heb ik zowat vier jaar aan de borst gehad

Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zaterdag 18 oktober 2025 om 10:54
Lady*Voldemort schreef: ↑17-10-2025 23:53Ik herinner me ineens dat die van mij er ook wel eens na één borst al genoeg van hadden. Dan liet ik ze de volgende keer gewoon aan de andere borst beginnen, en bij wijze van geheugensteuntje deed ik dan een veiligheidsspeld aan de kant die ik het laatst had gehad (aan mijn shirt natuurlijk, niet aan de borst).
Ik geloof trouwens dat dat meer ter mijner geruststelling was, want ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van productieverlies. Hell, die ene die overdag nooit sliep heb ik zowat vier jaar aan de borst gehad![]()

@to waarschijnlijk doe je het gewoon helemaal prima en heeft hij meer dan genoeg. Hoe voel jij je erbij? Werkt dit ritme ook voor jou? Meer kolven kan betekenen nog meer productie dus dat zou ik eigenlijk alleen doen als het voor mezelf verlichting zou geven....

Lorem Ipsum
zaterdag 18 oktober 2025 om 11:06
Ik zou proberen uit te zoeken of toeschietreflex misschien weer sterker is geworden. Ik had beide keren overproductie en de lactatiekundige omschreef het als een fles cola leegknijpen in iemands mond terwijl die plat op zijn rug ligt.
Hier hielp eerste paar seconden even opvangen in hydrofiel en daarna pas laten drinken. Het was hier sowieso 1 borst per keer en binnen 10 minuten klaar.
Hier hielp eerste paar seconden even opvangen in hydrofiel en daarna pas laten drinken. Het was hier sowieso 1 borst per keer en binnen 10 minuten klaar.
You can only succeed when there is room to fail.
zaterdag 18 oktober 2025 om 11:22
Beter dan opvangen in een hydrofiel; in zo'n siliconen borstlekbakje. Ze zijn er van medela en andere merken. Dat was me een uitvinding! Die hebben namelijk ook een heel klein 'knijp'effect waardoor het eerste beetje er goed uit kan komen eventueel en je ziet ook beter wat er gebeurt. Opvangen die extra melk en in een zakje in de koelkast leggen tot het genoeg is bij elkaar voor een voeding en dan eventueel in de vriezer doen voor als er eens een flesje mag worden gegeven.
Lorem Ipsum
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:51
Ik herken dit 100% bij zoon (m’n oudste kind). Heeeeel frustrerend. Bij hem moest ik echt in een donkere kamer gaan voeden vlak na de slaapjes, liefst nog slapend aanleggen.
Achteraf vraag ik me af of een andere voedingshouding misschien geholpen had. Dochter (de jongste) ging soms ook overstrekken als ik in zittende houding voedde maar bij haar ging het in zijligging wel heel rustig en goed (bij zoon wist ik nog niet hoe ik dat handig deed). Ik had een enorme stortvloed aan melk, 100cc kon ik makkelijk in een of twee minuten kolven aan 1 kant. In zijligging liet dochter overtollige melk gewoon wat uit haar mondhoek sijpelen. Denk dat dat een rol speelde.
Elk kind is anders maar misschien heb je er wat aan.
Achteraf vraag ik me af of een andere voedingshouding misschien geholpen had. Dochter (de jongste) ging soms ook overstrekken als ik in zittende houding voedde maar bij haar ging het in zijligging wel heel rustig en goed (bij zoon wist ik nog niet hoe ik dat handig deed). Ik had een enorme stortvloed aan melk, 100cc kon ik makkelijk in een of twee minuten kolven aan 1 kant. In zijligging liet dochter overtollige melk gewoon wat uit haar mondhoek sijpelen. Denk dat dat een rol speelde.
Elk kind is anders maar misschien heb je er wat aan.
zaterdag 18 oktober 2025 om 19:09
Die had ik altijd al aan de andere borst hangenturquasi schreef: ↑18-10-2025 11:22Beter dan opvangen in een hydrofiel; in zo'n siliconen borstlekbakje. Ze zijn er van medela en andere merken. Dat was me een uitvinding! Die hebben namelijk ook een heel klein 'knijp'effect waardoor het eerste beetje er goed uit kan komen eventueel en je ziet ook beter wat er gebeurt. Opvangen die extra melk en in een zakje in de koelkast leggen tot het genoeg is bij elkaar voor een voeding en dan eventueel in de vriezer doen voor als er eens een flesje mag worden gegeven.

You can only succeed when there is room to fail.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in